O wat knap ik op van deze post van Destinesia. Zoveel gezond verstand en nuchterheid!
Laat ik mijn dag beginnen met het herhalen van Destinesia's opmerking "Ja zojuist sloeg ik weer door". Dat geldt ook voor mij. En bij deze krijgt Ali mijn verontschuldigingen aangeboden voor een doorgeslagen post van me.
Laat ik ook Berjan vertellen dat ik niet uit ben op uitroken en platbranden van wijsheid die uit het oosten komt. Ik heb hier ooit wat over geschreven:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/16.htm#andere , en ik wil graag mezelf aan die woorden herinneren:
"Als er iets is wat ik me nog herinner van mijn openstaan voor alle wijsheden uit de wereld op 17-jarige leeftijd, dan is het het inzicht, het zekerweten dat ik toen had, dat onze westerse wereld vreselijk veel te leren heeft van het Hindoeisme en Boeddhisme (hoewel we ook hier onze kritische moderne geest moeten behouden om niet te vervallen in weer andere vormen van waandenken). Ze zullen je daar niet zozeer verketteren wanneer je met andere inzichten voor de dag komt. Daar waar de semitische godsdiensten met heilig verterend vuur te keer gaan, afgodsbeelden verbrijzelen, zondaren uitroeien of op z’n minst ‘uit hun midden doen’, zien wij de oosterse godsdiensten de tegenwoordigheid van God in alle dingen prediken, zodat alles heilig wordt, zelfs een steentje dat je gewoon oppakt, en niets gedood mag worden, zodat er uiteindelijk eigenlijk niets overblijft van agressie, haat en fanatisme, maar alles samensmelt in de ervaring van de niet te beschrijven God. Zo staat het boeddhistisch ideaal als een veruit gezondere en als een meer realistische benadering van het werken met de complexiteit van het probleem van goed en kwaad, dan de christelijke denktrant van ‘rechtvaardigheid’ via doodstraf en eeuwige vergelding."
Laat ik volstaan met ingaan op twee zinnen uit je post, Berjan:
1) "Jij vindt Westerse atheïstische mensen echt HET voorbeeld van hoe de mens moet zijn he?"
Het antwoord hierop is een volmondig nee. Ik geloof niet zo in voorbeeldigheid, maar heb meer de instelling dat alle tegengestelden er moeten zijn. En wanneer ik iets tegengesteld aan mezelf tegenkom fascineeert het mij juist het meest. Voor alles is een tijd en een plaats. Voor mij, in wiens leven er een tijd en plaats was voor zowel diep religieus geloof als overtuigd atheïsme, is dit een vanzelfsprekendheid.
2) "Nietzsche zal trots op je zijn".
Aangezien je even later opmerkt "Ik ken die kerel niet, en ik hoef niet iedereen te kennen" heeft bovenstaande opmerking geen enkele feitelijke inhoud maar is ze onderdeel van taferelen die zich soms in het Gallische dorpje afspelen (een verbluffend goed gevonden vergelijking overigens). Wat mij betreft, ik beschouw Gallische taferelen aangaande vermeende rotte vis als een natuurlijk onderdeel van het forummen, en leer erom te lachen, maar tezelfdertijd spoor ik mezelf steeds aan om het zoveel mogelijk te vermijden, hoewel het soms een hopeloze zaak toeschijnt en het me niet lukt.