Ik weet iig wat er in de Bijbel is opgetekend. Het is van een verbluffende eenvoud. Op de vraag wie de eeuwigheid zouden beërven zei Jezus dat iedereen die God, zichzelf en zijn naaste liefheeft behouden zal worden. Zijn gehoor vond dat te makkelijk en vroeg of er nog meer gedaan kon worden, waarop Jezus zei dat als je echt zeker wilde zijn je je bezittingen moest verkopen.Kitty schreef:Tja, erg veel blijft er niet over. De drieeenheid komt inderdaad ook niet van Jezus, maar is veel later besloten in het concilie van Nicea. Zoon van God heeft hij zich niet expliciet genoemd, hij had het echter wel over Vader, maar dit kan een metafoor geweest zijn en niet betekend hebben dat hij dus de zoon was. Verlossing aan het kruis, kan ik me ook niet goed voorstellen, maar is toch wel iets dat je in de Bijbel kan vinden. Of niet.
Wat is het dan wel? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, weet jiij het?
Dát is wat Jezus in de Bijbel zegt. En dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met alle Paulinistische uitleggingen die zo sterk in allerlei kerkleerstellingen zijn doorgedrongen.
Ik doelde zelf eigenlijk meer op zijn daden in het algemeen, die je enigszins kort door de bocht 'goed doen' kan noemen.Kitty schreef:Heb je het nu over zijn woorden? Of over zijn daden? En wat houdt geloven in zijn daden in? Is dat ook geloven in zijn vermeende wonderen? Of moet je dat laatste ook weer anders interpreteren, en dus weer niet als waar zien. Je bent dan wel aan het dobbelen met wat je goed uitkomt en wat niet.
Ik denk dat velen blij zijn met je zegen, want de meeste mensen die zichzelf christenen noemen geloven niet in hokus pokus.Kitty schreef:Heb je het puur over de mens Jezus en neem je de hokus pokus niet letterlijk, en haal je er dus de goede uitspraken uit, en laat je de nare uitspraken liggen, en je wil je dan christen noemen, dan heb je mijn zegen.
Als je dat wil, kun je jezelf zo noemen. Geloof is en blijft ene puur persoonlijk iets.Kitty schreef:Zo kun je jezelf ook Gandhist noemen als je de goede werken van Gandhi bewonderd en als navolgend beschouwt. Geloof je dan in Gandhi?
Ik deel die ervaring met je. Niettemin heb ik vele malen die discussie gevoerd. In het begin deed ik dat nog wel eens om te stangen, maar ik ben veel milder geworden. Later deed ik het vooral om ze duidelijk te maken dat ze hun eigen fundamenten nauwelijks kennen. Ze geloven in iets waarvan zij zelf denken dat het op Jezus terug slaat terwijl dat niet het geval is. Uiteraard wordt je dat niet in dank afgenomen. Je morrelt aan hun zekerheden. Dát is eng!Kitty schreef:Ik heb trouwens ooit wel eens 'christenen' Paulisten genoemd omdat ze vooral de woorden van Paulus navolgden en ik ze nooit hoorde over Jezus. Ze namen me dit echter niet in dank af.
Precies hetzelfde zie je ook bij andere groepen. Moet je op deze site maar eens roepen dat sommige atheïsten fundamentalistisch zijn, en dat de overtuigingen soms religieuze trekjes hebben, dan heb je ook de poppen aan het dansen. Precies hetzelfde mechanisme.
doeidoei
Frodo