De schaduwzijde van het christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Jona schreef:Hij is er toch, of jij het nu leuk vind of niet
Vrienden van mij die paranormaal menen te zijn zeggen dat die fantasiewereld waar ze het wel eens over hebben er is, met karma en engelen en elfjes en reincarnatie enzo. Of ik het leuk vind of niet. Die wereld is totaal anders als die fantasiewereld van jou,

En toch komen jullie allemaal met hetzelfde argument.

Want ooee ja de waarheid ligt toch zo voor de hand. Laat me niet lachen!

Hetzelfde argument kunnen wij ook gebruiken: als je de pijp uit bent dan lig je te rotten in je kist. niks meer niks minder. Of jij het nu leuk vindt of niet.

Het is in werkelijkheid een non-argument en een echte dooddoener.
Jona
Geregelde verschijning

Bericht door Jona »

Dan geloof je dat toch? ik geloof het mijne, jij het jouwe, na ons sterven zal er voor iedereen duidelijkheid zijn wie t juiste heeft geloofd, en wie niet.
Als terugkijken pijn doet, vooruitkijken bang maakt: Kijk dan naast je: Hij is met je!
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Jona schreef:Dan geloof je dat toch? ik geloof het mijne, jij het jouwe, na ons sterven zal er voor iedereen duidelijkheid zijn wie t juiste heeft geloofd, en wie niet.
Jij bent hardleers zeg!
collegavanerik schreef: Nog een correctie, ik geloof niet

Alsof het niet hebben van een postzegelverzameling een hobby zou kunnen zijn.

"Wat is je Hobby?"
"Ik verzamel geen postzegels"
En voor alle atheïsten hier geldt dat "ik geloof niet". 8)

We zullen het nooit weten na ons sterven, als de chemische processen in de hersenen tot stilstand zijn gekomen zijn de hersenen niet meer functioneel en kunnen derhalve niet meer beoordelen wie er gelijk had.
Hieruit blijkt wel dat de atheïsten gelijk hebben, maar het is nog niet falsifieerbaar.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Er zijn legio aanwijzingen dat hetgene dat door velen als " ziel" wordt beschouwd puur een product van onze hersenactiviteit is, en dat het pertinent over en uit is waneer onze hersenen er de brui aan geven.
Beyerstein[18] lists five main types of empirical evidence which support the dependence of consciousness on the brain. First, phylogenetic evidence refers to the evolutionary relationship between the complexity of the brain and a species' cognitive traits (Beyerstein 45). Corliss Lamont sums up this evidence: "We find that the greater the size of the brain and its cerebral cortex in relation to the animal body and the greater their complexity, the higher and more versatile the form of life" (Lamont 63).[19] Second, the developmental evidence for mind-brain dependence is that mental abilities emerge with the development of the brain; failure in brain development prevents mental development (Beyerstein 45). Third, clinical evidence consists of cases of brain damage that result from accidents, toxins, diseases, and malnutrition that often result in irreversible losses of mental functioning (45). If the mind could exist independently of the brain, why couldn't the mind compensate for lost faculties when brain cells die after brain damage? (46). Fourth, the strongest empirical evidence for mind-brain dependence is derived from experiments in neuroscience. Mental states are correlated with brain states; electrical or chemical stimulation of the human brain invokes perceptions, memories, desires, and other mental states (45). Finally, the experiential evidence for mind-brain dependence consists of the effects of several different types of drugs which predictably affect mental states (45).
http://www.caseagainstfaith.com/

dus:
1. Evolutionair verband tussen de complexiteit van de hersenen van een levensvorm en diens cognitieve vermogen
2. Mentale capaciteiten nemen toe naar gelang de hersenen zich verder ontwikkelen (onze hersenen groeien door na de geboorte)
3. Schade aan de hersenen resulteert in onomkeerbaar verlies van mentale functies
4.Aanwijzingen vanuit neurologisch onderzoek: een aantoonbaar verband tussen specifieke gemoedstoestanden en de toestand in specifieke delen van de hersenen enerzijds, en de mogelijkheid van het oproepen van herinneringen emoties etc. middels het stimuleren van bepaalde hersendelen
5. Het gebruik van bepaalde medicaties (bijv antidepressiva) heeft een voorspelbare invloed op de gemoedstoestand

Het enige dat 'ziel-gelovers' daar tegenover kunnen presenteren, is een argument uit onwetendheid, oftewel gaten in onze kennis over de hersenen gemakshalve interpreteren als bewijs van een ziel.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ja gaten in kennis, net zoals er gaten zitten in evolutie!

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=735 :)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Wat Jona zegt is volgens mij een volkomen normale reactie en dan wordt er zo op ingegaan.

Hij zegt dat jij gelooft wat jij gelooft en hij gelooft wat hij gelooft. What's the big deal? Erik, jij hebt het nu over gelijk hebben... is dat waar het om gaat? om je gelijk te krijgen? Maar asl je het zo wilt zien, wij geloven dat we uiteindelijk wel zullen weten wie er gelijk had, maar dan maakt het al niet meer uit, het oordeel is dan al gevallen.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:Wat Jona zegt is volgens mij een volkomen normale reactie en dan wordt er zo op ingegaan.
Ik vind de reacties zeer mild en zeer helder, zeker gezien de constante prediking en dreiging met de afrekening aan het eind.
Atheïsten hebben hier totaal geen boodschap aan, zij delen niet de angst en de twijfel of ze wel genoeg geloven om het hellevuur te vermijden.
De hersenspoeling van het constant herhalen heeft geen effect en wekt alleen maar een nog grotere aversie tegen het geloof op.
eef schreef:What's the big deal?
The big deal is dat ik er slecht tegen kan als mensen niet in staat zijn de problemen in hun eigen tuintje te herkennen (ook niet na vele malen van aanstippen, of wel herkennen maar ontkennen), en vervolgens om die problemen te maskeren met het wijzen op de in zijn ogen foute denkwijze van een ander.
eef schreef:Erik, jij hebt het nu over gelijk hebben... is dat waar het om gaat? om je gelijk te krijgen?
Aangezien een atheïst niet gelooft was het woord "gelijk" hier beter op zijn plaats.
Waar het om gaat beste meid, is de rationaliteit, de logica, en niet die trip die de verslaving geloof 24 uur per dag in stand houdt.
eef schreef:Maar asl je het zo wilt zien, wij geloven dat we uiteindelijk wel zullen weten wie er gelijk had, maar dan maakt het al niet meer uit, het oordeel is dan al gevallen.
Erik schreef:We zullen het nooit weten na ons sterven, als de chemische processen in de hersenen tot stilstand zijn gekomen zijn de hersenen niet meer functioneel en kunnen derhalve niet meer beoordelen wie er gelijk had.
Daar is ie weer "het oordeel", het is iets waar je het nog zwaar mee gaat krijgen in je leven, de rest van je leven bezig zijn om maar niet aan de verkeerde zijde van "het oordeel" te vallen als de tijd daar is.
We hadden al vastgesteld dat het aanvaarden van Jezus niet voldoende is, je moet een ware christen worden, dat ben jij niet weet je nog?

(Luk 14:26) Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Hiervan heeft Devious aangetoond dat de vertaling van het woord "haten" wel degelijk correct is.

Jij hebt dus meer te vrezen voor dat oordeel dan ik.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

(Luk 14:26) Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
Dit is Jezus ten voeten uit, met enige overdrijvende spot, humor is niet datgene wat mensen in onze God YHW ooit goed hebben begrepen, vandaar dat Hij zo vaak wordt misverstaan.

Je kunt niet als veilig huisvadertje een lief behagelijk leventje leiden want nu kies je voor een krommere weg die uiteindelijk jou wel dichter bij God en het heil van de wereld brengt,

afzien moet je.

lije !!!

maar dat bewust aangaan van moeilijke zaken, is dat wat je sterkt en wat je karakter maakt.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Jona schreef:Dan geloof je dat toch? ik geloof het mijne, jij het jouwe, na ons sterven zal er voor iedereen duidelijkheid zijn wie t juiste heeft geloofd, en wie niet.
Is het misschien weleens in je opgekomen dat na het sterven niemand meer gelijk heeft, behalve de wormen die je opvreten ?

Of denk je daar maar liever niet aan, gauw terug naar je veilige haven, de leer van de kerk, wraak op zondaars, en een beloning voor een goed iemand als jouw ????
bad_religion

jHenosch schreef:
afzien moet je.

lije !!!

maar dat bewust aangaan van moeilijke zaken, is dat wat je sterkt en wat je karakter maakt.
Laat me raden, marinier, commando ?

Mensen die dit soort dingen denken hebben volgens mij nog nooit echt geleden of afgezien, dan zou er wel wat anders gezegd worden......
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

jHenosch schreef:maar dat bewust aangaan van moeilijke zaken, is dat wat je sterkt en wat je karakter maakt.
Het bewust aangaan van moeilijke zaken is dom. Het goed omgaan met moeilijke zaken die toevallig op je pad komen is kan je sterk maken en karakter vormen. Mensen die problemen opzoeken zijn doorgaans behoorlijk labiel, is mijn ervaring.
afzien moet je.

lije !!!
Goed JHenosch, ga jij maar lekker lijden. Fijn zelfkastijden, of jezelf tot Eunuch maken.
Dan ga ik fijn van de geneugten des levens genieten.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jona
Geregelde verschijning

Bericht door Jona »

Mja.. volges mij wordt k niet helemaal begrepen.. ik had het hier niet eens over mijn gelijk halen, nee, dan zouden we weten wie er de waarheid geloofde. Jullie weten wta ik geloof, maar ik bedoelde dat stel dat ik niet gelijk had, maar jullie, dat we dat dan wisten (of niet omdat we dan niets weten..)
Als terugkijken pijn doet, vooruitkijken bang maakt: Kijk dan naast je: Hij is met je!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

jHenosch schreef:
Dit is Jezus ten voeten uit, met enige overdrijvende spot, humor is niet datgene wat mensen in onze God YHW ooit goed hebben begrepen, vandaar dat Hij zo vaak wordt misverstaan.

.

Kun je nog meer humoristische aangelegenheden beschrijven in de bijbel en wel met name rond de persoon Jezus.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

tjeerdo schreef:
jHenosch schreef:

.

Kun je nog meer humoristische aangelegenheden beschrijven in de bijbel en wel met name rond de persoon Jezus.
Die vervloeking van die vijgeboom vind ik wel humoristisch.

Jezus: " Ik heb honger, eens kijken of aan die vijgeboom nog wat te eten zit"
Leerling: "Maar rabbi het is helemaal de tijd niet voor vijgen"
Jezus: "Vervloekt zijt gij ongehoorzame vijgeboom"
En de boom verschrompelt.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
bad_religion

collegavanerik schreef:
Die vervloeking van die vijgeboom vind ik wel humoristisch.

Jezus: " Ik heb honger, eens kijken of aan die vijgeboom nog wat te eten zit"
Leerling: "Maar rabbi het is helemaal de tijd niet voor vijgen"
Jezus: "Vervloekt zijt gij ongehoorzame vijgeboom"
En de boom verschrompelt.
Hum, er staat nog een hoop onkruid in de tuin... :lol: :lol:
Plaats reactie