De staat? je zult een dakloze bedoelen! Uiteraard moet je kunnen aanmelden dat je dat niet wilt, en in plaats daarvan er voor kiest om je huis mee te laten begraven. Er ontstaan uiteraard wel problemen als je geen alleenstaande bent, maar dat heb je met mankgaande vergelijkingen.Willempie schreef:Een gedachte die ik onlangs las (weet helaas niet meer van wie): De maatschappij (de staat) heeft dringend behoefte aan meer huizen dus huizen moeten na het overlijden automatisch worden overgedragen aan de staat. Allemaal mee eens? En zo niet, waarom niet?
iedereen donor
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: iedereen donor
Ik wens u alle goeds
Het punt is volgens mij dat de staat niet het recht heeft om zich eigendom van de individu toe te eigenen. Zo had ik het althans begrepen.Peter van Velzen schreef:De staat? je zult een dakloze bedoelen! Uiteraard moet je kunnen aanmelden dat je dat niet wilt, en in plaats daarvan er voor kiest om je huis mee te laten begraven. Er ontstaan uiteraard wel problemen als je geen alleenstaande bent, maar dat heb je met mankgaande vergelijkingen.Willempie schreef:Een gedachte die ik onlangs las (weet helaas niet meer van wie): De maatschappij (de staat) heeft dringend behoefte aan meer huizen dus huizen moeten na het overlijden automatisch worden overgedragen aan de staat. Allemaal mee eens? En zo niet, waarom niet?
Hallo meneer God, met Anna.
Maar als je dood bent van wie ben je dan?Willempie schreef:
Het punt is volgens mij dat de staat niet het recht heeft om zich eigendom van de individu toe te eigenen. Zo had ik het althans begrepen.
Je familie die je gaat: begraven, cremeren, balsemen of opzetten. Maar dit kan allemaal toch ook zonder, lever, hart of hoornvlies dus wat is je punt?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Het punt is dat de overheid niet het recht heeft om te beslissen wat er met onze organen gebeurt. Ik doel nu op het juridische aspect en niet op de morele kant van de zaak. Zodra de overheid zich hiermee gaat bemoeien gaan bij mij alarmbellen rinkelen. What is next?doctorwho schreef:Maar als je dood bent van wie ben je dan?Willempie schreef:
Het punt is volgens mij dat de staat niet het recht heeft om zich eigendom van de individu toe te eigenen. Zo had ik het althans begrepen.
Je familie die je gaat: begraven, cremeren, balsemen of opzetten. Maar dit kan allemaal toch ook zonder, lever, hart of hoornvlies dus wat is je punt?
"de overheid" is geen persoon maar een representatie van de kiezersWillempie schreef: Zodra de overheid zich hiermee gaat bemoeien gaan bij mij alarmbellen rinkelen. What is next?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
Nou, dat doet de overheid dus ook niet. Waar haal je dat waanidee vandaan?Willempie schreef:Het punt is dat de overheid niet het recht heeft om te beslissen wat er met onze organen gebeurt.
Nou, dat doet de overheid dus wel zodra zij daar wetgeving op loslaat. Waarom is dat een waanidee?Gijs schreef:Nou, dat doet de overheid dus ook niet. Waar haal je dat waanidee vandaan?Willempie schreef:Het punt is dat de overheid niet het recht heeft om te beslissen wat er met onze organen gebeurt.
Dat klopt. En dat noemen we de overheid.doctorwho schreef:"de overheid" is geen persoon maar een representatie van de kiezersWillempie schreef: Zodra de overheid zich hiermee gaat bemoeien gaan bij mij alarmbellen rinkelen. What is next?
In de wet die de overheid daarop wil "loslaten", wordt iedereen zoveel mogelijk gedwongen om (zelf!) te beslissen over de beschikbaarheid van zijn organen voor transplantatie. Of anders iemand aan te wijzen die na zijn dood daarover moet beslissen.Willempie schreef: Het punt is dat de overheid niet het recht heeft om te beslissen wat er met onze organen gebeurt.Gijs schreef: Nou, dat doet de overheid dus ook niet. Waar haal je dat waanidee vandaan?Willempie schreef: Nou, dat doet de overheid dus wel zodra zij daar wetgeving op loslaat. Waarom is dat een waanidee?
Nergens in dit proces is het de overheid die beslist wat er met jouw organen moet gebeuren. Jij schijnt te denken van wel en dat vind ik dus een waanidee want het is apert onjuist.
Overigens vind ik het wetsvoorstel van mevrouw Dijkstra een slecht en overbodig product. Maar niet principieel verwerpelijk, want de beslissing over eventuele orgaandonatie blijft liggen bij de burger. Ik kan er dus mee leven.
- Peter van Velzen
- Site Admin
De staat eigent zich met deze wet geen eigendommen toe. Een dode heeft geen eigendommen, en de nabestaanden hebben ook geen eigendomsrechten op het lijk. De staat al evenmin. De begunstigden zijn de mensen die gebaat zijn met de orgaantransplantatie, niet "de staat". Je vergelijking heeft niet eens een been om op te staan.Willempie schreef:Het punt is volgens mij dat de staat niet het recht heeft om zich eigendom van de individu toe te eigenen. Zo had ik het althans begrepen.Peter van Velzen schreef:De staat? je zult een dakloze bedoelen! Uiteraard moet je kunnen aanmelden dat je dat niet wilt, en in plaats daarvan er voor kiest om je huis mee te laten begraven. Er ontstaan uiteraard wel problemen als je geen alleenstaande bent, maar dat heb je met mankgaande vergelijkingen.Willempie schreef:Een gedachte die ik onlangs las (weet helaas niet meer van wie): De maatschappij (de staat) heeft dringend behoefte aan meer huizen dus huizen moeten na het overlijden automatisch worden overgedragen aan de staat. Allemaal mee eens? En zo niet, waarom niet?
Ik wens u alle goeds
Mijn mening komt voort uit mijn vermeend recht op vrijheid. Vanuit die visie wil ik niet door de overheid gedwongen worden om waar dan ook over te beslissen. Ik wens zelf uit te maken waarover en wat ik beslis. Ik zie het betrokken wetsvoorstel op zich niet als een groot probleem maar het schept een precedent. Wat komt hierna? Mijn probleem is dat de overheid hier een grens overschrijdt.Overigens vind ik het wetsvoorstel van mevrouw Dijkstra een slecht en overbodig product. Maar niet principieel verwerpelijk, want de beslissing over eventuele orgaandonatie blijft liggen bij de burger. Ik kan er dus mee leven.[quote="Gijs"
In de wet die de overheid daarop wil "loslaten", wordt iedereen zoveel mogelijk gedwongen om (zelf!) te beslissen over de beschikbaarheid van zijn organen voor transplantatie. Of anders iemand aan te wijzen die na zijn dood daarover moet beslissen.
Nergens in dit proces is het de overheid die beslist wat er met jouw organen moet gebeuren. Jij schijnt te denken van wel en dat vind ik dus een waanidee want het is apert onjuist.
Ik ben het niet met je eens dat een dode geen eigendommen heeft. En ook niet dat de nabestaanden geen rechten hebben op het lijk. Wat van de analogie met het huis? Het huis vervalt aan de mensen die gebaat zijn met een woning?Peter van Velzen schreef: De staat eigent zich met deze wet geen eigendommen toe. Een dode heeft geen eigendommen, en de nabestaanden hebben ook geen eigendomsrechten op het lijk. De staat al evenmin. De begunstigden zijn de mensen die gebaat zijn met de orgaantransplantatie, niet "de staat". Je vergelijking heeft niet eens een been om op te staan.
Wel eens van het wetboek van strafrecht gehoord? 'Op straffe van' wordt je allang door de overheid gedwongen. Belasting betalen, rechtsrijden, van de eigendommen van iemand anders afblijven enzv enzv.Willempie schreef:Mijn mening komt voort uit mijn vermeend recht op vrijheid. Vanuit die visie wil ik niet door de overheid gedwongen worden om waar dan ook over te beslissen. Ik wens zelf uit te maken waarover en wat ik beslis. Ik zie het betrokken wetsvoorstel op zich niet als een groot probleem maar het schept een precedent. Wat komt hierna? Mijn probleem is dat de overheid hier een grens overschrijdt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jawel. Zelfs ik snap dat er regels moeten zijn om de maatschappij leefbaar te houden. Daar heb ik ook geen enkele moeite mee. Maar dit gaat m.i. verder. Het overschrijdt een grens. Vanaf nu kan de overheid me blijkbaar dwingen om beslissingen te nemen over zaken zoals door haar beslist. Misschien zie ik het wel verkeerd hoor maar ik vrees een mate van overheidsbemoeienis die haar taak overstijgt. En als die trend doorzet krijgen we, zonder tegengas, vanzelf weer een dictatuur. In ieder geval lijkt me de juridische basis voor dit wetsvoorstel uiterst discutabel. Ik ben benieuwd of dit door de eerste kamer komt.Fish schreef:[
Wel eens van het wetboek van strafrecht gehoord? 'Op straffe van' wordt je allang door de overheid gedwongen. Belasting betalen, rechtsrijden, van de eigendommen van iemand anders afblijven enzv enzv.
OK we zijn het er dus over eens dat de overheid inderdaad niet beslist over wat er met onze organen gebeurt.Willempie schreef: Het punt is dat de overheid niet het recht heeft om te beslissen wat er met onze organen gebeurt.Gijs schreef: Nou, dat doet de overheid dus ook niet. Waar haal je dat waanidee vandaan?Willempie schreef: Mijn mening komt voort uit mijn vermeend recht op vrijheid. Vanuit die visie wil ik niet door de overheid gedwongen worden om waar dan ook over te beslissen.
Je schakelt soepel over op een nieuw bezwaar, namelijk dat je door de overheid niet wilt worden gedwongen om "waar dan ook over te beslissen". Vreemd, want dat doet de overheid heel vaak, op allerlei gebied. Kennelijk is dit onderwerp voor jou speciaal.
Het goede nieuws is, dat in deze wet mbt orgaandonatie je helemaal niet hoeft te beslissen. Je kunt het gewoon aan je nabestaanden overlaten.