Strengholt zijn schrijfsels.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: Strengholt zijn schrijfsels.

Bericht door dikkemick »

Erik schreef:
Rereformed schreef:Ik ken van die genoemde mensen alleen René Fransen een beetje (via dit forum), en als ik op één vraag een antwoord zou willen hebben is het wel hoe in vredesnaam hij aan dit boekje zijn medewerking en zo indirect zijn instemming heeft kunnen meegeven.
Ik denk dat het antwoord "onderschatting" luidt.
Misschien ook naïeve hoop/weemoed?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rene TE

Bericht door Rene TE »

Zag dat er een vraag aan mij in dit forumdraadjes stond, dus even mijn wachtwoord opgediept voor een kort antwoord.
Jos vroeg via Facebook of mensen z'n boekje even wilden doorlezen. Ik was wel benieuwd dus stak mijn vinger op. Ik heb het snel doorgelezen en kort commentaar gegeven. Jos heeft een eigen stijl, die eerder polemisch dan academisch is. Ik heb mij beperkt tot inhoudelijke onjuistheden (wat niet wil zeggen dat die er nu niet meer in zitten, het was een snelle actie).
Ik heb dit forumonderwerp niet doorgespit, dus weet niet precies wat je klacht over het boekje is. Als ik het mij goed herinner (ik heb het niet gelezen nadat het uitkwam) vond ik het wel grappig, omdat het een totaal andere toon heeft dan andere apologetische werkjes. Beetje tong-in-cheeck, beetje zuigend. Weer eens wat anders dus.
Wat niet per se wil zeggen dat ik achter al zijn argumenten sta. Maar ik vind het niet erg dat ik klaarblijkelijk in het dankwoord sta.
René Fransen
kan een atheïst vrij denken over God?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Rene TE schreef:...het was een snelle actie.
Ik heb dit forumonderwerp niet doorgespit, dus weet niet precies wat je klacht over het boekje is.
Fijn Rene, even wat opheldering te krijgen. Ik herinner me dat je het altijd druk hebt, en heb daarom al gedacht dat je het heel vlug even hebt voorbij laten gaan en enkel een paar opmerkingen maakte.

Een polemische stijl vind ik juist leuk. Mijn klacht is dat alle antwoorden van Strengholt buitengewoon oppervlakkig zijn, zó oppervlakkig dat het het christelijke geloof meer schaadt dan baat. Zelfs de titel van zijn boekje dekt de lading niet. Het is een boekje voor weinig geschoolde gelovigen. Strengholt heeft zich niet ingeleefd in de doelgroep vrijdenkers, mensen die vaak intensief met geloofsvragen bezig zijn en veelal het geloof hebben opgegeven na uitgebreid allerlei vragen overdacht te hebben. Je moet zulke mensen niet te woord staan met jantjes van leiden.

Wat betreft de inhoudelijke onjuistheden waar je hem op hebt gewezen heb ik zelf het gevoel dat het resulteerde in een nogal verward eindproduct. Strengholt geeft een beetje de visie van theïstisch evolutionisme weer, maar redeneert veelal op een manier die aan creationisme doet denken.

PS. Ben je bekend met het interessante nieuwe boek van Robert Price en Edwin Suominen, Evolving out of Eden? Een aanrader waar je vast wel van kan genieten.
http://www.amazon.com/Evolving-out-Eden ... 631&sr=8-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Bericht door Maartenvrijdenker »

Albert, bedankt voor alle tijd die je aan dit commentaar besteed hebt. Jos Strengholt is volkomen door de mand gevallen en heeft absoluut geen poot meer om op te staan. Eigenlijk zou ik je commentaar ook aan mijn ouders moeten laten lezen, dan ben ik er zeker van dat ze me dit soort boekjes nooit meer cadeau zullen doen. :wink:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Maartenvrijdenker schreef:Albert, bedankt voor alle tijd die je aan dit commentaar besteed hebt. Jos Strengholt is volkomen door de mand gevallen en heeft absoluut geen poot meer om op te staan. Eigenlijk zou ik je commentaar ook aan mijn ouders moeten laten lezen, dan ben ik er zeker van dat ze me dit soort boekjes nooit meer cadeau zullen doen. :wink:
Ah, het is je opgevallen dat ik de finish heb bereikt. Afbeelding
Bedankt voor het positieve onthaal. De deadline was vandaag, want morgen is m'n vakantie voorbij, vandaar. Precies 7 weken er elke dag aan gewerkt.
Ik heb mijn schrijven altijd gratis op het internet staan. Ik zal er alleen nog een betere titel voor moeten verzinnen. Een commentaar op Strengholt is tenslotte te saai.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ook bedankt voor je inspanningen. Gelukkig had je er veel lol in. Tenminste dat proefde ik in de antwoorden. Misschien is dat het beste wapen om hier door heen te lopen. Verveling ligt constant op de loer. Je moet een apologeet een antwoord geven op zaken die hij zelf had kunnen opzoeken of met een beetje logica anders had kunnen verwoorden. Ik had zelf verwacht na een eerdere uitwisseling van argumenten dat hij dit mee zou nemen in zijn analyse. Maar ze (Pol Pot, Stalin etc) stonden nog in zijn schuur en vermoedelijk heeft hij niets beters tot zijn beschikking. Voortschrijdend inzicht is niet voor iedereen weggelegd.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rene TE schreef: Wat niet per se wil zeggen dat ik achter al zijn argumenten sta. Maar ik vind het niet erg dat ik klaarblijkelijk in het dankwoord sta.
René Fransen
Hallo René, je hebt de discussie inmiddels gevolgd. Op welke punten ben je het niet met Strengholt eens?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

PietV. schreef:Gelukkig had je er veel lol in. Tenminste dat proefde ik in de antwoorden. Misschien is dat het beste wapen om hier door heen te lopen. Verveling ligt constant op de loer.
Inderdaad.
Misschien moet het boekje maar heten Het Spel van Kat en Christus.
Catechismus kan toch niemand spellen.
Born OK the first time
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Hartelijk dank Rere voor de moeite ! Ik heb het iig met veel plezier gelezen. Wat mij betreft; ik vind het een monument...
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

biemer schreef:Hartelijk dank Rere voor de moeite ! Ik heb het iig met veel plezier gelezen. Wat mij betreft; ik vind het een monument...
in pdf bundelen voor download?

het schrijfsel van Strengholt is beneden alle peil, het is zelfs niet eens theologisch consequent: nu eens vrijzinnig dan weer orthodox; er is geen pijl op te trekken.

welk kerkgenootschap hanteert Strengholts theologie?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Bericht door Maartenvrijdenker »

Ik vind het ook waardeloos geschreven. Strengholt mengt allerlei soorten christendom door elkaar. Het doet mij een beetje denken aan Tim Keller. In Nederland kun je hem vergelijken met Reinier Sonneveld. Sonneveld is theoloog en schreef kort geleden het boek "de stilte van God, waarom geloven in God zo moeilijk is". In dit boek legt hij uit dat God wel degelijk bestaat maar dat hij onkenbaar is. Of nee, toch weer niet want we hebben de bijbel, het woord van God. Of ook weer niet, want er staan wel tegenstrijdigheden in. Dit soort gekronkel kenmerkt Sonneveld. Allerlei gekke dingen roepen maar als je hem vraagt om concrete standpunten in te nemen en duidelijk te zeggen wat hij nou precies gelooft dan blijft het stil. Ik werk momenteel aan een commentaar op zijn boek en zal dit naar Rereformed sturen als ik het af heb.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Maartenvrijdenker schreef:Ik werk momenteel aan een commentaar op zijn boek en zal dit naar Rereformed sturen als ik het af heb.
Ik zal het met interesse lezen!
Sonneveld beluisterde ik eens ivm onze serie Hete Hangijzers. Wat ik toen over hem schreef komt vrij goed overeen met de kenschetsing die jij nu van deze man geeft: hier en hier .
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
Ik zal het met interesse lezen!
Sonneveld beluisterde ik eens ivm onze serie Hete Hangijzers. Wat ik toen over hem schreef komt vrij goed overeen met de kenschetsing die jij nu van deze man geeft: hier en hier .
Na snel doorlezen kwam ik het begrip worstelen tegen. De trekker ging gelijk over en ben er maar even op mijn gemak voor gaan zitten. Sommige topics zijn een studie op zich.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Jos Strengholt is even in Nederland

http://www.eo.nl/radio/ditisdedag/artik ... in-egypte/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos Strengholt als Anglicaans priester in Egypte

1 maart 2011

De Anglicaans priester Jos Strengholt is enkele dagen in Nederland. Hij blikt terug op de gebeurtenissen in Egypte, waar hij al twintig jaar woont en (eerst als journalist en later als priester) werkt. Hoe groot is de kans dat Egypte een echte democratie wordt? En hoe kijken de christenen in Egypte naar de toekomst? Strengholt geeft zijn visie.

Luister naar het gesprek
oeps verkeerde link, die was uit 2011
http://www.eo.nl/radio/ditisdedag/artik ... in-egypte/" onclick="window.open(this.href);return false;
de uitzending van vandaag:
http://www.eo.nl/radio/ditisdedag/gemis ... /popup.rss" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos Strengholt vanaf 64 minuten
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Heb je nog kans dat hij vanavond bij Knevel en van de Brink zit.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie