Europees hof veroordeelt crucifixen op school

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Circe
Geregelde verschijning

Re: Europees hof veroordeelt crucifixen op school

Bericht door Circe »

Ik zal alleszins niet beweren, zoals jij, dat dit duizenden jaren oude eerbiedwaardige symbolen zijn.
Ik bewéér dat niet: dat is historisch BEWEZEN! nooit graag geschiedenis geleerd zeker?

Hoe zit het nu met die houten kruisen van de KKK? historische symbolen of niet?
en die puntmutsen?
Waarom is iemand die gelooft in ontvoeringen door aliens een labiele idioot, en is iemand die gelooft dat er 72 maagden in het hiernamaals op hem liggen te wachten, een godvruchtig persoon wiens overtuiging moet 'gerespecteerd' worden? (pdw)
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Mariakat schreef:
Rereformed schreef:]Zelf heeft ze al 23 jaar in Italië gewoond en al 19 jaar lang de Italiaanse nationaliteit. Ze beschouwt zich daarom niet als een immigrant die veranderingen eist in een voor haar nieuwe cultuur.

Jammer dat de Italianen dat anders zien.
Niet zo vreemd, daar het overal zo gaat, als er iets aan de knikker is.
Vandaar waarschijnlijk ook, dat zij nu, als "nieuwe italiaanse" :? , de zondebok is voor die hele atheïtische groep.
Formeel heeft zij voor het volle pond het recht te ageren. En zelf vind ik religieuze symbolen in openbare scholen en gebouwen in een seculaire staat uiteraard niet kunnen. Toch kan ik mij best voorstellen dat veel italianen het niet pikken van een finse, al woont ze nou nog zo lang in Italië en is ze voor mijn part wel 100 maal genaturaliseerd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Maar wat nu als het merendeel van de Italianen hier nu anders over denkt? Moet je dan de kruizen weghalen uit de scholen als een minderheid daar moeite mee heeft? Wat dan als de meerderheid daar dan weer moeite mee heeft?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

siger schreef: Geloof jij echt dat ik moet wachten op een aansporing van jouw om aan zelfonderzoek te doen? Wie denk jij godverdomme wel dat je bent?
Siger,

Wat is dit voor overspannen reactie. Wil je deze toon voortaan achterwege laten.

Mvg,

Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
siger

Bericht door siger »

Circe schreef:
Ik zal alleszins niet beweren, zoals jij, dat dit duizenden jaren oude eerbiedwaardige symbolen zijn.
Ik bewéér dat niet: dat is historisch BEWEZEN! nooit graag geschiedenis geleerd zeker?

Hoe zit het nu met die houten kruisen van de KKK? historische symbolen of niet?
en die puntmutsen?
Het zijn voor mij geen eerbiedwaardige symbolen van een roemrijk verleden. En zeker geen symbolen van een superras.

Had je me niet begrepen?

Verder is het wel wat simpel om te zeggen dat is historisch "bewezen", en "BEWEZEN" heeft zeker niet meer bewijskracht dan "bewezen", ook al lijkt het misschien zo.

De Kelten waren veeleer een linguistische groep dan een volk. Ze stamden niet uit Indie maar uit Centraal Europa. Ze hadden geen schrift en bouwden geen erg grote heiligdommen (Stonehenge en andere megalithische constructies zijn gebouwd in het Neolithicum.)

Voor mij hoeven er geen vergelijkingen gemaakt te worden, want elke bevolking maakt het beste van de omgeving, en er is geen wedstrijd.

Maar als het moet, dan kan ik alleen maar zeggen dat de Keltische kunst, architectuur, literatuur en geestesleven, hun sociale organisatie etc... de mindere was van gelijktijdige beschavingen in Afrika, het Miden-Oosten en Azie, aan wier grenzen Grieken en Romeinen eerder tot ontwikkeling kwamen dan de Kelten, die door hen als wilden beschouwd werden.

Zo, en als we ons nu eens terug met het topic zouden bezighouden?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Graag ontopic, en wil men door over de Kelten dan daar maar een nieuw topic over openen. Hier gaat het over het Europese hof dat crucifixen op school veroordeelt, en niet over de herkomst van crucifixen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef:
Circe schreef:Ik heb het over het "ichtus symbool" waarmee christenen zich lieten herkennen in de romeinse tijd, niet over het aantal keren dat ze vis aten in de bijbel.
En ik had het over het onzinnige van die bewering, wiki of geen wiki. Het zal de eerste christenen niet aan symbolen gemankeerd hebben, maar dat het kruis als symbool van latere datum zou zijn, is te gek voor woorden. Je weet het misschien niet, maar volgens christenen heeft Jezus zowat de wereld gered door te sterven aan het kruis. Het kruis en het christendom zijn van het begin met elkaar verbonden.
Toch nog even dit: Het vissymbool is inderdaad een ouder christelijk symbool dan het kruisteken. Circe heeft gewoon gelijk. (Jezus tegen de discipelen: 'Wordt dan vissers der mensheid') En het kruis: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruis_(christendom
Circe
Geregelde verschijning

Bericht door Circe »

siger schreef: Het zijn voor mij geen eerbiedwaardige symbolen van een roemrijk verleden. En zeker geen symbolen van een superras.

Had je me niet begrepen?

Verder is het wel wat simpel om te zeggen dat is historisch "bewezen", en "BEWEZEN" heeft zeker niet meer bewijskracht dan "bewezen", ook al lijkt het misschien zo.

De Kelten waren veeleer een linguistische groep dan een volk. Ze stamden niet uit Indie maar uit Centraal Europa. Ze hadden geen schrift en bouwden geen erg grote heiligdommen (Stonehenge en andere megalithische constructies zijn gebouwd in het Neolithicum.)

Voor mij hoeven er geen vergelijkingen gemaakt te worden, want elke bevolking maakt het beste van de omgeving, en er is geen wedstrijd.

Maar als het moet, dan kan ik alleen maar zeggen dat de Keltische kunst, architectuur, literatuur en geestesleven, hun sociale organisatie etc... de mindere was van gelijktijdige beschavingen in Afrika, het Miden-Oosten en Azie, aan wier grenzen Grieken en Romeinen eerder tot ontwikkeling kwamen dan de Kelten, die door hen als wilden beschouwd werden.

Zo, en als we ons nu eens terug met het topic zouden bezighouden?
tja... geloof je eigen verhaaltjes dan maar.
Stonehenge is een pàk ouder dan de Keltische constructies. Van Keltische constructies zijn verschillende sporen gevonden. Meestal gebouwd in hout en tja... als de christenen de heidense constructies dan in brand gestoken hebben zullen we maar zeggen dat de keltische constructies nooit bestaan hebben zeker?
Ze hadden weldegelijk runenschrift. De romeinen hebben talloze geschriften vernietigd.

Kelten werden helemaal niet als wilden beschouwd en waren het ook niet, getuige de archeologische vondsten van zeer verfijnde kunstvoorwerpen. Maar mij niet gelaten als je in je onwetendheid wil blijven rondhangen.

Wat de KKK en neo nazi's ervan maken zal me een worst wezen. Indien U HUN interpretatie dus hoger acht dan ervaren historici, dan is dat uw probleem.

Kelten waren INDO-GERMANEN. een heleboel rituelen en symbolen zijn nu nog terug te vinden in de Indische cultuur.
Het betrof veel meer dan een linguistische groepering (och gut, ge hebt iets opgevangen over de keltische talen zeker?)

Dit is mijn laatste post aan jou, want niks is zo ridicuul als je tijd stoppen in mensen die geen informatie willen en blijven mekkeren over een gestolen tekentje waar ze dan "white power" onder schrijven.
Waarom is iemand die gelooft in ontvoeringen door aliens een labiele idioot, en is iemand die gelooft dat er 72 maagden in het hiernamaals op hem liggen te wachten, een godvruchtig persoon wiens overtuiging moet 'gerespecteerd' worden? (pdw)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En ik heb een hekel aan mensen die toch off topic door blijven gaan nadat er verzocht is om on topic te blijven of anders een nieuw topic te openen over de Kelten!

Verdere offtopic berichten zullen dan ook gewoon verwijderd worden.

Ali
Banned

Bericht door Ali »

Kitty schreef:Maar wat nu als het merendeel van de Italianen hier nu anders over denkt? Moet je dan de kruizen weghalen uit de scholen als een minderheid daar moeite mee heeft? Wat dan als de meerderheid daar dan weer moeite mee heeft?
Had je het tegen mij? Zoja, dan begrijp ik niet wat dit met mijn opmerking te maken heeft.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dit is gewoon een algemene opmerking waar jij en ook een ander op mag reageren. En wat ik schrijf heeft gewoon te maken met het topic onderwerp. Wat ik bedoel is, moet je je iets aantrekken van wat een enkeling wil als de meerderheid hier geen moeite mee heeft.

siger

Bericht door siger »

Kitty schreef:Dit is gewoon een algemene opmerking waar jij en ook een ander op mag reageren. En wat ik schrijf heeft gewoon te maken met het topic onderwerp. Wat ik bedoel is, moet je je iets aantrekken van wat een enkeling wil als de meerderheid hier geen moeite mee heeft.
Sommige dingen liggen in een samenleving vast, en kunnen niet zomaar meerderheid tegen minderheid gewijzigd worden. Dan zou democratie inderdaad een droevige zaak zijn.

De onafhankelijkheid van de overheid van ideologieën nastreven lijkt me daaraan te voldoen.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Kitty schreef:Maar wat nu als het merendeel van de Italianen hier nu anders over denkt? Moet je dan de kruizen weghalen uit de scholen als een minderheid daar moeite mee heeft? Wat dan als de meerderheid daar dan weer moeite mee heeft?
Regeren natuurlijk, en die kruizen weghalen! (denk aan de zuidelijke staten v.d USA waar de negers op scholen etc. moesten worden toegelaten tegen de wil der blanken? [met hun gouverneur voorop?]
En verder campagnes om die meerderheid te overtuigen van hun ongelijk? (moet lukken, m.i.)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

siger schreef:
Kitty schreef:Dit is gewoon een algemene opmerking waar jij en ook een ander op mag reageren. En wat ik schrijf heeft gewoon te maken met het topic onderwerp. Wat ik bedoel is, moet je je iets aantrekken van wat een enkeling wil als de meerderheid hier geen moeite mee heeft.
Sommige dingen liggen in een samenleving vast, en kunnen niet zomaar meerderheid tegen minderheid gewijzigd worden. Dan zou democratie inderdaad een droevige zaak zijn.

De onafhankelijkheid van de overheid van ideologieën nastreven lijkt me daaraan te voldoen.
Dan mag er in Nederland ook nog wel iets gebeuren, bijvoorbeeld religie uit het onderwijs halen.

siger

Bericht door siger »

Kitty schreef:
siger schreef:

Dan mag er in Nederland ook nog wel iets gebeuren, bijvoorbeeld religie uit het onderwijs halen.
Volledig mee eens. Misschien moet er maar eens iemand die Finse dame uit Italië navolgen...
Plaats reactie