De mementheorie van Richard Dawkins

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: De mementheorie van Richard Dawkins

Bericht door Jagang »

qualia schreef:
Jagang schreef:Het lijkt me toch dat minstens roze verwijst naar een werkelijkheid buiten de woorden om.
Evenals onzichtbaarheid, voor zover onzichtbaarheid een eigenschap is van ons niet-culturele gezichtsvermogen.
Ja, zeker. Ik bedoel dat als je weet wat roze betekent en je weet wat onzichtbaar betekent (door kennis van de taal die is opgebouwd vanuit onze werkelijkheid), je kunt concluderen dat je niet hoeft te gaan zoeken naar 'onzichtbaar roze'.
En ik denk dat dit bij wonderen toch anders ligt.
Nou, nee, het lukt je nog niet echt om me te laten zien dat dat bij wonderen wezenlijk anders ligt.
Strijdige claims zijn strijdige claims, van welke aard ze ook zijn.
Zeggen dat het een onwetenschappelijk probleem is, lost niets op.
Wanneer ik zeg 'natuurlijk wonder', doel ik op een wonder dat een natuurlijke oorsprong heeft, dus niet een wonder dat ingrijpt in de natuur. Een wonder moet ingrijpen in de natuur om zijn naam waardig te zijn, dat ben ik met je eens.
Het is wel inherent aan het woord wonder dat het geen natuurlijke oorsprong heeft, denk ik, dus daarom is 'natuurlijk wonder' een directe tegenstelling, je weet bij voorbaat dat zoiets onmogelijk is.
Heb je het stuk gelezen waar ik met een link naar verwees?
Er zit bestaat tegenstelling tussen buiten/bovennatuurlijkheid enerzijds, en ingrijpen in de natuur anderzijds.
Op het moment dat er interactie zou zijn, zou er geen sprake meer zijn van een scheiding, wat een wonder op zich al onmogelijk maakt.
Dit volg ik niet helemaal. Een wonder is onwetenschappelijk: in wetenschappelijke termen heet een wonder gewoon een onverklaard iets of een anomalie ofzo. Dus als iets onverklaard is, is er 'ruimte' om het een wonder te noemen (en bevestigt noch ontkent de stand van de wetenschap deze kwalificatie) maar het zal nooit vanuit de wetenschap als een wonder worden gedefinieerd.
Waar wil je heen?
Eerst is een wonder onwetenschappelijk, en even later probeer je een wonder in wetenschappelijke termen te vangen.
Een onverklaard iets staat in de wetenschap niet gelijk aan een wonder, want dat zou betekenen dat alle kennis die we nu nog ontberen, tot het domein der wonderen behoort.

Een wonder is dan niet langer bovennatuurlijk, maar een uiting van onwetendheid.
(Of een uiting van verzet wanneer een ontdekking eenmaal is gedaan.)
De ervaring van het transcendente, of het vermoeden dat er dingen verborgen blijven voor onze waarneming, is vaak niet zo vatbaar voor logische redeneringen. Dit maakt een discussie over de verschillende vormen van god en andere spirituele overtuigingen ook zo onmogelijk.
Ik denk wel dat je het als gelovige gewoon kunt (en moet, als je erover in discussie wenst te gaan) erkennen als er een innerlijke tegenstelling in je god of overtuiging zit. Hoe je deze innerlijke tegenstelling oplost is aan jezelf. Ik denk dat vrij veel gelovigen gewoon uitgaan van de onvatbaarheid van hun god, waaruit dan de tegenstelling vanuit onze normen voortkomt. Maar je kunt niet van een atheïst verwachten dat hij die visie als een argument ziet.
Ik ben hier ook niet in discussie met een gelovige, maar toon gewoon de onjuistheid van de redenering van gelovigen aan.
De vraag was of je kan aantonen dat god niet bestaat, welnu: Ja, dat kan in een aantal gevallen, wanneer er sprake is van specifieke claims.

Dat draagt natuurlijk niet de garantie in zich dat de gelovige zulk bewijs ook zal accepteren, maar dat is een wezenlijk andere kwestie.

Een creationist bepaalt immers ook niet of er voldoende bewijs is voor de evolutietheorie, die integenstelling tot diens god gesteund wordt door materieel bewijs.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Jagang schreef:Heb je het stuk gelezen waar ik met een link naar verwees?
Er zit bestaat tegenstelling tussen buiten/bovennatuurlijkheid enerzijds, en ingrijpen in de natuur anderzijds.
Op het moment dat er interactie zou zijn, zou er geen sprake meer zijn van een scheiding, wat een wonder op zich al onmogelijk maakt.
Ja, die had ik gelezen maar wat je nu zegt haalde ik er toch niet helemaal uit. Afgeschrikt door almacht en alwetendheid en het vooruitzicht daarover te moeten gaan discussiëren misschien ;).

Als je nu een wonder wilt definiëren als iets met een buiten-natuurlijke oorzaak en je wilt oorzaken in het algemeen definiëren als natuurlijk, dan zijn we natuurlijk klaar. Dan is de tegenstelling van dezelfde aard als onzichtbaar roze; iets kan niet tegelijkertijd buitennatuurlijk en natuurlijk zijn.
Mooie redenering is dit wel.

Toch ben ik het er niet mee eens dat iets natuurlijk zou zijn omdat het in de natuur ingrijpt. Iets is ook niet aards omdat het ingrijpt in de aarde. De oorzaak van het licht van de zon op de aarde is natuurlijk niet aards omdat het hier licht teweeg brengt.
Het buiten-natuurlijke zit hem in het te boven gaan van natuurkrachten (/-wetten), niet in een fundamentele scheiding denk ik.
Jagang schreef:Eerst is een wonder onwetenschappelijk, en even later probeer je een wonder in wetenschappelijke termen te vangen.
Ik probeer de wetenschappelijke grenzen te schetsen waaronder je iets, zonder de stand van de wetenschap tegen te spreken, een wonder kan noemen.
Tegelijkertijd stel ik dat je, door iets een wonder te noemen, een onwetenschappelijke uitspraak doet.

Vergelijk (ik doel op situatie 1):
1: iets is onverklaard: je kunt het een wonder noemen, maar de wetenschap zal het geen wonder noemen. Maar omdat het onverklaard is, spreek je de stand van kennis van de wetenschap niet tegen.
2: iets is verklaard: je kunt het een wonder noemen, maar dan spreek je de stand van kennis van de wetenschap tegen.
Jagang schreef:Ik ben hier ook niet in discussie met een gelovige, maar toon gewoon de onjuistheid van de redenering van gelovigen aan.
De vraag was of je kan aantonen dat god niet bestaat, welnu: Ja, dat kan in een aantal gevallen, wanneer er sprake is van specifieke claims.
Het hele idee van iets buitennatuurlijks is niet meer vatbaar voor een serieuze discussie. Zoals ik zei: tegenstellingen mogen erkend worden maar tegelijkertijd blijft er een referentie bestaan naar iets dat fundamenteel buiten ons begripsvermogen ligt.
Je kunt aantonen dat iets volgens natuurlijke en logische standaarden niet kan bestaan. Dan rest de gelovige de verwijzing naar de andere wetten in het buitennatuurlijke domein. Zo'n domein is onwaarschijnlijk maar niet uit te sluiten.
the possible ranks higher than the actual
siger

Bericht door siger »

qualia schreef:Je kunt aantonen dat iets volgens natuurlijke en logische standaarden niet kan bestaan.
Het woord "standaarden" wekt de indruk dat we uit een doos met ongeveer evenwaardige standaarden te kiezen hebben, en dat sommige mensen uit die doos toevallig de standaard "volgens de natuur" pikken.
qualia schreef:Dan rest de gelovige de verwijzing naar de andere wetten in het buitennatuurlijke domein.
Kan je eens wat wetten in het buitennatuurlijk domein noemen, en hoe men die wetten heeft geregistreerd?
qualia schreef:Zo'n domein is onwaarschijnlijk maar niet uit te sluiten.
Voorvallen waarvan de effecten waarneembaar kunnen zijn in het "natuurlijke domein" (ook "de wereld" of "de natuur" genoemd), maken per sé deel uit dat "domein".

Een buitennatuurlijk domein is dus uit te sluiten, omdat als er iets waarneembaars zou kúnnen plaatsvinden (bvb. donder, licht, leven,... ) het natuur is die per vergissing voor buitennatuurlijk werd gehouden.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Qualia schreef:Als je nu een wonder wilt definiëren als iets met een buiten-natuurlijke oorzaak en je wilt oorzaken in het algemeen definiëren als natuurlijk, dan zijn we natuurlijk klaar.
Vandaar dat je wonderen binnen de grenzen van de natuurlijk niet onmogelijke coïncidenties moet gaan vinden en dat is geen onmogelijke taak.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

siger schreef: qualia schreef:
Je kunt aantonen dat iets volgens natuurlijke en logische standaarden niet kan bestaan.

Het woord "standaarden" wekt de indruk dat we uit een doos met ongeveer evenwaardige standaarden te kiezen hebben, en dat sommige mensen uit die doos toevallig de standaard "volgens de natuur" pikken.
Ik denk juist dat ik heb aangegeven dat een discussie zinloos wordt zodra er wordt gerefereerd naar iets buiten deze standaarden. Je kunt ze bevestigen noch ontkennen noch conceptualiseren. Maar het doet me geen pijn dit onontkenbare te benoemen.
siger schreef:Kan je eens wat wetten in het buitennatuurlijk domein noemen, en hoe men die wetten heeft geregistreerd?
Ook hier, Siger: geef ik niet duidelijk aan dat een discussie niet gevoerd kan worden omdát zo'n domein zich niet laat kennen?
Maar betekent de onkenbaarheid de onbestaanbaarheid, dat is de vraag. Ik zeg dus nee.
siger schreef:Voorvallen waarvan de effecten waarneembaar kunnen zijn in het "natuurlijke domein" (ook "de wereld" of "de natuur" genoemd), maken per sé deel uit dat "domein".

Een buitennatuurlijk domein is dus uit te sluiten, omdat als er iets waarneembaars zou kúnnen plaatsvinden (bvb. donder, licht, leven,... ) het natuur is die per vergissing voor buitennatuurlijk werd gehouden.
Zeker, de voorvallen moeten deel uitmaken van het kenbare domein om ze te kunnen waarnemen. De vraag was of een oorzaak per definitie een natuurlijke oorzaak is omdat hij iets binnen de natuur beweegt. En mijn antwoord was dat iets ook niet aards is enkel omdat het iets op de aarde beweegt.

Ik ga dus mee in de onhoudbaarheid van bepaalde tegenstellingen. Ik ga tegelijkertijd mee in de fundamentele onbewijsbaarheid van stellingen die niet onderzocht kunnen worden.
heeck schreef:Vandaar dat je wonderen binnen de grenzen van de natuurlijk niet onmogelijke coïncidenties moet gaan vinden en dat is geen onmogelijke taak.
Wonderen als natuurlijke onregelmatigheden? Of juist wonderen als onmeetbare fenomenen?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

heeck schreef: Vandaar dat je wonderen binnen de grenzen van de natuurlijk niet onmogelijke coïncidenties moet gaan vinden en dat is geen onmogelijke taak.
Qualia schreef:Wonderen als natuurlijke onregelmatigheden? Of juist wonderen als onmeetbare fenomenen?
Qualia,
Omdat het woord "wonder" niet uit het woordenboek kan worden geschrapt en aan de andere kant je zelf al vindt dat bovennatuurlijkheden buitenspel staan, blijft als enige sport over om te beseffen dat het enkele woord "wonder" enkele goed onderscheidbare betekenissen heeft.
Weinig opwindend om die netjes uit elkaar te pluizen.
Roeland
siger

Bericht door siger »

Qualia schreef:Je kunt aantonen dat iets volgens natuurlijke en logische standaarden niet kan bestaan.
Een drenkeling op een eiland die een kist ziet aanspoelen vraagt zich niet af volgens welke standaard: er is slechts de werkelijkheid die ons bij wijze van spreken aanspoelt.
qualia schreef:Je kunt ze bevestigen noch ontkennen noch conceptualiseren. Maar het doet me geen pijn dit onontkenbare te benoemen.
"Bevestigen noch ontkennen" houdt natuurlijk in dat je er niets over kan zeggen, wat je toch wel een beetje verdonkeremaant als je daarop "dit onontkenbare" laat volgen.
Als je zegt dat iets "onontkenbaar is" is dat net een bevestiging.
qualia schreef:Maar betekent de onkenbaarheid de onbestaanbaarheid, dat is de vraag. Ik zeg dus nee.
De vraag "of iets kenbaar of onkenbaar is" gaat over de natuurlijke werkelijkheid.
Ook de vraag of iets kan bestaan gaat over de natuurlijke werkelijkheid.
siger schreef:Voorvallen waarvan de effecten waarneembaar kunnen zijn in het "natuurlijke domein" (ook "de wereld" of "de natuur" genoemd), maken per sé deel uit dat "domein".
qualia schreef:De vraag was of een oorzaak per definitie een natuurlijke oorzaak is omdat hij iets binnen de natuur beweegt. En mijn antwoord was dat iets ook niet aards is enkel omdat het iets op de aarde beweegt.
Het is niet omdat de aarde rond een ster draait, dat het heelal rond een ster draait. Je kan regels die gelden voor de aarde niet toepassen op het universum. Het universum is alles, in tegenstelling tot de aarde.

Zie http://www.fallacyfiles.org/composit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
qualia schreef:Ik ga dus mee in de onhoudbaarheid van bepaalde tegenstellingen. Ik ga tegelijkertijd mee in de fundamentele onbewijsbaarheid van stellingen die niet onderzocht kunnen worden.
Maar we hebben het helemaal niet over bewijsbaarheid. Bewijsbaarheid is een praktisch probleem in onze omgang met de werkelijkheid.

Zijn we niet met futiel woordspel bezig?
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

siger schreef: Maar we hebben het helemaal niet over bewijsbaarheid. Bewijsbaarheid is een praktisch probleem in onze omgang met de werkelijkheid.
Ik reageerde op de uitspraak van Henk, die zei dat hij het niet-bestaan van goden had aangetoond. Aangezien hij verder niet meer gereageerd heeft, weet ik ook niet wat hij daar nu mee bedoelde maar voor mij betekent aangetoond wel bewezen. Vandaar dat ik doorratel over onbewijsbaarheid.

Had hij nu gewoon toegegeven dat hij iets anders had gedaan, namelijk laten zien dat het mogelijk is dat mensen een god in het leven roepen zonder dat zo'n god bestaat, dan was ik daarin meegegaan zonder trap na.
siger schreef:"Bevestigen noch ontkennen" houdt natuurlijk in dat je er niets over kan zeggen, wat je toch wel een beetje verdonkeremaant als je daarop "dit onontkenbare" laat volgen.
Als je zegt dat iets "onontkenbaar is" is dat net een bevestiging.
Er zijn dingen die mogelijk te bevestigen of te ontkennen zijn, en er zijn dingen waarover gewoon niets in die richting te stellen valt. Het was niet mijn bedoeling te verdonkeremanen dat je er niets over kunt zeggen, integendeel; voor mijn gevoel heb ik dit meermaals in mijn eigen woorden gezegd: "er valt niet over te discussiëren".
siger schreef:Het is niet omdat de aarde rond een ster draait, dat het heelal rond een ster draait. Je kan regels die gelden voor de aarde niet toepassen op het universum. Het universum is alles, in tegenstelling tot de aarde.

Zie http://www.fallacyfiles.org/composit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het universum duidt alle materie en energie aan (volgens wiki). Door dit als 'alles' aan te duiden, komen we terug op op onze eerdere discussie omtrent de metafysische aard van de dingen en de gronding van de kenleer in een zijnsleer of andersom. Ik heb het idee dat we in die discussie elkaars standpunten hebben gelaten voor wat ze zijn. En ik vind het wat teveel eer (aan het onderwerp) om deze discussie in deze context te gaan herhalen, eerlijk gezegd.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 8&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Je wijst me overigens wél terecht op mijn onlogische redenering!
siger schreef: Zijn we niet met futiel woordspel bezig?
Jep, i agree.
heeck schreef:Omdat het woord "wonder" niet uit het woordenboek kan worden geschrapt en aan de andere kant je zelf al vindt dat bovennatuurlijkheden buitenspel staan, blijft als enige sport over om te beseffen dat het enkele woord "wonder" enkele goed onderscheidbare betekenissen heeft.
Weinig opwindend om die netjes uit elkaar te pluizen.
De ontwonderende conclusie dan maar.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Qualia,
Jij krijgt als premie iets wat ik bijna elke dag opnieuw als een wonder erken:
Als het schemert en je kijkt naar buiten waar iemand langs loopt die naar binnen kijkt.
Dan zie je allebei jezelf en ook de ander. Met de klassieke optica heel begrijpelijk denk je, maar dat je gelijk een schoolvoorbeeld quantumtheorie gedemonstreerd krijgt dat bijna niemand echt snapt.
En dan heb je nog de wonderen die ik niet als wonder erken maar de RKK wel.
Dat zijn die welke bij een heiligverklaring horen:
http://www.isidorusweb.nl/asp/default.a ... ow&id=2870" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat eerste wonder is voor mij het echtste.

Roeland
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

heeck schreef:Qualia,
Jij krijgt als premie iets wat ik bijna elke dag opnieuw als een wonder erken:
Als het schemert en je kijkt naar buiten waar iemand langs loopt die naar binnen kijkt.
Dan zie je allebei jezelf en ook de ander. Met de klassieke optica heel begrijpelijk denk je, maar dat je gelijk een schoolvoorbeeld quantumtheorie gedemonstreerd krijgt dat bijna niemand echt snapt.
Mooi, die ervaren poëzie. Ik ging niets zeggen maar ik zeg het toch maar 8*)
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

heeck schreef:<< >>
      • Afbeelding
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gayah,
Een mooie, maar niet wat ik bedoelde aan te reiken.
De jouwe lijkt meer op de speciale holle spiegel die o.a. in Teylers museum Haarlem staat.
Als je daarvoor je hand uitsteekt dan zie je je eigen hand je eigen hand een hand geven.
Roeland
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

Ik heb wel eens eerder van deze theorie gehoord. Ik vind het wel interessante materie.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
Plaats reactie