Je trekt je alles persoonlijk aan. Moet je niet doen. Ik stel je niet op 1 lijn met alle klimaatactivisten.Chris H schreef:Nou Aart, je hebt me aardig op de kast gekregen.
Nee, je had hem fout geformuleerd. Je schreef: 'de zon is uitgesloten'. Dat is dus niet waar.Chris H schreef:Die zin had ik wat kort geformuleerd.
En als je goed kijkt, zie je dat het rapport van Van Dorland e.a. waarnaar ik verwees een 'verkenning' was van alle tot dusver bekende informatie over zonne-forcing. Niet zomaar een mening dus, maar een artikel van iemand die lead author is van een IPPC-rapport en die de beschikbare kennis samenvat en analyseert.
In the coming century, beste vriend. Dat is de tweeëntwintigste eeuw. Over honderd jaar. En het is in strijd met wat ik citeerde uit het IPCC-rapport.'It is likely that greenhouse warming will cause hurricanes in the coming century to be more intense on average and have higher rainfall rates than present-day hurricanes.'
Dat staat er niet, Chris.Chris H schreef:Het is mij niet duidelijk hoe die quote je claim onderbouwt.
De "meridional overturning circulation" is de thermohaliene circulatie. Beter bekend als de warme golfstroom. Deze quote gaat dus niet over broeikaseffect en orkanen op zich, maar over verband tussen die golfstroom en kleinschalige fenomenen.
Het IPCC schrijft: "There is insufficient evidence to determine whether trends exist in the meridional overturning circulation (MOC) of the global ocean or in small-scale phenomena such as tornadoes, hail, lightning and dust-storms."
Het gaat daar niet over een verband tussen de warme golfstroom en die andere verschijnselen. Daar staat dat er onvoldoende bewijs is voor trends in de warme golfstroom of in kleinschalige verschijnselen als tornado's, hagel, bliksem en stofstormen. Precies wat ik al zei.
Overigens, Kitty, vind ik Klimatosoof een nogal hitsige site, weliswaar geschikt om dingen te signaleren, maar veel te polemisch en ongenuanceerd om op af te gaan.
EDIT
Elders in deze draad werd de site RealClimate genoemd als bron. Naar de gestolen emails te oordelen, zit die site diep in het achterste van de Hadley-medewerkers:
De theorie van het versterkte broeikas-effect is volgens mij trouwens geen mondiale samenzwering. Er is wel sprake van kliekvorming onder wetenschappers. De mentaliteit van zo'n Hadley-medewerker die in zijn mails schrijft dat hij afwijkende geluiden wil censureren en het publiek manipuleren, bevalt me helemaal niet. Maar voor hem zijn er tien anderen die hun werk wel consciëntieus doen.From Michael E. Mann:
Anyway, I wanted you guys to know that you’re free to use RC [RealClimate.org - A supposed neutral climate change website] Rein any way you think would be helpful. Gavin and I are going to be careful about what comments we screen through, and we’ll be very careful to answer any questions that come up to any extent we can. On the other hand, you might want to visit the thread and post replies yourself. We can hold comments up in the queue and contact you about whether or not you think they should be screened through or not, and if so, any comments you’d like us to include.
Het echte probleem van de zogenaamde consensus is dat de aarde al tien jaar niet meer opwarmt. Dat bleek onlangs nog uit cijfers die Hadley zelf produceerde (waaruit overigens blijkt dat Hadley niet alle cijfers naar zijn hand zet). Dat is in strijd met de verwachting op grond van de IPCC-berekeningen. Daarom staat er ook in een van die Hadley-mails: 'Feit blijft dat we momenteel het gebrek aan opwarming van de aarde niet kunnen verklaren en het is een aanfluiting dat we dat niet kunnen.’
Dat is het inderdaad. Het lijkt me alleszins redelijk ook eens te denken aan alternatieve opvattingen die de nadruk leggen op andere, althans bijkomende, factoren die van invloed zijn op het mondiale temperatuurverloop, zoals de zon. Maar misschien is de sfeer al tezeer verziekt doordat men elkaar over en weer al tien jaar voor 'klimaatfascist' uitmaakt. In klimaatkwesties ligt de prioriteit helaas niet bij onderzoek, maar bij het verkopen van klimaatbeleid. Toen ik Van Dorland vier jaar geleden interviewde, zei hij:
Volgens mij is die situatie niet wezenlijk veranderd. Ik weet wel dat 'we' (de mensheid) nog weinig weten van het klimaat, te weinig om de doemscenario's aan de ene, en de niks-aan-de-hand verhalen aan de andere kant te onderbouwen. Je kunt in deze situatie (van beperkte kennis) eigenlijk alleen gewogen kansen tegen elkaar afwegen: de kans dat de mensheid grotendeels verantwoordelijk is voor een mondiale temperatuurstijging van x graden Celcius maal de kans dat die stijging rampzalige gevolgen heeft. Ziedaar de ratio achter het verdrag van Kyoto. De wetenschappelijke ratio althans, want het grote publiek heeft er geen weet van."Het is jammer dat er tegenwoordig meer subsidie naar onderzoek van het klimaatbeleid gaat dan naar het eigenlijke klimaatonderzoek. Er zijn nog steeds grote onzekerheden in de klimaatdiscussie die om onderzoek vragen. Het staat wel vast dat broeikasgassen als CO2, methaan en lachgas een opwarmend effect hebben, maar er zou meer onderzoek moeten worden gedaan naar het effect van aërosolen (niet-gasvormige deeltjes in de atmosfeer) op de temperatuur. Een andere onzekere factor is de temperatuurrespons van CO2-concentraties in de atmosfeer, dat wil zeggen het precieze effect van CO2-concentraties op de temperatuur. Daarbij gaat het vooral om de rol die temperatuurafhankelijke processen in de atmosfeer, zoals bewolking, in het grote geheel spelen. Om het tekort aan gegevens op die twee gebieden aan te vullen zou jarenlang onderzoek vereist zijn."
En als je dan bedenkt dat volgens het IPCC de volledige uitvoering van het Kyotoverdrag de mondiale temperatuur in de komende vijftig jaar slechts met 0,03 graad Celcius minder zal doen stijgen, dan besef je hoe zinloos dat verdrag is. Zo'n temperatuurverschil is niet eens meetbaar. En veel meer is politiek niet haalbaar. Het lijkt me beter dat we ons voorzichtig voorbereiden op de gevolgen van de verwachte temperatuurstijging van 1 of 2 graden Celcius in de komende paar honderd jaar. Als de aarde weer wat afkoelt, zullen er andere voorzienbare problemen in de verre toekomst opdoemen. Kalmpjes aan, zou ik zeggen; als het lijntje onverhoopt breekt, kunnen we daar toch niks aan doen. De hysterische verhalen van activisten en skeptici kunnen me langzamerhand gestolen worden. Het zal wel komen door de overdosis die ik tot me heb genomen, maar ik word er een beetje moe van.
Hebr 6: