Nic schreef: ↑22 apr 2024 20:26
Je bleek weinig kennis van de achtergrond van het Adam en Eva verhaal te hebben, dat is waarom ik reageerde.
Ik heb daar geen reactie opgezien.
Ik heb vanaf de kleuterschool tot en met het HBO op protestants-christelijke scholen gezeten.
Ik moet toegeven dat ik sindsdien de meeste details vergeten ben, maar de essentie ervan ken ik – de gereformeerde versie. Alleen heb ik een andere duiding dan de meeste exegeten en apologeten, die er wat mij betreft een veel te misogyne en theocratische uitleg aan geven.
Maar uit jouw reactie bleek nergens dat het daarom ging.
Dat je alles op 1 hoop wil gooien en daarna juist de verschillen per continenten of specifiek land benoemd, toont aan dat je opmerking niet consistent is.
Jij noemt de invloed van het christendom op de ontwikkelingen in Europa. Ik laat zien dat andere varianten van hetzelfde fenomeen –religie dus– in andere delen van de wereld dezelfde verderfelijke invloed uitoefenen.. M.a.w. Ik toon de gelijkenis waar jij verschillen denkt te zien.
Je hebt het ook over de reformatie, net of dat geen beweging vanuit de kerk was (en nog steeds is).
Het was geen beweging
vanuit de kerk. Het was een beweging
binnen de kerk. Een scheuring. een verzwakking, een schisma
Ik ben net als Tim o’Neill scepticus en rationalist (maar ook vrijdenker) Ik trek mijn eigen conclusies. Ik kijk naar de geschiedenis en zie dat de ontwikkeling van de beschaving in Europa (kunst, cultuur, wetenschap, maatschappij) vanaf de (gewelddadige) kerstening, zo rond de 5e - 6e eeuw op een laag pitje kwam te staan. Pas na de Reformatie, toen “De Kerk” zijn vaste greep op de samenleving begon te verliezen konden kunst en cultuur weer tot bloei komen. We noemen dat de Renaissance. En later, na de Verlichting konden ook maatschappij en wetenschap zich verder ontwikkelen
Mij conclusie: Wij in Europa hebben ons beschavingspeil niet
dankzij onze religie, maar
ondanks onze religie bereikt.
Kijk je nu naar de Arabische wereld, zie je min of meer dezelfde ontwikkeling. In de voor-islamitische tijd liep de Arabische beschaving zowel op cultureel als wetenschappelijk gebied, voor op de Europese. Na de islamisering van de Arabische wereld, zeg 8e -9e eeuw, kwam die tot stilstand.en tot nu toe heeft “De Moskee” in samenwerking met verschillende wereldse machthebbers dankzij nogal draconische theocratisch-dictatoriale maatregelen vooral de maatschappelijke ontwikkelingen weten af te remmen.
Ook daar: ontwikkeling van de beschaving niet
dankzij religie, maar
ondanks hun religie. Maar zij zijn nog aan het worstelen. Zij hebben hun Reformatie en hun Verlichting nog niet doorgemaakt.
En ook in Israël is te zien hoe democratie en mensenrechten onder druk staan door de toenemende macht van de joodse orthodoxie. Tot grote schade voor de rest van de wereld, vooral hun semitische broedervolk in Gaza en de Westbank.
Mochten er historici zijn die dat tegenspreken dan hoor ik dat graag.
Niet van mij.
En blijkbaar bestaan er wel personen die atheïst zijn en dus aanhangers van het atheïsme zijn.
Dat het een ontkenning is van iets (religie of goden), maakt het niet ‘niets’ (niet bestaand).
Ja. Er zijn vrij veel mensen die zich atheïst noemen. Maar er is geen leerstelling of ideologie. Er zijn geen theorieën of dogma’s die zij aanhengen. Ik heb niet voor niets “Het Atheisme” tussen aanhalingstekens en met hoofdletters geschreven.
Zo is het ook lastig om ‘Het Christendom’ aan te wijzen, maar zijn er vele christenen.
Dat valt wel mee. Vergeet niet dat “christendom’ een verzamelnaam is voor een hele familie van geloofsstromingen, allemaal met dezelfde “heilige boeken” en alleen maar in detail verschillende exegeses en apologieën m.b.t. de dogma’s en rituelen die er aan hun leer ten grondslag liggen.
Vraag de eerste de beste christen wat hij gelooft en hij spuit een hele massa dogma’s en denkbeelden. En elke christen, maar ook elke moslim, jood, hindoe, boeddhist enz.– kan je precies en tot in detail vertellen tot welke van die stromingen –of deelstromingen binnen die stromingen hij behoort.
De atheïst zal je kunnen vertellen dat hij mogelijk lid is van een politieke partij of een sportclub en dat hij atheïst is en dus niet in hogere machten of goden gelooft, maar niet dat hij aanhanger of lid is van een stroming parochie of gemeenre van “het Atheïsme”, want die bestaat niet. Er is geen leerstelling. Er zijn geen dogma’s. Er zijn geen leefregels en ook geen rituelen.