Sararje schreef:Tsja, misschien komt dat omdat je die vragen niet duidelijk beantwoordt?
Nee, ik bedoel dat wanneer voluntaristen een model zoals DRO's opperen, het een van de eerste bezorgdheden is, hoe je voorkomt dat een DRO een nieuwe onderwerpende, gewelddadige organisatie wordt. Dat is een begrijpelijke angst. Daarom zullen DROs in een voluntaristische samenleving ook de maatregelen nemen om de redenen voor die angst weg te nemen.
In het boek Practical Anarchy worden er verschillende hoofdstukken gewijd aan deze terugkerende vragen. (over het voorkomen van een terugkeer van een machtsmonopolie zie blz 89-94 in
http://www.freedomainradio.com/free/#PA )
Welke garantie heb ik dat dat ook gebeurt in de praktijk?
Ik ga ervan uit dat overtuigingen gedragingen creeren. Zoals ik al zei, dat voortbestaan van slavernij in een samenleving dat meerendeels slavernij expliciet afwijst als een immorele behandeling van medemensen, nogal onwaarschijnlijk is. Er is nooit 100% garantie dat een mens zich zus of zo zal gedragen onder bepaalde omstandigheden, maar ik denk dat in grote groepen de overheersende overtuigingen tot uiting komen in bepaalde handelingen.
Als er iets is dat de geschiedenis wel heeft aangetoond, dan is het dat de mens(heid) niet in staat is om twee dingen vrijwillig af te staan: geld en macht (vrij naar Fenomeen).
Ik sta bijna dagelijks vrijwillig geld af, en zie veel andere mensen dat doen. Wat met macht bedoeld wordt begrijp ik niet.
Op het moment dat een DRO een kritische hoeveelheid mensen achter zich heeft staan, is het in staat een machtsfactor van betekenis te vormen en daarmee nieuwe DROs te te assassineren, op te sluiten, boetes op te leggen, hun gebouwen te bombarderen en doordat de rest van de DROs zo geintimideerd raken, wil men niet meer een nieuwe DRO opzetten uit angst hetzelfde te overkomen. Hoe los je dan op dat deze DRO alle macht naar zich toetrekt als men in dit stadium is beland?
Mensen staan niet achter een DRO, maar zijn er klant van, zoals je ook een klant bent van je bank, verzekeringsmaatschappij, je broodbakker etc. Daarmee kan je ook redeneren: als een bank genoeg klanten heeft is het in staat een machtsfactor (wat bedoel je met macht?) van betekenis te vormen en daarmee nieuwe banken te assassineren (nouja, de directeurs en personeel), op te sluiten, boetes op te leggen, hun gebouwen te bombarderen en doordat de rest van de banken zo geintimideerd raken, wil men niet meer een nieuwe bank opzetten uit angst hetzelfde te overkomen. Hoe los je het dan op dat deze bank/verzekeringsmaatschappij/bakkerij/muzikant/pc-producent alle 'macht' naar zich toetrekt als men in dit stadium is beland?
Zoals ik boven zei, overtuigingen creeren bepaalde gedragingen. Stel je bent voorstander van NAP, net zoals alle andere personen die zich bij een DRO aansluiten (een DRO die expliciet NAP toepast). Deze DRO begint opeens andere DRO's te vernietigen, zou iemand dan nog klant blijven bij zo'n DRO? Als ik morgen ontdek dat mijn lokale bakker nieuwe ondernemers bedreigt, vermoordt, besteelt en opsluit, dan zal ik niet meer bij hem aankopen doen, en ook nog zijn andere klanten op de hoogte stellen.
De vergelijking met Robocop gaat in dezen volledig op.
Ik heb Robocop niet gezien.
OCP sluit een beveiligingscontract met de vleugellamme en corrupte stad Detroit om de orde te bewaken.
Ik ga uit van een meerderheid van mensen die het NAP aanhangt, dus niet lam en corrupt is.
Echter, OCP blijkt zelf een net zo corrupt en malafide organisatie in de praktijk te worden als het gemeentebestuur waar ze zelf op kankerden. Uiteindelijk zijn ze zo machtig dat een stel doorgedraaide criminelen in de stad de uitvoerende macht in handen krijgen. Hoe voorkom je een scenario als dat? Hoe zorg je ervoor dat de DRO OCP niet corrumpeert?
Uit een groep van vooral corrupte mensen komen nieuwe corrupte mensen voort, dat verbaast me niks. Andersom hetzelfde. Het ene gewelsmonopolie met het andere vervangen is helemaal iets anders, dan vrijwillige samenwerking in een voluntaristische maatschappij, die stoelt op het NAP.
Waarop baseer je dat?
Mensen vinden het meestal niet leuk als ik voor ze vertel wat succes is. Ieder stelt zijn eigen doelen die hij probeert te behalen, en de mate waarin dat lukt, wordt meestal als succes beschouwd, denk ik.
Bovendien vraag ik je het volgende scenario: stel ik heb een flinke achtertuin. Door die achtertuin wil de gemeenschap een prachtige snelweg aanleggen. Dat gaat ten koste van mijn persoonlijke geluk (en als ik een boer ben, productie). Zal ik dus mijn achtertuin hiervoor voluntaristisch opgeven? Lijkt me onwaarschijnlijk. Toch dien ik met mijn halsstarrige gedrag minder mensen dan als ik die grond voluntaristisch opgeef. Hoe los ik dat dan op? Moet ik een DRO inhuren die mijn achtertuin beschermt?
Ik zou natuurlijk moeten weten in wat voor wijk je woont, hoe je aan je huis en tuin bent gekomen, op wat voor voorwaarden etc. Een veel te hypothetische en specifieke scenario om er wat zinvols over te zeggen.
Lijkt me onwaarschijnlijk in een Robocop-scenario zoals boven geschetst.
Robocop gaat uit van een meerderheid van corrupte mensen, ik schets het DRO model in een samenleving waarbij de meerderheid het NAP aanhangt.
We hebben het over een moment dat we een paar stappen verder zijn: een enkele DRO heeft al alle macht in handen. Bovendien: hoe bestraf je een DRO op het moment dat ze niet volgens de evaluaties handelen? Hoe bepaal je de criteria voor de evaluaties?
Als we een paar stappen verder gaan vanuit een uitgangsscenario van corruptie, dan kom je idd terecht bij een overheid in een of andere vorm. Als we uitgaan van een NAP samenleving, dan komen we waarschijnlijk toch bij iets anders uit.
Wat betreft een corrupte situatie: overheden kan jij meestal niet straffen. Je kunt geen criteria bedenken (ok, kan je wel, maar wie kan dat wat schelen).
Je model roept meer vragen op dan ze tot dusver beantwoordt.
Als je uitgaat van een corrupte samenleving dan is het inderdaad een behoorlijk raar model. Maar het model is bedoeld voor een voluntaristische NAP samenleving, dus daar zou het waarschijnlijk minder vreemd voor klinken.