Fundi schreef:Het probleem is natuurlijk ook dat het voor jou vaststaat dat het niets met God te maken kan hebben. Je bent er immers van overtuigd dat God niet bestaat. Iedere andere verklaring dan God, desnoods een zeer onwaarschijnlijke, is dan een betere.
Nee, net zo min als ik zou beweren dat het vaststaat dat er helemaal geen buitenaards leven bestaat. Hoe zou ik dat zeker kunnen weten?
Wanneer iemand claimt een UFO te hebben gezien met zijn eigen ogen, hoe zou ik kunnen denken dat iedere andere verklaring ervoor beter is dan te geloven wat hij zegt? Ik zou kunnen denken 'Waarschijnlijk is het wat anders geweest wat hij zag', of ik zou kunnen denken 'Jammer dat ik er niet bij was, ik zou het ook hebben willen zien', maar wat jij zegt zou ik nu net
niet kunnen denken. Het enige wat ik opmerk is dat je interpretatie van het gebeuren niet veel overtuigingskracht heeft.
Wat ik opmerk is dat gelovigen een psychische behoefte hebben om een 'levende God' te ervaren in hun leven. Dat is tenslotte waar het in hun geloof om te doen is. Ik stip dus iets aan wat je in aanmerking moet nemen.
Wat ik ook opmerkte is dat ik beweer evenzogoed 'God' ervaren te hebben op bepaalde momenten in mijn leven en dus denk te weten waar je het over hebt. Later ben ik me ervan bewust geworden dat ik wat dat betreft te overmoedig en te onkritisch naar mezelf was.
Ik trek inderdaad een conclusie, namelijk dat jouw interpretatie van je ervaring ('goddelijke interventie in je leven') voor mij geen overtuigingskracht heeft, omdat de psyche van een mens heel gemakkelijk die gevoelens ook zonder het bestaan van een god kan opwekken. Een scenario zonder God is dus waarschijnlijker dan het scenario met een God.
Ik zal het verduidelijken met een ander voorbeeld. Ik neem aan dat je ooit ook op de passages stootte waarin verteld werd dat Jezus uit een maagd geboren werd. Ik neem aan dat je het verhaal gelooft. Is je geloof eraan gebaseerd op:
1-De eerste keer dat ik het las openbaarde God aan mij dat dit de waarheid is?
2-Geschiedkundig bewijsmateriaal is sterk genoeg om er geloof aan te schenken?
3-Je gelooft het liever dan dat je het verwerpt, omdat je geloof een crisis ervaart indien je het gaat ontkennen, want dan staat er op z'n ergst een leugen in de bijbel en op zijn best een betreurenswaardig misverstand.
Voordat je zelf erop antwoordt concludeer ik dat alternatief 3 het meest waarschijnlijk is, aangezien van 2 met zekerheid geen sprake is, en alternatief 1 veel onwaarschijnlijker is dan alternatief 3.
Ik begrijp dat van jouw kant. En het zij zo, we kunnen elkaar daarin immers niet overtuigen.
Klopt. Net zo goed als jij niet kunt ontkennen wat ik heb ervaren kan ik dat niet doen wat betreft jouw ervaringen.
Ik vind jouw achtergrond opmerkelijk, hoe jij dat voor mekaar krijgt is voor mij een raadsel. Misschien beschouwen we beide elkaar in dat opzicht wel als vreemd verschijnsel.
Dat klopt ook. Net zoals jouw geval van bekering zeldzaam is wordt mij verteld dat mijn afvallen van vroom geloof dat ook is. Willem Ouweneel schrijft ergens dat de kans dat iemand die heel lang een heel vroom leven heeft geleid op atheïsme uitkomt
bijna nihil is.
Maar voor dit soort raadsels kunnen wel (tenminste gedeeltelijke) verklaringen worden gegeven. Om het raadsel voor mijzelf te verklaren heb ik aangevoerd dat emigratie naar een vreemd land een stuk helpt om zelfs van het diepste wat in je is losgeslagen te worden (Ik ben op mijn 20ste naar het buitenland gegaan, en daarna nooit meer voor langer dan twee weken in Nederland geweest).
Jij probeert van jou kant een verklaring te zoeken wat zich met mij heeft afgespeeld en ik merk dat ik ook die neiging richting jou heb.

Inderdaad. Daarom is een getuigenis van 'gevoelens' of 'emotionele ervaring' enkel een getuigenis van gevoelens en emotionele ervaring. Die gevoelens kun je niet ontkennen. Maar hoe ze geïnterpreteerd moeten worden in het geval van religie is problematisch.
Om afvalligheid uit te leggen komt de doorsnee vrome christen aan met "maar jij bent duidelijk nooit een echte christen geweest".
Ik zit me bijvoorbeeld af te vragen wat jij bedoelt met "gevoelens van geloof en de werking van Gods Geest". Omdat je die nogal nadrukkelijk noemt in de beschrijving van jezelf als gelovige, ben ik benieuwd welke rol en betekenis die voor je hadden.
Het waren momenten van intens geluk, extatisch gevoel van harmonie en de aanwezigheid van God 'stromend door mij heen' en 'overal om mij heen'. Ik herinner me een moment in de chapel van het Londense college waar ik theologie studeerde (ik was 22 of 23), dat ik hierdoor overstelpt werd en me daarna een lange tijd afvroeg hoe het mogelijk is dat sommige mensen niet in God geloven. Het gevoel was zo intens dat ongeloof onbegrijpelijk werd. En zo sterk dat de herinnering eraan van tijd tot tijd weer tevoorschijn kwam tot op de dag van vandaag.
Voor een algemenere beschrijving van mijn geloof, dit schreef ik in 2002:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat die zeldzame ervaringen van intense gevoelens betreft, die zijn eigenlijk onbeschrijfbaar. Ook loop je daar niet mee te koop, je weet dat je het niet kan uitleggen en niemand het begrijpt. En toch is het niet waar. Iedereen met een wat langer en rijk gevoelsleven kent deze zeldzame momenten. Het is ook gemakkelijk om de parallel te zien met verliefdheid. Iedereen die
dit lied begrijpt en ervaren heeft, en er nog tranen van in zijn ogen kan krijgen weet waar ik over spreek. In feite is het liefdeslied
My heart will go on niet te onderscheiden van the full gospel zodra je uitlegt dat 'you' = Jezus. Het komt vast nog wel eens in het christelijke liedboek.
Every night in my dreams
I see you, I feel you
That is how I know you go on
Far across the distance
And spaces between us
You have come to show you go on
Near, far, wherever you are
I believe that your heart does go on
Once more you open the door
And you're here in my heart
And my heart will go on and on
Love can touch us one time
And last for a lifetime
And never let go till we're gone
You're here, there's nothing I fear
And I know that my heart will go on
We'll stay forever this way
You are safe in my heart
And my heart will go on and on
Ik werd uiteindelijk dan ook atheïst door tijdens een lange autorit de titel van Richard Dawkins' (The God Delusion) eerste hoofdstuk te overdenken: "
A deeply religious non-believer". Ik begreep dat er geen essentieel verschil is tussen mij en hem.