axxyanus schreef: ↑30 aug 2024 13:16
Amerauder schreef: ↑29 aug 2024 15:11
axxyanus schreef: ↑29 aug 2024 10:25
Eerst rek je "taal" op zodat het alles omvat en dan beweer je dat de werkelijkheid talig is.
Niet alles, mind you. Wel alle objecten, subjecten, oorzaken, gevolgen, gebeurtenissen – ga zo maar door – alles wat onder noemers als kennis, wetenschap en theorie valt. Behoorlijk wat dus.
Maar ja, dat is met een woordje werkelijkheid natuurlijk zelf ook al zo, dat het behoorlijk breed is, dus vreemd is dat allerminst.
Sorry, maar ik begrijp er nu nog minder van. Ik was onder de indruk dat je oorspronkelijk met object verwees naar zaken die als object in een zin konden voorkomen. Nu gooi je daar plots andere concepten tussen die een andere richting lijken uit te gaan.
Oké, even terug naar de absolute basis:
Neem bijvoorbeeld het concept stoel.
Eerst leren wij het woord stoel kennen – het symbool, het concept.
Op het moment waarop wij onszelf dat concept meester hebben gemaakt, kunnen we het vervolgens gaan herkennen in de wereld. We kunnen dan in een kamer kijken en zien of er stoelen in die kamer aanwezig zijn, of niet.
Daarvoor, op het moment dat we het concept stoel nog niet machtig zijn, kunnen we dat ook nog niet: zien of een kamer stoelen bevat, of niet. We zien dan misschien wat hout- en stofachtige substantie in de ruimte, maar of dat een stoel vormt, is dan nog niet zichtbaat. Om dat te kunnen weten, om dat te kunnen zien, daarvoor moet je eerst het concept ‘stoel’ geleerd hebben. We moeten ons het onderscheidingsvermogen eigen hebben gemaakt. Dat is waar het hier op aankomt.
In die zin is het dus met alle objecten en gebeurtenissen zo, en met vele zaken meer. Eerst leer je het concept, pas daarna kun je het gewaarworden in de wereld.
En dat is hoe is het is dat:
holog schreef: ↑18 aug 2024 14:24
Alle (zintuigelijke) waarnemingen zijn theorie-geladen.
Het gewaarworden en het verstandelijk begrijpen staan niet los van elkaar, alsof het volledig zelfstandige gebieden zouden zijn. Ze zijn onlosmakelijk verbonden, en vloeien in elkaar over.
Dat, wat wij stoel noemen, is, voordat wij het zo noemen, nog geen stoel. Net zoals het eerst in onze geest zijn kleur krijgt, zo ook krijgt het daar pas zijn structuur als object.
Je kunt je wat losse moleculen voorstellen die zomaar wat rondzweven in een ongedifferentieerde ruimte. Ook dat is een beeld in onze geest, maar het is een beeld dat je kan helpen te begrijpen wat een stoel zou zijn, zonder ons, die er in ons begrip een stoel van maken.