Waarom ik in God geloof

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door RobbertVeen »

Dat beloof ik schreef: Het toont wel aan dat jij tot dezelfde keuze als hem in staat bent.
Je schrijft: “dat is een fanatisme dat buiten mijn persoonlijke ervaring ligt.”
Als predikant kan het niets anders of je hebt dit meegemaakt.
Ik vraag me af waarom je dat ontkent, maar het antwoord heb je zelf al gegeven.
Het geloof in god verhindert je om je geweten tot maatstaf te nemen.
Pardon??
Het toont wel aan dat jij tot dezelfde keuze als hem in staat bent.
En dat is natuurlijk volkomen fout. Het moet zijn:
Het toont wel aan dat jij tot dezelfde keuze als hij in staat bent.
En dan denk ik: pardon???

Sorry, hoor, dit gaat me te ver. Jij en ik kunnen beter niet verder discussieren.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

RobbertVeen schreef:
Peter van Velzen schreef: Ik denk het niet. Noch ik, noch jij, noch Robbert zou een god vereren die niet strookt met ons geweten, zelfs als hij aanwijsbaar zou bestaan!
Geloof in God kan wel verhinderen dat ik mijn geweten tot de hoogste - énige - maatstaf neem. En dat is dan voor mij weer een reden het geloof in God zinvol te noemen.
Dat is voor mij juist een reden om het geloof in God gevaarlijk te achten. De enige maatstaf die mijn geweten mij toestaat is die van mijn medemensen. Aan hen ben ik moreel iets verschuldig. omdat ik over hen enige macht kan uitoefenen. Over een God zou ik - ook al bestond er een - geen enkele macht hebben. derhalve ben ik zo'n God dan ook moreel niets verschuldigd.
Ik wens u alle goeds
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

RobbertVeen schreef:
Peter van Velzen schreef: Ik denk het niet. Noch ik, noch jij, noch Robbert zou een god vereren die niet strookt met ons geweten, zelfs als hij aanwijsbaar zou bestaan!
Geloof in God kan wel verhinderen dat ik mijn geweten tot de hoogste - énige - maatstaf neem. En dat is dan voor mij weer een reden het geloof in God zinvol te noemen.
Dus die Aztekengod Chicomecoatl die je vraagt om een maagd te onthoofden, dan te villen om je vervolgens in haar huid te kleden en te dansen is een goede maatstaf?
Ik sta soms te kijken van die goddelijke bronnen waar mensen hun moraal vandaan menen te moeten halen.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

RobbertVeen schreef:Ik zou zeggen dat zijn geloof in God zijn geweten geheel en al verdrong, en dat is een fanatisme dat buiten mijn persoonlijke ervaring ligt. Het geweten moet - ik zeg het in mijn taaltje - gevormd worden door de "openbaring" in de Bijbel
Of enige andere bron die jij uit persoonlijke redenen aanvaardt, redenen die natuurlijk superieur zijn aan die van die arme fanaat. Uiteindelijk weet jij wat God goed vindt en niemand hier is erover verbaasd dat het precies dat is wat jij goed vindt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

iznogoodh schreef:
RobbertVeen schreef:Ik zou zeggen dat zijn geloof in God zijn geweten geheel en al verdrong, en dat is een fanatisme dat buiten mijn persoonlijke ervaring ligt. Het geweten moet - ik zeg het in mijn taaltje - gevormd worden door de "openbaring" in de Bijbel
Of enige andere bron die jij uit persoonlijke redenen aanvaardt, redenen die natuurlijk superieur zijn aan die van die arme fanaat. Uiteindelijk weet jij wat God goed vindt en niemand hier is erover verbaasd dat het precies dat is wat jij goed vindt.
Tja..persoonlijk blijft natuurlijk persoonlijk! En die toezegging vind ik al heel reëel. Robbert denkt (voor zover IK kan bepalen) inderdaad dat de bijbel persoonlijk voor hem zijn leidraad is. Hoe hij deze boeken interpreteert is ook weer persoonlijk. En op deze manier zijn er zoveel interpretaties mogelijk als er gelovigen zijn. Het maakt de discussie voor "ons" er echter niet gemakkelijker op.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Ja, Robbert weet precies hoe God communiceert en wat de boodschap aan de mensheid inhoudt. Hij kan ook heel goed in de hoofden kijken van de mensen die de teksten in de Bijbel neerpenden. Als die teksten echt te bont worden, dan moeten ze het wel allegorisch bedoeld hebben en dat die lui toevallig allemaal de rare neiging hadden om de teksten bijzonder on-allegorisch op papier te zetten, tja...
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 01 aug 2014 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

dikkemick schreef:Tja..persoonlijk blijft natuurlijk persoonlijk! En die toezegging vind ik al heel reëel. Robbert denkt (voor zover IK kan bepalen) inderdaad dat de bijbel persoonlijk voor hem zijn leidraad is. Hoe hij deze boeken interpreteert is ook weer persoonlijk. En op deze manier zijn er zoveel interpretaties mogelijk als er gelovigen zijn.
Nee. Er is maar een goede interpretatie en die is alleen aan Robbert bekend.
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 01 aug 2014 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik zou daar Robbert zijn antwoord wel op willen hebben.

Ik ga er dan voor het gemak vanuit de er een god bestaat. For the time being, de christelijke God.
Mijn vraag aan Robbert zou dan zijn.

Hoe kom ik aan zoveel mogelijk betrouwbare informatie m.b.t. God?
Hoe leer ik God het beste kennen?
Wie kan ik er het beste bezoeken om mijn vragen te laten beantwoorden?
Welke boeken moet ik lezen?
Kom ik zo in contact met het "hogere", het bovennatuurlijke? Het buitenzintuiglijke?

Ik WIL nl. God persoonlijk leren kennen. Robbert, jij hebt een band met God (mag ik hopen) en ik wil dit ook.

Kun je deze vragen aub voor mij beantwoorden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

RobbertVeen schreef:
Dat beloof ik schreef: Het toont wel aan dat jij tot dezelfde keuze als hem in staat bent.
Pardon??

Sorry, hoor, dit gaat me te ver. Jij en ik kunnen beter niet verder discussiëren.
Het spijt me dat mijn verwijzingen naar je eigen woorden elke keer zo hard aankomen.
Jij was het die stelde.
Geloof in God kan wel verhinderen dat ik mijn geweten tot de hoogste - énige - maatstaf neem
Misschien dat je het beeld dat ik hier nu over heb niet goed is.
Dan helpt het wellicht om verduidelijking te verschaffen aan de hand van mijn vraag:
"Zou je een geval kunnen bedenken waarin je geweten in conflict komt met god's woord, en waarin je het geweten voorrang geeft ?"

Geef zo'n geval en dan toon je aan dat ik er naast zit.
Bestaat zo'n situatie volgens jou niet, dan vraag ik me af waarom je boos wordt en de discussie met mij wil stoppen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

dikkemick schreef:Ik zou daar Robbert zijn antwoord wel op willen hebben.

Ik ga er dan voor het gemak vanuit de er een god bestaat. For the time being, de christelijke God.
Mijn vraag aan Robbert zou dan zijn.

Hoe kom ik aan zoveel mogelijk betrouwbare informatie m.b.t. God?
Hoe leer ik God het beste kennen?
Wie kan ik er het beste bezoeken om mijn vragen te laten beantwoorden?
Welke boeken moet ik lezen?

Ik WIL nl. God persoonlijk leren kennen. Robbert, jij hebt een band met God (mag ik hopen) en ik wil dit ook.

Kun je deze vragen aub voor mij beantwoorden?
Er gaat geen antwoord komen. Robbert heeft nog nooit een antwoord gegeven op dit forum en het gaat niet komen want onze Robbert evangeliseert hier. Terwijl hij leutert, zitten zijn oren voorspelbaar potdicht.

Kijk, het gaat zo: iemand stelt hier de vraag hoe het toch komt dat de meeste mensen het geloof kiezen van hun ouders.
Daarop reageert onze Robbert dat je ook bekeerlingen hebt (hij noemt natuurlijk helemaal niet de bekeerlingen vanuit het christendom naar de islam, hij komt uiteraard met een moslim die christen wordt).
Hoe dan ook, het is geen antwoord. Het is de meest botte ontkenning van een keihard feit. Hij ontkent het omdat het hem rechtstreeks raakt. Want al koos hij niet het geloof van zijn ouders, dat van de buren was welkom. Verder keek hij niet. Hij ontkent dat hij ooit heeft nagedacht over deze kwestie. Hij hapte naar het eerste het beste alternatief en dat was het dan. Nu probeert hij die keuze te rationaliseren.
Robbert kan niet uitleggen waarom hij als onwetende atheïst ooit koos voor de Bijbel in plaats van reukstaafjes te branden voor een beeld van die leuke Ganesh met zijn bolle olifantenkop. Het idee dat hij zich in een heel ander land, op een heel ander forum, nu sterk zou maken voor Ganesh is iets dat wij ons kunnen voorstellen. Hij niet.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Stel er is een God vind je de meest betrouwbare informatie daarover in het vroege christendom. Esoterische (innerlijke) christendom heeft niets te maken met de kerk en is lange tijd verborgen geweest omdat mensen ervoor vervolgd werden. De kerk heeft veel vervormd en weggelaten. De motieven kun je raden. God van het vroege christendom komt nader bij je innerlijke ge(weten) en heeft geen beelden en regels. De laatste tijd komt dat weer meer in de belangstelling en aan het licht. Antwoorden dien je in jezelf te vinden. Klinkt ook logischer als je bedenkt dat de meeste mensen vanuit zichzelf al weten wat in ieder geval niet goed is. Zonder geloof in God wordt ook vaak gezegd, je moet dat doen wat go(e)d voor je voelt.

http://www.hansstolp.nl/nl/esoterische- ... -eigenlijk
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

iznogoodh schreef:Ja, Robbert weet precies hoe God communiceert en wat de boodschap aan de mensheid inhoudt. Hij kan ook heel goed in de hoofden kijken van de mensen die de teksten in de Bijbel neerpenden. Als die teksten echt te bont worden, dan moeten ze het wel allegorisch bedoeld hebben en dat die lui toevallig allemaal de rare neiging hadden om de teksten bijzonder on-allegorisch op papier te zetten, tja...
ik hoop dat je dit ook allegorisch bedoelt. Anders is het wel een heel hatelijke karikatuur.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

k hoop dat je dit ook allegorisch bedoelt. Anders is het wel een heel hatelijke karikatuur.
Tsja, denken dat jij perfect weet hoe alles in elkaar zit, naar welke regels we wel en niet moeten luisteren uit de bijbel, hoe we ons wel naar jouw inzicht moeten gedragen maar niet naar dat van een pastoor 200 km verder...

Tsja dat lijkt mij wel meer dan een hatelijk trekje. Ik zou het zelf arrogant durven noemen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Dat beloof ik schreef:
RobbertVeen schreef:
Pardon??

Sorry, hoor, dit gaat me te ver. Jij en ik kunnen beter niet verder discussiëren.
Het spijt me dat mijn verwijzingen naar je eigen woorden elke keer zo hard aankomen.
Jij was het die stelde.
Geloof in God kan wel verhinderen dat ik mijn geweten tot de hoogste - énige - maatstaf neem
Misschien dat je het beeld dat ik hier nu over heb niet goed is.
Dan helpt het wellicht om verduidelijking te verschaffen aan de hand van mijn vraag:
"Zou je een geval kunnen bedenken waarin je geweten in conflict komt met god's woord, en waarin je het geweten voorrang geeft ?"

Geef zo'n geval en dan toon je aan dat ik er naast zit.
Bestaat zo'n situatie volgens jou niet, dan vraag ik me af waarom je boos wordt en de discussie met mij wil stoppen.
De vraag klopt niet. Om mijn stelling te bewijzen moet ik een voorbeeld geven van een handeling die ik volgens mijn geweten zou moeten doen, maar vanwege Gods Woord toch niet goed is.
Stel dat ik iemand aanrijd midden in de nacht op een verlaten weg. Niemand zal er ooit achter komen dat ik dat gedaan heb. Mijn slachtoffer sterft. Ik rijd nu eerst naar huis en mijn vrouw zegt tegen me dat ik alles moet stilhouden, en de sporen moet uitwissen want het was maar een ongelukje en wanneer de zaak bij de politie gebracht wordt ontstaat er enorme schade voor het gezin.
Mijn geweten zal me kunnen ingeven dat er een afweging van waarden is, waarin de schade voor mijn gezin niet opweegt tegen het voordeel van mijn arrestatie en berechting etc. Ik heb immers de wet overtreden, maar dat geheim te houden richt op zich geen grotere schade aan.
Op grond van Gods Woord moet ik mij echter onderwerpen aan de wetten van het land waar ik woon. Die eisen van mij dat ik mezelf bij de politie meld. Mijn geweten zegt me dat de schade voor mijn gezin buitenproportioneel is -zij zijn immers aan alles onschuldig en wanneer ik gestraft word, geldt dat ook voor hen.
In dat geval zou ik mijn vrouw moeten uitleggen dat er boven mijn eigen inschatting van goed en kwaad - waarin mijn vrouw en kinderen op de eerste plaats komen - er ook nog zoiets is als gehoorzaamheid aan Gods Woord.

Ik heb nog een mooier voorbeeld, maar dat geef ik nadat ik weer eens een normale nachtrust heb gehad
Overigens wilde ik niet alle conversatie afbreken, maar wel een einde maken aan het welles-nietes waarin we beland waren.
Een handeling doen volgens mijn geweten in strijd met Gods wil heet Christelijk gesproken trouwens een zonde.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

pallieter schreef:
k hoop dat je dit ook allegorisch bedoelt. Anders is het wel een heel hatelijke karikatuur.
Tsja, denken dat jij perfect weet hoe alles in elkaar zit, naar welke regels we wel en niet moeten luisteren uit de bijbel, hoe we ons wel naar jouw inzicht moeten gedragen maar niet naar dat van een pastoor 200 km verder...

Tsja dat lijkt mij wel meer dan een hatelijk trekje. Ik zou het zelf arrogant durven noemen.
Ik heb er geen bezwaar tegen dat de discussie soms hard tegen hard gaat, maar dat pik ik alleen maar van mensen die een inhoudelijke bijdrage hebben geleverd. Niet van joelende forumjongeren. Als je er prijs op stelt dat ik je serieus neem als gesprekspartner is beleefdheid wel aan te raden. Zoniet dan zijn we klaar met elkaar.
Plaats reactie