Hete Hangijzers 3 dec: Schepping en evolutie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Devious schreef:Beste Rene.
Sorry dat ik weer een lange reactie ga plaatsen. Ik weet dat het moeilijk is om overal op te reageren. Maar jouw antwoorden zijn voor mij te interessant om te laten liggen.
Dit is ook mijn insteek. Ik kan het gewoon niet laten om erop in te gaan omdat ik lang met dezelfde problematiek bezig ben geweest. Overal op reageren hoeft echt niet.
Rene TE schreef: Wie de hele Bijbel serieus neemt, zal de Bijbel ook als geheel nemen. Op die manier is het mogelijk te ontdekken wat belangrijk is. Wat komt telkens weer terug, wat is de rode draad?
Als je het mij zou vragen zou ik antwoorden: de rode draad is een God die boos is en vooral de mens voortdurend beschuldigt van het menszijn, vriendjespolitiek bedrijft en absolute gehoorzaamheid verlangt.

Het eerste zie ik als de neerslag van het zware leven dat mensen in vroeger tijden hadden te leven: vol angsten, vol ontberingen, vol onwetendheid, vol geweld, bloed.
En het laatste zie ik als een linke manier van de priesterklasse om de hoogste macht te kunnen uitoefenen.

Voor mij is de bijbel dan ook voor het merendeel weerzinwekkend. Soms probeer ik de bijbel weer eens opnieuw te lezen; met goede moed, zo van: laat ik eens proberen er iets moois uit te halen. Zo las ik vandaag weer eens Genesis 2 en 3, en probeerde ik het geheel allegorisch te lezen. En zie waar je weer mee in je gezicht wordt geslagen: "Ik hoorde u in de tuin en werd bang omdat ik naakt ben, daarom verborg ik me". En even later: "Toen dacht God, Jahweh: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven." Als je het mij vraagt kan uit zo'n begin nooit meer wat goeds komen.

Voor iemand die even vlug wil zien hoe het afloopt, hier het einde van het OT:
"...Anders zou ik het land volledig moeten vernietigen."

En dan nog even het einde van het NT:
"Als iemand iets aan dit boek toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven staan; en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven staan."
Er komt hierna nog een leugen "Zie ik kom spoedig" en nog een zin "de genade van onze Heer Jezus zij met u allen".

Raar spelletje. Allemaal geboden, straffen, boosheid, verdelging, veroordeling, dreiging, eisen...en dan op het eind een vleugje 'genade' erop gesmeerd.

Hoe een mens blij kan zijn met de bijbel is mij een raadsel.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Rereformed schreef: ]Hoe een mens blij kan zijn met de bijbel is mij een raadsel.
Dmv een 'mindswitch'. Op moment dat je aanvaard dat je een zondaar bent en op weg bent naar de eeuwige verdoemenis, zie je ineens je weg tot verlossing voor je: Jezus. Zo is het bij iig wel gegaan. De nadruk komt dan ineens op vergeving en eeuwig leven te liggen. Ik was blind geworden voor de straffende en wrekende god van het OT. Ik zag alles door een nieuw testamentische bril. God is liefde blablabla. Het OT las ik m.n voor de verwijzingen en God mocht ik toen van mijzelf niet bekritiseren. Stefan Paas had (zo uit mijn hoofd) zoiets geschreven dat hij moeite had om als rechter over God te denken. vandaar dat hij (wijselijk) het OT naar de denkzolder had gebracht. Na een nieuwe 'mindswitch' van theist naar atheist, zag ik de bijbel zoals ik hem nu zie. En vaak vraag ik mij nu af hoe ik zo blind heb kunnen zijn. Ik wijt het aan mijn religieuze opvoeding. Was het bestaan van God en de 'onaantastbaarheid' (dwz geen kritiek hebben) mij niet met de paplepel ingegoten dan had ik misschien van meet af aan een kritischer blik gehad. Maar dat is achteraf speculeren.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Rereformed schreef:
En dan nog even het einde van het NT:
"Als iemand iets aan dit boek toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven staan; en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven staan."
Frappant! Hoe kun je zoiets zeggen over een boek, dat je zelf geschreven hebt of mensen geinspireerd hebt om het op te schrijven zoals je wilt, en dat dan weer op zoveel verschillende manieren is uit te leggen?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Rene TE schreef:Kent de wetenschap beperkingen? Natuurlijk! Zie de onvolledigheidsstelling van Gödel. Zie de kwantumonzekerheid. Sommige dingen zijn niet te meten.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen. Gödel en Heisenberg zijn immers ook op jou van toepassing, of je het wilt of niet. Je gebruikt een axiomatisch systeem om mee te redeneren, en het onzekerheidsprincipe is zodanig van aard dat het niet alleen de wetenschap is die de randvoorwaarden ervaart, maar de complete natuur. Met andere woorden, ook als jij je theologenbril opzet, ben je nog steeds gebonden aan die beperkingen, net als dat je nog steeds gehouden bent aan 1+1 = 2, en niet van 10 hoog van je balkonnetje stapt (zonder uitgebreide voorzorgsmaatregelen, in ieder geval). Het lijkt erop alsof je je dat niet realiseert, en wetenschap een beperking aanrekent die helemaal niet karakteristiek is voor wetenschap. Indien dit daadwerkelijk het geval is, is het natuurlijk een flauwe en nietszeggende opmerking van je.
Daarnaast kent de wetenschap vooraannames (hele nuttige, die ik ook onderschrijf!), bijvoorbeeld het uitgangspunt dat waarnemingen ware kennis opleveren. Dat was destijds nogal een revolutie, de oude Grieken waren het daar niet mee eens. Maar ook, dat we dingen willen herhalen en verifiëren.
Goed, als je dat persé vooraannames wilt noemen, so be it. En dat de oude Grieken er problemen mee hadden is niet echt relevant voor de discussie. Het is wel zo dat deze aannames duidelijk meer hebben bereikt dan de vooraanname van reformatorische theologie die collegavanerik noemde. Er zijn, met andere woorden, vooraannames en vooraannames, en sommigen zijn in termen van begrip en beheersing van de realiteit duidelijk beter gebleken dan andere. Het zijn ook duidelijk vooraannames die niets met geografische locatie van doen hebben---zoals bij religie overduidelijk wel het geval is---en daarom objectief beter zijn. Ze zijn algemener en gelden op z'n minst (!) ook voor aliens die onze planeet met een bezoek zouden vereren. Ik eet mijn schoen op als zo'n manneke er een gelijke theologie op na zou houden als een mens.

Overigens staat het je vrij om met betere manieren voor kennisvergaring op de proppen te komen. Ik geloof niet dat ik ooit betere heb gezien of gevonden, en theologen lijken zich eerder druk te maken over zogenaamde beperkingen en vooraannames van de concurrent wetenschap. Ik zie theologie nog geen medicijnen of computers ontwikkelen, maar ik ben dan ook maar een armoedig bètaatje. Laat ik hier eens een terugkerende vraag van maken omdat het een tamelijk cruciaal punt in het betoog is: Noem betere manieren om aan kennisvergaring te doen, in het bijzonder manieren die betrekking hebben op bovennatuurlijke verschijnselen..
Uitgangspunten voor de wetenschap vaststellen is nog niet zo eenvoudig, lees er maar een boek over wetenschapsfilosofie op na. Moet alles Popperiaans falsificeerbaar zijn of niet?
Natuurlijk. Hoe wil je anders tot de conclusie komen dat een theorie door een andere moet worden vervangen? Wetenschap is altijd een benadering, een naar beste weten en kunnen---dat is, zo je wilt, een beperking---en daarbij hoort dat een theorie kwetsbaar moet zijn voor nieuw feitenmateriaal. Anders handel je in absolutismen, en kom je terecht in het stinkende theologiemoeras dat 1500 jaar lang geen iota heeft opgeleverd behalve schisma's, oorlogen, vervolgingen en meer. De truc is natuurlijk dat in de praktijk allerlei beperkingen opdoemen. Moderne stringtheorie heeft bijvoorbeeld ongeveer evenveel kans als een sneeuwbal in de hel om te worden gefalsifiëerd---je hebt een versneller van hier tot Alpha Centauri nodig. (En dan laat ik het gebrek aan falsifiëerbare stellingen nog maar even achterwege, dat is een nog veel ernstiger manco.)
Vast staat, dat de wetenschap natuurlijke oorzaken voor natuurlijke fenomenen zoekt, en daar erg succesvol in is. De vraag is natuurlijk, of er ook bovennatuurlijke fenomenen zijn. Veel mensen menen van wel. Veel anderen menen van niet. Het blijft lastig aan te tonen dat er geen onzichtbare kabouter op mijn bureau zit. ...
... zeg maar rustig 'onmogelijk'... Het is overigens een futiele discussie, omdat elk bovennatuurlijk verschijnsel een natuurlijke component MOET hebben, anders kunnen wij het nooit waarnemen. Vergelijk donder en bliksem: vroeger was dat een onzichtbare dondergod, nu is het 'gewoon' een elektrische ontlading. Echter omdat een bovennatuurlijke component voor ons nooit waar te nemen noch te bevatten is, is er maar één mogelijk antwoord op de vraag of bovennatuurlijke verschijnselen bestaan: mu---unask the question. Erover praten is leuk tijdens feestjes als de nodige hoeveelheid alcohol of andere geestverruimende middelen zijn genuttigd, maar tot een dieper begrip leidt het niet. (Denk aan mijn vetgedrukte vraag in deze, die sluit hier erg goed aan.)
Wel kan ik bedenken wat het gevolg zou zijn. Dingen op mjn bureau zouden kunnen verdwijnen, omvallen zonder reden etcetera. Dus zet ik een registratiesysteem neer en zie…. niets, want de kabouter heeft de camera ook in de gaten. Ziedaar een beperking voor de wetenschap.
Dit is wel een bijzonder gekunstelde casus. Ten eerste doe je nu net alsof de kabouter in de gaten heeft dat 'ie wordt gefilmd en zich dan wijselijk op de vlakte houdt. Ik neem aan dat 'ie alleen kattekwaad uithaalt als jij, en alleen jij achter je bureau zit, en hij langs magische weg weet dat hij niet in de gaten zal worden gehouden. Bon. Waarin verschilt jouw ervaring dan van iemand die 'gewoon' hallucineert? Dit is overigens een serieuze vraag, en ik hoop dat je 'm niet lichtzinnig op zult vatten.
Ander punt: bestaat de liefde? Ik heb dit al eerder als voorbeeld opgevoerd, maar toen ging het al snel over details van echtelijke trouw. Liefde is niet meetbaar. Ja, snellere hardslag van verliefdheid misschien, maar liefde niet. En naastenliefde al helemaal niet. Je kunt wel zien wat mensen doen uit liefde. Maar de liefde meten lukt niet. Toch bestaat het.
Dit is semantische zwarte woordmagie, of, zo je wilt, een taalspelletje. Wat is er op tegen om 'liefde' te definiëren in termen van 'te zien wat mensen doen uit liefde', eventueel ondersteund door langdurige hersenscans en hormonale bloedbeelden? Kan jij op een andere manier aan mij duidelijk maken wat 'liefde' is? Mijn stellige antwoord is nee, dat kun je niet, en precies daarom val je in de kuil die je zelf gegraven hebt. Jij hebt echter een alternatief antwoord, en die sluit naadloos aan op mijn vetgedrukte vraag. Geef daar een antwoord op, en het wordt een klein wandelingetje naar een antwoord op de vraag uit deze paragraaf.
Samenvattend: ik denk dat de wetenschap een zeer accurate methode is om de wereld om ons heen te onderzoeken en te verklaren. Maar er zijn zaken die buiten het blikveld van de wetenschap liggen.
Samenvattend wat ik geschreven heb: het is de accuraatste methode die we tot nu toe hebben ontwikkeld. Maar de 'beperkingen' zijn inherent aan de natuur zelf, onafhankelijk van het feit of wij ze hebben geformuleerd of niet---Heisenberg was geldig vóórdat wij er waren---en van andere zaken heb je alleen maar laten zien dat je je toevlucht moet nemen tot semantische zwarte woordmagie om je betoog te ondersteunen. Je stelling dat er zaken buiten bereik van de wetenschap liggen behoeft dus op z'n minst zeer forse nuancering, en is tot op zekere hoogte gewoon onzin.
Als God inderdaad de schepper van het universum is, is hij groter dan dat universum. Het is dan ook niet mogelijk dat God ergens opduikt in de ‘Theorie van Alles’, zoals Stephen Hawking suggereert aan het einde van ‘Een korte geschiedenis van de tijd’. En het is ook niet raar dat we Hem binnen het universum niet kunnen meten.
Een zinnig argument, maar je vergeet het belangrijkste: als Hij niet 'meetbaar' is---en dat houdt dus ook in meetbaar voor onze eigen zintuigen---dan heeft het geen zin om verder over Hem te speculeren, en al helemaal niet Hem alle gedragingen toe te schrijven zoals in de bijbel. Denk weer aan mijn vetgedrukte vraag, alsjeblieft.
Kunnen zaken buiten het blikveld van de wetenschap die dus niet onderzocht worden? Da’s niet helemaal waar. Introspectie bijvoorbeeld, kan ook kennis opleveren (maar is in de psychologie uit, want niet objectief genoeg). De effecten van het kaboutertje (of Odin, of de God van de Bijbel) zijn ook op die manier te beschouwen. Dan merk ik weinig meer van Odin. Er zijn mensen die beweren iets van Allah of Krishna te merken. De Bijbel leert mij, dat er ‘valse goden’ zijn. Op zich is dat dus consistent met wat ik geloof. Welke God is de ware? Dat is niet objectief vast te stellen, maar voorlopig heb ik nog geen enkele religie ontdekt die beter past in wat ik in de wereld zie als het christendom.
Mijn complimenten met deze kringredenering. Het is toch van de gekke dat een religie die 'waarheid' claimt het moet doen met zo'n armzalig excuus om gebruikt te worden ('...geen enkele religie ontdekt die beter past in wat ik in de wereld zie...')? Dan haal je er toch gewoon uit wat je er van te voren instopt, of, nog veel erger, dan stel je je eigen menselijke interpretatie wat past en wat niet toch gewoon boven hetgeen door het opperwezen wordt gedicteerd als zijnde zijn onfeilbare woord? Je negeert bijvoorbeeld immers het onfeilbare woord van Allah---dat laat hij bij monde van Gabriël en Mohammed in de koran weten---en dat kan alleen als je als mens, als armzalig geschapen schepsel, een bewuste keuze maakt. Je moet maar durven, zeg.

[skip onderdeel dat niet is gerelateerd aan wetenschap en kennisvergaring]
Ik geloof niet dat God de evolutie stuurt, zoals de Grote Ingenieur van ID...
Okee...
... Ik zie wel aanwijzingen dat evolutie bepaalde paden wel, en andere niet bewandelt. Er is een beperkte ‘morphospace’ die benut wordt. Dat is, neem ik aan, een beperking vanuit de evolutionaire context. Zo zijn er geen wielen geëvolueerd omdat er geen natuurlijke wegen zijn. Interessant: afgelopen week is er gepubliceerd over een enorme bolronde eencellige, die actief over de zeebodem rolt. Geen wiel, maar een bal, omdat de diepzeebodem wél grotendeels vlak is.
Dat is een beperking die inherent is aan het systeem, en ook het gevolg is van gelijksoortige selectieprocessen. Als die hetzelfde zijn, verwacht je gelijksoortige resultaten, net zoals het op elkaar botsen van hete vochtige lucht en droge koude lucht boven grote vlakke landmassa's regelmatig aanleiding geeft tot het ontstaan van tornado's. Overigens speelt nog een ander aspect mee in het geval van wielen. Dat zijn de biomechanische beperkingen van lagers: je moet namelijk nutriënten door een lager in het wiel krijgen, maar het lager moet nog wel met zo min mogelijk wrijving draaien. Om van de overdracht van zenuwimpulsen nog maar te zwijgen. Het is natuurlijk evident dat al die extra problemen in het geval van de ééncellige niet spelen, en dat de natuur het probleem heeft opgelost door beperkte rotatievrijheid toe te staan: denk aan alle kogelgewrichten in ons lichaam. Met andere woorden: je voorbeeld van het wiel is slecht omdat er ook nog andere beperkingen een rol spelen dan alleen maar het gebrek aan vlakke stukken grond---beperkingen waar evolutie niets aan kan doen.
Wat de eerder genoemde Conway Morris laat zien is, dat het oog, bewustzijn en nog zo wat meerdere keren onafhankelijk is ontstaan. Dus, zegt hij: de kans dat er opnieuw een bewust wezen zou ontstaan als je de evolutie opnieuw zou laten plaatsvinden, is heel groot. Dat is de doelgerichtheid van de evolutie, en ik denk dat we het daar over eens kunnen worden. Of die doelgerichtheid het resultaat is van Goddelijke voorzienigheid, of van puur toeval, is een kwestie van filosofie.
Nee, dat is natuurlijk geen doelgerichtheid, dat is gedrag van een complex systeem dat onder gelijksoortige omstandigheden gelijke resultaten produceert. Denk aan mijn tornado-voorbeeld, alsjeblieft, en betrek dat terug op evolutie. Het heeft niets met voorzienigheid of toeval te maken, dat is nu eenmaal het gevolg van het geheel aan randvoorwaarden waarbinnen evolutie op onze planeet, in ons universum, met onze natuurconstanten, moet werken. Conway Morris probeert dit als 'doelgericht' te verkopen, maar dat is niets anders dan semantische zwarte woordmagie. Hij moet dan evengoed het onstaan van tornado's als 'doelgericht' bestempelen, of het feit dat sterren met 1 zonmassa via een rode reus-fase eindigen als een witte en daarna zwarte dwerg, of dat water bij 0 graden bevriest, of enzovoort enzovoort enzovoort. En dan is 'doelgerichtheid' opeens niet zo bijzonder meer; sterker nog, het is een compleet inhoudsloos concept geworden (te vergelijken met een stelling als God is de natuur) dat alleen wordt gebruikt door mensen die koste wat het kost hun irreële geloof met objectieve waarnemingen willen verzoenen.
Als het om gsm’s of computers gaat, is er geen filosofie nodig. Als het om de ziel gaat, of het bovennatuurlijke, wel.
Ziel wordt op exact dezelfde wijze behandeld als liefde, zie hierboven. Je kunt ook dit essay doorspitten en eens eerlijk gaan nadenken over wat dat nou is, 'de ziel'. Het bovennatuurlijke is hierboven ook al behandeld, en culmineerde in de vetgedrukte vraag---je ziet dat een antwoord daarop écht een bijzonder belangrijke schakel in jouw hele betoog vormt.
Wanneer je besluit je wereldbeeld te beperken tot wat meetbaar en herhaalbaar is, ga je gang. Maar zelfs de meest fanatieke reductionist kan niet zonder aannames en af en toe een flinke scheut irrationaliteit.
Foeifoei René, niet met modder gaan gooien, alsjeblieft. Niemand heeft ooit beweerd dat een wereldbeeld zonder één enkele aanname kan worden opgezet; het is natuurlijk wel zo dat een fanatieke reductionist met duidelijk minder toekan dan een fanatiek gelovige, en gelijke zo niet betere resultaten boekt. En de irrationaliteit: ach, we zijn immers nog altijd mens, en niets menselijks is ons vreemd. Het is één ding om af en toe irrationeel te zijn, of gedwongen te worden beslissingen te nemen die met ratio erg weinig van doen hebben omdat de gegevens niet bekend zijn; het is een heel ander ding om te dwepen met irrationaliteit en dat proberen te legitimeren als een volwaardig alternatief tegenover rationaliteit. Er zit een verschil tussen, denk daar maar eens over na.
Verder valt het mij op, dat sommige grote problemen in de wetenschap op dit forum al op zijn gelost. Fine-tuning is een serieus punt van debat...
Ik ben bang dat je je een beetje vergist, René, en bega alsjeblieft niet de stommiteit om te denken dat op dit forum alleen maar wetenschappelijke leunstoelamateurtjes rondlopen. Iedereen die wil kan zó een relevant lemma van Wikipedia opzoeken om te zien wat het échte probleem is, en óf het wel een probleem is. Vanzelfsprekend staat het je vrij om schamper te doen over pogingen het anthropische principe toe te passen---het is ad hoc, maar wel op een intrigerende manier---doch aan de andere kant kan ik even goed schamper doen over pogingen van theologen wetenschappelijke feiten te presenteren als 'tekortkoming' zodat hun eigen brakke theorieën nog een beetje overeind blijven.
.., het multiversum springt niet zomaar tevoorschijn uit de kosmologische modellen.
En dat moet een probleem zijn?
De evolutie van altruïsme is nog steeds niet opgelost – misschien komt dat nog, maar op dit moment is het een reëel probleem.
Niet zo negatief, joh. Het is, zoals je heel goed weet, work in progress, en je weet ook heel erg goed dat speculeren op het eindresultaat een tamelijk futiele bezigheid is, en dat het al helemaal not done is om het huidige gebrek aan een volledig waterdicht model maar te interpreteren als dat het er nooit van zal komen. Je weet ook dat altruïsme een goed-gedocumenteerd verschijnsel is bij organismen anders dan de mens (chimpanzees, vampiervleermuizen, naakte molrat, om maar wat te noemen), en dat lijkt mij eerder een veel groter probleem voor de theoloog dan voor de reductionist. De reductionist kan het als quasi-maar-toch-subtiel-andere-Conway Morris afdoen als een strategie die blijkbaar onder bepaalde omstandigheden kan ontstaan; de theoloog die zijn god wil verdedigen moet zich in allerlei verzonnen bochten wringen om die vorm van altruïsme te bagatelliseren. (En en passant liefde, genegenheid, intelligentie, zelfreflectie, en nog tal van andere zaken waarvan men altijd dacht dat de mens er het alleenrecht op hand.)
Is het waarschijnlijker dat er altijd een kwantumvacuüm was dan dat er altijd een God was? Ik snap dat je intuïtief ‘ja’ antwoord, maar om Q te citeren (van Star Trek NG, niet van James Bond): ‘That’s your petty lineair view of things’.
Waarmee het cirkeltje rond is, en de vetgedrukte vraag zich opnieuw opdringt. Je vindt het blijkbaar een lineaire manier van de dingen bekijken, maar je laat ons volkomen in het ongewisse hoe dan jouw niet-lineaire manier eruit ziet. Wat ik tot nu toe heb gezien komt neer op handenwuiverij, taalspelletjes en een scheutje minachting à la 'dat is een gepasseerd station' waarna verdere uitleg niet meer nodig is. Maar ik kan het natuurlijk altijd mis hebben.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Ik vind het altijd een beetje grappig dat men met Gödel komt aandraven om een beperking van de wetenschap aan te tonen. Gödel was een wetenschapper die op wetenschappelijke wijze een stelling bewijst. En daarmee bewijst dat je in bepaalde, strikt gedefinieerde gevallen (maar uitbreidbaar tot het geheel van het menselijke, systematische denken) altijd met de mogelijkheid zit dat er een 'gat' in je theorie zit.
Ik wil nog altijd de eerste theoloog zien die bewijst dat er een 'gat' zit in de theologische theorie, een gat zo groot dat er een god in kan verdwijnen. Dat zou pas een god-der-gaten zijn…
Ni dieu, ni maître.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

cymric schreef:Het is één ding om af en toe irrationeel te zijn, of gedwongen te worden beslissingen te nemen die met ratio erg weinig van doen hebben omdat de gegevens niet bekend zijn; het is een heel ander ding om te dwepen met irrationaliteit en dat proberen te legitimeren als een volwaardig alternatief tegenover rationaliteit. Er zit een verschil tussen, denk daar maar eens over na.
Dit is de kernzaak waar het om draait en het definitieve antwoord op het altijd weer opnieuw gehoorde argument van christenen dat atheïsten ook gelovig zouden zijn. Het gaat hier om een fundamenteel nuanceverschil.
Born OK the first time
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Rene TE schreef:Ander punt: bestaat de liefde? Ik heb dit al eerder als voorbeeld opgevoerd, maar toen ging het al snel over details van echtelijke trouw. Liefde is niet meetbaar. Ja, snellere hardslag van verliefdheid misschien, maar liefde niet. En naastenliefde al helemaal niet. Je kunt wel zien wat mensen doen uit liefde. Maar de liefde meten lukt niet. Toch bestaat het.
Dat zeg je wel heel makkelijk. Misschien moet je eerst eens een definitie geven van liefde. Want zonder een definitie kunnen we ook niet onderzoeken of het bestaat.

Wikipedia omschrijft het als volgt::
"Liefde betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander; soms ook voor een dier, zaak of voorwerp."

In die zin is liefde juist niets meer dan een label voor een reeks processen en gedragingen bij de mens. En die zijn toch heel aardig meetbaar.
Religion is futile, you will be secularized!!!
Rene TE

Bericht door Rene TE »

Heb net een reeks vragen geprint en ga broeden op wat antwoorden - gisteren druk ivm eindejaarsborrel en andere festiviteiten, wat onmiddelijk is afgestraft met drie pagina's om op te reageren - dat wordt dus weer selecteren....

tot snel!
kan een atheïst vrij denken over God?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Rene TE schreef:Heb net een reeks vragen geprint en ga broeden op wat antwoorden - gisteren druk ivm eindejaarsborrel en andere festiviteiten, wat onmiddelijk is afgestraft met drie pagina's om op te reageren - dat wordt dus weer selecteren....

tot snel!
Ik waardeer dit zeer, Rene. Ik vind het een mooie discussie, ook al blijven er natuurlijk verschillen van inzicht.

Wel een tip: dat je moet selecteren is logisch. Je kan niet overal op reageren. Maar probeer wel vooral de "grote" vragen te beantwoorden. Een aantal heeft al aangegeven wat zij zien als grote vragen.

Succes.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Rene TE

Bericht door Rene TE »

Hallo allemaal,
De discussie begint nogal breed uit te waaieren, en hier en daar krijg ik het gevoel dat we elkaar niet begrijpen.

Als heeck zegt:
Rene,
Bovenstaand antwoord vind ik tegen het onbetamelijke aan:
Je bent in deze door Cymric en mij weerlegd en je passeert dat met een herhalen van je eigen opinie.
snap ik dat dus eerlijk niet. Ik had naar mijn idee de vraag nl. wél beantwoord. Heeck vindt van niet, dus loopt er iets mis in de communicatie.

Op een paar punten heb ik geprobeerd een ‘common ground’ te vinden, zodat we het daarop staande naar hartelust oneens kunnen zijn. Maar die pogingen verzanden naar mijn inschatting in detaildiscussies, voordat we die vaste gezamenlijke grond onder de voeten hebben.
Wat ik ook bemerk – maar dit is vooral een gevoel mijnerzijds – is dat jullie soms erg defensief lijken te reageren. Alsof jullie bang zijn dat, wanneer jullie mij een vinger geven, ik de hele hand pak, een heupworp inzet en ippon maak. Op bepaalde opmerkingen – bijvoorbeeld over de grenzen van wat de wetenschap vermag, of over dingen waar de wetenschap nog niet helemaal uit is – komen tamelijk felle antwoorden. Niets mis met felle antwoorden, maar hier en daar zou er misschien een heel klein beetje toegegeven kunnen worden. Als ik stel dat altruïsme nog een probleem vormt voor de evolutiebiologie zijn er heel wat forumleden die wel een antwoord hebben. Terwijl de vraag ‘How Did Cooperative Behavior Evolve?’ in de top25 staat van de lijst van 125 grote vragen die de wetenschap nog moet beantwoorden volgens de redactie van Science. (zie http://www.sciencemag.org/sciext/125th/) En toch geen spoortje twijfel.
Nog eentje, die niet in de top-25 kwam, maar wel in de top125:
Is ours the only universe? A number of quantum theorists and cosmologists are trying to figure out whether our universe is part of a bigger "multiverse." But others suspect that this hard-to-test idea may be a question for philosophers.
Boeiende vraag. Misschien kunnen alleen filosofen ‘m oplossen, aldus Science.

Jullie standpunten lijken soms echt in beton gegoten. Ik handel persoonlijk niet zo in zekerheden. Ik ben zeker in mijn geloof, maar dat is de zekerheid van Hebreeën 11:1: ‘Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.’ En als opdracht in mijn proefschrift heb ik gekozen voor 1 Korinthiërs 13:12 ‘Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.’

Ik wil in deze posting proberen zo helder mogelijk een paar uitgangspunten neer te zetten, zonder voorbeelden of andere verhelderend bedoelde, maar veelal verwarring scheppende uitweidingen. Door zo'n kader groeit misschien het begrip...

1) Filosofisch uitgangspunt.
Ik heb hier niet voor doorgeleerd, maar ik geloof dat mijn (wetenschaps)filosofische uitgangspunt het kritisch realisme is. Dat wil zeggen: ik ga er vanuit dat er een echte, concrete wereld bestaat die we kunnen bestuderen (dus wetenschappelijk onderzoek levert bruikbare en betrouwbare informatie) maar ook dat ik er vanuit ga dat ons begrip van de wereld op z’n best gedeeltelijk zal kunnen zijn.
Uit veel van de reacties merk ik veel ‘positivistische’ reacties: de wetenschap gaat alles oplossen. Is prima, maar ik moet voortdurend mijn kritisch realisme uitleggen, terwijl jullie niet uitleggen waar jullie positivisme op gebaseerd is. Terwijl het allebei uitgangspunten zijn.

2) Wordt alles opgelost door reductionisme?
Ik geloof van niet. Het voorbeeld over de liefde gaat eigenlijk over deze vraag. Uiteindelijk denk ik, dat complexe systemen, emergente eigenschappen (allebei modieuze termen waar ik een tikkeltje huiverig voor ben – maar er zit wel wat in, vind ik) uiteindelijk laten zien dat het reductionisme niet werkt als verklaring. Het is een prima techniek om vragen op te hakken in behapbare onderdelen, maar de werkelijkheid is soms meer dan de som der delen. Dit is één van de mogelijke grenzen van de wetenschap.

3) De basisvraag van mijn lezing was: is een conflict tussen (christelijk) geloof en wetenschap onvermijdelijk? Oftewel: moet je kiezen voor het een of het ander? De meeste van jullie reageren met ‘ja’. Maar uit mijn stellingname op punt 1 en 2 kom ik tot de conclusie dat er wel degelijk ruimte is voor beide.
Dit is overigens ook een vraag waar eerbiedwaardige genootschappen als de AAAS zich mee bezig houden (via het DoSER program: http://www.aaas.org/spp/dser/).

4) Van een hele andere orde: hoe dient de Bijbel gelezen te worden?
Dit is een cruciaal deel van mijn verhaal – zeker voor christenen, maar naar ik nu zie ook voor Freethinkers. De reacties op dit forum zijn precies dezelfde die ik krijg van jonge aarde creationisten. Óf je leest de hele Bijbel letterlijk, of je neemt de hele Bijbel niet serieus.
Ik ben geen theoloog of godsdienstwetenschapper, dus wellicht is mijn uitleg ook niet zo helder als zou kunnen. Aan de andere kant: er is al zo’n 2000 jaar nagedacht over de interpretatie van de heilige geschriften van het christendom. En daar is wel degelijk een soort rode draad uit te destilleren. En het is wel degelijk mogelijk om aan de hand van goede hermeneutische uitgangspunten te bepalen hoe je bepaalde teksten moet lezen. Daar kan een voortschrijdend inzicht in optreden maar ja, zo werkt de wetenschap nu eenmaal, zelfs de Bijbelwetenschap.
Ik heb niet het idee dat jullie hier heel veel over gelezen hebben. Is op zich geen probleem, maar dan zouden jullie wel iets terughoudender kunnen zijn in jullie uitspraken. Ik krijg nu van atheïsten te horen hoe ik de Bijbel moet lezen – en wat theologen daarvan zeggen pwah, boeit niet. Jullie gebruiken de term intellectuele oneerlijkheid. Mag ik daar dan de term ‘intellectuele luiheid’ tegenover stellen? Lees eens een boek over de materie. Ik lees ook Richard Dawkins. Lees ‘Dawkins God’ van Alister McGrath eens, bijvoorbeeld.

Waar ik eigenlijk een beetje ‘common ground’ hoopte te vinden is:
a) de wetenschap is fantastisch, maar kent beperkingen.
b) de Bijbel is best lastig, maar enige studie (context, maar ook bevindingen uit de natuurwetenschap) kan de tekst verhelderen.

Dan kunnen we vervolgens debatteren over wat die beperkingen in wetenschap en bijbelkennis voor (on)zekerheden opleveren.

Ik probeer hiermee een beetje het kader van de discussie te schetsen. Wanneer we dat in het achterhoofd houden, moet het mogelijk zijn hoofdlijnen van zijpaden te onderscheiden.
Er stonden een heleboel concrete vragen op de vorige pagina’s, en ik zal mijn best doen om daar morgen een aantal van te beantwoorden.

Prophet, dank voor de vriendelijke woorden, ik doe mijn best de grote vragen eruit te halen. En als ik er een gemist heb, laat het gerust weten.
kan een atheïst vrij denken over God?
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Rene schreef:a) de wetenschap is fantastisch, maar kent beperkingen.
Helemaal mee eens.
Rene schreef:de Bijbel is best lastig, maar enige studie (context, maar ook bevindingen uit de natuurwetenschap) kan de tekst verhelderen.
Hier doet zich een m.i. onoverkomelijk probleem voor. Voor jou is de bijbel door God geinspireerd (voor de joden de Thora zelfs gedicteerd!) en voor mij is het een schrijfsel van én door mensen. Waar ik wel wat mee kan is bepaalde NT-teksten (m.n. de brieven van Paulus) bezien vanuit de tijd, de maatschappelijke/ politieke verhoudingen en de gemeenschap waaraan hij schreef. Van het OT kan ik met Genesis 1-3 niets behalve de letterlijke interpretatie naar het rijk der fabelen verwijzen. Exodus - Maleachi stuit daarnaast nog op interne tegenstrijdigheden en historische/ archeologische onjuistheden. De evangelieen stuiten eveneens op tegenstrijdigheden en historische onjuistheden, zelfs het bestaan van Jezus is niet onomstotelijk vastgesteld, laat staan zijn vermeende opstanding en hemelvaart. Dus op het tweede punt is de common ground van mijn kant uit zéér beperkt.

Mvg.

PS: Je 'pleidooi' deed me ineens denken aan een Amerikaanse advocaat die probeert ogv 'reasonable doubt' een client vrij te krijgen. (niet sarcastisch of negatief bedoeld!)

PPS: Wanneer je tijd en zin hebt lees dan ook even mee in dit draadje nav jouw onderschrift.
Laatst gewijzigd door Kochimodo op 12 dec 2008 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Rene TE schreef:. . . .
Als heeck zegt:
Rene,
Bovenstaand antwoord vind ik tegen het onbetamelijke aan:
Je bent in deze door Cymric en mij weerlegd en je passeert dat met een herhalen van je eigen opinie.
snap ik dat dus eerlijk niet. Ik had naar mijn idee de vraag nl. wél beantwoord. Heeck vindt van niet, dus loopt er iets mis in de communicatie.
Rene,
Op wat voor manier kunnen we dat recht draaien zonder vast te draaien in elkanders (gespeelde ?) onbegrip. ?
Poging-1:
Bijbelse verklaringen voor hetgeen te verklaren valt lees ik puur als hypothesen en ik rangschik hypothesen in een lijstje. Wat dat betreft had jouw bron de Enkhuizer Almanak kunnen zijn. Onbewijsbare of paranormale aspecten in zo een hypothese laten de betreffende hypothese zwaar zakken op die ranglijst.

Dat er veel onverklaard is, ontgaat mij niet, maar geeft aan onwaarschijnlijke hypothesen geen extra gewicht. Ook niet als je er filosofen bij sleept die in een enkele reuzenzwaai de hele begrepen werkelijkheid op losse schroeven lijken te willen zetten.
En ook niet als er op zich logische maar verder lege constructies worden voorgedragen zoals Stefan Paas mooi demonstreerde.

Als je nu terugleest snap je misschien waarom ik nog steeds vind dat wat jij antwoorden noemt bij mij leest als passeren van tegenargumenten en herhalen van je eigen mening.
Scherp gesteld vind ik je wel reageren maar niet antwoorden.
Eerst maar eens zien of we elkaar hiermee beter vatten.
Dan kan er beter worden gepraat over het ontstaan en opbloeien van liefde als evolutionaire "fitness".
En anders even goeie vreemden.

Roeland
PS
Bijbelleesles is naar mijn smaak helemaal niet aan de orde en wetenschap verschaft zeker vooraf geen zekerheden.
Niet te verwarren met toegepaste wetenschap.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Rene TE schreef:Jullie standpunten lijken soms echt in beton gegoten. Ik handel persoonlijk niet zo in zekerheden. Ik ben zeker in mijn geloof, maar dat is de zekerheid van Hebreeën 11:1: ‘Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.’
Ik vind dit maar een vreemde redenatie. De definitie van geloof in Hebreeën is eenvoudig absurd. Geloof is per definitie dat wat we doen bij gebrek aan zekerheid, oftewel bij gebrek aan weten. Dus indien je daadwerkelijk niet zo in zekerheden handelt zul je geloof als geloof moeten opdienen. Maar nu doe je juist het omgekeerde, jouw geloof is via een onnozele bijbeluitspraak gegoten uit beton!
1) Filosofisch uitgangspunt.
Ik heb hier niet voor doorgeleerd, maar ik geloof dat mijn (wetenschaps)filosofische uitgangspunt het kritisch realisme is. Dat wil zeggen: ik ga er vanuit dat er een echte, concrete wereld bestaat die we kunnen bestuderen (dus wetenschappelijk onderzoek levert bruikbare en betrouwbare informatie) maar ook dat ik er vanuit ga dat ons begrip van de wereld op z’n best gedeeltelijk zal kunnen zijn.
Uit veel van de reacties merk ik veel ‘positivistische’ reacties: de wetenschap gaat alles oplossen. Is prima, maar ik moet voortdurend mijn kritisch realisme uitleggen, terwijl jullie niet uitleggen waar jullie positivisme op gebaseerd is. Terwijl het allebei uitgangspunten zijn.
Waar precies lees jij dat iemand hier zo positivistisch is te denken dat de wetenschap alle denkbare vraagstellingen maar zou kunnen oplossen? Ik ben zo'n opinie nog nooit tegengekomen. Met Kochimodo en heeck , die hierboven al hun mening gegeven hebben kan ik in ieder geval jouw punt geheel onderschrijven. Voor mij is dit punt zelfs een vanzelfsprekendheid.
2) Wordt alles opgelost door reductionisme?
Ik geloof van niet. Het voorbeeld over de liefde gaat eigenlijk over deze vraag. Uiteindelijk denk ik, dat complexe systemen, emergente eigenschappen (allebei modieuze termen waar ik een tikkeltje huiverig voor ben – maar er zit wel wat in, vind ik) uiteindelijk laten zien dat het reductionisme niet werkt als verklaring. Het is een prima techniek om vragen op te hakken in behapbare onderdelen, maar de werkelijkheid is soms meer dan de som der delen. Dit is één van de mogelijke grenzen van de wetenschap.
Ik ben oa musicus en onderschrijf uiteraard meteen dat het reduceren van muziek tot fysische verschijnselen zoals geluidstrillingen de lading niet dekt. Van muziek word ik blij, of het zet me aan het dromen, of ik moet er van huilen. Op dezelfde manier kan een verhaal allerlei emoties bij me oproepen, of dingen die mensen 'schoonheid' noemen beslag op me leggen. Ik begrijp echter volstrekt niet hoe dit van enige relevantie is wat betreft de waarheidsvraag aangaande de metafysische beweringen van het christelijk geloof.
3) De basisvraag van mijn lezing was: is een conflict tussen (christelijk) geloof en wetenschap onvermijdelijk? Oftewel: moet je kiezen voor het een of het ander? De meeste van jullie reageren met ‘ja’. Maar uit mijn stellingname op punt 1 en 2 kom ik tot de conclusie dat er wel degelijk ruimte is voor beide.
Hier bega jij een cruciale fout: uit punt 1 en 2 volgt totaal niets wat betreft je religieuze geloof. Totaal niets. Waar punt 1 en 2 enkel op afstevenen is dat we met onbeantwoorde vragen blijven zitten, niet dat je een vrijbrief hebt om ermaar op los te gaan fantaseren en die fantasie per bijbelspreuk maar uit te roepen tot zekerheid.
Wanneer jij ruimte voor een bepaald nauw omschreven religieus geloof wil creëren, moet je dat doen door redelijke argumenten te geven die ons nopen tot dat geloof, die het geloof rechtvaardigen. En hier gaat het mis: die redenen kun je niet aangeven. Het conflict tussen christelijk geloof en wetenschap is onvermijdelijk vanwege het feit dat de moderne kennis de bijbel eenvoudig heeft ontmaskerd als onwaar, het woord van de mens.
4) Van een hele andere orde: hoe dient de Bijbel gelezen te worden?
Dit is een cruciaal deel van mijn verhaal – zeker voor christenen, maar naar ik nu zie ook voor Freethinkers. De reacties op dit forum zijn precies dezelfde die ik krijg van jonge aarde creationisten. Óf je leest de hele Bijbel letterlijk, of je neemt de hele Bijbel niet serieus.
Ik ben geen theoloog of godsdienstwetenschapper, dus wellicht is mijn uitleg ook niet zo helder als zou kunnen.
Punt 4 is het enige punt wat mijns inziens in de discussie van werkelijk belang is. Kun jij de evolutietheorie waar jij van overtuigd bent op een redelijke manier aan de eerste hoofdstukken van de bijbel verbinden.
Nu moet je goed begrijpen dat hier een grote klus voor jou is om helder en in details uit de doeken te doen. Ik merk op dat je tot nu toe dit zoveel mogelijk probeert te vermijden. Ik heb niets anders gelezen dan wat globale opmerkingen, zo ongeveer in drie zinnen je standpunt uiteengezet. Je hebt je op geen enkele manier nog serieus beziggehouden met het Genesisverhaal. Ook in dit betoog ga je weer verder met wat globale opmerkingen, aangevuld met zeer vreemde beschuldigingen:
Aan de andere kant: er is al zo’n 2000 jaar nagedacht over de interpretatie van de heilige geschriften van het christendom. En daar is wel degelijk een soort rode draad uit te destilleren. En het is wel degelijk mogelijk om aan de hand van goede hermeneutische uitgangspunten te bepalen hoe je bepaalde teksten moet lezen. Daar kan een voortschrijdend inzicht in optreden maar ja, zo werkt de wetenschap nu eenmaal, zelfs de Bijbelwetenschap. Ik heb niet het idee dat jullie hier heel veel over gelezen hebben. Is op zich geen probleem, maar dan zouden jullie wel iets terughoudender kunnen zijn in jullie uitspraken. Ik krijg nu van atheïsten te horen hoe ik de Bijbel moet lezen – en wat theologen daarvan zeggen pwah, boeit niet.
Jammer als je van mij de indruk hebt gekregen dat ik weinig van bijbelwetenschap heb gelezen en niet naar theologen luister. Toevallig ben ik een theoloog, en heb ik in m'n intellectuele leven naast het pianospelen weinig anders gedaan dan theologie studeren. Ik weet dus niet of ik om deze opmerking van je moet huilen of lachen. Je volgende opmerking doet me toch wat overhellen naar lachen, want je zou de plank niet erger kunnen misslaan:
Jullie gebruiken de term intellectuele oneerlijkheid. Mag ik daar dan de term ‘intellectuele luiheid’ tegenover stellen? Lees eens een boek over de materie. Ik lees ook Richard Dawkins. Lees ‘Dawkins God’ van Alister McGrath eens, bijvoorbeeld.
Ik ben zelden of nooit iemand tegengekomen die zich meer heeft ingespannen om de waarheid over zijn geloof te achterhalen dan ik. Ik mag dan een atheïst zijn en twee boekenkasten vol hebben met vriendjes van Dawkins, mijn christelijke boekenkast is vanwege mijn lange christelijke carrière die 30 jaar duurde nog veel uitgebreider. Ik ben die uitdaging van je allang geleden aangegaan en heb ook Alister McGrath gelezen.

Ik kaats dit balletje graag terug: ik begin er een beetje aan te twijfelen of je werkelijk bereid bent je nu uit te sloven, zoals ik dat altijd bereid ben, je eens werkelijk serieus en in details met Genesis bezig te houden en ons te laten zien hoe die verhalen gerijmd kunnen worden met de moderne wetenschappelijke kennis. Het gevoel bekruipt me dat je ervoor terugdeinst, en het liefst deze boot afhoudt, liever enkel doorgaat met een eindeloze herhaling van een paar globale opmerkingen dat theologen er al heel lang over gedacht hebben en jij geen theoloog bent en ik zaken niet zo letterlijk moet nemen, en wij maar eens een paar andere boeken moeten gaan lezen. Sorry, maar deze opmerkingen snijden geen hout. Met heeck kom ik tot nu toe tot exact eenzelfde conclusie: wel reageren, maar niet antwoorden.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 13 dec 2008 00:08, 9 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Geloof moet altijd een positieve basis hebben waarop het rust. We geloven iets wanneer het tegendeel ongeloofwaardiger is.
Indien iemand overtuigd is van de evolutieleer, dan is er totaal geen reden meer om geloof te schenken aan de mythe van Genesis.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Waar imho een gigantisch probleem zit voor Rene heeft hij in zijn eerste reactie al aangegeven:
Rene TE schreef:...mijn betoog. Ik heb eerst evolutie besproken, en daarna Genesis. Bij dat laatste onderwerp heb ik aangegeven dat een historische Adam binnen dit evolutionaire scenario mogelijk is.

...Mijn bewering was, dat de vorm van Genesis (structuur, woordgebruik) een zorgvuldige compositie suggereert oftewel: de vorm was mogelijk belangrijker dan de inhoud. Mijn conclusie: het ging de auteur niet om het schrijven van een feitelijk verslag (dan is de inhoud belangrijker dan de vorm), maar om het overbrengen van een boodschap. Vandaar mijn kwalificatie van Genesis als een ‘theologisch opstel’.
De twee vetgedrukte zinssneden, achter elkaar uitgesproken, zijn bijzonder contradictoir. Indien je het eerste wil beweren (een historische Adam) móet je iets hebben wat in de richting van feitelijk verslag doet denken. Indien je het tweede wil beweren is er geen reden meer om het eerste hoog te houden.

Rene zit in dit lastig parket vanwege dit gegeven:
Rene TE schreef:Waarom geloof ik wel in een historische Adam? In principe vanwege de Nieuw-Testamentische verwijzingen naar Adam.
Rene houdt vast aan zijn historische Adam en historische zondeval omdat hij anders zijn geloof geheel de zee in ziet spoelen:
Rene TE schreef:Mijn verhaal over Adam is vooral om te laten zien, dat je niet per se een domino-effect krijgt wanneer je een schepping via evolutie aanvaardt: valt de wonderbaarlijke schepping om, dan valt ook de zondeval om.
Een historische zondeval ziet hij als theologische voorwaarde voor het evangelie. Ik vind dat vreemd, want hij ziet de fysieke dood niet als gevolg van de zonde. Waarom zou de fysieke opstanding ten eeuwig leven daar dan wel van afhangen? "Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens" zegt Paulus. Indien Paulus hier de geestelijke dood van de mens bedoelt (want zo moet je Genesis lezen, volgens Rene), volgt hieruit naar mijn mening dat je de opstanding ook als een metafoor moet zien. Maar indien Paulus hier de letterlijke opstanding van Jezus bedoelt, dan heeft hij het ook over een letterlijke dood die via Adam de wereld in kwam. Indien Rene aan de historische Adam vasthoudt vanwege de NT uitspraken die hem zien als historisch persoon, dan moeten ook de NT uitspraken over de dood net zo zwaar gewogen worden.

Wanneer ik mezelf in de schoenen van Rene probeer te verplaatsen, dus als overtuigd zie van de evolutie, dan begrijp ik niet hoe er van zondeval nog sprake meer kan zijn. Wij mensen hebben bijvoorbeeld agressiviteit in ons en zijn in staat te doden om te overleven. Dit hoofdaspect van de mens is door de religie altijd gezien als zonde; maar het kan onmogelijk zonde zijn, want het behoort eenvoudig tot de evolutionaire ontwikkeling.

Maar stel nu dat Genesis 2 & 3 geheel een metafoor is. Wat is dan die boodschap die het vertelt? Is het een boodschap waar een modern mens wat mee kan? Wat in het Genesisverhaal uitdrukkelijk naar voren komt, is dat de zonde equivalent staat aan het gelijk willen zijn aan God; een wezen willen zijn dat autonoom onderscheid kan maken tussen goed en kwaad, dat inzicht heeft. Dus wat anders is dit streven als het streven van een kind dat net zo wijs wil zijn als volwassenen? Hoe kan de zondeval gezien worden als hoogmoed? Het ooit bereiken van de sterren, het alles willen leren te beheersen en te doorgronden is juist dat wat ons menszijn inhoud geeft. Hoe kan dit iets slechts zijn? Want inzicht hebben, kunnen denken, is nu net het enige wat ons onderscheidt van de dieren. Ons denkvermogen schenkt automatisch en onvermijdelijk inzicht in goed en kwaad, schept automatisch het in staat zijn tot zelf bepaalde waardeoordelen.
Ik heb het verhaal dan ook nooit begrepen: God schept de mens naar zijn beeld, maar vervolgens beschuldigt Hij de mens ervan gelijk te willen zijn aan God. Ik kan dit niet anders begrijpen dan dat het een truc is van de priesterklasse om te kunnen heersen over mensen. Voor mij is het verhaal van de zondeval de haat tegen het menszijn, het verbieden van het jezelf ontwikkelen tot geestelijk volwassen mens.
Born OK the first time
Plaats reactie