Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Storm
Bevlogen

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door Storm »

@Karssenberg openstaan voor het christelijke geloof vraagt van jou en mij ook openstaan voor anders gelovigen, niet gelovigen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Haha! De borrelnoten en het drankje staan spreekwoordelijk weer klaar! Ga vooral zo door!

@Karssenberg:

Ik denk dat jij behoort tot de categorie waar mijn zus ook bij hoort, trouwens niets negatiefs over mijn zus, maar kun je je vinden in deze stelling:

Als er in de Bijbel had gestaan dat de profeet Jona door een haring was ingeslikt, had je dat dan ook geloofd?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

lost and not found yet! schreef: @Karssenberg:
Als er in de Bijbel had gestaan dat de profeet Jona door een haring was ingeslikt, had je dat dan ook geloofd?
Ik ken iemand die zou zeggen dat hij het niet belangrijk vindt om te weten wat voor soort vis het is geweest.
Dat er wel belangrijker dingen zijn om je in te verdiepen.
Het gaat er bij hem om dat God in dit verhaal laat zien dat bij Hem niets onmogelijk is als hij iemand wil redden en dat dat op de meest wonderbaarlijke manieren gebeuren kan.
En dan zou hij snel met andere voorbeelden komen zoals Daniël in de leeuwenkuil of de doortocht door de Rode Zee.
Wat men niet begrijpt daar heeft men diep ontzag voor omdat het in de bijbel staat.
Als men aan dit soort dingen begint te twijfelen dan wordt de hele bijbel onbetrouwbaar en kan men wel stoppen met het geloven.
En dat is het laatste wat ze willen.
Maar wellicht is Karssenberg wat nuchterder.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: Als er in de Bijbel had gestaan dat de profeet Jona door een haring was ingeslikt, had je dat dan ook geloofd?
Hahaha...er staan vreemder zaken in welke geloofd moeten worden. Neem de alles behalve unieke opstanding uit de dood (met 1 verschil uiteraard: Die van Jezus is werkelijk bebeurd, de rest zijn mythen/sagen/verhalen.)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

[qu
writer schreef: Maar wellicht is Karssenberg wat nuchterder.
Inderdaad.
In het eerste hoofdstuk van Genesis wordt nuchter en sober beschreven, hoe God hemel en aarde met alles erop en eraan schiep. Vergeleken daarmee is de geschiedenis van Jona in de vis een klein wonder. Als ik dat niet kan geloven, hoe zou ik dan wel kunnen geloven, dat God alles en iedereen gemaakt heeft en dat eenmaal alle gelovigen met hun eigen lichaam weer zullen opstaan?

Wat in Jona wordt beschreven gebeurt niet dagelijks, dat geef ik toe. God schiep de dieren en de mensen en liet hen beantwoorden aan wetten en regels. Dat is de natuurlijke gang van zaken. Maar degene, die de natuurwetten schiep staat daar zelf boven en is bij machte om zelf bovennatuurlijke gebeurtenissen te laten plaatsvinden.

Het grote wonder in het boek Jona is niet dat de 'grote vis' Jona opslokte en daar bracht, waar hij moest zijn, in de richting van Ninevé. Het grote wonder is, dat een miljoenenstad zich bekeerde, toen Jona aankondigde, dat de stad zou worden omgekeerd (iets wat Jona graag had gezien). God was barmhartiger dan zijn halsstarrige profeet, die al heel zielig deed, toen de boom, waar hij schaduw van kreeg verdorde, maar er blijkbaar geen enkele moeite mee zou hebben, dat een enorme stad met alleen al 120000 kinderen 'en dan nog al die dieren', allemaal schepselen van God zou worden vernietigd.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Karssenberg
Banned

lost and not found yet! schreef: Ik denk dat jij behoort tot de categorie waar mijn zus ook bij hoort, trouwens niets negatiefs over mijn zus, maar kun je je vinden in deze stelling:

Ja, dat klopt. En als er zou staan, dat een kameel gemakkelijker door het oog van een naald gaat dan dat iemand, die zichzelf denkt te kunnen redden het koninkrijk der hemelen binnengaat, dan geloof ik dat ook. Maar wat voor mensen onmogelijk is, is mogelijk voor God. Hij is in staat om onwillige profeten te brengen, waar Hij wil en verloren mensen terug te laten vinden.

Doe de groeten aan je zus bij gelegenheid.
Karssenberg
Banned

Storm schreef:@Karssenberg openstaan voor het christelijke geloof vraagt van jou en mij ook openstaan voor anders gelovigen, niet gelovigen.
Dat is waar, Storm. We moeten geïnteresseerd zijn in alle mensen, ook ongelovigen. En we moeten liefdevol en geduldig zijn ten opzichte van mensen, die het moeilijk vinden om te geloven, temeer omdat we het zelf vaak ook moeilijk vinden, zeker als je ziet wat er in de wereld gebeurt of in je naaste omgeving. Zoals Jezus ook liefdevol was naar mensen met een zwak geloof.
Maar tegelijk stond Jezus niet open tegenover de Farizeeën en schriftgeleerden, die bewust wilden twijfelen aan Hem en Hem betitelden als een zoon van de duivel. Juist hun kondigt Hij het oordeel aan.
Ook in onze tijd kom je mensen tegen, die de waarheid niet alleen ontkennen, maar bewust onder houden als een bal, die je met geweld onder water moet houden. Die niet maar de waarheid van de bijbel ongeïnteresseerd ontkennen en overgaan tot de orde van de dag (alsof het over een groene theepot gaat, die al of niet bestaat), maar alles in het werk stellen om die voortdurend te bespotten en tegen te spreken. Ik wil openstaan voor mensen, die zulke dingen doen en ze graag ontmoeten. Maar hun handelwijze: nee, daar heb ik geen enkel begrip voor.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Karssenberg schreef: Ook in onze tijd kom je mensen tegen, die de waarheid niet alleen ontkennen, maar bewust onder houden als een bal, die je met geweld onder water moet houden. Die niet maar de waarheid van de bijbel ongeïnteresseerd ontkennen en overgaan tot de orde van de dag (alsof het over een groene theepot gaat, die al of niet bestaat), maar alles in het werk stellen om die voortdurend te bespotten en tegen te spreken. Ik wil openstaan voor mensen, die zulke dingen doen en ze graag ontmoeten. Maar hun handelwijze: nee, daar heb ik geen enkel begrip voor.
Maar heb je mensen die de waarheid van de Bijbel geïnteresseerd ontkennen. Die heel goed de inhoud kennen, en vaak beter dan christenen het ontstaan ervan kennen. Wil je wel openstaan voor hun ideeën?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Bonjour schreef: Maar heb je mensen die de waarheid van de Bijbel geïnteresseerd ontkennen. Die heel goed de inhoud kennen, en vaak beter dan christenen het ontstaan ervan kennen. Wil je wel openstaan voor hun ideeën?
Ik ken de bijbel uit mijn hoofd.
Waarom stuurde God Abraham niet naar Sodom om hen te bekeren om zo de onschuldige kinderen van die stad te sparen?
Verdiende Nineve beter dan Sodom?
Het lijkt wel of de God in het OT overal een spelletje van maakte, zoals het Hem uitkwam, dat Hij totaal geen interesse in de mensen had die niet tot zijn uitverkoren volkje behoorden, alles draaide om Hem, de grote Schepper.
De hart van de Farao van Egypte moest verhard worden zodat de "ganse aarde van zijn grootheid (wonderen) zou horen"
Dat is de andere kant van jouw God Henk Karssenberg, jij pikt alleen de mooie dingen uit de bijbelverhalen, het redden de stad Nineve, ik kijk verder en vergelijk.

nb.
Ik schrijf dit niet om op jouw God te schelden, ik wil alleen aantonen dat zulk een God gewoonweg niet kan bestaan, dat alle verhalen over Hem alleen door mensen in die tijd bedacht kunnen zijn, zoals ze tegen Hem aankeken.
Zo ook het verhaal van Jona en de vis.
NB: Doe wel en zie niet om.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Karssenberg schreef:
Storm schreef:@Karssenberg openstaan voor het christelijke geloof vraagt van jou en mij ook openstaan voor anders gelovigen, niet gelovigen.
Dat is waar, Storm. We moeten geïnteresseerd zijn in alle mensen, ook ongelovigen. En we moeten liefdevol en geduldig zijn ten opzichte van mensen, die het moeilijk vinden om te geloven, temeer omdat we het zelf vaak ook moeilijk vinden, zeker als je ziet wat er in de wereld gebeurt of in je naaste omgeving. Zoals Jezus ook liefdevol was naar mensen met een zwak geloof.
Maar tegelijk stond Jezus niet open tegenover de Farizeeën en schriftgeleerden, die bewust wilden twijfelen aan Hem en Hem betitelden als een zoon van de duivel. Juist hun kondigt Hij het oordeel aan.
Ook in onze tijd kom je mensen tegen, die de waarheid niet alleen ontkennen, maar bewust onder houden als een bal, die je met geweld onder water moet houden. Die niet maar de waarheid van de bijbel ongeïnteresseerd ontkennen en overgaan tot de orde van de dag (alsof het over een groene theepot gaat, die al of niet bestaat), maar alles in het werk stellen om die voortdurend te bespotten en tegen te spreken. Ik wil openstaan voor mensen, die zulke dingen doen en ze graag ontmoeten. Maar hun handelwijze: nee, daar heb ik geen enkel begrip voor.
Nogmaals wat kom je hier eigenlijk doen?
Dit is een forum van vrijdenkers en die houden nu eenmaal uit gewoonte ballen onder water om te kijken hoe lang ze dat vol kunnen houden en omdat ze gefascineerd zijn door dat soort fenomenen. De waarheid zoals jij het brengt is juist tegenovergesteld aan het onder water houden van een bal, daar blijft de bal onder water zonder dat ze ook maar enige weerstand nodig heeft geheel tegen wat de ervaring van de natuurwetten ons leert. Eigenlijk ben jij degene die de waarheid geweld aan doet door niet op ervaring gebaseerde prietpraat te verkondigen.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lost and not found yet! schreef:
Ik denk dat jij behoort tot de categorie waar mijn zus ook bij hoort, trouwens niets negatiefs over mijn zus, maar kun je je vinden in deze stelling:

:) Maar dan duikt er gelijk een nieuw probleem op waar theologen een oordeel over moeten vormen: "Met of zonder uitjes"!
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

PietV. schreef:
lost and not found yet! schreef:

:) Maar dan duikt er gelijk een nieuw probleem op waar theologen een oordeel over moeten vormen: "Met of zonder uitjes"!
En hoeveel uitjes ? Maar geldt dat niet alleen maar voor gekaakte haring . Die is al dood en niet in staat meer om wat dan ook in te slikken. Maar ook dat lijkt geen onoverkomelijk probleem te zijn als je er maar in gelooft. Eigenlijk bestaan er geen ongeloofwaardige problemen voor de ware gelovige, anything goes ? !
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Karssenberg schreef:
Wat in Jona wordt beschreven gebeurt niet dagelijks, dat geef ik toe. God schiep de dieren en de mensen en liet hen beantwoorden aan wetten en regels. Dat is de natuurlijke gang van zaken. Maar degene, die de natuurwetten schiep staat daar zelf boven en is bij machte om zelf bovennatuurlijke gebeurtenissen te laten plaatsvinden.
Een wereld, een heelal, een universum schapen komt zeker vaker voor?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef:
Karssenberg schreef:
Een wereld, een heelal, een universum schapen komt zeker vaker voor?
Jazeker! Alleen niet door de Chr. God.

Maar DAT zijn uiteraard mythen/sagen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Karssenberg schreef:[qu
writer schreef: Maar wellicht is Karssenberg wat nuchterder.
Inderdaad.
In het eerste hoofdstuk van Genesis wordt nuchter en sober beschreven, hoe God hemel en aarde met alles erop en eraan schiep. Vergeleken daarmee is de geschiedenis van Jona in de vis een klein wonder. Als ik dat niet kan geloven, hoe zou ik dan wel kunnen geloven, dat God alles en iedereen gemaakt heeft en dat eenmaal alle gelovigen met hun eigen lichaam weer zullen opstaan?

Het grote wonder in het boek Jona is niet dat de 'grote vis' Jona opslokte en daar bracht, waar hij moest zijn, in de richting van Ninevé. Het grote wonder is, dat een miljoenenstad zich bekeerde, toen Jona aankondigde, dat de stad zou worden omgekeerd (iets wat Jona graag had gezien). God was barmhartiger dan zijn halsstarrige profeet, die al heel zielig deed, toen de boom, waar hij schaduw van kreeg verdorde, maar er blijkbaar geen enkele moeite mee zou hebben, dat een enorme stad met alleen al 120000 kinderen 'en dan nog al die dieren', allemaal schepselen van God zou worden vernietigd.
Weet je wat het grootste probleem is met zowel vrijdenkers als met gelovigen ? Ze nemen de beeldspraak, zo typisch voor de oosterse vertelkunst voor gebeurde feiten. Denk je nu écht dat men toen al zoiets voor feit aanzag ?
Wat de schrijver van dit verhaaltje, Jona en de grote vis wil duidelijk maken is dat de Hebreeërs reeds driemaal waren opgeslokt door een wereldmacht, maar steeds opnieuw werd uitgespuwd. Drie dagen kan je net zogoed vertalen in drie tijden of drie periodes. Dit verhaal gaat over hoop op bevrijding in een periode van bezetting. Zelfde symbool werd zelfs gevonden op ossuaria uit de 1e eeuw als hoop op bevrijding.
Jij maakt daar een parodie van.
Gesloten