HierEnNu schreef: ↑04 feb 2025 09:57
Peter van Velzen schreef: ↑04 feb 2025 07:03
- Oorspronkelijk werden alle inwoners van het mandaatgebied Palestina Palestijnen genoemd. (Trans-)Jordanië werd echter onafhankelijk in 1946. Na de oprichting van de staat Israël werden alleen de niet-joodse bewoners van het resterende gebied nog Palestijnen genoemd.
In jouw link wordt niet éénmaal gerept over Palestijnen!
Enkel over Joden, Arabieren en inwoners van Palestina.
Bedankt dat je me er aan herinnert, dat ik mijn bewering had moeten onderbouwen.
In
dit artikel vindt je de bron waarop ik mijn baseer.
De mandaatperiode gold vanaf 1920 tot 1946.
Dat het artikel over het mandaatgebied - Waarschijnlijk om verwarring met de huidige Palestijnen (waar Jordaniërs en Joden niet meer onder vallen, maar voornamelijk de bewoners van de West-bank en de Gaza strip. en Palestijnse vluchtelingen die elders verblijven) spreekt van inwoners van Palestina klopt.
de alinea waar dit stond schreef:
During the Mandatory Palestine period, the term "Palestinian" was used to refer to all people residing there, regardless of religion or ethnicity, and those granted citizenship by the British Mandatory authorities were granted "Palestinian citizenship".[77] Other examples include the use of the term Palestine Regiment to refer to the Jewish Infantry Brigade Group of the British Army during World War II, and the term "Palestinian Talmud", which is an alternative name of the Jerusalem Talmud, used mainly in academic sources.
Let op: In het Engels betekent Palestinian zowel Palestijns(bijvoegelijk naamwoord om aan te geven dat iets in of uit Palestina was) als Palestijn(Palestijnse inwoner). Overigens waren in 1920 zowel sommige Arabieren als ook de Joden in het mandaatgebied tegen het gebruik van de naam Palestina. De Arabische bewoners van Palestina ten westen van de Jordaan (en hun nageslacht), hebben de naam uiteindelijk geheel geaccepteerd. Zuid-syrïë zou heden ten dage geen alternatief meer zijn.