Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Ook maar even in de herhaling ;
Joe Hn schreef:Nogmaals mijn vraag ;
joe schreef: Heb je jezelf weleens afgevraagd waarom je bepaalde dingen niet mag doen vanuit een bepaalde autoriteit (overheid, ouders, religie) ?
Heb je hier weleens over nagedacht?

Zo ja, waarom denk je dat verschillende autoriteiten verschillende geboden en verboden aan jouw willen opleggen ... ?
Zo niet ... waarom in allahgodshemelsnaam niet ?!!
Is mijn wachten op antwoord tevergeefs ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Vera schreef:
collegavanerik schreef:vera (grappige naam voor een moslima)

Dus jij bent er nu van overtuigd dat er een grote tovenaar bestaat die 1400 jaar geleden tegen een woestijnbewoner heeft verteld dat alle vrouwen die geen textiel op hun hoofd dragen voor eeuwig in de hel zullen branden.

En wij moeten je helpen? :D

God bestaat niet, daar kom je nog wel achter, dat warme gevoel heb ik ook gehad hoor.
Vera komt van veritas en betekent iets als "de ware". Wat daar grappig aan is zie ik niet...

Nee. Ik ben ervan overtuigd dat meer dan 1400 jaar geleden Allah Subhana Wa T'ala een Profeet en Boodschapper heeft gestuurd voor de gehele mensheid. Aan deze man, Mohammed ibn Abdullah, heeft Hij, door middel van de engel Gabriel, het Heilige boek de Koran geopenbaard.

En ik ben ervan overtuigd dat vrouwen zich moeten bedekken, zoals tegen iedere Profeet en/of Boodschapper van Allah Subhana Wa T'ala is gezegd.
je bent swt vergeten bij Mohammed en profeet 8)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Als we toch bezig zijn, wil ik ook nog wel een antwoordje verwachten op mijn vraag.
Daarbij zeg je ook dat je vader een atheist is, en je moeder een christen. Ik vraag me af hoe jouw ouders met elkaar omgaan als jij er niet bij bent. Probeert je moeder je vader ook nog steeds om te praten om naar de kerk te gaan en mee te doen met al haar christelijke ditjes en datjes. Of is het zo dat je vader het huis domineert en dat je moeder evenmin iets van haar geloof mag uiten als jij?
Dank Vera,
Vera
Forum fan

Bericht door Vera »

collegavanerik schreef:
Vera schreef:
collegavanerik schreef:vera (grappige naam voor een moslima)

Dus jij bent er nu van overtuigd dat er een grote tovenaar bestaat die 1400 jaar geleden tegen een woestijnbewoner heeft verteld dat alle vrouwen die geen textiel op hun hoofd dragen voor eeuwig in de hel zullen branden.

En wij moeten je helpen? :D

God bestaat niet, daar kom je nog wel achter, dat warme gevoel heb ik ook gehad hoor.
Vera komt van veritas en betekent iets als "de ware". Wat daar grappig aan is zie ik niet...

Nee. Ik ben ervan overtuigd dat meer dan 1400 jaar geleden Allah Subhana Wa T'ala een Profeet en Boodschapper heeft gestuurd voor de gehele mensheid. Aan deze man, Mohammed ibn Abdullah, heeft Hij, door middel van de engel Gabriel, het Heilige boek de Koran geopenbaard.

En ik ben ervan overtuigd dat vrouwen zich moeten bedekken, zoals tegen iedere Profeet en/of Boodschapper van Allah Subhana Wa T'ala is gezegd.
SWT zeggen achter Mohammed? Dat lijkt me toch niet he...

De afkorting mag sowiezo niet gebruikt worden en SWT is de afkorting van Subhana Wa T'ala en komt achter 'Allah'

Verder is het een vorm van aanbidding en is het niet verplicht
dochter van Henk
Vera
Forum fan

Bericht door Vera »

Cabbage schreef:Als we toch bezig zijn, wil ik ook nog wel een antwoordje verwachten op mijn vraag.
Daarbij zeg je ook dat je vader een atheist is, en je moeder een christen. Ik vraag me af hoe jouw ouders met elkaar omgaan als jij er niet bij bent. Probeert je moeder je vader ook nog steeds om te praten om naar de kerk te gaan en mee te doen met al haar christelijke ditjes en datjes. Of is het zo dat je vader het huis domineert en dat je moeder evenmin iets van haar geloof mag uiten als jij?
Dank Vera,
Mijn vader "domineert" mijn moeder daarin, hij weigert stil te zijn voor het eten wanneer mijn moeder wil bidden. Ze gaat zelf ook niet meer naar de kerk.
Maar zij mag best de Bijbel lezen wanneer ze wil.

Nu is het zo, niet opschepperig bedoeld, dat ik meer weet over het Christendom dan zij,waardoor ze beiden nogal chagrijnig van worden. In Rome vroeg ik ze van alles en nog wat en ze konden weinig beantwoorden. Verder test ik mijn moeder ook wel met opzet (Had Jezus een broer? Is het Christelijk om te zeggen "het doel heiligt de middelen") En dan vind ik het echt grappig als ze het fout heeft, beetje sadistisch.

Maar goed, wanneer mijn vader zich losmaakt van het gereformeerde geloof en een atheisttisch pad in slaat, waarom mag ik me dan niet daarvan losmaken en een Islamitisch pad in slaan?
dochter van Henk
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Vera schreef:Nu is het zo, niet opschepperig bedoeld, dat ik meer weet over het Christendom dan zij,waardoor ze beiden nogal chagrijnig van worden. In Rome vroeg ik ze van alles en nog wat en ze konden weinig beantwoorden. Verder test ik mijn moeder ook wel met opzet (Had Jezus een broer? Is het Christelijk om te zeggen "het doel heiligt de middelen") En dan vind ik het echt grappig als ze het fout heeft, beetje sadistisch.
Ik ben benieuwd of jij de toets der kritiek kan doorstaan hier met een bepaald aantal links die je hier gegeven zijn over de Islam. Er zijn nogal wat vragen gesteld die jou ook in een dergelijke positie zouden kunnen manoevreren als waarin jouw ouders in Rome verkeerden.

Ga je er dan tegen die tijd stilletjes vandoor bij Freethinker?
collegavanerik
Superposter

Vera schreef:
collegavanerik schreef:
Vera schreef: En ik ben ervan overtuigd dat vrouwen zich moeten bedekken, zoals tegen iedere Profeet en/of Boodschapper van Allah Subhana Wa T'ala is gezegd.
SWT zeggen achter Mohammed? Dat lijkt me toch niet he...

De afkorting mag sowiezo niet gebruikt worden en SWT is de afkorting van Subhana Wa T'ala en komt achter 'Allah'

Verder is het een vorm van aanbidding en is het niet verplicht
dus alle moslims die Mohammed (vzmh) schrijven zijn ketters? :shock:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
collegavanerik
Superposter

Vera schreef:
Maar goed, wanneer mijn vader zich losmaakt van het gereformeerde geloof en een atheisttisch pad in slaat, waarom mag ik me dan niet daarvan losmaken en een Islamitisch pad in slaan?
Omdat jij de zware sektarische variant van de islam hebt "gekozen" .

HEEEEL eng. Lees submission maar eens.
Afbeelding Hebr 6:
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Het mag wel ... Niemand die je kan verbieden jezelf in een geloof te verliezen. En zo zijn er nog veel meer zeer onverstandige dingen die je kunt doen, die niet verboden zijn. We kunnen je alleen advies en informatie geven. En van mijn kant is er onbegrip voor je keuze, vandaar mijn vragen.

Krijg ik nog antwoord op mijn vragen, of niet? Zo niet, graag even aangeven, dan hoef ik er ook niet meer op te wachten.

En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je antwoorden op de vragen van Samante.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
@Vera, Ik neem aan dat er geen aanpassing meer komt van deze posting, misschien was je voorheen van plan om de kleur nog even op groen te zetten, maar zoals je ondertussen wel begrepen hebt is groen geen optie meer. Het is inderdaad één van de kleuren binnen de islam en alleen dat zou binnen deze discussie al genoeg reden moeten zijn om die kleur niet te gebruiken. Al zijn de andere redenen net zo goed, regels, kinderachtig en id voor mensen die kleurenblind zijn is het ook al geen pretje. Maar goed terug naar je reactie, laat ik er even een aantal dingen uitlichten die me opvielen.
Nee hier ben ik het niet mee eens. Ik draag mijn kleding omdat het lekker zit. Natuurlijk ook omdat ik geloof dat het beter is voor de vrouw om zich te bedekken. Omdat het goed is voor een Moslim om zich aan de geboden van zijn Heer te houden. Maar een statement? Nee dat is niet mijn bedoeling.
Maar er staat toch eigenlijk helemaal niet in dat boekje over jezelf in te pakken in lappen stof die uiteindelijk bijna tot gevolg hebben dat je bijna niet meer te herkennen bent als menselijk wezen. Dus om die god te gehoorzamen, denk jij, want met teksten die het gebruik rechtvaardigen (volgens dat boekje) kom je niet. Het is tot nu toe enkel maar "omdat ik geloof...dat het beter is.." en "Omdat het goed is voor een moslim om zich aan de geboden van zijn heer te houden." Meer heb ik nog niet gelezen. Wat is dan jou mening over de link van Elberfeld op pagina 4, misschien moet ik dan dat voorlopig maar aannemen als voldoende bewijs dat je het gewoon fout hebt met de hijab en je niqaab. Het is dan losjes op basis van onduidelijke teksten uit dat leuke boekje, de rest is gewoon je eigen uitleg.
Ik verpest hun vakantie omdat zij wel mogen zijn zoals ze zijn en ik niet?
Ja, inderdaad dat is precies wat je doet. Het woord vakantie..even weg van de dagelijkse sleur van het bestaan. En in zeker opzicht maak jij gewoon deel uit van die dagelijkse sleur, zeker voor je ouders. Dus zo raar is het niet dat ze voorwaarden stellen aan jou deelname aan dit uitje en ontspanning. Het zou beter zijn om naast het telkens maar vermelden van, het arme ik, ook eens meer inlevingsvermogen te tonen naar de andere leden van jullie gezin.
Ja respecteren, maar ik hoef hen niet te gehoorzamen wanneer hun eisen tegen de Islamitische regels in gaan.
Respect moet altijd van twee kanten komen, ipv de ontvangende kant te zijn en in treurigheid te wachten op hun respect. Zou je ook kunnen beginnen met het geven van respect. Het aanvoeren van regels uit een obscuur boekje is dan wel een erg pover excuus voor je gedrag.
Wanneer ik daar aan kom wel en wanneer ik weer weg gaan zijn de buren er toch? En ook dan mag ik mijn hoofddoek niet dragen van mijn ouders, omdat ze zich schamen tegenover de buren. Ze doen nog alsof mijn buren niet weten dat ik Moslima ben.

Nee hoor, je ouders weten dat best wel. Je ouders hopen dat dit beleid van ontmoediging het juiste effect zal hebben op jou gedrag. Alhoewel er helemaal geen garantie is dat deze tacktiek zal werken. Gezien je leeftijd, denk ik eerder dat het tot gevolg zal hebben dat jij je nog meer tegen ze gaat afzetten. Dat is tenslotte wat de meeste pubers doen in dit soort situaties.

Met het woord non ben ik het niet eens. In de Islaam zien ze onthouding als iets onmenselijks. Ook zijn er vele ahadith waaruit blijkt dat mensen die ook het wereldse leven leven, meer beloond worden dan mensen die 24/7 in de moskee zitten.

Toch is non het eerste wat ik denk als ik er op straat weer één tegen kom. Het ziet er net zo uit, al zijn er dan wel een aantal verschillen in de kledij. Oh en zij hadden weer andere absurde redenen om zich zo te kleden. Maar elke ahadith is toch later toegevoegd aan de koran? En volgens sommige bronnen cq. stromingen zijn die niet zo belangrijk. Ieder maakt een beetje zijn eigen selectie van wat ze willen en wat niet. Dit gedrag zie je wel meer bij theisten, religie als een persoonlijke supermarkt. Velen vergeten echter wel dat ze door zulks gedrag eigenlijk al afstand aan het nemen zijn van die religie.

Hmm ja, Moslima, Moslim. Het woord Moslim komt voor in de Koran en is dus door God gegeven aan de gelovigen. Moslima niet.

Whats in a name, voor moslims, de fanatieke, is er inderdaad enkel het woordgebruik in de koran dat van belang is. Waarschijnlijk daarom ook dat je graag de taal wil leren. Het zou beter zijn als je de koran op de zelfde manier gaat zien als de bijbel. Voorlopig zie je die denk ik als minderwaardig aan dat mooie boek de koran. Uiteindelijk zal je zelf wel zien dat het iets genuanceerder ligt. Ze zijn namelijk beide onzin, vertaling, hertaling het maakt niet uit... een leugen verander je niet door de taal te veranderen, het is nog steeds niet waar. Goed ik dwaal een beetje af.

Er is maar 1 keer in de maand kerk, dan ging ik. En eens in de drie weken naar jeugd bijeenkomsten. Mijn moeder ging ongeveer eens in de 3 maanden naar de kerk (ik ging dan dus alleen). Nu gaat ze niet meer naar de kerk, omdat ze boos is op God dat ik Moslima ben geworden.

Dan ga ik er maar vanuit dat je zoekende was. Eerst naar de kerk, vrijwillig dus, en nu nadat je daar niet zag wat je zocht. Wil je nu ditzelfde doen met de islam en je moskee bezoeken. Ach kind zovele hebben al gezocht en geen heeft er ooit een spoortje van kunnen vinden. De veronderstelde aanwezigheid van een denkbeeldig wezen uit een door mensen geschreven sprookjesboek valt gewoon niet te vinden.

Persoonlijk is het een goede zaak dat je moeder boos is op dit denkbeeldige wezen, als ze maar boos genoeg wordt zal ze hem uiteindelijk ook de rug toekeren. Dit is dan mede door jou gedrag, alvast dank voor het mogelijk maken van een nieuwe atheist, je moeder dus. En wat ga jij dan doen, je nog meer ingraven in de islam en overbodige kledingstukken? Of zal het je tot inzicht laten komen dat het allemaal wel hele grote flauwekul is al die geloven.

Ik geef wel mijn mahram een hand. Dat zijn de mensen waar mee je niet mag trouwen. Je zoon, vader, broer, oom, opa, man, dat soort mannen.
Nood breekt wet.
Ja er zijn teksten waaruit blijkt dat het verplicht is, misschien kan deze discussie in een andere topic voortgezet worden?

Het is altijd mogelijk om een nieuw topic te starten. Denk dat je wel enige reakties zal krijgen, alleen moet je dan wel komen met de juiste lijst van teksten en argumenten die dit aantonen. Persoonlijk vindt ik alle teksten uit dit soort boeken de grootste kul. Maar ik zou ze best wel eens van jou kant willen horen.

[color=green[Ik wil leren. Over dingen die mij interesseren, zoals politiek, het Midden-Oosten, religie (niet alleen Islaam), over allerlei dingen.

Hmm ik moet nu weer naar de les, zal misschien deze post later aanpassen.

Het zal je verbazen wat voor dingen er hier op het forum te leren zijn. Dank je voor het loslaten van de kleur groen. Leren is niet zo moeilijk, kleine stapjes en voor je het weet kan je al zelfstandig lopen. Zonder die god waar je nu zo krampachtig aan vast zit, of enige andere, gewoon zelf.
..
Laatst gewijzigd door af87 op 22 mei 2008 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Samante

Bericht door Samante »

Vera schreef: Met het woord non ben ik het niet eens. In de Islaam zien ze onthouding als iets onmenselijks. Ook zijn er vele ahadith waaruit blijkt dat mensen die ook het wereldse leven leven, meer beloond worden dan mensen die 24/7 in de moskee zitten.
af87 schreef: Toch is non het eerste wat ik denk als ik er op straat weer één tegen kom. Het ziet ernet zouit, al zijn er dan wel een aantal verschillen in de kledij. Oh en zij hadden weer andere absurde redenen om zich zo te kleden.
Als ik een moslima met hoofddoek tegenkom prevel ik soms, in het voorbijgaan:
"Heilige Maria, moeder van God...Bidt voor ons zondaars, nu en in het uur van onze dood...Amen..."
De moslima, als ze het al hoort, kijkt soms vreemd op. Maar ik kan het niet altijd laten.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

af87 schreef:Ieder maakt een beetje zijn eigen selectie van wat ze willen en wat niet. Dit gedrag zie je wel meer bij theisten, religie als een persoonlijke supermarkt. Velen vergeten echter wel dat ze door zulks gedrag eigenlijk al afstand aan het nemen zijn van die religie.
Het is juist geen "afstand nemen". De gelovige probeert hier juist uit alle macht het geloof vast te houden. Het "winkelen" betekend je religie "voor waar houden" middels je eigen gevoelsmatig modernere gelovige opvattingen niet teveel 'schade' te laten lijden ten opzichte van je hier en daar mentaal toch wel veeleisend geloof in de kern.

Wanneer je dus je koran of bijbel eens goed beziet en eens leest wat er werkelijk staat kom je erachter dat jij het als gelovige niet echt precies doet zoals het er staat geschreven. Maar ach .....we leven nu in de 21e eeuw en God is goed!!!.

Ik denk dat dit "supermarkt gedrag" er nu juist voor zorgt dat het "afstand nemen" of "uitstappen" van een "gelovige treinrit", de mijne duurde 15 jaar, zo lang mogelijk gerekt wordt.

Een gelovige is 24 uur per dag bezig zijn geloof voor zichzelf aannemelijk te houden tegen het kwaad en de argumenten uit de ongelovige of andersgelovige buitenwereld door er zoveel mogelijk axiomatisch mee bezig te zijn door boeken aan te schaffen van schrijvers en alleen maar te luisteren naar mensen die het met hen eens zijn. Ernstig wanneer je dit als gelovige "klant" zelf niet helemaal door hebt.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Natuurlijk Mag je de islamitische weg inslaan.
Nu is het zo, niet opschepperig bedoeld, dat ik meer weet over het Christendom dan zij,waardoor ze beiden nogal chagrijnig van worden. In Rome vroeg ik ze van alles en nog wat en ze konden weinig beantwoorden. Verder test ik mijn moeder ook wel met opzet (Had Jezus een broer? Is het Christelijk om te zeggen "het doel heiligt de middelen") En dan vind ik het echt grappig als ze het fout heeft, beetje sadistisch.
Als je dat niet opschepperig bedoeld, hoe dan wel? Waarom zoek je het conflict op met je moeder als er al genoeg conflict bestaat in jullie gezin. Daar kan ik met mijn hoofd echt niet bij.

Ook vertelde je over een dominee bij je plaatselijke kerk 'Hij vertelde me dat de Islaam inderdaad een prachtige godsdienst was'

Dat vind ik verbazingwekkend. Waarom zou een christen uberhaupt de islam willen promoten? Heeft de dominee er niet achteraan gezegd 'Maar eigenlijk is het christendom het WARE geloof' of iets in die trend?

Als de islam zo prachtig is, waarom is hij zelf geen moslim?

nogmaals;

Ik vind je verhaal echt ontzettend moeilijk te geloven en het zou me niets verbazen als de helft hiervan uit je brein is ontsproten terwijl je in je neus zat te peuteren.
a.r.

Bericht door a.r. »

Mijn vader "domineert" mijn moeder daarin, hij weigert stil te zijn voor het eten wanneer mijn moeder wil bidden. Ze gaat zelf ook niet meer naar de kerk.
Maar zij mag best de Bijbel lezen wanneer ze wil.
Ze gaat niet naar de kerk, maar mag? van je vader (bedoel je neem ik aan?)wel de bijbel lezen wanneer zij wil, maar je vader houdt er geen rekening mee dat moeder wil bidden voor het eten? Dát is dus iets tussen jouw vader en jouw moeder, lijkt mij. Of het een conflict tussen hen beiden is, gaat jou, noch ons iets aan! Jouw vader en jouw moeder zijn volwassen zelfstandige individuen, die er voor gekozen hebben samen te zijn.
Weet je wat ik nou "grappig" zou vinden? Als jij eens vragen ging beantwoorden en linkjes ging lezen....ik vind het nl "grappig" als blijkt dat jij de koran niet goed kent, ik ben nl in dit geval ook "een beetje sadistisch" en heb je daarom aan het begin van dit topic al een link gegeven met de vraag die eens te lezen, maar je bent, ik had niet anders verwacht, een lafaard en doet dat niet, omdat je er geen reply op kunt geven! 8)
Jouw vader zijn de ogen open gegaan en hij had door dat geloof in een god zoals beschreven in de z.g. heilige boeken, niet waar kán zijn, bovendien had/heeft hij een leeftijd bereikt waar jij nog lang niet bent, nl de leeftijd waarop je helder en eerlijk kunt nadenken als je wilt en een weloverwogen keuze kunt maken.
Weet je waar ik me zo aan stoor bij jou, je weet het allemaal zooooo goed, je hebt zelf al zoveel conclusies getrokken over je ouders/gezin, je weet hoe je ouders denken en zijn, je vader "domineert" je moeder, je ouders "domineren" jou. Ik vind dat je werkelijk ongelooflijk denigrerend schrijft over je ouders. Ook wij op dit forum stellen je oprechte vragen en hebben kritiek op je, maar uitzoeken wil je niets en antwoorden geven doe/wil/kun je ook niet. Kwam je nou alleen maar hier omdat je dacht: oh een vrijdenkersforum, van die mensen ga ik natuurlijk gelijk krijgen, want mijn vrijheid wordt beknot door mijn ouders? Ik denk dat je je eens in moet gaan lezen, wat een vrijdenker dan echt is!
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=50
Voeg ik nogmaals mijn al veel eerder gegeven linkje betreffende islam bij:
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=29
en deze dan ook maar, je bent nu toch bezig:
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=38
En ik voeg een linkje bij over iemand die werd bekeerd tot christendom, maar jij mag daar van mij bekeerd tot de islam voor lezen, de overeenkomsten zijn groot voor iemand die kan en moedig genoeg is om kritisch te lezen!
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=28
Maar je hebt me ook nieuwsgierig gemaakt hoor: Hoe denken je zusjes of zussen bijvoorbeeld over jouw geloof ?
Laatst gewijzigd door a.r. op 24 mei 2008 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Cabbage schreef:Ik vind je verhaal echt ontzettend moeilijk te geloven en het zou me niets verbazen als de helft hiervan uit je brein is ontsproten terwijl je in je neus zat te peuteren.
Dit gevoel heb ik dus ook heel sterk.
Als er al de helft van waar is dan zie ik nog hooguit een recalcitrante puber die een gimmick heeft gevonden waarmee ze aandacht krijgt van haar ouders.
Want meer als aandacht vragen is het niet.
Sommigen scheren hun hoofd en prikken overal piercings in, anderen wikkelen zich in sluiers en lappen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Plaats reactie