Maverick schreef:Alleerst: ik vraag je om toelichting, je geeft het niet. Dat is niet leuk, want zo kan je van alles roepen. Zin of onzin. Dus svp alsnog de gewenste toelichting.
Misschien is het omdat ik het niet begreep. Je had het over een 'vooronderstelling', en ik heb dat woord niet in de mond genomen. Ik dacht daarom dat dit betrekking had op een andere deelnemer aan deze discussie. Waar zou je precies een toelichting op willen hebben? Wat is er niet duidelijk?
"Ik denk dus ik besta" botst niet alleen met de evolutieleer. Bovendien zou je ook kunnen zeggen dat de evolutieleer botst met determinisme. De werkelijkheid is (vooralsnog)onkenbaar dus moeten er wel botsingen zijn tussen stellingen.
Botsingen tussen stellingen zijn er altijd. Maar in welk opzicht botst de evolutieleer met determinisme? (En in welk opzicht 'ik denk dus ik besta' met de evolutieleer zou botsen is mij ook nog steeds niet duidelijk).
Evolutieleer zegt dat de sterkste overleefd. Dat soorten die zich beter kunnen aanpassen meer overlevingskansen hebben als de leefomgeving veranderd. Hiermee is evolutie onderdeel van de verschijning fysische werkelijkheid, want evolutie vind plaats in de leefomgeving die onderdeel is van de fysische werkelijkheid, wat overigens weer een onderdeel is van de metafysiche werkelijkheid. Dat eerste is wat kenbaar is, dat tweede is wellicht meer.
Wat bedoel je precies met 'metafysische werkelijkheid'?
Het is de fysische werkelijkheid die samen lijkt te vallen met determinisme. En dat lijkt onverenigbaar met de ""ik" ervaring. Want die lijkt dan nutteloos en functieloos zijn. Daar zit de spanning.
Ten eerste: wat zo lijkt, hoeft niet altijd zo te zijn.
Ten tweede: hoezo nutteloos en functieloos? Ik zie de 'spanning' niet? In een deterministisch universum zou je, vanuit een uitvergroot perspectief, alles als nutteloos en functieloos kunnen zien; maar ik zie niet waarom nou juist speciaal die 'ik' ervaring zo problematisch is?
Ten derde: waar wil je naar toe met dit verhaal? Wat impliceert volgens jou die veronderstelde discreptantie tussen de evolutieleer en de ik-ervaring, en de vermeende onverenigbaarheid met het deterministische universum.
Dat boek van die Turkse meneer ken ik niet.
Oké, dan is dat duidelijk.
De mens heeft ogenschijnlijk het sterkste zelfbewustzijn en beheerst de planeet. Dan zou je zeggen dat zelfbewustzijn een voordeel heeft, maar wat voor voordeel dan?
Wat eens een voordeel was, kan onder andere omstandigheden een ernstige handicap worden. De (waarschijnlijk grotendeels) koudbloedige grote dinosauriërs domineerden ooit deze planeet, maar onder plotseling veranderende omstandigheden kregen kleine warmbloedigen een kans, en namen de skepter over. Wat ooit de voordelen waren van de grote reptielen, werd nu een nadeel.
Zonder te kunnen beschikken over atoombommen, kerncentrales en zonder kennis over hoe de fossiele brandstoffen grootschalig te gebruiken, waren de grote hersenen van de mens een voordeel - een hiaat in het totale spectrum aan overlevingsmogelijkheden die de natuur aan levensvormen bood. Maar toen de kennis vorderde veranderde dit, want de oude en primitieve hersendelen die agressie en overheersingsdrang aanwakkeren, bestaan nog steeds, en met het ontwikkelen van kennis om hoogwaardige techniek te verkrijgen, open je dan een doos van Pandora. Deze kan de mens noodlottig worden, en daarmee verschilt de mens niet van al die miljoenen andere levensvormen die ooit in de geschiedenis een pad bewandelden dat eerst heel gunstig leek, maar onder veranderende omstandigheden noodlottig werd.
Dan is dus de vooronderstelling dat aan alles natuurwetten ten grondslag ligt niet correct, want niet te verenigen met het bestaan van zelfbewustzijn, of alleen met een onnodig ingewikkelde verklaring. Die bovendien de deur open zet voor nog ingewikkelder verklaringen.
Het woordje 'want' intrigeert mij nogal, omdat ik nergens in jouw verhaal kan zien waar dat 'want' uit blijkt.
Waarom is de vooronderstelling dat aan alles natuurwetten ten grondslag liggen niet te verenigen met het bestaan van zelfbewustzijn? Dat wil ik graag weten.
Wellicht is wat bijschaving van de evolutie theorie aan de orde,
Aan die theorie wordt vrijwel dagelijks geschaafd.
wellicht is de theorie gewoon onjuist.
Wellicht. Maar ik heb tot op heden nog niets gezien waar dat uit blijkt (en dan bedoel ik de theorie globaal bezien; in de details vallen nogal wat dingen te verbeteren, maar dat is bij iedere theorie het geval, en het zou me juist verwonderen als dit niet zo was.)
Vriendelijke groet.