Contradicties in de bijbel.
Moderator: Moderators
Re: Contradicties in de bijbel.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=13364" onclick="window.open(this.href);return false;
Het VU deel is afgesplitst, compleet met vraagstelling
Het VU deel is afgesplitst, compleet met vraagstelling
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
In dit topic wordt enkel en alleen gediscussieerd over contradicties, niet over het nut ervan of andere zaken. Gelieve strikt on-topic te blijven. Dit is ons langst lopende topic. We moeten er alles aan doen om het niet te laten verzanden.Henk schreef:Als de Bijbel echt een sprookjesboek zou zijn, dan is het vrij stupide om naar zulke tegenstrijdigheden te zoeken.
Born OK the first time
Henk, je moet even op de lichtblauwe woorden klikken dan zie je dat ik niet de bijbel bedoelde.Henk schreef:De laatste zin (dat de Bijbel uitverkocht zou zijn) slaat nergens op.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
http://www.antiqbook.com/index.php?l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;Fish schreef: Ik denk dat de bijbel niet zozeer een sprookjesboek is maar een boek waar vooral verzonnen verhalen in staan.
Jammer dat het boek uitverkocht is.
Dag Aton, inderdaad via antiqbook zijn er nog enkele te krijgen, maar nieuw is het uitverkocht.
Misschien komt en nog een nieuwe druk. Als er maar genoeg op geklikt wordt gaat Bol. er misschien achteraan.
Misschien komt en nog een nieuwe druk. Als er maar genoeg op geklikt wordt gaat Bol. er misschien achteraan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ik heb dit boek ook via deze site. Steeds in prima staat en goede prijs. ( praktisch al mijn boeken bestel ik op deze wijze. Soms een nota in de rand neem ik erbij als ik maar € 5 betaal ) Dit boek van Fnac was nieuw.Fish schreef:Dag Aton, inderdaad via antiqbook zijn er nog enkele te krijgen, maar nieuw is het uitverkocht.
De Pers begint nu ook al lont te ruiken:
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... uten.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blogs.christianpost.com/dear-eph ... lse-19994/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen nieuws voor de Freethinkers.
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... uten.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blogs.christianpost.com/dear-eph ... lse-19994/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen nieuws voor de Freethinkers.
Ik heb zo'n veertig bladzijden gelezen van deze draad, gisteravond. Tot dan toe was ik de volgende contradictie nog niet tegengekomen:
Exodus 4:11:
tegenover Handelingen 10:38:11 Maar de Here zeide tot hem: Wie heeft de mens een mond gegeven, wie maakt stom of doof, ziende of blind; ben Ik het niet, de HERE?
Hierbij ook denkend aan de volgende passage uit Markus 3:22:38 van Jezus van Nazaret, hoe God Hem met de heilige Geest en met kracht heeft gezalfd. Hij is rondgegaan, weldoende en genezende allen, die door de duivel overweldigd waren; want God was met Hem.
24 En indien een koninkrijk tegen zichzelf verdeeld is, kan dat koninkrijk zich niet staande houden. 25 En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zal dat huis niet kunnen bestaan.
@Meike:
Goed gevonden! Blijft natuurlijk wel staan dat de bijbelgetrouwe gelovige op elke contradictie wel een antwoord heeft, aangezien deze er niet in staan volgens hen. Ik verbaas me er altijd over dat de verschillen in bijvoorbeeld het verhaal van de kruisiging worden afgedaan als: "de ene evangelist geeft extra informatie t.o.v. de andere". Terwijl ze soms lijnrecht tegenover elkaar staan.
Goed gevonden! Blijft natuurlijk wel staan dat de bijbelgetrouwe gelovige op elke contradictie wel een antwoord heeft, aangezien deze er niet in staan volgens hen. Ik verbaas me er altijd over dat de verschillen in bijvoorbeeld het verhaal van de kruisiging worden afgedaan als: "de ene evangelist geeft extra informatie t.o.v. de andere". Terwijl ze soms lijnrecht tegenover elkaar staan.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Hoe liefhebbend ben IK dan?Meike schreef:Ik heb zo'n veertig bladzijden gelezen van deze draad, gisteravond. Tot dan toe was ik de volgende contradictie nog niet tegengekomen:
11 Maar de Here zeide tot hem: Wie heeft de mens een mond gegeven, wie maakt stom of doof, ziende of blind; ben Ik het niet, de HERE?
Hier gaat het alleen over door de duivel bezetenen.tegenover Handelingen 10:38:
38 van Jezus van Nazaret, hoe God Hem met de heilige Geest en met kracht heeft gezalfd. Hij is rondgegaan, weldoende en genezende allen, die door de duivel overweldigd waren; want God was met Hem.
Dit verband zie ik nietHierbij ook denkend aan de volgende passage uit Markus 3:22:24 En indien een koninkrijk tegen zichzelf verdeeld is, kan dat koninkrijk zich niet staande houden. 25 En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zal dat huis niet kunnen bestaan.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Ik had een lang verhaal getikt waarin ik aangaf waarom ik niet in het bestaan van een duivel geloofde maar toen ik op "bevestig" wilde drukken werd ik eruit gegooid, weg berichtMeike schreef:.... . Hij is rondgegaan, weldoende en genezende allen, die door de duivel overweldigd waren; want God was met Hem.
Dit was vast geen toeval en doe daarom geen 2de poging meer maar ik vraag me wel af wie mijn pc in de ogen van een gelovige vast liet lopen, was het Jezus of was het de duivel...............
NB: Doe wel en zie niet om.
@ HenkM:
- lichamelijke ziekten an sich
- lichamelijke ziekten die door boze geesten worden veroorzaakt.
- geestelijke kwalen als gevolg van boze geesten.
In de Studiebijbel wordt het verhaal van de genezing van de schoonmoeder van Petrus genoemd als voorbeeld van een lichamelijke kwaal die wordt veroorzaakt door boze geesten.
Zoals ook alleen Lukas de geschiedenis heeft van de 'kromgebogen vrouw' (eveneens genoemd als voorbeeld in de Studiebijbel). Zie Lukas 13:10-17
En Lukas wordt ook gezien als auteur van Handelingen. Waar ik een citaat uit had gehaald waarover we nu discussiëren.
Nog een citaat van HenkM:
In het OT zegt God dat Híj ziek maakt.
In het NT geneest Jezus de zieken.
Je kunt je dan afvragen of dat dan niet een Godheid is die tegen zichzelf verdeeld is. Maakt Jezus dan mensen beter die eerst door Hemzelf of zijn Vader ('God') ziek zijn gemaakt?
Dat is mijn punt. Of heb ik het mis?
Het kan natuurlijk ook zijn dat God eerst mensen ziek maakt en vervolgens weer beter, om te laten zien dat hij Heer is over alles.
Groetjes,
Meike
Daar moet ik even over nadenken. Ik heb de tekst uit Handelingen even opgezocht bij de Studiebijbel (heel veel delen boeken over het OT en NT, een veel geraadpleegd boek bij orthodoxen en evangelischen, en daar staat het volgende:Hier gaat het alleen over door de duivel bezetenen.
Ik weet het niet zo goed. Er lijkt inderdaad door Lukas onderscheid gemaakt te worden tussenHet ‘overweldigd zijn door de duivel’ uit zich niet alleen in psychische gebondenheid en bezetenheid door boze en onreine geesten (demonen). Soms worden ook lichamelijke kwalen door boze geesten veroorzaakt (vgl. Luc.13:16). Jezus genas deze gekwelden door de boze geesten uit te werpen met Zijn machtswoord (Luc.4:36).
- lichamelijke ziekten an sich
- lichamelijke ziekten die door boze geesten worden veroorzaakt.
- geestelijke kwalen als gevolg van boze geesten.
In de Studiebijbel wordt het verhaal van de genezing van de schoonmoeder van Petrus genoemd als voorbeeld van een lichamelijke kwaal die wordt veroorzaakt door boze geesten.
Dit is trouwens alleen zo te vinden bij Lukas. Mattheus en Markus hebben dit 'bestraffen' niet. Zij schrijven slechts dat Jezus de hand vatte van de schoonmoeder van Petrus, en de toen de koorts haar verliet.De schoonmoeder van Simon nu was bevangen door zware koorts en zij riepen zijn hulp voor haar in. 39 En hij ging aan het hoofdeinde staan en bestrafte de koorts en deze verliet haar. Onmiddellijk stond zij op en diende hen.
Lukas 4:38,39
Zoals ook alleen Lukas de geschiedenis heeft van de 'kromgebogen vrouw' (eveneens genoemd als voorbeeld in de Studiebijbel). Zie Lukas 13:10-17
Lukas is hierin volgens mij de enige die lichamelijke ziekten toeschrijft aan boze geesten. De traditie wil natuurlijk dat Lukas arts was, en daarom goed kon onderscheiden tussen puur lichamelijke ziekten en lichamelijke ziekten als gevolg van boze geesten. Ik weet niet wat een modernere visie hierop zegt. Een visie dus die niet uitgaat van het traditionele beeld als zou Lukas geschreven zijn door een arts. Hoe die dit verklaart, dat alleen Lukas dit zo heeft.Een genezing op sabbat
10 Hij was bezig te leren in een der synagogen op sabbat. 11 En zie, er was een vrouw, die reeds achttien jaren een geest van zwakheid had en verkromd was en zich in het geheel niet kon oprichten. 12 Toen Jezus haar zag, sprak Hij haar toe en zeide tot haar: Vrouw, gij zijt verlost van uw zwakheid; 13 en Hij legde haar de handen op, en terstond richtte zij zich op en zij verheerlijkte God. 14 Maar de overste der synagoge, het kwalijk nemende, dat Jezus op de sabbat genas, antwoordde en zeide tot de schare: Zes dagen zijn er, waarop gewerkt moet worden, komt dàn om u te laten genezen en niet op de sabbatdag. 15 Maar de Here antwoordde hem en zeide: Huichelaars, maakt ieder van u niet op de sabbat zijn os of zijn ezel van de kribbe los en leidt hem weg om hem te laten drinken? 16 Moest deze vrouw, die een dochter van Abraham is, welke de satan, zie, achttien jaar gebonden had, niet losgemaakt worden van deze band op de sabbatdag? 17 En toen Hij dit zeide, schaamden zich al zijn tegenstanders, en de gehele schare verheugde zich over al de heerlijke dingen, die door Hem geschiedden.
En Lukas wordt ook gezien als auteur van Handelingen. Waar ik een citaat uit had gehaald waarover we nu discussiëren.
Nog een citaat van HenkM:
Ik dacht het als volgt te zien:Hierbij ook denkend aan de volgende passage uit Markus 3:22:
24 En indien een koninkrijk tegen zichzelf verdeeld is, kan dat koninkrijk zich niet staande houden. 25 En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zal dat huis niet kunnen bestaan.
Dit verband zie ik niet
In het OT zegt God dat Híj ziek maakt.
In het NT geneest Jezus de zieken.
Je kunt je dan afvragen of dat dan niet een Godheid is die tegen zichzelf verdeeld is. Maakt Jezus dan mensen beter die eerst door Hemzelf of zijn Vader ('God') ziek zijn gemaakt?
Dat is mijn punt. Of heb ik het mis?
Het kan natuurlijk ook zijn dat God eerst mensen ziek maakt en vervolgens weer beter, om te laten zien dat hij Heer is over alles.
Groetjes,
Meike
@ writer:
Ja, dat zou je kunnen denken. Dat wordt wel vaak gedacht inderdaad. Bijvoorbeeld als er op technisch gebied iets mis gaat tijdens een belangrijke kerkdienst: "dat is door de duivel veroorzaakt..."
Bedankt.
Ja, dat zou je kunnen denken. Dat wordt wel vaak gedacht inderdaad. Bijvoorbeeld als er op technisch gebied iets mis gaat tijdens een belangrijke kerkdienst: "dat is door de duivel veroorzaakt..."
Bedankt.
Zoals gezegd is er in studiebijbels, concordanties en allerlei andere boeken ruimschoots informatie aanwezig om elke tekst in de bijbel uit te leggen. Punt is alleen, hoe geloofwaardig is die uitleg of hoe ver gezocht.
@Meike: Zoals jij wel weet is er heel veel geschreven over de bijbel. Zelf gebruikte ik vaak de Matthew Henry, voor helder commentaar op vrijwel elk bijbeltekst.
@Meike: Zoals jij wel weet is er heel veel geschreven over de bijbel. Zelf gebruikte ik vaak de Matthew Henry, voor helder commentaar op vrijwel elk bijbeltekst.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Ja, dat weet ik inderdaad, dat elke tekst op verschillende manieren uitgelegd kan worden.
Ik ben benieuwd hoe jij tegen mijn geopperde 'contradictie' aankijkt.
Ik ben benieuwd hoe jij tegen mijn geopperde 'contradictie' aankijkt.