Melding van grove belediging van atheïsten

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

rereformed schreef:Maar hij schijnt niet te begrijpen dat het die atheïsten niet dáárom te doen is, maar ze zich enkel storen aan dat men aan bepaalde mooie ervaringen bepaalde conclusies verbindt die niet gerechtvaardigd zijn.
Heel goed uitgedrukt, mooie ervaringen blijven mooie ervaringen maar om alleen van daaruit direct al sterke conclusies te trekken is denk ik gevaarlijk en kan misschien zelfs mooie ervaringen verzieken door die "vervloekte" conclusies die men er aan bind.

Een mooie ervaring is een mooie ervaring, waarom altijd een conclusie er aan verbinden, koester de ervaring zou ik zeggen. Al dat doeldenken.....
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

bipolair schreef:
rereformed schreef:Maar hij schijnt niet te begrijpen dat het die atheïsten niet dáárom te doen is, maar ze zich enkel storen aan dat men aan bepaalde mooie ervaringen bepaalde conclusies verbindt die niet gerechtvaardigd zijn.
Heel goed uitgedrukt, mooie ervaringen blijven mooie ervaringen maar om alleen van daaruit direct al sterke conclusies te trekken is denk ik gevaarlijk en kan misschien zelfs mooie ervaringen verzieken door die "vervloekte" conclusies die men er aan bind.

Een mooie ervaring is een mooie ervaring, waarom altijd een conclusie er aan verbinden, laat de koester de ervaring zou ik zeggen. Al dat doeldenken.....
Jij merkte onlangs op dat je bang was dat religie uiteindelijk de wereld niet uitgaat, maar langzaamaan omgeturnd wordt tot een nieuwe vorm van religie. Ik heb bij die Langeweg sterk dat gevoel. Het is een vorm van religie dat zich niet meer beroept op goddelijke antieke teksten, maar op 'ervaringen' die men een air van wetenschappelijkheid geeft om het aannemelijk te maken. Dat het veel weg heeft van de oude religie is al duidelijk hieruit dat Langeweg de behoefte heeft aan preken en mensen allerlei denkbeelden opdringt (waarvan ze zonder op de hoogte gesteld te worden van 'zijn openbaring' blijkbaar niets weten) over 'goddelijk' zijn, 'ware ik', 'nazi-ik', 'volmaakte liefde die je bent', 'onsterfelijkheid', de mooie wereld van de toekomst enz.

Heel grappig is dat de nieuwe religie soms de oude aanhaalt om zichzelf te bewijzen, maar er tezelfdertijd blijk van geeft er geen snars van af te weten. Langeweg schrijft "Er staat niet voor niets 'De hemel is in u'". Deze uitdrukking staat echter nergens.
Born OK the first time
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Rereformed schreef:[..] dat religie uiteindelijk de wereld niet uitgaat, maar langzaamaan omgeturnd wordt tot een nieuwe vorm van religie.
Dat acht ik zelfs onvermijdelijk. Er is niets waar de mens zich zo graag mee bezig houdt als het geloven in illusies. Of dat nu christelijke fantasieen zijn, of nazistische, of communistische, of humanistische. Even naief als het idee dat er een God is die van ons houdt, is de gedachte dat ideologieen, instanties, organisaties, etc verdorven zijn, maar de mensen zelf op de een of andere manier niet. En hieruit voortvloeiend de illusie dat, wanneer je de gevestigde religies maar eenmaal hebt uitgebannen, de mensen redelijk zullen worden. Verlangens, emoties en passies drijven de mens, geen abstracte rationalisaties. Waar wetenschappelijke kennis groeit en de techniek voortschrijdt, ontstaan slechts effectievere methoden om verlangens te bevredigen: een atoombom is effectiever dan een vuisbijl. Maar waar blijft de vooruitgang in de ethiek? Martelen werd na de tweede wereldoorlog afgeschaft, tegenwoordig is het door de VS weer ingevoerd als acceptabel middel in de oorlog tegen het terrorisme. Na de Verlichting dacht men van religie af te zijn; wat was religie immers dan een mislukte poging de wereld te verklaren? Met de komst van échte wetenschap zou religie uitsterven.. Met de komst van seculiere ideologieen zou de mens zich niet meer aan het bovennatuurlijke verpanden. Maar de seculiere utopieen verloren hun geloofwaardigheid in de 20e eeuw, en de oude religies waren terug van (nooit?) weg geweest. Mensen willen hoop, illusies, en waar seculiere utopieen in de praktijk door de mand vielen, bleven de onfalsifieerbare bovennatuurlijke ideeen aantrekkelijk. Groepen evangelische atheisten proberen het nog een keer, en in hun rethoriek lijken ze meer dan ooit op hun religieuze tegenstanders. Onfray schreef het zo: "Many militants of the secular cause look astonishingly like clergy. Worse: like caricatures of clergy." Is een religieuze ideologie potentieel gevaarlijker dan een niet-religieuze? Het hiernamaals als lokmiddel voor suicide bombers? De seculiere (zelfs anti-theistische) Tamil Tigers op Sri Lanka praktiseerden zelfmoordaanslagen lang voor Al-Qaida ermee begon. God als ultieme rechtvaardiging? De droom van een betere wereld werkt net zo goed, misschien zelfs beter. Gevaarlijker dan een christen die gelooft dat God de wereld zal oordelen vind ik een agressieve anti-theist die de wereld van religie wil zuiveren, goedschiks of kwaadschiks. Ze zijn er, en jij als Nietzsche-kenner zou het moeten weten, Rereformed: de eeuwige wederkeer van hetzelfde. Aan jouw de eer mee te helpen één kop van de draak af te hakken, aan de toekomst het genoegen er drie andere voor in de plaats te zien komen..
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Rereformed schreef:Jij merkte onlangs op dat je bang was dat religie uiteindelijk de wereld niet uitgaat, maar langzaamaan omgeturnd wordt tot een nieuwe vorm van religie.
Nou, misschien ben ik niet echt bang voor de nieuwe religie vorming. Ik denk inderdaad dat het atheïsme een minderheid blijft. Kijk als de nieuwe religie vormen een meer op de mens als individu gerichte religieus gevoel blijft (een soort ietsisme) met een ontzettend breed scala aan interpretaties ben ik er niet zo bang voor.

Aan de andere kant ben ik er misschien wel een beetje "bang" voor, in die zin dat charlatans hoogtij dagen gaan meemaken en dat leerstellingen als bijvoorbeeld die van Jozef Rulof binnen allerlei kleine vage gezelschappen wortel gaan vinden.

Aan de ene kant verliezen we dan (gelukkig) de dogmatische maar wel makkelijke te herkennen religies en krijgen we te maken aan een veelvoud van vrijwel ongrijpbare clubjes die op geheel irrationele basis opereren.

Ik hoop op het beste, dat religieus gevoel voor iedereen op hun eigen manier wordt geïnterpreteerd zonder een soort "underground movement" te krijgen die via slinkse manieren ideeën opdringt aan de maatschappij.

Ik ben er zelf nog niet goed uit wat de komende gevolgen zijn van de ontkerkelijking van de maatschappij, één ding meen ik wel te constateren; dat de rede het onderspit zal delven in veel levensbeschouwingen.....
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

inshawa schreef:Tsjonge....een uithuilhoek voor atheïsten. "Mama, ze pesten me!" Zieliger moet het toch echt niet worden. Ook ongelooflijk dat er hier zoveel aandacht aan Ouweneel wordt besteed. Gewoon schouders ophalen en negeren.
Waarom mogen gelovige wel aangifte doen als ze zich beledigd voelen en atheisten niet? Ik maak me dr ook geen zorgen over maar ik kan me voorstellen dat sommige anderen mensen dat wel doen.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Trees
Forum fan

Bericht door Trees »

Bipolair schreef:
Ik ben er zelf nog niet goed uit wat de komende gevolgen zijn van de ontkerkelijking van de maatschappij, één ding meen ik wel te constateren; dat de rede het onderspit zal delven in veel levensbeschouwingen.....
Laten we in elk geval hopen dat het dan de liefde voor de medemens is die uiteindelijk zal zegevieren.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je bedoelt zoals die al eeuwen lang gezegevierd heeft Trees?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Wat is dat toch dat onze hele cultuur zo geïnfecteerd is dat woordje 'liefde'?

Nietzsche: "De liefde is de toestand waarin de mens de dingen het meest ziet zoals ze niet zijn. Daarin bereikt de kracht van de illusie haar hoogtepunt, evenals de kracht van de verzoetelijking, van de verheerlijking. In de liefde verdraagt men meer dan anders, men duldt alles. Het was zaak een religie uit te denken waarin bemind kan worden : daarmee is men over het ergste van het leven heen - men ziet het niet eens meer."
Born OK the first time
Trees
Forum fan

Bericht door Trees »

Liefde ligt aan de basis van het leven. Een aantal uitzonderingen daargelaten, zoals verkrachting bijvoorbeeld.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Trees schreef:Liefde ligt aan de basis van het leven. Een aantal uitzonderingen daargelaten, zoals verkrachting bijvoorbeeld.
Je bedoelt: 'erotiek ligt aan de basis van de conceptie'?
a.r.

Bericht door a.r. »

Trees schreef:Liefde ligt aan de basis van het leven. Een aantal uitzonderingen daargelaten, zoals verkrachting bijvoorbeeld.

Huh :shock:
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Lust ligt aan de basis van het leven. Verkrachting is daar geen uitzondering op. Liefde is de illusie dat de man in kwestie bij je zal blijven en in je kind zal investeren.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Verkrachting is ook een vorm van liefde; een geperverteerde vorm van eigenliefde.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Devious schreef:Verkrachting is ook een vorm van liefde; een geperverteerde vorm van eigenliefde.
Trees had het echter over 'liefde tot de medemens', waarvan ze hoopte dat die zou overwinnen.
Trees
Forum fan

Bericht door Trees »

Het is inderdaad maar net vanuit welke optiek ‘de liefde’ bekeken wordt.

Ik bedoel inderdaad de liefde voor de medemens. Bijvoorbeeld de liefde in de vorm van de hulp waar bipolair in zijn voorsteltopic over vertelde. Hij schreef daarbinnen dat hij tijdens zijn ziekteperiode is bijgestaan door zeer diepgelovige evangelische vrienden die, bipolairs atheïsme volledig respecterend, hem meer geholpen hebben dan wie dan ook.
Plaats reactie