Zie het als een discussie met een homeopathisch arts over de medicinale werkzame bestanddelen van een homeopathisch middel. Lekker bevooroordeeld. En argumenten? Argumenten van HJW? Van Samanthe? Zij geloven en beargumenteren dus niet als het geloofszaken betreft (en daar gaat het hier om, omdat we al ver van het topic verwijderd zijn)axxyanus schreef:Maar dat is een vraag waar je je niets van moet aantrekken. Waar je je op moet richten zijn de argumenten en het kader waarbinnen de argumenten gegeven worden. Of de persoon die het argument brengt nu een theoloog is of niet zou geen rol mogen spelen.dikkemick schreef:Misschien moet er strikt onderscheid worden gemaakt op dit forum wat betreft geloofszaken en inhoudelijk rationele zaken. Maar waar hoort de theoloog thuis? Die theoloog die een visie heeft m.b.t. de bijbelboeken en 's avonds bidt tot zijn God?
Maar die bepaalde boodschap impliceert al dat de bijbel als betrouwbare bron serieus wordt genomen. Ik denk dat je onafhankelijk moet zijn om bijbelinterpretaties objectief te kunnen begrijpen, zoals je ook ongelovig moet zijn om godsgeloof echt te doorgronden. Zal een messiaans Joods theoloog een bijbelpassage naar protestants-christelijke maatstaven interpreteren?axxyanus schreef:Maar theologie is niet noodzakelijk het verkondigen van geloofsovertuigingen. Iemand kan theologisch beweren dat een specifieke bijbeltekst een bepaalde boodschap overbrengt, zonder de inhoud van die boodschap te geloven.dikkemick schreef:Gooien we persoonlijke en objectieve zaken hier niet door elkaar? Jij markeert iedere vergelijking van mij steeds als "mank" maar hoe mank gaat ze werkelijk? Of je nu geloofsfanaticus bent (in torens vliegt) of hier op freethinker je overtuigingen verkondigt a.d.v. dit geloof. GELOOF is hier de overeenkomst.
Zolang je maar begrijpt dat het een heel klein percentage is. Qua spijkertjes zoeken heb je natuurlijk gelijk.axxyanus schreef:Dat is niet wat "inherent" betekent. Dat kleine percentage maakt het nu net niet inherent.dikkemick schreef:Dat ik van dit topic (oorspronkelijk was de vraag: "Zijn er theologen in de zaal?") een geloofstopic wil maken komt door het feit dat maar een heel klein percentage van dominees/theologen niet in die hogere macht gelooft. Theologie IS dus inherent een geloofszaak.
Ook hier geeft Rereformed uitsluitsel. Waar hij als gelovige theoloog in het verleden passages gebruikte om zijn geloof aan te staven/rechtvaardigen/verdedigen, zal hij nu passages (misschien wel dezelfde!) eruit halen om het tegenovergestelde aan te tonen. Een objectieve bijbelstudie vereist een objectieve (kritische) houding. En THEOlogie is meer dan alleen maar bijbelstudie. Anders klopt de term THEOlogie niet meer.axxyanus schreef:Je snapt toch wel dat jouw gedrag, van je idee een zelfvervullende bewering maakt. Want elke poging hier om theologie te bedrijven zonder geloof zal door jou op het geloofsspoor geduwd worden. Wat is er zo problematisch om mensen die dat eens willen proberen dat te laten doen? Als ze in de fout gaan, dan heb ik er geen probleem mee dat je daar op wijst maar het op voorhand al bijna onmogelijk maken, wat schiet je daarmee op?dikkemick schreef:Want wees eerlijk: De discussies op internet m.b.t. "The force": Die geloven uiteraard niet letterlijk in die force. Maar theologen....
Nogmaals: Het gaat om 'geloof'. En theologie en geloof gaan nog steeds (voor het overgrote merendeel) hand in hand. De afvalligen daargelaten.
(Correct me if i'm wrong Rereformed).