Pin schreef:Je vraagt je af waarom ik op deze voet begin.
Ik viel over deze formuleringen van je.
Pin, ik was enkel geïnteresseerd of je in staat bent een kleine verontschuldiging voor je buitengewoon vijandige en insinuerende eerste posting te kunnen maken om op een vrediger voet verder te kunnen gaan. Soms kijkt een mens even anders aan tegen waarmee hij een dag tevoren voor de dag kwam, en een boze bui heeft iedereen soms... Maar indien je daartoe niet bereid bent en in plaats daarvan uitleggingen van je gedrag gaat geven, wel, dan niet, dan kennen we je nu weer een graadje beter.
Ik stelde je een hele hoop vragen en op geen van die vragen ga je in. Dit is een discussieforum. Ik zal ze dus even voor je herhalen.
1. Geef mij graag een lijst van feitelijk betrouwbare moderne boeken die een totaaloverzicht geven van de geschiedenis van de verhouding tussen het christendom en de wetenschap, vanaf de eerste eeuwen tot de dag van vandaag.
Aangezien jij schreef "
Nu valt er bij White af en toe ook nog wel eens een feit en zelfs een verdwaald juist geïnterpreteerd feit te vinden,....” beschouw ik je als een kenner van zaken. Vandaar mijn vraag.
2. Wat heeft Andrew Dickson White in zijn verslag over Columbus verkeerd begrepen? Ik zie in zijn verslag geen verwijzing naar Irving, noch naar een platte aarde. Enkel de frase "sundry wise men of Spain confronted him with the usual quotations from the Psalms, from St. Paul, and from St. Augustine". En volgens Jeffrey Russell heeft er inderdaad zo'n gebeurtenis in Salamanca plaatsgevonden.
3. Over het precieze wat en hoe van Salamanca ben ik blijkbaar door Draper danig op het valse spoor gezet, maar ik wil dan nu wel graag het fijne ervan weten. Wat exact is daar dus over bekend, wat exact waren de redeneringen van de kerkelijke autoriteiten? Wat zijn de betrouwbare bronnen?
4. Het artikel van Jeffrey Russell beschuldigt White er ten onrechte van het beeld te hebben geschapen dat de kerk een platte aarde verkondigde:
"For example, contrary to popular belief (which White's Warfare has helped to shape), the church did not insist on a flat earth." De passages in White's boek die dit onderwerp behandelen laten echter duidelijk zien dat hij helemaal niet zo'n beeld schetst dat de kerk zo'n platte aarde voorschreef. Hij vertelt ons dat er vanaf het begin eeuwenlang drie opties waren: geheel onverschillige theologen, platte aarde gelovers, en gelovers in bolvormige aarde die vanaf de 8ste eeuw de meerderheid hadden, maar vanaf Augustinus altijd bij hoog en bij laag beweerden dat de onderkant van de aarde niet bewoond kon zijn.
Hoe komt Russell dus op het idee die beschuldiging te doen? Wat moet ik voor conclusie trekken uit zijn schrijven?
5. Jij maakte een zeer boude claim:
“Nu valt er bij White af en toe ook nog wel eens een feit en zelfs een verdwaald juist geïnterpreteerd feit te vinden,....”
Ik verwacht dus dat je het boek grondig kent en het merendeel van zijn beweringen kunt ontmaskeren als foutief en valse informatie. Ik vroeg je om in die paar passages die ik hier in dit topic uit het boek van White neergezet heb even te laten zien hoeveel feitelijke onjuistheden daar in staan.
6. Ik vroeg je of er een boek geschreven is dat het hele werk van White doorgaat en alle foutieve informatie, het merendeel van White's schrijven volgens jou, goed beargumenteerd ontmaskert en rechtzet. Ik vroeg je dit omdat het me verbaast dat jij zo stellig weet dat het merendeel van wat in het boek van White te belezen staat allesbehalve feiten geeft. Ik vraag het ook omdat ik graag goed geïnformeerd wil zijn en graag over dit onderwerp bijlees.
7. Ik vroeg je of je iets met KV/Bartholomeus te maken hebt. Mijn verontschuldigingen indien dit volledig ongegrond is, maar het is belangrijk voor mij om te weten. Graag antwoorden dus.
Heb je inmiddels IM's links als gelezen?
Ik heb gisteren een helehoop informatie opgedaan aangaande deze zaak. Ik merk nu op dat de 'kerk leerde platte aarde' een issue is in Amerika en dat de felle tegenreaktie gegeven wordt door christen-fundamentalisten, creationisten.
http://creation.com/countering-the-crit ... nd-answers
Kun je even aangeven of jij ook uit deze hoek komt?
Ik heb al die artikelen op die fundamentalistensite gelezen en begrijp hun benadering allemaal veel beter nu. Voor zover er fabels in de wereld worden rondgestrooid hebben ze wat mij betreft een punt.
Is Jeffrey Russell by the way ook een christenfundamentalist? Vind jij die artikelen op die site die ik vond nogal onbevoorordeeld en 'feitelijk' geschreven?
Dat Vermeersch White aanprijst wist ik overigens dan weer niet. Hartelijk dank voor die info. Ik had al geen hoge pet van de man op, maar het stemt altijd tot tevredenheid wanneer je je standpunten weer eens zo bevestigd ziet!
Dat je van Vermeersch geen hoge pet hebt stemt dan mij weer zeer tot tevredenheid. Je hebt me namelijk in je tweede post aan mij alweer stevig met beledigende ad hominems benaderd, maar nu je deze sublieme denker ook al op dezelfde manier behandelt hoef ik dat allemaal niet meer zo serieus te nemen.