Vrij van wat ?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Re: Vrij van wat ?

Bericht door collegavanerik »

victor50 schreef:Het woord canon blijft een probleem. Ik bedoel een samenvatting te maken van de ideeën waarover vrijdenkers het eens zijn en die voldoet als alternatief voor andere systemen en boeken, bijvoorbeeld de bijbel of de koran. En dat zonder verder het (niet bestaan) van god te noemen. Dat is iets anders dan een verzameling van personen en gebeurtenissen die iedereen zou moeten kennen.
Helemaal geen probleem: je zou bijvoorbeeld de algemeen geldende betekenis van "canon" kunnen gebruiken in plaats van eigenwijs zelf wat te verzinnen.
Wikipedia schreef:Canon verwijst in de eerste plaats naar een lijst van werken die op een bepaald gebied waardevol worden geacht. Zo is de canon van de cultuur het geheel van teksten, beelden, kunstwerken en gebeurtenissen dat het referentiekader is van een gedeelde cultuur.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Victor Onrust
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Victor Onrust »

@CvE: Als dat de definitie van canon is dat kan ik dat woord niet gebruiken voor wat mijn bedoeling is en zal ik of iemand anders een betere term moeten verzinnen. Dat heeft niets met eigenwijs te maken; ik bedoel gewoon iets (heel) anders.

@Kitty: Ik heb in mijn vervolgthreads de nodige voorzetten gegeven van wat er in moet, maar ik wil dit niet in mijn eentje "vastleggen" vandaar dat ik het niet heel systematisch heb gedaan. Verder ben ik als proef "Een vrijdenker is een compatibilist" begonnen dat me toch zeer concreet lijkt en waar je de problemen die het op de forumwijze van werken duidelijk geïllustreerd ziet.
Victor Onrust = kijk ook eens op hardewoorden.nl =
Volg mij @VictorOnrust
Toen hij de top van zijn streven een belangrijk man te worden misschien iets dichterbij voelde komen, werd hij van daaraf begroet door het geniale renpaard dat hem voor was geweest. -- (Musil)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

victor50 schreef:@CvE: Als dat de definitie van canon is dat kan ik dat woord niet gebruiken voor wat mijn bedoeling is en zal ik of iemand anders een betere term moeten verzinnen. Dat heeft niets met eigenwijs te maken; ik bedoel gewoon iets (heel) anders.
Ik vermoed dat je te hoog grijpt en de vrijdenkersencyclopedie wil schrijven. De eerste vraag die je jezelf moet stellen:

Wie is de doelgroep.

De tweede

Wat wil ik overbrengen

Als je die twee zaken duidelijk hebt, volgt het verhaal meestal vanzelf, bij mij wel in iedergeval. Pas op dat je niet in ontoegankelijk jargon verstrikt.

Los daarvan is het idee van een canon zo gek nog niet :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Victor Onrust
Forum fan
Contacteer:

collegavanerik schreef:Ik vermoed dat je te hoog grijpt en de vrijdenkersencyclopedie wil schrijven. De eerste vraag die je jezelf moet stellen: Wie is de doelgroep.
De tweede: Wat wil ik overbrengen
Als je die twee zaken duidelijk hebt, volgt het verhaal meestal vanzelf, bij mij wel in iedergeval. Pas op dat je niet in ontoegankelijk jargon verstrikt.
Ik weet niet wat hoger gegrepen is, een canon of een encyclopedie 8-[ , maar los daarvan het zijn allebei vooral verzamelingen van kennis. En daar gaat het nu net niet om.
Wat wil ik overbrengen: een samenhangende a-religieuze/"vrijdenkers" visie op de "wereld" (globaal: hoe staat de mens in "het leven" en in de maatschappij) inclusief de belangrijkste consequenties/antwoorden op zijnsvragen en morele kwesties.
Wie is de doelgroep: Dat zijn allereerst de vrijdenkers zelf omdat die nog niet over een eenduidige visie blijken te beschikken. Daarna is de doelgroep "bekering" van de rest van de mensheid (over een jaartje of 100).

Wat hierbij vooral van belang is, is dat ik het vooral niet in mijn eentje wil doen. Je krijgt dan nog een boek dat door anderhalve man en een paardenkop wordt gelezen, zoiets als de humanosofie van couw en daar schieten we niets mee op. Het gezamenlijk proces is net zo belangrijk als het resultaat.

Ondanks je eerdere afwijzende houding proef ik toch een zekere welwillendheid tegenover dit project.
Volg mij @VictorOnrust
Toen hij de top van zijn streven een belangrijk man te worden misschien iets dichterbij voelde komen, werd hij van daaraf begroet door het geniale renpaard dat hem voor was geweest. -- (Musil)
couw
Forum fan

Bericht door couw »

A victor50
Je krijgt dan nog een boek dat door anderhalve man en een paardenkop wordt gelezen, zoiets als de humanosofie van couw en daar schieten we niets mee op.
Anderhalve man, dat is toch niet niks. En dan ook nog een paardenkop :oops:
Sorry, mensen, voor de ergernis die ik jullie bezorgd heb met mijn drammerige verwijzen naar mijn humanosofie-site. Die er dan ook nog uiterst onaantrekkelijk uitziet. Het was mijn computerhelper zelf al opgevallen en hij is dan ook bezig om hem (vraag me niet hoe) aantrekkelijker te maken. Want hij vindt hem inhoudelijk belangrijk. Maar hij heeft het nou net stervensdruk.
victor50, je bent gelukkig niet de enige die streeft naar meer ideologische eenheid in de club van De Vrije Gedachte: eenheid maakt macht. Ieder zijn eigen filosofietje, dat blijven losse flodders. We moeten aan iets nieuws bouwen, een alternatief voor het achterlijke Adam-en-Eva-verhaal. Dan worden we een factor van betekenis voor onze samenleving. Het feit dat ik daarvoor een idee aandraag, is op zichzelf niet voldoende om het verachtelijk af te doen. Het kan pas verantwoord terzijde geschoven worden wanneer het onjuistheden bevat. Wat? zelfs met een paar reparabele onjuistheden zou het misschien nog een waardevolle aanzet kunnen zijn.
Mijn humanosofie-idee (sorry voor de stomme aanduiding, wordt voor elke betere onmiddellijk ingeruild) brengt een gloednieuwe mensbeschouwing, die met kracht van argumenten moet worden bestookt. Wanneer dat nieuwe mensbeeld overeind blijft, dient het echter met butsen en al omhelsd te worden.
It's a long way to Tipperary
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

en waarom moet de tegenhanger van het achterlijke adam en eva verhaal ook weer een verhaal zijn? De tijd van mythen en legenden doen herleven? Zou het niet beter zijn om gewoon aan het feitelijke vast te houden en de gaten te bekennen en omschrijven als gaten. Als je dat allemaal gaat invullen met speculatie zit je dan niet op dezelfde lijn dan gelovigen en crea's? Ik begrijp wel dat het allemaal veel aantrekkelijker wordt wanneer het in een verhaal gegoten wordt, maar het is nu eenmaal zo dat we nog niet alles weten, en gelukkig maar anders was het gedaan met evolueren. De meeste mensen hebben de neiging naar een statisch vaststaand wereldbeeld of godsbeeld te grijpen, ze moeten inzien dat de wereld niet statisch is en ook de wetenschap niet maar dat deze dynamisch zijn.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Victor Onrust
Forum fan
Contacteer:

couw schreef: Die er dan ook nog uiterst onaantrekkelijk uitziet... Want hij vindt hem inhoudelijk belangrijk.
victor50, je bent gelukkig niet de enige die streeft naar meer ideologische eenheid in de club van De Vrije
... Het feit dat ik daarvoor een idee aandraag, is op zichzelf niet voldoende om het verachtelijk af te doen. Het kan pas verantwoord terzijde geschoven worden wanneer het onjuistheden bevat. Wat? zelfs met een paar reparabele onjuistheden zou het misschien nog een waardevolle aanzet kunnen zijn.
Mijn humanosofie-idee (sorry voor de stomme aanduiding, wordt voor elke betere onmiddellijk ingeruild) brengt een gloednieuwe mensbeschouwing, die met kracht van argumenten moet worden bestookt. Wanneer dat nieuwe mensbeeld overeind blijft, dient het echter met butsen en al omhelsd te worden.
Beste Couw, ik heb eerder gezegd dat ik je site kort bezocht heb. Door een uiterlijk kan ik meestal wel heen kijken. Ik heb vooral bezwaar tegen de inhoud. Ten eerste is de uiteenzetting niet duidelijk maar loopt allerlei zijstraten in en is daardoor veel te lang. Voor zover ik er ideeën in kan ontdekken ervaar ik die niet als gloedjenieuw maar als ideeën die ik elders beter verwoord (bijv bij Dennett) ben tegengekomen. Kortom het is het niet het meest handige uitgangspunt om op te gaan schieten. Daar komt bij dat je in mijn ogen Dennett volledig verkeerd leest en dat tel ik zwaar mee. Ik geef zonder meer toe dat het lastig is om een groep bij elkaar te krijgen die het eigenlijk voor een deel al eens moet zijn waarover ze het eens moeten worden zonder dat je als initiatiefnemer meteen al roept waar je het allemaal mee eens moet zijn. Een soort Baron v Münchhausen act. Ook ik heb al heel wat ideeën waarvan ik vind dat anderen het daarmee eens zouden moeten zijn. Misschien wel voor een deel dezelfde als de jouwe maar dat is lastig te controleren.

Verder ben ik het eens met LD dat je niet naar een mooi lopen verhaal moet streven maar vooral naar goed en eenvoudig verwoordde grondbeginselen. Om een voorzet daartoe te doen heb ik op de filosie-afdeling de stelling: "Een vrijdenker is een compatibilist gelanceerd. Alleen al vanwege de tongbrekendheid niet echt goed en eenvoudig. Maar wel het soort stelling waar je het volgens mij eens moet worden en die daarna in een mooie verpakking aan de man moet brengen.
Volg mij @VictorOnrust
couw
Forum fan

Bericht door couw »

@ Victor50
Voor zover ik er ideeën in kan ontdekken ervaar ik die niet als gloedjenieuw maar als ideeën die ik elders beter verwoord (bijv bij Dennett) ben tegengekomen.
Waar bij Dennett heb jij aangetroffen
1. een scenario volgens hetwelk onze vroegste hominidenvoorouders de weg naar taligheid insloegen
2. wat het gaan beschikken over namen voor de dingen (NvdD) precies met een dier doet (afstand tussen subject en object, het kunnen 'objectiveren' van de dingen)
3. het gevoel van macht over de dingen door NvdD (waardoor uiteindelijk vuur-gebruik)
4. het kunnen overdragen van kennis van de ene generatie op de andere: opbouw van kennis
5. het met elkaar kunnen overleggen, plannen smeden
6. De sprong voorwaarts die het gebruik van vuur heeft gehad: van proto-taal naar echte taal
7. beschrijving van de menselijke natuur als een drietraps-ontwikkeling
8. twee miljoen jaar van leven als Verzamelaars/Jagers in een eindeloze wereld, dus zonder machtsmisbruik en oorlogen (bron van onze hang naar harmonie, het goede en paradijselijk geluk)
9. de oorzaak van de teloorgang van deze harmonie (overpopulatie)
10. onze taligheid als bron van onze aangeboren religieuze gevoelens ?
Ik laat het bij een tiental ideeën die je niet alleen niet bij Dennett maar ook niet bij andere geleerden aantreft. Gloedjenieuw dus.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je treft ze bij anderen niet aan omdat ze wellicht onzin zijn?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

couw
Ik laat het bij een tiental ideeën die je niet alleen niet bij Dennett maar ook niet bij andere geleerden aantreft. Gloedjenieuw dus.
achzo.
6. De sprong voorwaarts die het gebruik van vuur heeft gehad: van proto-taal naar echte taal
wat heeft vuur met taal te maken, en zeker met proto en echte taal zie ik geen link, noch naar de overgang van het ene naar het andere als die er al is geweest.
8. twee miljoen jaar van leven als Verzamelaars/Jagers in een eindeloze wereld, dus zonder machtsmisbruik en oorlogen (bron van onze hang naar harmonie, het goede en paradijselijk geluk)
een eindeloze wereld en paradijselijk geluk? Begint weer lekker lords of the rings gehalte te krijgen...
niet dat ik daar iets op tegen heb maar wetenschappelijk kan je het dan niet meer echt noemen, of moet ik "planet of the apes" ook voor waar nemen?
10. onze taligheid als bron van onze aangeboren religieuze gevoelens ?
hoemeer taligheid hoemeer manieren, varieteiten om onze gevoelens uit te drukken, maar enkele weken geleden stelde ik nog de vraag, is godsdienst enzo, religie, de aanbidding van het ongekende, wel een pure mensenzaak? Misschien liggen de roots bij dieren zoals wolven die naar de volle maan huilen?

ik wil niet zeuren couw, maar tenslotte zijn mensen nog altijd (wel enigszins speciale) dieren.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

L.D. schreef:maar enkele weken geleden stelde ik nog de vraag, is godsdienst enzo, religie, de aanbidding van het ongekende, wel een pure mensenzaak? Misschien liggen de roots bij dieren zoals wolven die naar de volle maan huilen?
Ik denk dat de behoefte om de zaken om je heen te beheersen (en zó de eigen positie zo veilig mogelijk te stellen) de drijfveer is geweest om het onbeheersbare, beheersbaar te maken.
Regen afdwingen, onweer beteugelen, enz. enz. waren onbeheersbare zaken waarachter 'macht' verondersteld werd die superieur was aan de macht die de mens inmiddels over de andere zaken had verkregen.
De verbinding (in denken) leggen tussen beheersbare zaken voor de mens (die door waarneming, onthouden van, en koppelen daardoor aan nieuwe waarnemingen- - -het interpreteren van dat geheel, de empirie, het creatief omgaan ermee, enz.) had al geleid naar methodes om daar macht over te krijgen.
Het is logisch om te veronderstellen dat er óók een macht schuilde achter die onbeheersbare zaken (de goden achter de gaten)- - -met als volgende stap, het offeren, en de suggestie dat het hielp om de (onbekende) heerser gunstig te stemmen. (dat sommige handigerds misbruik (voor eigen gewin) gingen maken door de suggestie levendig te houden hoeft geen betoog (want heden óók nog te aanschouwen!)
Het offeren aan de goden nam grootsere vormen aan omdat het aantal (klaplopende)priesters die de offers verzorgden, toenam (mede omdat het de suggestie [in kwantiteit] ) versterkte, vermoed ik.

Wat wolven beweegt om samen een potje te gaan huilen? (is het wel huilen in de betekenis die mensen aan het ww. 'huilen' hechten of is het een soort samenzang ter herkenning??)
In dat verband kan ik zeggen dat ik mijn hond op ieder uur in een etmaal aan het huilen kon krijgen met muziek zónder maan {en andere honden gaarne bereid bleken om daaraan mee te doen}maar het wáárom' daarvan mij tot op heden ontgaan is, omdat ik mij onvoldoende in het 'hond-zijn' in kan leven.

Wat taal betreft; Je kunt er iets mee aanduiden voor een ander zónder het 'ding' dat het woord dekt, aanwezig is op dat moment, terwijl de ander desondanks precies hetzelfde beeld krijgt van dat ding dat geschilderd werd door jou.
Het spaart moeite en energie die voor iets anders gebruikt kan worden, om niet te hoeven gaan met die ander naar waar dat 'ding' staat.
Ook brengt 'taal' de mogelijkheid voor communicatie dat het inschakelen van andere hersens aan het werk kan zetten.

Couw stelde dat met andere woorden, en ik geef hem gelijk daarin! :D
Victor Onrust
Forum fan
Contacteer:

Het aantreffen van ideeën

couw schreef:Waar bij Dennett heb jij aangetroffen...
.

Couw, als je mij en anderen al of niet willens en wetens slecht leest wordt de discussie al snel vermoeiend. Dat is hij nu al eigenlijk. Ik beperk me er hier toe te herhalen: "elders beter verwoord (bijv bij Dennett) ben tegengekomen" Je vraag is dus volledig onterecht want ik heb niet gezegd dat al jouw ideeën, waarvan degene die eventueel gloedjenieuw genoemd kunnen vaak dubieus zijn en in ieder geval niet relevant zijn voor de zaak (de grondbeginselen van de vrijdenkerij) die ik hier aankaart, bij Dennett te lezen zouden zijn. Een groot deel van je ideeën (voor zover zinnig) zouden waarschijnlijk terug te vinden zijn in "A short history of everything" maar het ontbreekt me aan de tijd en vooral de lust om dat te gaan controleren.

Ik weet dat het erg moeilijk is afstand te nemen van je geesteskind als je je enthousiast hebt laten meeslepen door de ontwikkeling van je eigen denken. Denken is iets dat gebukt gaat onder de voortdurende neiging overal oorzaken en gevolgen te zien, ook waar die er niet zijn. Probeer vanuit wat je geleerd hebt deel te nemen aan de discussie zonder de vooringenomen stelling dat je de waarheid al in pacht hebt.
Volg mij @VictorOnrust
couw
Forum fan

Bericht door couw »

@ kitty
Je treft ze bij anderen niet aan omdat ze wellicht onzin zijn?
Ben je echt tevreden over deze reactie van je?
Als je mijn opsomming nog eens naloopt: het zijn wel allemaal uniek-menselijke fenomenen. Die vinden allemaal hun coherente verklaring in mijn Verhaal. Dat je deze verklaring niet bij echte geleerden aantreft, en zelfs geen poging ertoe, is op zich geen bewijs van de onjuistheid van mijn verklaring noch van de onzinnigheid van mijn poging. Denk niet dat ik mijzelf kwalitatief op één lijn acht te staan met Dennett en zo. Zij zijn olifanten waar ik een muis ben. Maar ook ik foerageer in het wetenschapsveld en vind daar dingen van mijn gading. Andere dingen dan de olifanten. Andere metafoor: zij zijn treinen die met veel hogere snelheden dan ik en met veel meer bagage door het veld stomen, waar ik een fool ben, jumping in where angels fear to thread. Waar zijn die stoomtrein/engelen bang voor? Voor hun wetenschappelijke reputatie. Heeft een fool natuurlijk geen last van. Die kan vrijelijk het sapere aude van Kant gehoor geven. De fool komt wel op plekken waar de geleerden-van-naam, die alleen gebaande paden kunnen volgen, niet komen. Bah, ophouden met dit ge-metafoor.
Ik zei dat ik een geheel nieuw mensbeeld presenteer. Ik herinner mij een filosoof die zei, dat hij er van overtuigd was dat nog in zijn generatie er een doorbraak in het denken over de mens zou plaatsvinden. En - als ik érgens geen last van heb, is het van bescheidenheid - ik vind dat hij gelijk had. Nu nog iemand vinden die dat ook vindt. Zo iemand vinden is daarom zo lastig, omdat zhij literatuur waar ik al jaren mee vertrouwd ben (het werk van Frans de Waal c's, van Roger Fouts, van Chagnon, van Hugh Brody, Ad Borsboom en andere antropologen, ik heb meer tijd voor en besteed meer tijd aan studie dan de meeste anderen) dat ook allemaal heeft mee moeten krijgen. En als ik het nou een beetje bréngen kon ...
Tja, een beetje een moeilijke situatie. Ik weet dat ik iets belangrijks in te brengen heb, maar het lijkt onbegonnen werk om daar anderen van te overtuigen. Als ik mij in die 'anderen' verplaats, betwijfel ik of ik zelf de moeite zou nemen om mij in het denken van zo'n vreemde figuur te verdiepen.
Ik heb één voordeel: ik schrijf niet moeilijk en best wel onderhoudend.
couw
Forum fan

Bericht door couw »

@ victor50
Zie mijn reactie op Kitty. Meer kan ik op jouw post niet antwoorden en bovendien wordt de discussie met een Dennett-fan die zich ook niet door echte kritiek op Dennett van zijn wijs laat brengen, inderdaad moeizaam. Even goeie vrienden, Victor50, en ik blijf je pleidooi voor meer eenheid in denken onder de Vrijdenkers steunen.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Devious schreef:Zelf zou ik graag meer meningen en discussie zien over 'wereldse' onderwerpen. Het gaat mijn inziens iets teveel over God; God krijgt meer eer dan hij verdient. In, wat ik zie als de hoogtijdagen van de vrijdenkerij, hield men zich met veel meer bezig dan alleen het bestrijden en ontkrachten van Godsdiensten. Het bestrijden van dierenmishandeling en sociale wantoestanden (denk aan F. Domela Nieuwenhuis), de uitwassen en gevaren van zowel kapitalisme als communisme, of de strijd tegen massavernietigingswapens (Bertrand Russell), mag van mij nog wel iets meer naar de voorgrond. Er zou een inspirerende werking van uit kunnen gaan, waardoor men niet alleen het idee heeft dat die atheïsten mensen alleen maar iets willen afnemen dat hun dierbaar is (de illusie van een 'divine plan', een hiernamaals, een God die de wereld bestuurt), maar dat deze ook iets te bieden hebben.
Het niet over ethiek mét of zonder god hebben, maar zoals CDA het e.e.a. wegmoffelt achter belastingmaatregelen of andere concrete beleidsmaatregelen etc. waar een god hooguit tussen de kiertjes v.d. afscheiding te bespeuren valt voor de geoefende beschouwer.
Daarmee succesvol appelleert aan de lichamelijke (en daarmee psychische) behoeften van zijn kiezers!
Eenmaal dát voor elkaar hebbende, poogt om morele geloofswaarden in de melee óók doorgedrukt te krijgen als voldoende kiezers die partij in het pluche drukken.

Een atheistisch 'canon' zou (om kans van slagen te hebben in mijn ogen)gegrondvest moeten zijn op diezelfde perfide benadering van lichaam en psyche, maar iedere naar gods woord zwemende poging uit religieuze hoek de pas afsnijden op rationele gronden!
Om met die op moderne menselijkheid gebaseerde stellingname een gewilde abortus P allereerst moeten voorkomen dmv. anti-conceptiva, alsmede verplichte kennisname (onderwijs!) daarover,onder het motto "Menselijkheid" en pas in de tweede plaats op sociale (alwéér menselijkheid) gronden dan wel medische gronden. Zo óók het onderwerp euthanasie vanuit diezelfde hoek benaderen.

Ik herhaal nogmaals de stelling dat goden geen ethiek brachten/brengen maar de bestáánde menselijke ethiek slechts uitgevonden werden om vast te leggen en te bestendigen!
Dat houdt in dat atheistische ethiek grosso modo niet veel anders kán zijn dan goddelijke ethiek!
Met slechts één significant verschil; Er zit een groot verschil in tijd van menselijke wetenschappelijke (e.a.) vooruitgang tussen, die de grond tussen beide vormen van ethiek bepaalt (en daarmee de verschillen onderlijnt!

Een atheistisch canon zal dus een 'menselijk' canon moeten heten en op logische en rationele gronden verdedigd moeten worden door - -indien aangevallen- -de menselijkheid te verdedigen!
Niet aanvallen, maar de andere partij zichzelf laten uitputten in een moeras van niet-steekhoudende en/of wreed bevonden argumenten in de huidige tijd!
Neem de aanschouwelijke verschillen tussen dat CDA en de SGP (in het hierboven geschilderde licht) ter harte! (oftewel met een verborgen omweg naar de bijbel, dan wel rechtstreeks daarnaartoe! :D )
Plaats reactie