Wat betreft dat streepje, maak je daar nu maar geen zorgen over, ik ga gewoon door met dat geintje, wat maakt het uit, God kan wel tegen een geintje een streepje geen streepje in zijn naam, ik hoop hier alleen een streepje voor te jkrijgen bij hem, meer niet.GH schreef:jHenosch daar is tie weer nu als variant eerst was het G-d nu is het Gd.Laat je hier iedereen de vrijheid om het streepje naar wens in te vullen bv met een v ?.jHenosch geef toch eens antwoord op de vraag die ik je al meerdere keren heb gesteld. Waarom schrijf je niet gewoon god als je god bedoeld.jHenosch schreef:rechtzinnigen hebben ook vaak die smile op hun gezicht wanneer ze als dominee langskomen om je uit naam van Gd te steunen als bv iets bijzonder verschrikkelijks gebeurd is.
Maar nu op de inhoud van je betoog:jHenosch, zowaar ben ik het volledig met je eens. Toch heb ik moeite om dit te begrijpen omdat jij van de christelijke visie uit gaat. Ik heb dat hierboven beschreven. Kun jij me uitleggen waar ik een verkeerde intepretatie maak. Ook jij hebt het weer over "Gods grootse en pachtige plan" en over "gods bestemming in zijn schepping"jHenosch schreef:op een manier dat Gd er eigenlijk een groots prachtig plan in heeft, in jouw ellende,die smile, jagg zo onecht. Antimarketing. Zeg toch gewoon dat er toevallig dit gebeurd is en dat dat net zo goed iemand anders had kunnen overkomen dan overal de hand van God in te zien, want die predestinatie maakt Hem haast schuldig aan alles wat verkeerd gaat.
wat de inhoud betreft, geloof ik in zowel bestemming als toeval, en kan ik me enorm ergeren aan fundamentalisten die overal de predestinale hand van God inzien.
Hoewel het niet eenvoudig is het plan van God's wegen te bewijzen, geloof ik dat Hij gelijk een grote kunstenaar of ontwerper veelvuldig gebruik maakt van het toeval.
Perfectie houdt imperfectie in, zoals alleskunnen ook niet-kunnen inhoudt, onder de voorwaarden die de alleskunner daaraan wil stellen,
dwz dat het voor een allesweter ook mogelijk moet zijn te weten hoe het voelt om niet te weten.
Jezus was een voorbeeld daarvan, Hij had zichzelf als God afsgesneden van de Goddelijke omnivrijheid, Hij wist niet hoe Hij zou sterven, en daarom zweette Hij bloed van angst,
hoe groot kan een God zijn om zich helemaal gelijk te stellen aan Zijn schepping om met die schepping volledig als kwetsbare schepping mee te lijden op weg naar zijn perfectie.
maar het is maar mijn geloof, hoewel het soms lijkt alsof het weten is.