Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten

Is de bijbelse geschiedenis betrouwbaarder dan de reguliere geschiedenis

Peiling eindigde op 16 mei 2009 10:21

ja
1
3%
nee
36
95%
geen mening
1
3%

Totaal aantal stemmen: 38

lanier
Superposter

Bericht door lanier »

34 jaar nadat hij Antigones had laten ombrengen en 37 jaar nadat hij door de Romeinen aangesteld was vond zijn dood plaats.
Het kan ook zijn 37e regeringsjaar zijn geweest, dan is het 36 jaar naar zijn aanstelling.

Antoon, je komt zelf al met de afwijkingen om op 2,3 of 4 v.Chr. te komen. Dat komt omdat mensen terugrekenen om juist op dat jaartal uit te komen!

Weet je al meer over wanneer exact de zichtbare maansverduisteringen plaatsvonden tussen pak ´m beet 5 v.Chr. tot 1 na Chr.?
En op welke dagen viel de pacha tussen 4 v. Chr. en 1 na Chr.? Je kunt er wel twee noemen, maar zo werkt het natuurlijk niet. WIl je een kundig onderzoek verrichten, dan moet je alle informatie voorleggen en niet alleen die informatie die jij nuttig acht.

Flavius heeft overigens ook onzin opgeschreven over Herodes, met name over zijn dood. De beschrijving van zijn dood valt met geen enkele ziekte te verklaren. Flavius heeft e.e.a. aangedikt om zijn afkeer van Herodes te benadrukken...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

ik word moe van de fouten die ik zelf maak, sorry
ik schreef
PACHA 4 VOOR GT = 26 MAART
PACHA 3 VOOR GT = 9 APRIL

VOLGENS MIJ 2 PACHAS BINNEN 13 MAANDEN MAAR IK KAN MIJ VERGISSEN , IK WERK OP HET BOVENRANDJE VAN MIJN MENTALE VERMOGEN

moet zijn

PACHA 5 VOOR GT = 31 MAART
PACHA 4 VOOR GT = 26 MAART
PACHA 3 VOOR GT = 9 APRIL
PACHA 2 VOOR GT = 28 MAART
PACHA 1 VOOR GT =17 MAART

http://www.vortmes.nl/

En zoek dan de kalender omrekenen op

VOLGENS MIJ TOCH ECHT 2 PACHAS BINNEN 13 MAANDEN
Flavius zal van de eerstkomende uitgaan, als het 4 voor GT was heeft hij maar enkele dagen.
Wat betreft de eclips in 1 voor GT sorry ik heb nog geen navraag gedaan, het wordt teveel het komt nog voorlopig doe ik het met sites die alle verduisteringen in die 2 jaar noteren, zonder referentie dat is waar, maar op een gegeven moment moet je gaan vertrouwen, in ieder geval zit het nog in mijn hoofd en nog niet in mijn kont
Niet te vergeten Flavius spreekt ook over een jubel jaar, weer onderzoek, het is ongelooflijk maar dit lijkt het ultieme uitzoekwerk

Cleopatra
Afbeelding

Opzich lijkt het simpel, maar als je dan gaat turven val je over de halve antieke wereld
van Cleopatra tot Julius Caesar, van de consul van Syrië tot de consul van Egypte, van
Herodes tot Antigones, van de ene hoge priester tot de andere.
Niet erg, want ik ben bezig, maar ik dacht toch met de oogst tot nu toe dat 4 voor GT niet vaststaat

Wat zeker is is dat ik op mijn top vermogen draai , hoger kan absoluut niet ,geen verwijt voor jou hoor Lanier, ik doe het zelf , het is mijn leven, ik was gewaarschuwd dat dit top intellectuisme is waarvan je door kan draaien.
eigenwijs als ik ben ,luister ik dan niet.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wat zeker is is dat ik op mijn top vermogen draai , hoger kan absoluut niet ,geen verwijt voor jou hoor Lanier, ik doe het zelf , het is mijn leven, ik was gewaarschuwd dat dit top intellectuisme is waarvan je door kan draaien.
eigenwijs als ik ben ,luister ik dan niet.

Wanneer je iets onderzoekt en met een claim komt, zorg dan in ieder geval dat alle informatie voor jezelf duidelijk is en dat je alles al hebt uitgewerkt.
Nu blijkt dat er van alles en nog wat niet duidelijk is en je aan anderen vraagt of je berekeningen kloppen of niet.
Als je nog verder wilt doorgaan met dit topic onderzoek dan in de eerste plaats (bij een serieuze bron) wanneer de zichtbare zons- en maansverduisteringen plaatsvonden. Speculeren heeft geen zin, en ook het vermelden van dubieuze bronnen heeft geen zin.
Wil je zo graag een claim maken, kom dan met feiten waar men niet omheen kan...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Wil je zo graag een claim maken, kom dan met feiten waar men niet omheen kan...
Je kunt echt niet er omheen uitgaande van Flavius dat
de gebeurtenissen niet passen in het tijdsbestek, van eclips tot Pacha
dat er redenen zijn dat het koningschap gegeven is in 39 , wat de sites ook aangaven die ik gaf.
Er is net zoveel of meer moeite voor nodig om op 4 voor GT te komen dan 1/2 voor GT voor de dood van Herodes.
Dat we er niet uitkomen? Ik vraag niet ik nodig uit voor berekeningen, ik zeg niet dat ik alwetend ben. Bekijk het ook zo, ik heb sterk het vermoeden dat jij in het boek gedoken ben, je zag het al van Cleopatra, middels deze discussie kan iedereen meer of iets anders inzicht krijgen, dat is een goede zaak
ik ben niet uit op mijn gelijke Lanier, als je dat zou denken, ik studeer en onderzoek en als nodig is, ja zou ik vragen
Laatst gewijzigd door antoon op 22 apr 2009 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Wat wil je eigenlijk bereiken Antoon met dit topic?

Bewijzen dat de bijbel historisch betrouwbaar is? Dan zal je alles aantoonbaar hard moeten kunnen maken vanaf Genesis 1:1 t/m Openbaring 22:21.

Volgens mij is dat nog geen mens gelukt tot nog toe. ........
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

Ik heb het al vele malen gevraagd maar om de e.o.a. reden ga je er niet op in en steek je alleen maar een verhaal af over je eigen intellect en de berekeningen die je maakt.
Het heeft i.i.g. geen zin om met mij over de dood van Herodes verder te gaan dan wanneer je met exacte feiten komt.

Dus nogmaals:
Wanneer waren de zichtbare zons- en maansverduisteringen in de periode 5 v.Chr. tot 1 na Chr? Uiteraard moet dit te controleren zijn middels een betrouwbare bron.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

http://www.stellarium.org/nl/

Men houde goede moed, ik ben bezig, tot nader order

inmiddels heb ik mail contact met sterrenwacht cosmos , het kan even duren

7 BC - geen maansverduistering
6 BC - geen maansverduistering
5 BC - totale maansverduistering op 23 maart, de tijd tussen verduistering en Pascha was 29 dagen
5 BC - totale maansverduistering op 15 september de tijd tussen verduistering en Pascha was 7 maanden
4 BC - gedeeltelijke maansverduistering op 13 maart, de tijd tussen verduistering en Pascha was 29 dagen
3 BC - geen maansverduistering
2 BC - geen maansverduistering
1 BC - totale maansverduistering van 10 januari, de tijd tussen verduistering en Pascha was 12,5 weken.
dit bovenstaande vond ik op de volgende site
http://crystaleagle.blog-city.com/jesusmatrixreport.htm

Lanier ik claim zo weinig mogelijk met de eclips van 1 BC ,want ik moet eerst nog goede info hebben , maar mogelijk heb je iets aan de genoemde site

KAPITEIN KIRK
en ook de boer vatte de ploeg weer bij de hand

hot news
/01/'02 Koning Herodes De Grote is gestorven aan een nierziekte, die vermoedelijk werd verergerd door een infectie aan de geslachtsorganen. Tot die conclusie komt Jan Hirschmann, medisch hoogleraar aan de universiteit van Maryland in Baltimore.
Hirschmann is jarenlang bezig geweest de doodsoorzaak van koning Herodes te achterhalen. Vrijdag publiceerde hij zijn bevindingen.
De geleerde komt vooral tot zijn conclusies na het lezen van de geschriften over de laatste dagen van de oude koning die 2000 jaar geleden op wrede wijze over Judea regeerde. Zo zou hij een van zijn vrouwen en drie zoons hebben laten ombrengen, stond hij ook boreling Jezus Christus (4 v.Chr-29 n.Chr) naar het leven en liet hij talrijke onschuldige mensen, onder wie Johannes De Doper, vermoorden. Na 36 jaar aan de macht stierf Herodes.
In de geschriften die Hirschmann onderzocht staan allerlei lichamelijke symptomen beschreven, zoals hevige jeuk, pijntjes en problemen met de spijsvertering. Ook was de koning kortademig en had hij een infectie aan de geslachtsorganen waardoor het weefsel afstierf.
http://www.hbvl.be/Archief/guid/diagnos ... 7f2ce35991

Dit n.a.v. de consensus dat de ziekte van Herodes niet bestaat, en waar je op zinspeelde, inderdaad Flavius lijkt een beetje contradictionair met zijn chronologie, toch is dit boeiend, klaarblijkelijk heeft Flavius toch niet (uit haat) een zware ziekte besproken die niet voorkomt.

EN DE BOER HIJ PLOEGT

Mijn contacten met cosmos verlopen stroef en , men was in de war daarna een PDF bestand waar ik geen raad mee weet....
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

lanier schreef:Als je nog verder wilt doorgaan met dit topic onderzoek dan in de eerste plaats (bij een serieuze bron) wanneer de zichtbare zons- en maansverduisteringen plaatsvonden.
Heb je hier wat aan Antoon?

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html

Edit: Nog eens gekeken maar geloof niet dat ze ver terug in de tijd gaan.
Hier staat het vast wel in:
http://www.willbell.com/math/mc2.htm
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Fishhook:
Bedankt voor de eerste link!

Je komt door verder te klikken op die pagina o.a. op de volgende pagina uit:
http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEatlas/SE ... s-0019.GIF

Zoals te zien is er geen sprake geweest van een zonsverduistering.

Over de maansverduisteringen is het e.e.a. te vinden op deze pagina:
http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEcat5/LE-0099-0000.html
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

lanier schreef:Fishhook:
Bedankt voor de eerste link!

Je komt door verder te klikken op die pagina o.a. op de volgende pagina uit:
http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEatlas/SE ... s-0019.GIF

Zoals te zien is er geen sprake geweest van een zonsverduistering.

Over de maansverduisteringen is het e.e.a. te vinden op deze pagina:
Zie ik het goed (met vergroting) dat er -009 BCE wel een zonsverduistering was?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Beste goede mensen, bedankt voor het meedenken

01 voor GT maansverduistering (WAAR VEEL SITES VAN UITGAAN TENMINSTE?) en wel in januari , dus geen zonsverduistering, maar ik wist het , de grootste academici draaien door ik zelf als leek ook

zonsverduistering wordt weer besproken in verband me de maand adar, en een feest,
ook weer een verhaal apart.

ZUCHT STEUN

DE BOER ZAG MAAR EEN MOGELIJKHEID, OM DOOR TE PLOEGEN

PS ALS DE MAANSVERDUISTERING EEN MEME IS (ONTSTAAN UIT EEN FOUTE BEREKENING) DAN MAKEN VEEL MENSEN ZICH BELACHELIJK

inmiddels na onderzoek op de site die Charles Darwin GAF :idea:

04819 -0001 Jan 20 14:48:33 10544 -24749 053 P -h 0.6811 1.6275 0.5893 315.4 164.2 - 21N 174Wvolgens mij (als ik mij niet vergis)is dat de bewustte eclips ?

tenminste na omrekenen van Juliaans naar Gregoriaans kom je dicht in de buurt
denk ik , foutloos daar sta ik ook niet voor in , want ik kom tot vreemde instellingen ,ik bekijk het van alle kanten
nogmaals jullie bedankt voor de sites,

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Katalogus no. Datum ________Tijd
04813 ______ -0003 Mar 13 ___ 03:37:06 __ __10562 -24772 071 P t- -0.8000 1.4228 0.3577 316.8 138.1 - 3N 8W
04821 ______0000 Jan 10 ____ 02:04:40 __ __10534 -24737 063 T- p- -0.0445 2.7699 1.7825 327.2 213.8 98.8 22N 16E
04823 ______0000 Dec 29 ___ 17:27:44 ___ __10524 -24725 073 P a- -0.7104 1.5392 0.5695 283.9 151.2 - 23N 143E

Het lijkt er op dat de site alle relevante eclipsen 1 jaar opschuift, als iemand een plausibele verklaring geeft, dan past er dank.
Eclips
Afbeelding
EN DE BOER HAD EEN PAUZE

En inmiddels is mij meer duidelijk
The Gregorian calendar is used for all dates from 1582 Oct 15 onwards. Before that date, the Julian calendar is used. For more information on this topic, see Calendar Dates. The Julian calendar does not include the year 0. Thus the year 1 BCE is followed by the year 1 CE (See: BCE/CE Dating Conventions ). This is awkward for arithmetic calculations. Years in this catalog are numbered astronomically and include the year 0. Historians should note there is a difference of one year between astronomical dates and BCE dates. Thus, the astronomical year 0 corresponds to 1 BCE, and astronomical year -1 corresponds to 2 BCE, etc..

Indien er geen argumenten komen ga ik ervan uit dat de eclips in 9/10 januari 1 voor GT. een vaststaande gebeurtenis is, afgezien natuurlijk of het te bevestigen is dat dit het jaar van de dood van Herodes is.
In dit verband zijn er nog meer argumenten zoals het Poerim feest op 14 en 15 Adar
het kan zijn dat dat precies zamenviel met de eclips van 4 voor GT.
hier valt weer heel wat over te zeggen, maar voorlopig laat ik het hierbij ,het kan best zijn dat er nog meer te praten valt over de
eclipsen
pachas
koningschap (jaartal)
inname van Pompeius
ziekte van Herodes
chronologie van Josephus
politieke gebeurtenissen die we over het hoofd gezien hebben.en wat ik hier vergeten ben in deze opsomming

natuurlijk maak ik hier de dienst niet uit, en put inspiratie uit andere sites en boeken
Laatst gewijzigd door antoon op 08 okt 2009 15:22, 3 keer totaal gewijzigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

Jij was degene die meende te kunnen bewijzen dat Herodes 2 v. Chr. was gestorven en niet zoals anderen beweerden 4 v. CHr. Je meende ook dit te kunnen bewijzen aan de hand van de bijbel, die correcter zou zijn dan de reguliere geschiedenis.
Nu zien we dat we de wetenschap erbij moeten halen om aan te tonen wanneer exact de zons- en maansverduisteringen hebben plaatsgevonden. Wat we dan te weten komen zijn feiten waar we niet omheen kunnen. Aan de hand van die feiten moet je weer proberen het bijbelse verhaal in een bepaald tijdperk te plaatsen.

Dit betekent dus dat zonder wetenschap er vele interpretaties mogelijk zijn, en dat dankzij de wetenschap we de aantal opties beperkt kunnen houden. En door gebruik te maken van werken van Eusebius en Flavius krijgen we nog een beter inzicht in wanneer e.e.a. moet hebben afgespeeld.

De volgende keer wanneer je weer een claim wilt maken, raad ik je aan eerst naar de wetenschap te kijken die met feiten komt. Alles wat in contradictie is met deze feiten doet niet ter zake en kan terzijde worden geschoven. Hierdoor breng je jezelf niet in de problemen en hou je het veel overzichtelijker, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Lanier per definitie geloof jij niet, of vind het zeer discutabel om vertrouwen in de bijbel te stellen.vandaar dat dit onderwerp voor jou weinig interessant is ,zo en zo al.
Je geeft de indruk dat je misschien liever zou stoppen, echter we hebben de helft nog niet besproken
Het jubeljaar
Het Poerim feest
HET INDELEN VAN DE GEBEURTENISSEN IN HET BETREFFENDE TIJDVAK ENZ.
En nog meer gebeurtenissen die hun stempel drukken op het sterfjaar van Herodes.
Ik voel met je mee het is voor mij gezelliger dan voor jou, ik en andere ernstige Bijbelvorsers staan er gewoon veel dichter bij.
Toch moet ik je dankbaar zijn, door spitsvondigheden van jou ben ik gemotiveerd om te onderzoeken en nog meer te onderzoeken.
Goed ik was niet helemaal beslagen ten ijs, ik kon de eclipsen niet helemaal goed refereren, door de link die jij/jullie gaven is dat probleem verholpen, ik ben niet te trots om daar mijn dank voor uit te spreken.

Of het zinvol is verder te gaan met de overige argumenten, kweet niet, ik zal wel zien.

hier in ieder geval een zamenvatting
Afbeelding

http://www.vortmes.nl/

Kapitein Kirk
SHALOOM
Laatst gewijzigd door antoon op 08 okt 2009 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Die eclips in 4 voor G.T. bedroeg echter slechts 36 procent en zal in het vroege ochtenduur waarin ze zich voordeed, zeer weinig mensen zijn opgevallen, maar ik wil de gebeurtenissen indelen in het tijdvak.
Dus uitgaande van het scenario van de eclips 4 voor GT. tot Pacha 4 voor GT.
Afbeelding
Zoveel gebeurtenissen worden geregistreerd door Josephus zoals die zich na de verduistering en vóór het volgende Pascha voordoen , dat het onmogelijk (of uiterst onwaarschijnlijk) lijkt dat ze allemaal in slechts 29 dagen gebeuren.

Herodes zijn ziekte:
Hij ging een kuur in de Asphaltophoros meren doen bij de Jordaan in warme baden ,afstand denk ik 10 mijl dat mislukte, hij moest 20 mijl afleggen met zijn zieke lichaam (heen en terug) = 32 km. dat is snel 1 dag
Voor de kuur lijkt het redelijk een week voor uit te trekken.

= 8 dagen

Hij gaf opdracht om belangrijke mensen uit elk dorp in de natie te laten komen;
Voor de boodschapper En de tocht naar Herodes wordt het ongeveer - 2 x 80 MIJL = 257 KM.

Men had nog geen goed openbaar vervoer ,ook geen auto zelfs geen fiets
Het lijkt redelijk om hier een week voor uit te trekken.
Maakt 15 dagen

Opsluiten in het Herodium :
Met alles wat daarbij komt kijken ook snel 2 dagen

maakt 17 dagen

Herodes zoon Antipater kreeg de dood straf 5 dagen later stierf herodes
maakt 22 dagen

Een prachtige begrafenis werd gepland:
Een prachtige begrafenis werd gepland en gehouden voor Herodes, wiens lichaam ongeveer 23 mijl (heen en terug) naar het Herodium werd vervoerd en daarna begraven.
Alles bij elkaar snel 5 dagen
maakt 27 dagen

Rouwen:
Van 7 dagen begon, gevolgd door een begrafenisfeest. (feest een dag) bij elkaar 8 dagen
maakt 35 dagen

Archeolous maakt zijn aantrede bij het volk 2 dagen
maakt 37 dagen

Archeolous moet een revolutie neerslaan:
3000 man worden gedood snel 2 dagen .
maakt 39 dagen

Rond die tijd stond het pacha voor de deur, schrijft flavius, voor de deur het was nog niet zover laten we zeggen dat het 4 dagen voor het feest was
maakt 43 dagen

Veel relevante plaatsen van de dood van Herodes zoals Herodium
Afbeelding
The Herodium is located 7.5 miles south of Jerusalem. It is about 3.5 miles southeast of Bethlehem.
http://www.holylandphotos.org/browse.asp?s=1,2,6,15,38
Jericho was de standplaats waar alles begon Herodes bevond zich in zijn winterpaleis
Natuurlijk is de inschatting globaal, maar ik heb het idee dat ik nog aan de lage kant zit.
het is in dit geval echter al 14 dagen langer dan toegestaan binnen dit scenario.
Laatst gewijzigd door antoon op 08 okt 2009 15:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gesloten