Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het is je mening Rereformed , en die respecteer ik ,andere bijbelonderzoekers hebben weer andere meningen , maar we hebben het hier over Egypte

Colega van erik
Wet betreft DJOZER kom ik nog op terug , zijn dynastie kan gelinkt worden aan de 12de Dynastie VOLGENS Erik de telder.

Kijk in de posting wat hij mij schreef

Aan allen
zolang ik het roosterwerk niet klaar hebt , kan het overkomen als afhaalchinees wetenschap , ik ga vanavond of morgen verder, en het kan wel een twee of drie dagen duren , voor alles op rij staat.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

antoon schreef:Het is je mening Rereformed, en die respecteer ik, andere bijbelonderzoekers hebben weer andere meningen, maar we hebben het hier over Egypte.
OK, laten we niet off-topic gaan naar het nieuwe testament, je hebt het al zwaar genoeg te verduren. Maar ik raad je aan dan strikt bij Egypte te blijven en geen onzin over Lucas ertussendoor te verkondigen.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

IK zie het niet als onzin REREFORMED en veel kenners ook niet ,GOEDE RAAD BENADER MIJ VIA PB. dan kunnen we het uitpraten of open speciviek alleen over Lukas een topic
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Arthas schreef:En hoe konden Abraham en Izak Filistijnen tegenkomen? (terwijl die pas rond 1200 arriveerden.)
antoon schreef:
De Filistijnen (plst) worden in Egyptische bronnen genoemd vanaf het eind van de 13e eeuw, maar over de vraag waar zij oorspronkelijk vandaan komen zijn de historici het niet eens.[11] De verschillende volkeren die zijn voorgesteld, zijn: de Myceners, de Minoïers, de Pelasgen en de Hettieten.
aldus Wikipedia

Beste Arhtras
Het kan zijn dat zij een andere benaming hadden, de geleerden zijn het er niet over eens
weer zoiets het is koffiedik kijken.en ik kan daarom geen pasklaar antwoord geven.
er zijn wel bevindingen gedaan. in connectie met de schrift

http://www.nbv.nl/index.php?id=373
Dit is een onzinargument. De geleerden discussiëren enkel over waar ze vandaan kwamen. Wikipedia steunt Arthas, namelijk dat de Filistijnen zich pas in de 12e eeuw voor onze jaartelling in Kanaän vestigden. Maar ja, het is natuurlijk altijd mogelijk te redeneren dat een paar filistijnen al een aantal eeuwen daarvoor naar Kanaän verdwaald waren en dat de Egyptenaren in die tijd nog nooit van ze gehoord hadden. :wink:
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Senwosret I herziene chronologie 1727 - 1682 voor GT.
ca. 1947 - 1911 voor GT. Ortodoxe chronologie
Voor beide data geld dat de strijdwagen nog niet was geïntroduceerd in Egypte; hoe kom je dan toch tot de conclusie dat het om de juiste periode gaat?
De Hyksos introduceerden in de 16e eeuw v. Chr. de strijdwagen in Egypte; dateer je nu de Hyksosdynastie later? Of beweer je dat de Egyptenaren al eerder de beschikking hadden tot de strijdwagen? Waar baseer je deze conclusie op?

Wat is je tijdlijn van Sesostris I t/m de Hyksos dynastie?
Ik zit namelijk met een 'gat' van 200 jaar die jij blijkbaar weet te dichten.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Als voor beiden de zienswijze van jouw argument niet opgaat, dan geeft dat mij eens temeer reden dan, we gewoon een probleem met de chronologie hebben .Zowel de conventioneel aanvaarde als de moderne als de wikipedia.
Nog een keer, als het een voddensooi is bij de chronologie van Egypte, gegevens verwijdert zijn, dynastieën die volgens de conventionele geschiedenis honderden jaren van elkaar verwijdert zijn, en nu blijkt dat zij gelijktijdig geregeerd kunnen hebben hoe kunnen we dan een scherpe afdruk krijgen van de situatie.Ja, met gebruiksvoorwerpen Ed, de archeologie is er wel eens op een dwaalspoor gebracht daarom ga ik van de Bijbelse tijdrekening uit, en begrijp mij goed ik beweer helemaal niet dat ik de bewijzen heb, ik ga ook van mensen uit die het gewone beter kUNNEN weten dan ik.
Zo probeer ik het plaatje te brengen dat de farao’s mogelijk wel PASSEN in het Bijbels plaatje wat betreft gewoonten, opvolgers, gebeurtenissen,en nog veel meer wat ook bij wikipedia te bekijken is.
Nogmaals ik breng geen harde bewijzen, dat heb ik nooit gezegd, kijk gewoon nog even als ik klaar ben.Met het weekend
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

OF BETER NOG ga naar mijn site in het weekend heb ik er precies hetzelfde opstaan als wat ik hier van plan ben, ik werk er al driftig aan.het is grafisch ook veel beter om aan te zien .
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

antoon schreef: OOK EGYPTISCHE BRONNEN die wondjes littekens en andere ongerieflijke zaken oplossen met wormen soep berijd in de schedel van een hazewindhond
Zoals je bij Ben hobrink heeft kunnen lezen, nu niet bepaald een betrouwbaarheid uitstralen.
Dit vind ik een eigenaardig argument. Geschiedkundige betrouwbaarheid en geneeskundige betrouwbaarheid lijken me twee heel verschillende zaken. Als in een maatschappij bepaalde kwakzalverijen erg in zwang waren, kan je de betrouwbaarheid van iemand als geschiedkundige bron niet in twijfel trekken omdat hij ook die kwakzalverij rapporteert of aanbeveelt.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

axxyanus

Je hebt in weze geen ongelijk, maar ik had al voorbeelden genoemd van hedendaagse geleerden die de oude gechiedenis, opgetekent door priesters en koninklijke afschrijvers,zeer discutabel vinden
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Nog een keer, als het een voddensooi is bij de chronologie van Egypte, gegevens verwijdert zijn, dynastieën die volgens de conventionele geschiedenis honderden jaren van elkaar verwijdert zijn, en nu blijkt dat zij gelijktijdig geregeerd kunnen hebben hoe kunnen we dan een scherpe afdruk krijgen van de situatie.Ja, met gebruiksvoorwerpen Ed, de archeologie is er wel eens op een dwaalspoor gebracht daarom ga ik van de Bijbelse tijdrekening uit, en begrijp mij goed ik beweer helemaal niet dat ik de bewijzen heb, ik ga ook van mensen uit die het gewone beter kUNNEN weten dan ik.
Nogmaals, je dient aan te tonen dat OF de Hyksosdynastie niet in de conventionele periode heeft geregeerd (en welke periode dan wel?) OF dat de Egyptenaren voor de Hyksosdynastie al de beschikking hadden over strijdwagens. Je moet niet de complete geschiedenis over één kam scheren en denken dat wanneer er onduidelijkheid is over één of meerdere farao's, dat het dan voor allen geldt.
Uit de archeologie kunnen we zaken halen als handelsbetrekking (bijv. tekeningen op aardewerk die beïnvloed zijn door buurvolkeren qua stijl) en in welke volgorde dat was (in welke laag van ruïnes worden welke voorwerpen aangetroffen).

Als voor beiden de zienswijze van jouw argument niet opgaat, dan geeft dat mij eens temeer reden dan, we gewoon een probleem met de chronologie hebben
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt; in JOUW chronologie kom ik met een gat te zitten die met mijn gegevens niet valt te dichten. Dat is niet het geval met MIJN chronologie. Maar ik ga dan ook niet uit van bijbelse gegevens, maar van hetgeen wat archeologen hebben gevonden (mummies, ruïnes, aardewerk, geschriften, etc.).
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Lanier

Het is , zo het bijna overal mee is
Ik intepreteer vauit een nieuwe school egyptologie, een constructie die ook niet volmaakt is
Jij gaat uit of meer uit van de al conventionele raamwerk, geloof mij ik begrijp je
HET LIJKT MIJ GOED DAT IK HET VERDER UITWERK OP MIJN SITE
omdat ik daar kan beschikken over meer java en html mogelijkheden en het aantrekkelijker en duidelijker kan presenteren, IK ZOU HET PRETTIG VINDEN ALS JE AF EN TOE KOMT KIEKEN. :roll:

WAT IK OOK OP MIJN AGENDA VOOR HET KOMEND JAAR HEB IS:
Een studie of ik bedoel meer Studie nog maken van strijdwagens en andere ijzer bewerking , Filisteinen enz en voeg dat op een pagina van mijn site toe.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

IK ZOU HET PRETTIG VINDEN ALS JE AF EN TOE KOMT KIEKEN
Hoe kom je erbij dat ik dat niet doe?
Echter ik vind weinig informatie, wat ik wel zie is dit:

farao Sesostris I = Farao van Jozef
farao Amenemhat III = Farao van de dochter die Mozes adopteerde
farao Neferoesobek = Dochter van Amenemhat III die Mozes adopteerde
farao Amenemhat IV = Farao die Mozes zou kunnen zijn
farao Neferhotep I = Farao van de uittocht

Kun je hier misschien jaartallen bij plaatsen?
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het is nog niet af en ik kom met een geheel vernieuwde pagina .ik heb het druk Lanier SORRY ik begrijp frustraties ,
Overigens komt Robert ook weer met info naar mij toe die behoorlijk redelijk lijkt , ik probeer mijn site daar aan te passen.
Daarnaast run ik ongeveer 6 portals van startkabel, waar ook tijd in zit
dan moet ik mijn kunstsites broodnodig updaten. Soms werk ik bijna een nacht door.
DAN ZIJN ER DE AFVALLIGEN VAN MIJN GELOOF DIE EEN THEOLOGISCHE SITE HEBBEN EN WAAR IK TOCH WEL PRETTIG MAIL CONTACT MEEHEB.

De lijst van koningen van wikipedia maak ik verder af druk druk
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

Dus eerst vertel je me dat ik op je website moet komen kijken voor mogelijke antwoorden op mijn vragen en nu vertel je me dat er nog niets is veranderd? :shock:

Ik zou graag de jaartallen willen weten zodat ik e.e.a. naast elkaar kan leggen.
Of kom je terug op deze genoemde farao's en plaats je straks een andere lijst?

Maar ik heb wel gelijk een aantal vragen voor je n.a.v. deze lijst:
Farao Sesostris I = Farao van Jozef
Jozef moet heel belangrijk zijn geweest volgens Genesis (2e man naast de farao). Wie was hij? Hoe staat hij bekend (Egyptische naam).
Waar stond het paleis van Jozef?
Welke bronnen buiten Egypte berichten over de hongersnood?
Uit welke bron kan ik halen dat farao Sesostris I waarde hechtte aan dromen?
Jakob en zijn familie kregen van de farao het beste stuk land langs de Nijl aangeboden (Gosen). Waar heeft waarschijnlijk deze plek gelegen?
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Maar ik heb wel gelijk een aantal vragen voor je n.a.v. deze lijst:
Farao Sesostris I = Farao van Jozef
Jozef moet heel belangrijk zijn geweest volgens Genesis (2e man naast de farao). Wie was hij? Hoe staat hij bekend (Egyptische naam).
Waar stond het paleis van Jozef?
Welke bronnen buiten Egypte berichten over de hongersnood?
Uit welke bron kan ik halen dat farao Sesostris I waarde hechtte aan dromen?
Jakob en zijn familie kregen van de farao het beste stuk land langs de Nijl aangeboden (Gosen). Waar heeft waarschijnlijk deze plek gelegen?
OP Schepping of evolutie staan 2 sites met achtergrond gegevens
artikelen/geschiedenis, en dan de 2 bovenste sites, deze mensen kunnen gewoon meer
punten noemen, vanwege hun studie en achtergrond, iets wat ik gewoonweg niet wil
omdat met mijn opleiding dat een beetje koddig en potsierlijk overkomt niet dat ik de dingen niet zou weten daar gaat het niet om, maar zij kunnen je meer aanspreken,
Mogelijk plaats ik antwoorden van de telder, op het ogenblik weet ik niet wat hij daarvan vind.
Als je het heel graag wil weten, mail de telder, de man is aanspreekbaar heb ik gemerkt
ga in debat desnoods, het is geen zwakte bod van mij, op mijn site zal je waarschijnlijk niet bevredigd worden omdat ik pal vanuit de schrift werk en het zeer beknopt hou.en mijn doelgroep minder ontwikkelde mensen is , of horen die er niet bij ???

vooruit dan maar gosen ligt aan de bovenkant van egypte noordelijk
Ik vind de steen van Djozer een aardige bevestiging , van het bijbelse verslag

in mijn boeken staat dat de EGYPTENAREN weleens dromen intepreteerden
OP WIKI is ook veel te vinden lanier.
Plaats reactie