HJVorser schreef:Waar je vandaan haalt dat het een dreiging en schadelijk is voor de maatschappij ontgaat mij. Laat ze lekker, die gekkies
Laat ze lekker? Nee ik laat ze niet. Lees eens in het subforum: getuigenissen van afvalligen waarom ik ze "niet laat". Religie beargumenteren dat doe ik om dezelfde redenen als waarom
bijvoorbeeld Richard Dawkins en Sam Harris dat doen, en de vorig jaar overleden Christopher Hitchens dat deed. Ga dat maar een beetje volgen op
YouTube. Dan begrijp je mijn redenen ook. En lees m'n onderschrift maar.
gerard_m schreef:Maar wat ik veel lees op dit forum is de projectie van eigen negatieve ervaringen op álle religies en gelovigen.
Dat 'projecteren' zoals jij "ervaring en kennis" over het evangelische wereldje van Jeroen noemt dat doe ik hier al sinds 2007 en dat blijf ik doen. Beweringen en claims over dwingende goden en opleggen van wetten uit 'de hemel' in het algemeen zijn leugens en daarom wijs ik het af en geef anderen de raad dat ook te doen. Dit topic gaat toevallig over "evangelisanten". Dat is toevallig mijn 'hoekje'. Jij was katholiek toch? Nou weer een ander hoekje. Nogmaals.. dit gaat over evangelisanten. Dat zijn -- "hel/hemel" -- gelovigen. Die wil je niet bij je kinderen in de buurt hebben. Die mensen die bestrijd ik omdat ze leugens verkopen en dreigen met een hel. Het zal je dochter maar zijn die straks denkt dat de rest van het gezin de hel in moet.
gerard_m schreef:Je weet niet wie er liegt, tenzij jij de levensvragen wel kunt beantwoorden.
Wat is de logica in deze zin?
"tenzij"? Iemand die wekelijk in een hel geloofd waar een oordelend 'God' jou heen stuurt die
liegt niet alleen maar die is ook nog behoorlijk in de war. Zulke zaken moeten bestreden worden. Dat kan prima via een forum als dit. Moeilijk om iemand,
die in "de waan leeft" dat hij meent zijn eigen gezin te moeten bekeren om hen voor de eeuwige hel te beschermen, zijn leugens kwalijk te nemen. Zijn omgeving waarschuwen voor deze enge denkbeelden is dan nog het beste. Verder moet zo iemand die werkelijk in deze enge bijbelteksten geloofd geholpen worden. Die "laat" je niet. Van die mensen hoop ik dat ze hier komen lezen op Freethinker.
Het boek van
Rereformed: Volwassen Geloof is ook verhelderend.
gerard_m schreef:Dit staat bijzonder ver af van de rede die vrijdenkers gebruiken en leidt tot verkeerde conclusies
"de rede die vrijdenkers gebruiken" Dat klinkt wel heel erg interessant allemaal.
gerard_m schreef:Ik ben bang dat mensen vragen zullen blijven stellen over wat er na dit leven volgt en waarom we hier rondlopen.
De vragen zijn niet het probleem maar de
'antwoorden' van religieuzen.