religie ziekte?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
Jagang
Ontoombaar

Re: religie ziekte?

Bericht door Jagang »

HJW schreef:Ik reageerde oorspronkelijk op de topicstarter en vond het bizar dat gelovigen geestesziek werden genoemd.
En daar was ik het mee eens.
Tweede punt is dat wetenschap ook niet alles weet.
Dat beweert niemand.
Maar vervolgens gebruik je deze onwetendheid om religie kredietwaardigheid te verlenen, en daar is mijn voornaamste kritiek op gericht.
Derde punt was dat ik Dawkins doorgeschoten en intolerant vind.

Met name dat laatste viel geloof ik niet lekker en daardoor gng de discussie een andere kant op.
Tsja, dat mag je best vinden, maar als dat is omdat hij uitsluitend wetenschappelijke argumenten accepteert in een wetenschappelijke discussie, dan verwijs ik je terug naar punt 2.
Bezwaren koesteren is je goed recht, maar zonder verdere onderbouwing kan ik het niet echt serieus nemen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

HJW schreef:Ik reageerde oorspronkelijk op de topicstarter en vond het bizar dat gelovigen geestesziek werden genoemd.
Tweede punt is dat wetenschap ook niet alles weet.
Derde punt was dat ik Dawkins doorgeschoten en intolerant vind.

Met name dat laatste viel geloof ik niet lekker en daardoor gng de discussie een andere kant op.
Zoals ik ook al aangaf ben ik het ook niet eens met de stelling dat alle gelovigen geestesziek zijn.
Natuurlijk heb je altijd extremen, maar die heb je zowel onder gelovigen als niet gelovigen, en dat veel daarvan geestesziek zijn wil ik best aannemen.

Punt 2: Wetenschap kan ook niet alles weten want wetenschap is constant onderhevig aan voortschrijdend inzicht.
Er zal dus (denk ik) nooit enig moment zijn waarop we m.b.v. wetenschappelijke methoden alles weten.
Maar dat wil dan nog niet zeggen dat je dan maar zodra wetenschap nog geen antwoord heeft op iets, je dan maar te pas en te onpas god in kan vullen.
De meeste religies claimen dat alles al geweten is, nu en in de toekomst.
Dat veroorzaakt een stilstand in het denken en ontdekken.

Wat Dawkins betreft viel een niet terechte beschuldiging vooral niet lekker.
Vanuit het perspectief van een gelovige is Dawkins niets minder dan een atheïstisch roofdier welk er op uit is om religie koste wat kost te bestrijden.
Maar dat is een onterechte vaststelling ingegeven door angst voor een onontkoombare logische voorstelling van zaken door Dawkins aangaande religieuze claims.
Dawkins is niet meer en niet minder dan een briljant evolutiebioloog die allergisch is voor creationistische aanvallen op de wetenschap op basis van niet wetenschappelijke argumenten!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Misschien een leuk tussendoortje om te kijken hoe ziek je bent :angel10:
Mijn uitslag was: Secular Humanism

http://www.selectsmart.com/RELIGION/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

dikkemick schreef:Misschien een leuk tussendoortje om te kijken hoe ziek je bent :angel10:
Mijn uitslag was: Secular Humanism

http://www.selectsmart.com/RELIGION/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nooit verwacht. :roll:
Your top result is
Secular Humanism
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Non- theist
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
HJW
Diehard

Re: religie ziekte?iu

Bericht door HJW »

Jagang schreef: Als ik een partner heb, geloof ik haar wel.
Op basis van subjectieve ervaringen dus.
Niet keihard wetenschappelijk bewijs.
Of een vaststelling/ontdekking die gedaan is dankzij (en niet ondanks) religie?
En dan heb ik het niet over een ontdekking van een gelovige die de wetenschappelijke standaard hanteerde, maar een echte religieuze ontdekking.
Deze vraag is onmogelijk te beantwoorden.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Bonjour schreef: Iets goeds doen omdat je anders straf krijgt? Goed doen omdat je gezegd wordt dat je goed moet doen?
Dat is inderdaad het risico als het vanuit geloof komt.
Toch zijn er ook die het wel gewoon vanuit naastenliefde doen.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

dikkemick schreef:
Een verantwoordelijk integer intellectueel wereldbeeld moet wat betreft feitelijke kennispotenties gebaseerd zijn op betrouwbare en goed gevalideerde kenmethoden.

Want in meer topics heb ik gevraagd: Wat is er mis met bovenstaand citaat?
En omdat de gelovige doorgaans niet meer open kan/wil staan voor dit integer intellectueel en verantwoordelijk wereldbeeld noem ik de gelovige niet ziek, maar armoedig/armzalig van geest.
Het is een prima citaat.......als je de ratio als enige manier erkent om de wereld re duiden.

Ik ben het met je geestes-armoede gedeeltelijk eens.
Geloof beperkt je in de gedachten die je mag hebben. Ken uzelf is uit den boze. Niet buiten de pot pissen, het gevaar ligt op de loer.

Maar voor mij is de ratio en de wetenschap bijna vergelijkbaar geestig-armoedig.
- er is geen waarom
- je moet er geen bedoeling achter zoeken
- de natuurkrachten zijn er gewoon
- alleen meetbaar bewijs leidt tot waarheidsvinding
Ook hier stuit ik dus op beperkingen.
Het sluit een groot deel van de werkelijkheid uit. Moet je eigenlijk geen vragen over stellen.
Voor mij is dat ongeveer hetzelfde.

Ik wil meer dan dat.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Jagang schreef: Tsja, dat mag je best vinden, maar als dat is omdat hij uitsluitend wetenschappelijke argumenten accepteert in een wetenschappelijke discussie, dan verwijs ik je terug naar punt 2.
http://www.skepsis.nl/dawkins.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://vrijspraak.wordpress.com/2008/0 ... d-dawkins/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_Dawkins#Kritiek" onclick="window.open(this.href);return false;

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zelf heb ik een poging gedaan om God als misvatting door te komen.
Maar ik vond het net zo'n gruwelijk boek als "Godbewijzen" van twee christenen: het is eenzijdig.
Eén lange tirade, dat moet wel een gefrustreerd typetje zijn.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Erik schreef: Maar dat wil dan nog niet zeggen dat je dan maar zodra wetenschap nog geen antwoord heeft op iets, je dan maar te pas en te onpas god in kan vullen.
Dat zeg ik ook nergens.
Wij mensen kunnen ook heel goed zelf dingen invullen.
Wetenschap heeft bijvoorbeeld weinig te melden over moraliteit.
Wij vinden dat je je medemens niet mag vermoorden en niet mag bestelen.
Dat zijn onze eigen subjectieve invullingen over hoe we graag willen dat onze maatschappij werkt.
Daar komt de wetenschap niet of nauwelijks om de hoek kijken.
En hoelang zou iemand de gevangenis in moeten bij een overtreding ? Dat wordt niet wetenschappelijk bepaald.
De meeste religies claimen dat alles al geweten is, nu en in de toekomst.
Dat veroorzaakt een stilstand in het denken en ontdekken.
Helemaal mee eens.
Maar wetenschap kan ook tot stilstand leiden.
Wat Dawkins betreft viel een niet terechte beschuldiging vooral niet lekker.
Zie mijn vorige bijdrage.
De kritiek op hem wordt breed gedragen. En ook door atheïsten.
Maar dat is een onterechte vaststelling ingegeven door angst voor een onontkoombare logische voorstelling van zaken door Dawkins aangaande religieuze claims.
Dawkins is niet meer en niet minder dan een briljant evolutiebioloog die allergisch is voor creationistische aanvallen op de wetenschap op basis van niet wetenschappelijke argumenten!
Dat is niet correct.
Hij is tegen elke religieuze opvatting en dat baseert hij op fundamentalistische overtuigingen van een deel van de gelovigen.
Lees de stukjes maar eens in mijn vorige bijdrage.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Jagang schreef: Maar vervolgens gebruik je deze onwetendheid om religie kredietwaardigheid te verlenen, en daar is mijn voornaamste kritiek op gericht.
Kun jij mij aangeven (onderbouwen) waar ik dat gedaan heb ?
Ik heb het zelf nog eens nagelezen, maar ik kan zo niet iets vinden waarin ik dit stel.
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Vanaf
Bonjour schreef:
HJW schreef:En een wetenschappelijke fundamentalist blijft erbij dat alleen wetenschappelijk bewijs waarde heeft.
Geef eens een voorbeeld van niet wetenschappelijk bewijs. Is dat bewijs dat je niet kan vaststellen, niet kan controleren?

Of probeer je te zeggen dat wetenschappers moeten geloven in fabeltjes?
Zijn we nu uitgekomen op dat iemand misschien vanuit zijn geloof wel eens goede daden doet.

Ik ben nog niet verder gekomen in een beeld van niet-wetenschappelijk bewijs.
We hebben het even gehad over liefde, maar dat was niet volgens iedereen een goed argument. Bovendien denk ik dat het sowieso niet te bewijzen is.Ik val erover dat je 'wetenschappelijk' gebruikt in de constructie 'wetenschappelijk bewijs'.
Als wetenschappers argumenten moeten meenemen die net zo zeker zijn "ik houd van jou", een uitspraak die vaak wel waar is, maar ook nog wel eens niet waar, dan waren we nog niet op een rond wiel uitgekomen.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

HJW schreef: Het sluit een groot deel van de werkelijkheid uit. Moet je eigenlijk geen vragen over stellen.
Voor mij is dat ongeveer hetzelfde.

Ik wil meer dan dat.
Geef nu eens een voorbeeld van een werkelijkheid die uitgesloten is. Niet iets waarvan jij denkt dat het werkelijkheid is, maar iets wat echt werkelijk is.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Bonjour schreef: Geef nu eens een voorbeeld van een werkelijkheid die uitgesloten is. Niet iets waarvan jij denkt dat het werkelijkheid is, maar iets wat echt werkelijk is.
Moraliteit, humor, kunst.
Wat in Nederland onder moraliteit wordt verstaan kan heel wat anders zijn dan wat er in Australië onder wordt verstaan.
Niet wetenschappelijk vast te stellen, maar wel de basis voor de wetgeving.

In Nederland mag je niet zomaar een vuurwapen kopen, in Amerika heb je de doodstraf.
Zoveel verschillen, allemaal subjectief.
Maar wel de werkelijkheid.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

HJW schreef:Wetenschap heeft bijvoorbeeld weinig te melden over moraliteit.
Dat is niet correct.
HJW schreef:Ik wil meer dan dat.
Wat dan?

Overigens ben ik toch benieuwd naar jouw antwoord op een eerdere vraag die je denk ik over het hoofd gezien hebt.
HJW schreef:De uitspraak: God bestaat is wetenschappelijk niet te weerleggen.
De uitspraak: Kabouters bestaan en ze hebben rode puntmutsjes is wetenschappelijk niet te weerleggen.
Waarom is dat HJW?

Plaats reactie