Alweer iemand die zijn eigen geloof schaakmat zet. Indien het om geloofskritiek gaat dan hebben juist de vrijdenkers dat het best begrepen. Ik heb vaak opgemerkt dat ik in de eerste plaats atheïst ben omdat bijbelgeloof godslastering is. Het is letterlijk de uitkomst wanneer je eerst een inzicht krijgt dat Chaim schijnt te hebben, en dan begrijpt dat daar de logische conclusie van Wittgenstein op volgt (die Fjedka hierboven aanhaalt). Ieder geloof in God is het maken van een afgodsbeeld. Het moderne equivalent van de afgoderij waartegen men in bijbelse tijden zich afzette is uiteraard het onderhouden van de bijbel als maatstaf en referentiekader voor je geloof, terwijl talloze wezenlijke menselijke inzichten daar al mijlenver bovenuit gegroeid zijn.Job schreef:Zoals ik gewend ben begrijp je mij verkeerd. Doe je dat bewust, of weet je het echt niet ?
Alles wat ik daarover zeg valt binnen het religieuze kader; het bijbelse kader. Een van de belangrijkste kerngedachten van de bijbel is de absolute afwijzing van afgoderij...nu de consumptiemaatschappij bijvoorbeeld. In feite draait het in de bijbel niet zozeer om geloven, maar om geloofskritiek.
Wellicht ontleed ik je dieper dan je zelf in staat bent.
Je zou eens moeten proberen om je eigen schrijven te lezen als door de bril van een buitenstaander. Het lijkt wel of je jezelf bewust om de tuin leidt. Je doet echt niets anders dan in elke bijdrage zo radikaal mogelijk afstand nemen van het wereldbeeld dat men had in bijbelse tijden, en afstand nemen van wat alle gelovigen van alle eeuwen hebben geloofd. Maar wat ethische idealen betreft verdedig je altijd de bijbel alsof er een regel is dat alles daaruit moet komen, alsof het een afgod voor je is. Je verschilt in niets van een atheïst, met uitzondering van het feit dat je al je idealen uit de bijbel wil halen, zelfs je kritiek op de consumptiemaatschappij. Dat laatste zou je toch een hint moeten geven hoe gekunsteld deze houding is.
Dat ik je wel degelijk correct geanalyseerd heb als een verkapte atheïst blijkt al daaruit dat je geen enkel ideaal hebt dat ook een atheïst niet zou kunnen onderschrijven. Ook heb je ooit duidelijk gezegd dat je niet gelooft in het letterlijk bestaan van God, noch in een hiernamaals, noch in wonderen zoals een letterlijke opstanding van Jezus. Nu ga je alweer een stapje verder; je streept geloof af als kenmerk van religieus geloof.