Atheïstische spiritualiteit is geen onmogelijkheid

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Atheïstische spiritualiteit is geen onmogelijkheid

Bericht door Jagang »

GayaH schreef:*
Ik zou het begrip 'evolutie' hier buiten willen houden. Evolutie was al een bestaande term vóórdat Darwin het voor zijn theorie gebruikte. Het is dus onzin om dan nu te proberen de term evolutie exclusief voor Darwins theorie van toepassing te verklaren.
Het zou verstandig zijn als de wetenschappers laten zien dat zij de verstandigste partij zijn in dat soort van discussies door voor Darwins theorie een andere wetenschappelijke term te kiezen. Gedenk daarbij dat Darwins leer eigenlijk een revolutie was! :wink:
Als je praat over "revolutie" heb je het over de invloed van Darwin's theorie, en niet langer over de inhoud.
Elk idee heeft de potentie om een revolutie te worden, in wetenschappelijk of maatschappelijk opzicht, afhankelijk van hoe het ontvangen wordt.
Jagang schreef:<< >>
Nee, precies, zoals de evolutie-"sceptici".
Waarom wil je een nieuwe term voor iemand die behalve dat die niet in God gelooft,
ook helemaal nergens anders in gelooft?
Wat is er in deze context dan mis met de term ongelovige?
Omdat dat een pejoratief is dat met name door gelovigen wordt gebruikt.
Daarom is het wellicht ook de enige term die ze niet zullen "kapen", hoewel ik dan natuurlijk ook flauw kan gaan doen, en zeggen dat een Christen eigenlijk een Islamitisch-ongelovige is, en vice versa.

"Ongelovige" legt me teveel de nadruk op de "normaliteit" van geloof.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Jagang schreef:
Jagang schreef:<< >>
Nee, precies, zoals de evolutie-"sceptici".
Waarom wil je een nieuwe term voor iemand die behalve dat die niet in God gelooft,
ook helemaal nergens anders in gelooft?
Wat is er in deze context dan mis met de term ongelovige?
Omdat dat een pejoratief is dat met name door gelovigen wordt gebruikt.
Daarom is het wellicht ook de enige term die ze niet zullen "kapen", hoewel ik dan natuurlijk ook flauw kan gaan doen, en zeggen dat een Christen eigenlijk een Islamitisch-ongelovige is, en vice versa.
Maar je werkt die pejorativiteit juist in de hand, door te weigeren dat woord te gebruiken. Van zodra je trots dat woordt trots gaat gebruiken om je zelf te beschrijven begint dat pejoratieve er af te slijten. Je gaat de mensen niet duidelijk maken dat er niets mis is met ongeloof als je zelf weigert dat woord te gebruiken.
Jagang schreef:"Ongelovige" legt me teveel de nadruk op de "normaliteit" van geloof.
Op welke manier doet "ongelovige" dat dan?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Jinny

Bericht door Jinny »

Het is het woordje on in ongelovige dat van nature een negatieve klank heeft, als in bv onzin.
Dat zou dan voor de gelovigen bevestigen dat hun visie op e.e.a. de juiste is, immers, de ongelovige heeft een negatieve (dus foute) agenda.
Hij gelooft niet, hij is fout.

Bij atheïst speelt dat mi veel minder.
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

Maar ongelovige wordt meestal gebruikt in de betekenis, 'jij gelooft niet in mijn waarheid'.
In die zin is een christen voor een atheist ook een ongelovige.
Daarnaast staan de mensen die de eigen ervaring centraal stellen en niets met geloven te maken willen hebben omdat je er geen zak mee opschiet.
Schopenhauer schreef:Het betere bewustzijn binnen in mij voert mij naar een wereld waarin persoonlijkheid noch oorzakelijkheid, subject noch object bestaat.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jim schreef:Het is het woordje on in ongelovige dat van nature een negatieve klank heeft, als in bv onzin.
Dat zou dan voor de gelovigen bevestigen dat hun visie op e.e.a. de juiste is, immers, de ongelovige heeft een negatieve (dus foute) agenda.

Een heel aardig antwoord; het negatieve zal er dan ook nooit "af slijten".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Brent schreef:Maar ongelovige wordt meestal gebruikt in de betekenis, 'jij gelooft niet in mijn waarheid'.
Dit is natuurlijk je reinste kolder, en niet zozeer een poging om van een Christen een gelovige te maken, maar om van een atheïst ook een gelovige te maken.
Henry Ford
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Jim schreef:Het is het woordje on in ongelovige dat van nature een negatieve klank heeft, als in bv onzin.
Dat heeft helemaal niet van nature een negatieve klank. Het heeft van nature een ontkennende klank en is enkel negatief als het bevestigende als positief gezien wordt. Maar heel wat vrouwen doen heel hard hun best om er ongerimpeld bij te lopen.
En dat we in onze maatschappij eerder ongewapend rondlopen ziet ook niemand als negatief.
Jim schreef:Dat zou dan voor de gelovigen bevestigen dat hun visie op e.e.a. de juiste is, immers, de ongelovige heeft een negatieve (dus foute) agenda.
Maar dit is voor de gelovigen gewoon het uitgangspunt.
Jim schreef:Bij atheïst speelt dat mi veel minder.
Hoe kom je daar bij. De "a" in "atheïst" heeft net de zelfde betekenis als de "on" in "ongelovig". Een a-theïst is een niet-theist net zoals een on-gelovige een niet-gelovige is. Zoals we ook hebben anormaal en assymetrisch
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

Jagang schreef:
Brent schreef:Maar ongelovige wordt meestal gebruikt in de betekenis, 'jij gelooft niet in mijn waarheid'.
Dit is natuurlijk je reinste kolder, en niet zozeer een poging om van een Christen een gelovige te maken, maar om van een atheïst ook een gelovige te maken.
Het is maar van welke richting je er tegenaan kijkt was mijn punt.
Ik zie atheisten die dat met verve verdedigen en uitdragen toch als een soort gelovigen, ze lijken in hun gedrag ook behoorlijk op gelovigen.
Schopenhauer schreef:Het betere bewustzijn binnen in mij voert mij naar een wereld waarin persoonlijkheid noch oorzakelijkheid, subject noch object bestaat.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Rare jongens toch, die on-atheïsten ... :mrgreen:

(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Brent schreef:Het is maar van welke richting je er tegenaan kijkt was mijn punt.
Ik zie atheisten die dat met verve verdedigen en uitdragen toch als een soort gelovigen, ze lijken in hun gedrag ook behoorlijk op gelovigen.
Welk gedrag?
En kan je daarnaast ook verschillen in gedrag benoemen?
Henry Ford
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

Jagang schreef:
Brent schreef:Het is maar van welke richting je er tegenaan kijkt was mijn punt.
Welk gedrag?
En kan je daarnaast ook verschillen in gedrag benoemen?
Gedrag zoals voortdurend cynische reacties geven waaruit blijkt dat je geïrriteerd bent door de standpunten of ideeen van de ander of nauwelijks ingaan op wat de ander te melden heeft.
Qua gedrag kan ik weinig verschillen vinden.
Het is toch vaak een questie van er genoegen in scheppen de ander vliegen af te vangen en het eigen gelijk triomfantelijk te etaleren.

Inhoudelijk zijn er uiteraard wel verschillen, de religieuze gelovige is meestal erg zwak in logische manieren van denken en gevoelig voor vermeend religieus autoriteitsdenken.
Maar materialistisch atheisme is niet aan te tonen met bewijzen dus met argumenten kun je iemand daar nooit toe overhalen.
Daarom snap ik wel dat men zich net zoals religieuze gelovigen gaat gedragen.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Brent schreef:Gedrag zoals voortdurend cynische reacties geven waaruit blijkt dat je geïrriteerd bent door de standpunten of ideeen van de ander of nauwelijks ingaan op wat de ander te melden heeft.
Het is toch vaak een questie van er genoegen in scheppen de ander vliegen af te vangen en het eigen gelijk triomfantelijk te etaleren.
Punt is vaak dat bij spirituele discussies zaken vaak niet te objectiveren zijn, en in het geval van een god zelfs niet te falsificeren zijn. En aangezien argumenten gewogen moeten worden, valt er soms niets anders te doen dan de eigen afweging van argumenten aan te geven, en aan te geven aan welke criteria een argument moet voldoen wil het voor een weging in aanmerking komen. Ik zie dat niet als kwalijk gedrag, of het eigen gelijk etaleren. Ik denk dat jij vooral spreekt over de situatie waarin argumenten niet in aanmerking komen voor verdere weging. Meestal wegens een gebrek aan empirisch bewijs of falsificeerbaarheid.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Bericht door siger »

Brent schreef:Gedrag zoals voortdurend cynische reacties geven waaruit blijkt dat je geïrriteerd bent door de standpunten of ideeen van de ander of nauwelijks ingaan op wat de ander te melden heeft.

Inhoudelijk zijn er uiteraard wel verschillen, de religieuze gelovige is meestal erg zwak in logische manieren van denken en gevoelig voor vermeend religieus autoriteitsdenken.
Maar materialistisch atheisme is niet aan te tonen met bewijzen dus met argumenten kun je iemand daar nooit toe overhalen.
En hoe zou je zo'n reactie omschrijven?
Gedrag waaruit irritatie blijkt voor de standpunten van materialisten en waarin niet op argumenten ingegaan wordt?
Een stuntelige poging vliegen af te vangen?
Het 129.218.198e gedrein dat atheisme ook een geloof is?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

marie-louise schreef:' Geloof zonder wetenschap is blind. Wetenschap zonder geloof is lam.'

Ik heb vrede met deze middenweg.
Maar bedoelde hij daar religie mee? :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Maar ga je nu voor de vorm, of voor de inhoud?
Materialisme is niets anders dan het tegengestelde van idealisme.
Het idealisme poneert een wereld die losstaat van het materiële, ofwel een splitsing tussen lichaam en geest. Binnen het materialisme gelooft men daar vooralsnog niet in, omdat het bewijs voor zo'n splitsing ontbreekt.

Vragen om het materialisme te "bewijzen" is daarmee weer een geval van omgekeerde bewijslast.
Zolang het bewijs voor een scheiding tussen lichaam en geest ontbreekt, is een materialistische visie gerechtvaardigd.

"We hebben alleen materie, tot het tegendeel bewezen is."

Ik begrijp echter niet zo goed waarom datgene wat ik hierboven beschrijf, "religieus-gelovig" zou aandoen.

Wel kan ik over geïrriteerd en cynisch gedrag het volgende zeggen, en ik parafraseer Richard Dawkins even: "Wanneer twee meningen beiden met evenveel kracht worden verkondigd, wil dit nog niet zeggen dat beide meningen ook even waar zijn. Het is mogelijk dat de een het bij het rechte eind heeft, terwijl de ander verkeerd zit."

Ofwel: Ik denk dat je je beter op inhoud concentreert, dan op gedrag.
Dan krijg je ook een beter inzicht in hoe een bepaald gedrag tot stand komt.

Religieus gelovigen raken vaak geïrriteerd, of zelfs beledigd wanneer zij reactie's ontmoeten zonder de vormelijkheid en het "respect" die/dat ze van oudsher gewend zijn.

Ik, als (Materialistische) atheïst raak vooral geïrriteerd wanneer in de discussie:

1. De nadruk ligt op vormelijkheid IPV inhoud. "Je gedraagt je net als wij" impliceert immers niet: "Je stellingen zijn even (on)waar als die van ons!", terwijl dat vaak wel de onuitgesproken premisse lijkt te zijn achter een dergelijke frase. Het is een jijbak, en bovendien offtopic. *

2. Inhoudelijke argumenten genegeerd worden.

3. Dezelfde argumenten van de opponent steeds terugkeren, ondanks een herhaaldelijke weerlegging. Zoals creationisten steeds blijven herhalen dat evolutie in strijd zou zijn met de wetten van de thermodynamica.

4. Geregeld drogredenen worden gehanteerd. "Bewijs jij maar eens dat god/de onsterfelijke ziel niet bestaat!"

Ik wil geenszins een pleidooi houden voor chagerijn en cynisme, maar schandalig partijdig als ik natuurlijk ben, kan ik wel begrijpen dat men aan de atheïstisch-materialistische kant nog wel eens enige ergernis ervaart, aangezien men daar vrij intensief bezig is met het beoefenen van logica, terwijl anderen zich meer bezighouden met reciteren, de techniek van de kapotte grammofoonplaat, en het niet geven van hetzelfde respect dat men van anderen wel eist.
(Ik noem het wel eens "arrogante nederigheid", omdat men meent een morele superioriteit te kunnen putten uit een voorgewende nederigheid, jegens een opperwezen dat men uiteindelijk nodig heeft om zich bijzonder te kunnen voelen. Volg je me nog?)

Ik heb het "voordeel" dat ik niet zoveel respect eis, en daarom niet zo heel snel beledigd ben.
Zolang we bij de inhoud kunnen blijven, vind ik het prima.

*
Het is overigens grappig dat wanneer je gelovigen wijst op hun negatieve karaktertrekken in het debat, ze vaak opeens overgaan op het zoeken naar verwantschap, waarmee ze de verschillen in zeden die ze normaal zo benadrukken, juist weer ontkrachten.
Henry Ford
Plaats reactie