Ik heb het topic niet gelezen, dus kan hier vanalles langskomen wat al beargumenteerd is, maar ik wou in alle eerlijkheid kunnen antwoorden
Geloof schreef:1) Hoe kan er iets voortkomen uit niets? 
Ik vind het steeds verrassender als mensen deze vraag stellen aan atheïsten, terwijl ze het zelf logischer vinden dat er een imaginair vriendje kan onstaan uit het niet die dan een cosmos in elkaar knutselt. Is het dan niet vele malen logischer dat niet dat vriendje uit het niets is ontstaan maar de cosmos zelf?
Hoé iets uit niets kan onstaan is nog niet dudielijk, maar misschien vinden we ooit het antwoord. Om er dan zomaar een imaginair vriendje voor uit te vinden is absurd. Daar is geen enkel bewijs voor dat dat vriendje bestaat en de verklaring van zijn bestaan draagt als reden dezelfde reden die men aanhaalt om de onmogelijkheid van de evolutie te verklaren. Je moet toch zelf inzien dat dat geen steek houdt.
Geloof schreef:
2) Hoe kan iets met een begin geen oorzaak hebben? 
Zelfde redeneringsfout als hierboven. Als het heelal niet oneindig kan bestaan, waarom is het dan aanvaardbaar dat er een imaginair vriendje wel al eeuwig bestaat? En die zou dan nog eens het heelal geschapen hebben?
Oh het heelal betsaat niet al eeuwig, het is plots ontstaan? Nou, dan was daar plots, uit het niets, god en die kreëert een heelal.... Dát kan wel?
Aha, god is ondoorgrondelijk, we kunnen niet alles vatten wat god betreft. Daar is een mens niet toe instaat. Euhm, waarom moeten we dan wél alles kunnen vatten wat de kosmos aangaat?
Elke reden om het bestaan van god te proberen bewijzen gebruikt diezelfde reden om "de tegenstanders" van dat geloof hun ongelijk aan te tonen. Daar klopt iets niet!
Geloof schreef:
3) Waarom bestaat er zoiets als moraal? 
Omdat mensen sociale dieren zijn. Het is trouwens zeer ongeloofwaardig als een gelovige aanhaalt dat je godsdienst nodig hebt om moraal en ethiek te kunnen hebben.
Ik ken iemand die miljoenen mensen een zwaar risico op aids laat oplopen, en aan die ziekte laat sterven omdat hij ze verbiedt een condoom te gebruiken. Hij weet zéér goed dat het merendeel van die mensen naar zijn bevelen luisteren.
Ik vraag me af waar de moraal en ethiek bij die persoon te vinden is. Alleen de gedachte dat je zulke uitspraken doet terwijl je goed weet dat dat duizenden en duizenden mensen aan kunnen sterven betuigt van een compleet gebrek eraan.
Toch is die persoon uiterst godsdienstig.
Moraal is gegroet uit het menselijk besef dat er regels en waarden nodig zijn om op een redelijke manier samen te kunnen leven, zonder dat we elkaar uitroeien. Daar is geen bovennatuurlijke inbreng voor nodig.
Zelfs bij dieren zie je die eigenschap terugkomen, welliswaar in mindere of andere vormen.
Geloof schreef:
4) Waarom heeft iedereen een verlangen naar een God, of een doel in zijn leven? (of waarom worstelt ieder persoon met levensvragen?)

Ik heb totaal geen verlangen naar god. Ik heb eigenlijk ook geen specifiek doel in m'n leven. Ik wil aardig wat kennis vergaren over het leven en het ontstaan en de verderzetting ervan, maar dat is geen doel maar pure interesse. (ik heb daarbuiten nog wel andere interesses ook hoor)
Het gaat er mij enkel om dat ik kan genieten van de pracht van dit leven en er plezier aan kan beleven, samen met anderen.Elke dag opnieuw.
Geniet nu van je leven want je hebt er maar 1.
Die levensvragen komen voor uit de nieuwsgierigheid van de mens. We willen graag veel weten, alles doorgronden. Heerlijk toch! Euhm, wat heeft dat met god te maken???
Geloof schreef:
5) Waarom vinden er (bovennatuurlijke) genezingen plaats na gebed? 
Hoe kom je daarbij? Dat is helemaal niet waar.
Geloof schreef:
6) Waarom bestaan er atheisten?

Omdat sommige mensen beweren dat god bestaat. Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: "Waarom betsaan er theïsten?" 't Zijn zíj die iets onbestaands hebben uitgevonden en er hun leven aan vergooïen.
Moesten theïsten niet zijn onstaan zouden atheïsten geen reden van bestaan hebben.
Geloof schreef:
7) Hoe kan het dat veel natuurvolken geloven (/geloofden) in de God van de bijbel, zonder dat ze ooit ook maar één bijbel of zendeling hebben gezien? 
Verklaar je nader. Zijn daar bewijzen voor? Die zou ik dan graag wel eens willen onderzoeken.
Geloof schreef:
8 ) Kunnen we alles weten? 
Geen idee. Tot nu toe nog niet en het is twijfelachtig of dat ooit zo zal zijn. Dat is misschien jammer (valt te betwisten), maar is het dan nodig dat we echt alles weten?
Als je zelf echt alles wil meten moet je het atheïsme eens proberen. Die mensen durven zelfstandig nadenken om tot antwoorden te komen op vragen die ze hebben. 

Geloof schreef:
9) Bestaan er onwaarheden? 
Ja, dingen zoals "god bestaat" is totaal onwaar.
Geloof schreef:
10) Heeft de mens een geest? (en ziel?) 
Een geest....moeilijk te beantwoorden. Definieer geest.
Als je dat gelijk stelt met een ziel: Nee.
Geloof schreef:
11) Zijn mensen meer waard dan dieren? 
Nee.
Geloof schreef:
12) Welk nut heeft atheisme? 
Nut? Geen. Men moest een woord vinden voor de tegenhanger van het nutteloze tijdverdrijf dat men theïsme of godsdienstig geloof noemt.
Waarom moet atheïsme een nut hebben?
Waarom moet toch alles een nut hebben? Is het leven en de cosmos niet mooi genoeg op zich om er gewoon lekker aan mee te doen en het te ondergaan zoals het is? Is het niet veel interessanter om te zoeken waarom het zo is en dat met bewijs te staven? Is het niet mooi om elke dag weer mee te maken waar het leven heen gaat en hoe het evolueert?
Heeft dat nut? Ik denk het niet, maar het is ontzettend mooi.
Geloof schreef:
13) Wat is het doel van dit leven?
De natuurlijke cyclus doorlopen? Je wordt verwekt, je wordt geboren, je leeft, je wordt ouder, je sterft, je vergaat doordat je (letterlijk) pierenvoer en bacteriën voer wordt en die worden dan weer door vogeltjes opgegeten of denen als drijfveer om planten te laten groeïen en die worden dan weer door andere beestjes opgegeten en die worden dan weer door ... en die worden door een zwangere moeder gegeten en dienen als bouwstof voor een nieuw leven in ontwikkeling en dat wordt weer geboren en leeft, wordt ouder, ... alleen dat is toch al onzettend geruststellend dat je van zo´n mooie keten deel uit maakt. En dat is nog maar een heel klein deeltje van de pracht van de kosmos, het heelal.
Er valt nog zoveel te ontdekken! Jippie!!!
Valt het op dat god in mijn hele verhaal niet voorkomt, enkel in de betogen dat we die absoluut nergens voor nodig hebben?
Om de vraag van een universitietsstudent (die zij aan Richard Dawkins stelde en die ik nu aan jou stel)te quoten:" What if you're wrong?"