In gebedsgenezing geloof ik niet, maar wat is dit dan?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Henry II
Bevlogen

Re: In gebedsgenezing geloof ik niet, maar wat is dit dan?

Bericht door Henry II »

Hoobler schreef:Zie het geval van Carly Alkema. Staat ook wel op Youtube. Ze had al jarenlang geen dikke darm meer: operatief verwijderd. Na een genezingsdienst bij Zijlstra had ze hem weer. Bovendien vind ik het geval van Jacolien Bakker, waar dit topic over gaat, van dezelfde orde als een aangroeiend been. Een kapotgemaakt oor herstel je niet door een dosis emotie en wat goede wil.
Het maakt helemaal niet uit waar je mee komt. Je uitgangspunt is gewoon fout, punt uit. Je gelooft in een god en gelooft dat hij mensen lichamelijk kan en wil genezen. Vervolgens vind je mensen die op schijnbaar wonderbaarlijke wijze genezen zijn en vervolgens trek je een conclusie. Dat is waar je fout gaat, want er is zowel geen enkel bewijs dat god bestaat, alsook geen enkel bewijs dat die mensen door of tijdens gebed zijn genezen, alsook geen enkel bewijs dat er een relatie bestaat tussen de ziekte en de genezing en Jan Zijlstra. De genezing als gevolg van gebed door Zijlstra bestaat dus alleen maar in je gedachten. Zijlstra kan net zo goed die geneeskrachtige uitwerking van iemand of iets anders dan god hebben, de zieke kan ook die kracht in zichzelf hebben, de ziekte kan psychosomatisch zijn geweest en zo kunnen we nog wel even doorgaan. En dan hebben we het nog niet eens over de vraag of god uberhaupt heeft beloofd om mensen lichamelijk te genezen, ook dat is een theologisch vraagstuk dat geen eenduidig antwoord heeft. Kortom, het feit dat iemand blijkbaar of schijnbaar geneest tijdens een bijeenkomst met Zijlstra, biedt geen enkel godsbewijs, hoe graag je het ook zou willen. Wat wel een feit is, nog nooit heeft iemand een verloren ledemaat terug gekregen tijdens een gebedsdienst, wat mijn eerste stelling alleen maar ondersteunt, namelijk dat jouw god blijkbaar een internist is en alleen dingen kan genezen die ergens diep van binnen zitten. Maar ja, god werkt dan ook in het verborgene blijkbaar. Wat is dan voor god het nut van dit soort genezingen? Enerzijds wordt er één mens genezen tijdens een dienst in Nederlkand in aanwezigheid van Zijlstra, anderzijds sterven er op exact hetzelfde moment drie duizend kinderen aan een ziekte, hoewel ze al dagen- of jarenlang vroom bidden voor genezing. Jouw god is niet erg gul en geeft blijkbaar iemand als Zijlstra de kracht om af en toe iemand te genezen die gewoon voor behandeling naar het ziekenhuis kan gaan en het dus strikt genomen helemaal niet nodig heeft. Maar als iemand die genezing echt nodig heeft, omdat hij geen toegang heeft tot medische voorzieningen om dat hij als arme gelovige in donker-Afrika woont, gebeurt er niets. God houdt denk ik meer van rijke mensen dan van arme sloebers. Rijke mensen danken god als ze een voetbalwedstrijd hebben gewonnen, arme mensen bidden zich te barsten en hebben nog steeds niets te eten. God moet zijn prioriteiten maar eens nakijken.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar God werkt ook middels islamitische gebedsgenezers...
En via hindoe gebedsgenezers

Het vreemde is alleen, dat deze "genezers" hele andere goden aanroepen en de God van het christendom ontkennen!

Sylvia Millecam ging naar een gebedsgenezeres (Jomanda).

.....in die tijd heb ik menig genezingsdienst bezocht. Vooral Jan Zijlstra vond ik maar wat interessant. In het begin was ik erg onder de indruk van alle genezingen die ik daar zag, maar al snel begonnen ook de schaduwkanten ervan me op te vallen. Elke keer weer zag ik mensen teleurgesteld in hun rolstoel wegrijden als de genezingsdienst was afgelopen. Op een gegeven moment heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik op iemand afgestapt om te vragen hoe diegene de dienst vond. Ik hoorde verhalen dat mensen soms al wel 15 keer bij een genezingsdienst waren geweest, en dat er ook meerdere malen voor hen was gebeden, maar dat ze niet waren genezen.
Uit:
https://goedgelovig.wordpress.com/2010/ ... ngsdienst/" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Hoobler schreef:@Floris1976

Het is natuurlijk wel interessant om te bedenken dat zo gauw één wonder bewezen is, het atheïsme onwaar is. Een atheïst heeft dus geen andere keuze dan alle wonderverhalen toeschrijven aan bedrog of placebo-effect (zoals je dat noemde) om zijn positie rationeel gerechtvaardigd te houden.

Hoi iedereen trouwens :)
welkom,
Er zijn mij in een lange zoektocht langs vermeende wonderen geen voorgekomen die in in harmonie met de realiteit zijn.
Overigens is het al dan niet voorkomen van wonderen niet enkel legitimatie atheïst te zijn. De gelovige zal in een wonder een godsbewijs vermoeden terwijl een realist naar alternatieve meer plausibele verklaringen zal zoeken en de onderste steen boven wil hebben. NB als wonderen wel bestonden en het werk van een god bleken te zijn dan zou mijn respect voor deze entiteit nog verder dalen dan voor het tot nu toe geconfabuleerde zinnebeeld ervan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie