Ex-moslims
Moderator: Moderators
Re: Ex-moslims
De meeste religieuze teksten lijken overigens in geen enkel opzicht op de koran. Toevallig de enige die erop lijken zijn de geschriften die in dezelfde regio zijn ontstaan. Dat is uberhaupt heel opvallend, want als ze in Zuid-Amerika 1400 jaar geleden nou ook zo'n 'bijbelse' tekst hadden gehad met veel overlap met de koran, dan had dat nog enige geloofwaardigheid gehad, maar nee: hoe verder weg van het arabisch schiereiland je komt hoe minder de religies lijken op die daar. Het lijkt haast wel... alsof....ze daar geschreven zijn.. nee toch het zal niet hè? Toch mensenwerk?
Jawel lieve kinderen, mensenwerk.
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
in de ahadith wordt verder genoemd dat er 124.000 profeten zijn gestuurd, enkelen ook met hun eigen geschrift. In de ahadith en Koran worden echter slechts die profeten genoemd en de boeken die bekend waren bij de mensen in de tijd en regio van Mohamed. Waarom niet als een document echt een samenvatting is, en een universele boodschap voor ALLE mensen, de namen van de profeten van die volken noemen, zodat de Kelten, Maja, Aborigines etc ook hun eigen cultuur erin terug kunnen vinden en hun boek er nog eens bij kunnen pakken en de overlap kunnen zien? Zo werken mensen nou eenmaal, ze zijn geworteld in hun eigen cultuur. Maar... dat gebeurt niet... zoals Samsa ook al concludeert, geen overlap en daarbovenop geen enkele verwijzing. De 'mensen van het Boek' zijn ineens gereduceerd tot Joden en Christenen, en dan nog diegenen die er geen afgoderij later aan hebben toegevoegd. En de Hindoe's dan? En de Maya's? Waarom worden de mensen van de andere volken niet mensen van het boek genoemd? Zou het dan inderdaad toch een door mensen gemaakt boek zijn? De conclusie dringt zich toch wel aardig op, is het niet Surrendered?
Volgens de meeste geleerden.
(..without any pillars that you can see.) meaning, `there are pillars, but you cannot see them,' according to Ibn `Abbas, Mujahid, Al-Hasan, Qatadah, and several other scholars. Iyas bin Mu`awiyah said, "The heaven is like a dome over the earth,'' meaning, without pillars. Similar was reported from Qatadah, and this meaning is better for this part of the Ayah, especially since Allah said in another Ayah,
Nu gebleken is, dat er geen pilaren zijn, dient de vertaling te luiden:
(..that you can see), affirms that there are no pillars. Rather, the heaven is elevated (above the earth) without pillars, as you see. This meaning best affirms Allah's ability and power.
Overigens kon ik bij deze verklaring geen geleerden vinden, behalve Sur.
Neemt niet weg, dat de hemel nog steeds wordt voorgesteld als een (vast) dak, dat geschraagd zou moeten worden, maar door Allah's macht zijn de pilaren onzichtbaar, dan wel niet nodig.
Het gebruik van al dan niet pilaren pleit toch wel erg voor een voorstelling van een platte aarde.
De hemel als sfeer zou wel een vreemde voorstelling geven als daar pilaren voor nodig zijn.
Overigens, de beschrijving van de 7 hemelen is ook bepaald niet in overeenstemming met de werkelijkheid.
Allah mentions His perfect ability and infinite authority, since it is He Who has raised the heavens without pillars by His permission and order. He, by His leave, order and power, has elevated the heavens high above the earth, distant and far away from reach. The heaven nearest to the present world encompasses the earth from all directions, and is also high above it from every direction. The distance between the first heaven and the earth is five hundred years from every direction, and its thickness is also five hundred years. The second heaven surrounds the first heaven from every direction, encompassing everything that the latter carries, with a thickness also of five hundred years and a distance between them of five hundred years. The same is also true about the third, the fourth, the fifth, the sixth and the seventh heavens
En zoals Gerard_m al aangaf, al deze beschrijvingen zijn volkomen in overeenstemming met het wereldbeeld van de gewone eenvoudige mens in die tijd. En volkomen in overeenstemming met andere al dan niet heilige geschriften uit die tijd en lang ervoor en er na.
De verhalen in de Koran zijn bepaald niet uniek.
Overigens kenden Grieken in de oude tijd een veel juister beeld van hemel en aarde, dan in de Koran wordt beschreven.
(..without any pillars that you can see.) meaning, `there are pillars, but you cannot see them,' according to Ibn `Abbas, Mujahid, Al-Hasan, Qatadah, and several other scholars. Iyas bin Mu`awiyah said, "The heaven is like a dome over the earth,'' meaning, without pillars. Similar was reported from Qatadah, and this meaning is better for this part of the Ayah, especially since Allah said in another Ayah,
Nu gebleken is, dat er geen pilaren zijn, dient de vertaling te luiden:
(..that you can see), affirms that there are no pillars. Rather, the heaven is elevated (above the earth) without pillars, as you see. This meaning best affirms Allah's ability and power.
Overigens kon ik bij deze verklaring geen geleerden vinden, behalve Sur.
Neemt niet weg, dat de hemel nog steeds wordt voorgesteld als een (vast) dak, dat geschraagd zou moeten worden, maar door Allah's macht zijn de pilaren onzichtbaar, dan wel niet nodig.
Het gebruik van al dan niet pilaren pleit toch wel erg voor een voorstelling van een platte aarde.
De hemel als sfeer zou wel een vreemde voorstelling geven als daar pilaren voor nodig zijn.
Overigens, de beschrijving van de 7 hemelen is ook bepaald niet in overeenstemming met de werkelijkheid.
Allah mentions His perfect ability and infinite authority, since it is He Who has raised the heavens without pillars by His permission and order. He, by His leave, order and power, has elevated the heavens high above the earth, distant and far away from reach. The heaven nearest to the present world encompasses the earth from all directions, and is also high above it from every direction. The distance between the first heaven and the earth is five hundred years from every direction, and its thickness is also five hundred years. The second heaven surrounds the first heaven from every direction, encompassing everything that the latter carries, with a thickness also of five hundred years and a distance between them of five hundred years. The same is also true about the third, the fourth, the fifth, the sixth and the seventh heavens
En zoals Gerard_m al aangaf, al deze beschrijvingen zijn volkomen in overeenstemming met het wereldbeeld van de gewone eenvoudige mens in die tijd. En volkomen in overeenstemming met andere al dan niet heilige geschriften uit die tijd en lang ervoor en er na.
De verhalen in de Koran zijn bepaald niet uniek.
Overigens kenden Grieken in de oude tijd een veel juister beeld van hemel en aarde, dan in de Koran wordt beschreven.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
- vegan-revolution
- Superposter
Iets snel begrijpen is een maat voor intelligentie, en aangezien jij het kennelijk sneller begrijpt dan ik, moet de conclusie dus luiden dat jij intelligenter bent dan ik.Surrendered schreef:Ik heb niet gezegd dat ik intelligenter ben dan jou. Ik zei alleen dat ik heel veel onderwerpen héél snel begrijp.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- vegan-revolution
- Superposter
Waarom zijn bepaalde onderwerpen volgens jou zo moeilijk gemaakt als ook eenvoudige mensen het gemakkelijk moeten kunnen begrijpen?Surrendered schreef:Onderwerpen dat ik niet goed beheers. Ik begrijp het wel. Maar onderwerpen die ik beheers kan ik makkelijker uitleggen.vegan-revolution schreef: Als je het niet goed kunt uitleggen, wat doe je dan hier op dit subforum. Je maakt dan met je gebrekkige uitleg de islam hier alleen maar te schande en dat kan voor zover ik jou inschat nooit jouw bedoeling zijn.
Groeten, Surrendered
1. Bepaalde onderwerpen in de islam zijn ingewikkeld.
2. Eenvoudige mensen moeten het gemakkelijk kunnen begrijpen.
Punt 1 kan dan toch nooit samengaan met punt 2? Ze zijn immers strijdig met elkaar. Geen wonder dat niemand kan uitleggen hoe de islam in elkaar zit. Soms lijkt het wel of er net zoveel islams zijn als dat er moslims zijn, want van de ene moslim hoor je weer een heel ander verhaal dan van een andere moslim. Dat maakt de islam onbetrouwbaar en ongeloofwaardig.
Ik wacht nog steeds op een kloppende uitleg van de islam. Ik heb die nog nooit gehoord.
Juist het antwoord op essentiële kernvragen over de islam beheers je niet. Maar om je überhaupt geloofwaardig moslim te kunnen noemen moet je het antwoord op deze vragen toch juist als eerste beheersen? En bovendien moet het allemaal eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen zijn.
Ik volg die redeneringen allemaal niet meer. Voor mij is de islam momenteel één grote warboel en ik voel er niets voor om een warboel aan te hangen.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 21 apr 2011 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Misschien moeten we Sur even de gelegenheid geven te reageren. Een overdosis aan argumenten verward alleen maar.
Allah stuurde ons onze eigen Lou de Palingboer en natuurlijk Jomandain de ahadith wordt verder genoemd dat er 124.000 profeten zijn gestuurd, enkelen ook met hun eigen geschrift.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Surrendered schreef:Volgens mij begreep je het antwoord fout. Dan vraag ik het maar, wat begreep je van mijn antwoord?Free_Me schreef: Dat verklaart een boel.
Groeten, Surrendered
Dat je moslim bent. Dat heb ik goed begrepen toch?
''Heb geen angst voor de dood, want zolang wij er zijn is de dood er niet en als de dood er is zijn wij er niet meer.''
Vilaine schreef:Bedankt free_me voor je nadere uitleg. Je laat veel inside info zien.
Maar ook was deze post van mij wat cynisch bedoeld als reactie op de bewering, dat moslims vaak zeggen, dat moslims nooit geweld gebruiken en de daders van aanslagen in de moslimlanden zijn dus geen moslims. Of erger, de daders zijn mensen gerekruteerd door het westen om de islam in diskrediet te brengen.
Ook de de mensen achter sharia-4-xxxx zouden geen moslims zijn, want moslims doen zo iets niet.
Verder heb ik overigens ook moeite met de geschiedvervalsing van moslims, als ze de vroegere kalifaten als de ideale samenleving zien en zoals het werkelijk was ontkennen.
(Niet dat het slechter was dan het westen, maar daar gaat het even niet om).
Dat is gewoon onzin.
''Heb geen angst voor de dood, want zolang wij er zijn is de dood er niet en als de dood er is zijn wij er niet meer.''
Gerard, de zon gaat niet onder in de modderpoel en dat wordt ook nergens in de Koran gezegd. Je moet toch echt beter lezen. Er staat in de koran dat Zolgarnain de zon ZAG ondergaan in een modderpoel. Logisch toch: als jij naar een zon kijkt, dan zie je deze toch ook vanuit jouw invalshoek ondergaan in een modderpoel als deze er zou zijn, omdat je dus horizontaal kijkt.
Heb ook even de arabische koran bijgepakt, voor de nauwkeurigheid, en ook daar staat precies wat ik net gezegd heb, namelijk dat HIJ het zo zag ( wajadaha taghrubu fee aaynin hami-atin wawajada aindaha qawman).
Heb ook even de arabische koran bijgepakt, voor de nauwkeurigheid, en ook daar staat precies wat ik net gezegd heb, namelijk dat HIJ het zo zag ( wajadaha taghrubu fee aaynin hami-atin wawajada aindaha qawman).
“0 gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven zoals het degenen die
voor u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.”
Veagen, zou ik mogen weten welke islamitische (speer)punten jij moeilijk en/of lastig vindt te begrijpen? Wellicht dat ik ze voor jou kan beantwoorden en verduidelijken.
Beste Chaimae,
Ik kan me niet meer herinneren dat ik heb beweerd dat de zon in een modderpoel ondergaat- misschien heb ik dat langer geleden gezegd. Dit vers is me uitgelegd en ik kan me vinden in de uitleg (ik heb nog nooit de zon in een modderpoel zien ondergaan trouwens, maar goed, het zal vast wel kunnen).
Je zult het met me eens zijn, dat een goddelijke openbaring geen fouten kan bevatten.
Hierboven hebben een aantal mensen waaronder ikzelf nog wel wat andere fouten in de koran aangehaald. Misschien kun je die weerleggen?
Ik kan me niet meer herinneren dat ik heb beweerd dat de zon in een modderpoel ondergaat- misschien heb ik dat langer geleden gezegd. Dit vers is me uitgelegd en ik kan me vinden in de uitleg (ik heb nog nooit de zon in een modderpoel zien ondergaan trouwens, maar goed, het zal vast wel kunnen).
Je zult het met me eens zijn, dat een goddelijke openbaring geen fouten kan bevatten.
Hierboven hebben een aantal mensen waaronder ikzelf nog wel wat andere fouten in de koran aangehaald. Misschien kun je die weerleggen?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
heb jij behoefte ex-moslima te worden?Chaimae schreef:Veagen, zou ik mogen weten welke islamitische (speer)punten jij moeilijk en/of lastig vindt te begrijpen? Wellicht dat ik ze voor jou kan beantwoorden en verduidelijken.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Nee, ben een overtuigende en trotse moslima. Hoezo?Cluny schreef:heb jij behoefte ex-moslima te worden?Chaimae schreef:Veagen, zou ik mogen weten welke islamitische (speer)punten jij moeilijk en/of lastig vindt te begrijpen? Wellicht dat ik ze voor jou kan beantwoorden en verduidelijken.
Beste Gerard,gerard_m schreef:Beste Chaimae,
Je mag best kritisch zijn naar de Koran. Sterker nog, dat wordt in de islam sterk aangemoedigd, maar dan moet dat wel gegrond zijn. En dat is nou net het probleem bij jou en dat is dan ook gelijke de reden waarom ik het even rechtgezet heb. Jij doet het overkomen alsof de Koran een wetenschappelijke fout gemaakt heeft door te stellen dat de Koran ondergaat in een modderpoel, doet het af als een voldongen feit. Kortom, je bent lezers aan rad voor de ogen aan het draaien en zet er niet even netjes bij voor dat die Zolganain dat zo zag. Je houdt dus informatie achter: Belangrijke aanduiding en context. Zoals je gelezen hebt is dat niet zo, maar wordt er dus door Allah gezegd dat Zolganain dat zo zag! Dat moet je er natuurlijk wel even bij vermeleden Gerard, want je bent behoorlijk selectief, dat is duidelijk.
Hou je van haring?Chaimae schreef:Nee, ben een overtuigende en trotse moslima. Hoezo?Cluny schreef:heb jij behoefte ex-moslima te worden?Chaimae schreef:Veagen, zou ik mogen weten welke islamitische (speer)punten jij moeilijk en/of lastig vindt te begrijpen? Wellicht dat ik ze voor jou kan beantwoorden en verduidelijken.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.