Het Elfde Uur: Darwinjaar

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

DeLeek schreef:Als je in God gelooft als alomtegenwoordig en je accepteert de evolutietheorie, dan kun je concluderen dat God ook in de evolutieprocessen werkzaam is. Mijns inziens is dat wat het 'dragen' inhoud.
DeLeek schreef:Cees Dekker stopt God helemaal niet in de kieren van de evolutietheorie. Het is geen God van de gaten. Hij ziet God in het hele proces, en niet op de plekken waar de evolutietheorie nog niet sluitend is. Als Dekker daar over spreekt kiest hij zijn woord nauwkeurig. Het is voor hem niet een beetje van God, en een beetje van de evolutietheorie. Het is beide volop.
Volgens mij is je analyse van Dekker correct. Maar het vetgedrukte is juist de onmogelijkheid indien hij met God bedoelt wat men uit de bijbel kan opmaken.
Want de natuur/evolutie is zoals al diverse keren hierboven is opgemerkt, onverschillig en onpersoonlijk. Indien we het evolutieproces (waartoe 'struggle for life' als centrale manier van werken toe behoort) moeten aannemen en dan rijmen met een God -in principe wellicht mogelijk- dan komt er absoluut nooit een christelijke God van liefde uit de bus. Juist het tegendeel komt tot uiting: een God die geheel onverschillig staat tov menselijke gevoelens, oftewel een God die we moeilijk een persoon kunnen noemen (zeker de eerste tien miljard jaar van de schepping, en wat de dag van vandaag betreft is de illustratie van de tsunami op tweede kerstdag tijdens de kerkdienst een veelzeggend voorbeeld) .

Ik herhaal daarom nog eens mijn eerdere woorden:

Dekker zit in een gigantisch spagaat: hij moet de natuur zien als een proces waar God is (zowel planner als onderhouder en geleider, 'de natuur wordt door God gedragen'), en via het christelijk geloof de mens afschilderen als het gevallen schepsel. Dit is finaal de omgekeerde wereld die ieder met zijn ogen kan zien: wij zijn overduidelijk omgeven door een liefdeloze, onverschillige natuur, nergens in het evolutionaire proces is een God van liefde te bespeuren, en de enige liefde die er te bekennen is is nu juist in de menselijke natuur te vinden, de mens die veelal tegen het evolutionaire proces ingaat op grond van 'zorg voor het zwakke', 'medemenselijkheid' of 'liefde'. De mens is dus niet gevallen, maar exact het tegendeel, juist op unieke wijze, als een proces van miljoenen jaren, opgeklommen tot goddelijke status van o.a. 'liefdevol'.

Het feit dat het christelijk geloof de invulling van haar geloof doet via het vermenselijken van God (het verhaal van Jezus en liefde) laat eigenlijk al weten dat het in feite de God van de schepping/natuur/evolutie al heeft verworpen en weggegooid, en geheel heeft vervangen door geloof in de Mens. Weliswaar is het voor christenen nog een bijgeloof in een vergoddelijkt mens, maar deze vergoddelijking berust enkel op fantastische verhalen uit een eeuw van bijgeloof, verhalen die in een verdergevorderd stadium ontmaskerd worden; christelijk geloof is ahw een tussenstation tussen godsdienst en atheïsme (=mensdienst) omdat de stap om het denkbeeld van God weg te doen uit het denken voor de mens ook een evolutionair proces is: zoiets kon niet in één klap gedaan worden, maar gaat geleidelijk. Een modern wetenschappelijk gevormd mens kan gemakkelijk al die lagen van het antieke bijgeloof eraf halen, en blijft dan enkel nog met een ontwikkeld menszijn in de hand staan.

Geloof in evolutie gaat beter samen met een kijk op de mens als een dier dat via steeds grotere bewustwording nu zelf streeft naar de ontwikkeling tot Bovenmens -de mens die zijn psychische/existentiële pijn en angsten heeft overwonnen en steeds meer de rol van schepper speelt-, dan met het christelijk geloof in een God van liefde (of nog erger: God als ziekenhuisdirekteur) die oorspronkelijk heel tevreden was met alles wat Hij had voortgebracht (voor de christelijke evolutionist liep blijkbaar miljarden jaren alles op perfecte rolletjes), maar door de vrije wil van een experiment van God met twee mensen (enkele luttele duizenden jaren terug ooit eens voorgevallen...) en/of handelingen van een Demigod/Tegenstander waar sprookjes over te lezen zijn, gedwarsboomd werd, en daar nu de rest van de geschiedenis over kniesoort..., zijn handen vol mee heeft..., en probeert op te lossen door de mens te beschuldigen van zonden en hoogmoed, het eisen van genoegdoening, het aanbieden van een geweldige gebeurtenis, hetgeen christenen 'het Kruis' noemen en waar perverse Mel Gibsonfilms over gemaakt worden, en door geleerde mensen uitgelegd wordt als 'bloedoffer' enz.
Het zelfde geldt voor het centrale christelijke begrip van 'vergeving'. Zonder de christelijke persoonlijke God kunnen wij mensen vrede hebben met het bestaan: we kunnen met een natuur die enkel is en geen persoonlijkheid heeft, werkt volgens bepaalde wetten en toeval vrede hebben (=vergeven dat het niet ideaal is, "als een blinde hobbelt de evolutie voort" aldus Bas Haring) en zelfs oprecht bewonderen voor wat het heeft voortgebracht, maar maak je zo'n natuur ondergeschikt aan een persoonlijke God erboven dan ontstaat er een omgekeerde situatie als vroeger in het christelijk geloof het geval was: de mens staat voor de taak een god met een vanuit ons oogpunt hoop aangeboren en niet te verhelpen gebreken te vergeven.
Ik vind het christelijke standpunt zo buitengewoon zwaar te verteren, zo lijken op het van alle beschikbare alternatieven kiezen voor het verreweg meest absurde, dat ik niet snap hoe Dekker het serieus blijft nemen.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 08 jan 2009 07:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

bipolair schreef:Wat ook een nadeel voor een gelovige kan zijn. Immers God moet worden ingepast in een systeem waar God kennelijk "gevangen" raakt in een wereld van causale verbanden en natuurwetten. God wordt zo een voorspelbaar en afhankelijk gedeelte van het systeem.
Arthas schreef:Volgens mij klopt dit niet. Dit veronderstelt dat de wereld verloopt volgens causale verbanden en natuurwetten. Is dat niet een wat achterhaald natuurwetenschappelijke kijk? Ik ben geen natuurkundeexpert overigens.

Ik citeer even Sararje om het overzichtelijk te maken en omdat ik niet de "credits" wil nemen voor iemand anders zijn bijdragen;
Sararje schreef:Arthas: even een korte opmerking van een beta-student: voor bijna alle effecten die je in het dagelijkse leven kent, zijn causale verbanden. De gevallen die niet causaal zijn, zijn dan statistisch.maar wel vaak binnen enige marge geheel voorspelbaar. Wat eeen gemiddelde gelovige zal beweren, is dat het goddelijke ingrijpen geen van beiden is en dat god bij wijzze van spreke ervoor zorgt dat als je 600 keer met een dobbelsteen gooit, er een significante kans is dat je met een dobbelsteen 7 gooit.

waar het voor een gelovige nog onplezieriger wordt is dat God ook nog eens blootgesteld wordt aan het inductie (probleem). Als God wordt ingepast in een wetenschappelijk systeem betekend dit automatisch dat de gelovige indirect aangeeft dat God gefalsificeerd kan worden.

Hieraan kan men dan ontsnappen door te stellen dat God de natuur is, God is het "op zich zijn" van het universum. Maar dan is God ontkleed van alles en slechts een vervanging van het woord "natuur". En op dat moment is het "semantisch atheïsme".
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

DeLeek schreef:Dekker gelooft in de christelijke God. Die simpele vraag kun je zelf ook beantwoorden.
Juist, dus waarom daar dan zo omheen draaien?!
DeLeek schreef:Dekkers praatje in het Elfde Uur ging echter over het algemene idee van een scheppergod in combinatie met de evolutietheorie.
En waarom zou hij dat doen denk je?
Waarom heeft hij het niet direct over de christelijke god in combinatie met de evolutietheorie?

Uiteindelijk wil hij dat algemene idee van die scheppergod vertalen naar de christelijke god.
Hij is alleen nog naarstig op zoek naar de juiste manier om dit voor elkaar te krijgen zonder die christelijke god te veranderen in een nietszeggend idee.
DeLeek schreef:Als je gelooft dat God een secundaire oorzaak is van evolutieprocessen, dan zul je dat niet proberen aan te tonen, omdat dat helemaal niet kan.
Dus wat is het nut van het introduceren van die god?
Je kunt dan ieder willekeurig verzinsel introduceren als secundaire oorzaak, een volslagen nutteloze bezigheid die enkel tot doel heeft een persoonlijke honger naar zingeving te stillen.
DeLeek schreef:Het is niet echt iets spannends om over te discussiëren.
Zo is dat.
DeLeek schreef:Over de verdere lezing van Genesis heb ik zelf nu niet zo veel te zeggen.
Dat verbaasd met niet.
Je bent overigens niet de enige.

Rereformed stipt hierboven overigens feilloos de problemen aan, ik kan daar niets aan toevoegen.
DeLeek schreef:Die paar hoofdstukken noem ik geen grote delen van de bijbel.
Als we wetenschappelijke feiten tegenover bijbellezingen zetten zijn er veel meer verhalen uit de bijbel pure onzin, bijvoorbeeld een zondvloedverhaal.
Maar dat valt buiten dit topic.
DeLeek schreef:Ik zal niet ontkennen dat er mensen zijn die de bijbel als onfeilbaar hebben beschreven, maar in welke belijdenissen van de kerk vind je dat terug?
Waarom toch je kop in het zand steken?
Je weet heel goed waar ik op doel!
Wie bepaald hoe en op basis waarvan de bijbel, koran etc. gelezen moet worden?
DeLeek schreef:Ik voel helemaal niet de behoefte om die claim te maken. Ik houd 'm wel voor waar, maar heb niet de behoefte om anderen daarmee lastig te vallen.
En toch neem je de moeite om in de pen te klimmen en die claim (die jij niet maakt) te verdedigen.
Hoe rijm je dat met niet lastig vallen?
DeLeek schreef:De enige reden om het hierover te hebben is als mensen stellen dat het expliciet niet samen kan gaan. Maar zover is het hier blijkbaar niet.
Ik wil best stellen dat dogma's als Islam, christendom etc. niet samengaan met de evolutietheorie.
DeLeek schreef:Hier maak jij dus een claim die je nog niet hard hebt gemaakt, dus daar wacht ik dan maar op.
Het is op zich simpel.
In deze discussie zijn er qua god blijkbaar 2 mogelijkheden:
1. Een algemene scheppergod waarvoor geen enkele definitie voor handen is.
2. Een scheppergod zoals beschreven in Islam, christendom etc.

Op het moment dat men claimt dat het evolutieproces 'gedragen' wordt door god nummer 1 brengt men deze god binnen de wetenschappelijke methode.
Op dat moment zal men dus een wetenschappelijke definitie van nummer 1 moeten kunnen geven om die factor te kunnen testen.
Die definitie kan men niet geven, dus nummer 1 kan niet bestaan binnen de wetenschappelijke methode en daarmee ook niet binnen de evolutietheorie (ook niet als 'drager').

Voor nummer 2 geldt hetzelfde als voor nummer 1, met als toegevoegd probleem dat er ook nog eens theologisch allerlei problemen ontstaan.
Dat gedeelte laat ik graag over aan de kenners als Theoloog en Rereformed enz.

Wat vooral in deze discussie naar voren komt is het spelletje wat Dekker speelt:
Breng de christelijke god terug tot een algemeen iets (de drager of soortgelijke beschrijvingen) zodat het ongrijpbaar is.
Dat stelt Dekker in staat om die god te handhaven binnen de wetenschap.
Maar dan komen we op de voortreffelijke uitspraak van Bipolair:
Bipolair schreef:Maar dan is God ontkleed van alles en slechts een vervanging van het woord "natuur". En op dat moment is het "semantisch atheïsme".
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Ik moet eerlijk zeggen dat deze post wat teleurstellend is. Als over het eenvoudige idee van een secundaire veroorzaker al zo moeilijk wordt gedaan, dan is het echt bij voorbaat kansloos om over een interpretatie van Genesis te gaan spreken.
DeLeek schreef:Dekkers praatje in het Elfde Uur ging echter over het algemene idee van een scheppergod in combinatie met de evolutietheorie.
En waarom zou hij dat doen denk je?
Waarom heeft hij het niet direct over de christelijke god in combinatie met de evolutietheorie?
Ik kan me zelf blijven herhalen: Hij concludeert niet uit de evolutietheorie dat er een christelijke god is, maar vanuit zijn geloof in de christelijke god stelt hij dat deze ook aanwezig is in evolutie. Van evolutie naar god werkt niet, dus die suggestie die je maakt is uit de lucht gegrepen. Dat stamt misschien nog uit het ID tijdperk.
DeLeek schreef:Als je gelooft dat God een secundaire oorzaak is van evolutieprocessen, dan zul je dat niet proberen aan te tonen, omdat dat helemaal niet kan.
Dus wat is het nut van het introduceren van die god?
Je kunt dan ieder willekeurig verzinsel introduceren als secundaire oorzaak, een volslagen nutteloze bezigheid die enkel tot doel heeft een persoonlijke honger naar zingeving te stillen.
Als je me nou volledig geciteerd had, dan had je deze vragen niet gesteld.

DeLeek schreef:Ik zal niet ontkennen dat er mensen zijn die de bijbel als onfeilbaar hebben beschreven, maar in welke belijdenissen van de kerk vind je dat terug?
Waarom toch je kop in het zand steken?
Je weet heel goed waar ik op doel!
Wie bepaald hoe en op basis waarvan de bijbel, koran etc. gelezen moet worden?
Die vrijheid heb je helemaal zelf. Maar is weer mateloos offtopic.
DeLeek schreef:Ik voel helemaal niet de behoefte om die claim te maken. Ik houd 'm wel voor waar, maar heb niet de behoefte om anderen daarmee lastig te vallen.
En toch neem je de moeite om in de pen te klimmen en die claim (die jij niet maakt) te verdedigen.
Hoe rijm je dat met niet lastig vallen?
Ik ben niet te beroerd om onjuiste denkbeelden bij mensen aan te wijzen.
DeLeek schreef:De enige reden om het hierover te hebben is als mensen stellen dat het expliciet niet samen kan gaan. Maar zover is het hier blijkbaar niet.
Ik wil best stellen dat dogma's als Islam, christendom etc. niet samengaan met de evolutietheorie.
Grapjas. Waarom dan niet?
DeLeek schreef:Hier maak jij dus een claim die je nog niet hard hebt gemaakt, dus daar wacht ik dan maar op.
Het is op zich simpel.
In deze discussie zijn er qua god blijkbaar 2 mogelijkheden:
1. Een algemene scheppergod waarvoor geen enkele definitie voor handen is.
2. Een scheppergod zoals beschreven in Islam, christendom etc.
Ik dacht ook dat het simpel was, maar dan lees ik weer zoiets en dan blijken mensen er toch weinig van te snappen. Het '(kunnen) scheppen' is een eigenschap van god. Haring stelt hardop de vraag, over welke god we het hebben als we god zeggen. Hij pikt daar de god uit met de eigenschap scheppen. Meer niet. Hij kan het hebben over de christelijke god of de islamgod, of weet ik veel wat. Jij stelt ze hier voor als twee verschillende opties. De scheppergod IS de definitie. Een God die schept.
Op het moment dat men claimt dat het evolutieproces 'gedragen' wordt door god nummer 1 brengt men deze god binnen de wetenschappelijke methode.
Op dat moment zal men dus een wetenschappelijke definitie van nummer 1 moeten kunnen geven om die factor te kunnen testen.
Die definitie kan men niet geven, dus nummer 1 kan niet bestaan binnen de wetenschappelijke methode en daarmee ook niet binnen de evolutietheorie (ook niet als 'drager').
Je snapt het concept van secundaire oorzaken blijkbaar niet. Ik zal eens kijken of het ergens op internet duidelijk wordt uitgelegd.
Voor nummer 2 geldt hetzelfde als voor nummer 1, met als toegevoegd probleem dat er ook nog eens theologisch allerlei problemen ontstaan.
Dat gedeelte laat ik graag over aan de kenners als Theoloog en Rereformed enz.

Wat vooral in deze discussie naar voren komt is het spelletje wat Dekker speelt:
Breng de christelijke god terug tot een algemeen iets (de drager of soortgelijke beschrijvingen) zodat het ongrijpbaar is.
Dat stelt Dekker in staat om die god te handhaven binnen de wetenschap.
Maar dan komen we op de voortreffelijke uitspraak van Bipolair:
Bipolair schreef:Maar dan is God ontkleed van alles en slechts een vervanging van het woord "natuur". En op dat moment is het "semantisch atheïsme".
Dekkers God komt niet vanuit de evolutietheorie. Hij heeft daar al andere redenen voor gegeven. Moraal, Jezus, Godsbesef, etc.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

DeLeek schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat deze post wat teleurstellend is
Tsja dat krijg je als je op geen enkele manier in detail wilt treden.
DeLeek schreef:Als over het eenvoudige idee van een secundaire veroorzaker al zo moeilijk wordt gedaan
Ik doe er niet moeilijk over, ik stel gewoon dat die er niet is.
En jij doet vervolgens geen enkele moeite om aan te tonen dat die er wel is terwijl je hem wel opvoert als drager van een proces.
DeLeek schreef:Ik kan me zelf blijven herhalen
Dat is dan wederzijds.
Ook een nutteloze bezigheid.

Mijn vragen zijn beantwoord (of eigenlijk niet, maar ook dat is een antwoord), dus ik laat het hierbij.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

DeLeek beantwoordt de vragen adequaat, mijns inziens, ik snap het probleem niet zo.
Bipolair schreef: waar het voor een gelovige nog onplezieriger wordt is dat God ook nog eens blootgesteld wordt aan het inductie (probleem). Als God wordt ingepast in een wetenschappelijk systeem betekend dit automatisch dat de gelovige indirect aangeeft dat God gefalsificeerd kan worden.

Hieraan kan men dan ontsnappen door te stellen dat God de natuur is, God is het "op zich zijn" van het universum. Maar dan is God ontkleed van alles en slechts een vervanging van het woord "natuur". En op dat moment is het "semantisch atheïsme".
De God van creationisme en ID wordt ingebracht in wetenschappelijk denken, maar dat geldt niet voor TE. Ik denk niet dat Dekker God en de natuur laat samenvallen. Alleen een rigide tegenstelling maken tussen natuurlijk en bovennatuurlijk - daar waar de natuur zijn gang gaat zonder God en daar waar God ingrijpt - die tegenstelling is weg, als ik het goed heb.
Uiteraard is de wetenschappelijke verklaringswaarde van Dekkers Godsbeeld nul, maar dat zal Dekker ook ruiterlijk toegeven, het heeft dus geen zin om Ockham's scheermes hierop los te laten. Of dat met "semantisch atheïsme" samenvalt hangt volgens mij van je kennistheoretische vooronderstelling af, is alleen dat waar wat we natuurwetenschappelijk gezien vast kunnen stellen? Hebben we God dan niet apriori al buitengesloten?

Uiteraard moet Dekker ook wel wat met het lezen van Genesis, en volgens mij is een hele historische zondeval niet verenigbaar met TE. Het vraagt ook wel enige zelfstandigheid t.o.v. de bijbel.

Voor alle duidelijkheid: Ik ben zelf geen aanhanger van TE.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Hebben we God dan niet apriori al buitengesloten?
Een fatsoenlijke natuurwetenschapper zal dat inderdaad doen juist om wat ik zei: god toepassen in je verklaringsmodel levert onvermijdelijk het probleem op van inductie. Immers: hoe weet je dat het god is die de verklaring geeft? Een criticus zal altijd wijzen op een mogelijke posthoc redenering en anders wel alternatieve verklaring.
Anders gezegd: god invoegen in je verklaringsmodel, is voor een beta-wetenschapper het wetenschappelijke pils doen doodslaan. En als je god wil zien als de grote Brouwer van dat ppils, prima, maar dat is een tamelijk onbewijsbare stelling.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Precies, maar dan mag Dekker ook terecht een punt maken dat wetenschappelijke integriteit niet alleen samenvalt met levensbeschouwelijk atheisme, zoals nogal wat mensen beweren.

Methodisch op het wetenschappelijk gebied is atheisme een noodzaak (aangezien God gewoon nooit kan passen in wetenschappelijke methodiek, ook al zou hij bestaan), maar levensbeschouwelijk is atheisme geen noodzaak.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

arthas schreef:Methodisch op het wetenschappelijk gebied is atheisme een noodzaak (aangezien God gewoon nooit kan passen in wetenschappelijke methodiek, ook al zou hij bestaan), maar levensbeschouwelijk is atheisme geen noodzaak.
Levensbeschouwelijk is meestal zeer subjectief. mijn levensbeschouwing is inderdaad niet afhankelijk van wetenschap, maar derhalve op veel punten erg subjectief. Ik kan vanuit deze subjectieve punten mensen hooguit wat aanreiken maar nooit een waarheidclaim doen. Het is de toehoorder die dan beslist of mijn subjectieve ideeën voor hem wat waarde hebben.En zo kunnen we allemaal wat zeggen.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

arthas schreef:Precies, maar dan mag Dekker ook terecht een punt maken dat wetenschappelijke integriteit niet alleen samenvalt met levensbeschouwelijk atheisme, zoals nogal wat mensen beweren.

Methodisch op het wetenschappelijk gebied is atheisme een noodzaak (aangezien God gewoon nooit kan passen in wetenschappelijke methodiek, ook al zou hij bestaan), maar levensbeschouwelijk is atheisme geen noodzaak.
Neen, dan ontgaat je mijn punt: natuurwetenschap is min of meer agnostisch omdat wat onkenbaar is voor een natuurwetenschapper, meteen ook iets is waar een natuurwetenschapper geen uitspraak over doet, identiek een agnost.
Echter: waar het verschil in zit, is dat een atheist dan meteen de conclusie trekt dat dat de hypothese dan zo leeg is, dat ze onnodig is en dus kan worden weggelaten (je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse.).
Dekker probeert in de kieren van de natuurwetenschap toch een god probeert in te passen door in de huidige gaten van de natuurwetenschap waarvan sommige gaten mogelijk onbewijsbaar zullen blijven alsnog zijn god in te passen (een god of the gaps) die meteen ook de Christelijke god is (toevalligerwijs?!).
Het probleem is dat hij misschien niet in zijn publicaties god zal aanhalen (hij kijkt wel uit) maar dat hij het soms wel in zijn verklaringsmodel in past in kringen van gelijkgestemden. Zo heb ik hem in Delft bij de Hete Hangijzers allerlei uitspraken horen zeggen over de bijbel die wel een uitspraak zijn over de natuurlijke wereld. Een ervan is dat het NT een "realistisch schilderij is" als antwoord op de vraag of het NT een "impressionistisch, surrealistisch, expressionistisch oid schilderij van Jezus is". Op dat moment doet Dekker wel degelijk een uitspraak over natuurwetenschap want hij erkent dat de gebeurtenissen over Jezus natuurgetrouw worden weergegeven en dus waar zijn. Daarmee is zijn eigen aangebrachte boedelscheiding niet volledig.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

arthas schreef:Methodisch op het wetenschappelijk gebied is atheisme een noodzaak (aangezien God gewoon nooit kan passen in wetenschappelijke methodiek, ook al zou hij bestaan), maar levensbeschouwelijk is atheisme geen noodzaak.
Het lijkt mij eerder agnostisch dan atheistisch, maar het lijkt mij (als atheist) evident dat wetenschapsbeoefening niet automatisch tot atheisme hoeft te leiden.

De koppeling van wetenschap aan atheisme is ook niet verstandig, want dat geeft critici (creationisten, met name) munitie. Bijvoorbeeld door te beweren dat de evolutietheorie een atheistische theorie is, wat onzinnig is.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

TE is juist in tegenstelling tot ID en creatonisme geen god of the gaps. Het is ook geen boedelscheiding, denk ik. Ik denk niet dat Dekker als wetenschapper dingen gaat beweren die hij als gelovige niet kan/mag geloven. Als hij Adam en Eva als daadwerkelijke eerste voorouders opvat, heeft hij inderdaad wel een consistentieprobleem.

Over het NT. Ik denk idd dat Dekker hier een probleem heeft. Alleen is geschiedenis een veel minder harde wetenschap dan natuurkunde.
Dekker moet ongewtijfeld de hoge Jezus (van het dogma) willen verenigen met een historische Jezus (het Woord is vlees geworden).
Je kunt poneren dat historische Jezus nooit bestaan heeft of zoals ik dat de ideeen van de historische Jezus moeilijk te achterhalen zijn, en dat het onwaarschijnlijk is dat het geloof van de aardse Jezus inhoudelijk strookt met wat de christenen later van hem gemaakt hebben, maar je praat dan altijd in termen van waarschijnlijkheid, niet over vaststaande feiten. Iets wat onwaarschijnlijk is, kan nog wel waar zijn.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

arthas schreef:
Deze vat ik als meelezer even niet, kun je die toelichten? dus waarom dat god, stellende dat hij bestaat, nooit zou kunnen passen in wetenschappelijke methodiek.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

windsurfer schreef: Deze vat ik als meelezer even niet, kun je die toelichten? dus waarom dat god, stellende dat hij bestaat, nooit zou kunnen passen in wetenschappelijke methodiek.
god is almachtig dus alles is mogelijk, dus zijn er geen afwijkingen in de theorie.
Een theistische natuurwetenschapper is op zoek naar wetmatigheden, en probeert afwijkingen in wetmatigheden, te verklaren met verfijningen van de wetmatigheden en niet met wonderen want dan houdt het onderzoek namelijk meteen op:
"goddiddit", klaar.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Arthas: Dekker vindt, om in jouw taalgebruik te blijven, Jezus hetzelfde als de hoge Jezus. Als hij Jezus als de historische Jezus zou zien, zou hij zich in veel bedekter termen uitlaten over Jezus en veel genuanceerder zijn dan zeggen dat het NT een "realistische weergave is" en vermoedelijk ook geen apologetiek-lezingenserie meeorganiseren. Kortom, hij zet zichzelf in de spagaat die je zelf al beschrijft en waar menig gelovige natuurwetenschapper mee kampt als hij de boedelscheiding moet maken: Die boedelscheiding is vrijwel niet te maken zonder in het vaarwater van de natuurwetenschap te komen, al was het maar omdat de vermeende goddelijke wonderen ingrijpen op de natuur.
Plaats reactie