Het probleem met de bijbel is dat je er alle kanten mee op kan. In de bijbel wordt ook regelmatig opgedragen om hele volkeren te vermoorden, kinderen te verpletteren tegen de rotsen en meisjes te stenigen omdat ze geen maagd meer zijn. Er wordt slavernij gesanctioneerd, ook in het nieuwe testament.Hope schreef: Ik ben ook iemand die in de Here Jezus gelooft en ook ik denk Zijn stem te horen. Dit is niet de stem die vraagt een moord te plegen. Hij zegt zelfs in de Bijbel dat je je vijanden moet vergeven en zegenen wie je vervolgen....
Jezus vervloekt een vijgenboom omdat die in de winter geen vruchten draagt. Hij mishandeld mensen en dieren in de tempel en jaagt hen met geweld de tempel uit dmv een zelfgemaakte zweep. Hij roept mensen op om hun ogen uit te steken en handen af te hakken als ze iets begeren. Verderop in het nieuwe testament roept Paulus nog regelmatig onaardige dingen over vrouwen en sanctioneerd hij slavernij.
Uiteraard staan er ook wel wat positieve dingen in de bijbel zoals in alle religieuze geschriften. Ieder individu haalt iets anders uit de bijbel. De vredelievende zachtaardige gelovige zal andere dingen uit de bijbel halen dan de agressor. Jij behoord ongetwijfeld tot de vredelievende gelovigen, daarom ben ik altijd een beetje bang dat ik te hard overkom. Hetgeen hierboven beschreven staat zijn enkele van de vele redenen waarom ik het Christendom verworpen heb.
Ik zie veel positiefs in duister. Hoewel ik de dag (liefst met veel zon) erg waardeer, ben ik toch heel blij als het nacht wordt. Het is namelijk veel lekkerder slapen tijdens de nacht. Feestvieren kan ook heel leuk zijn in een donker, schaarsverlicht hol. Als ik de beschrijvingen lees van het hemelse Jeruzalem pff. Ik krijg al pijn aan mijn ogen als ik er alleen al aan denk. Ik waardeer juist de afwisseling en het evenwicht tussen licht en donker.Het licht kan wel degelijk zonder het duister. Sterker nog, eens zal het duister overwonnen zijn en blijft de volheid van Gods licht voor altijd bestaan! Ik zie dan ook niets positiefs in duister.
Dit over het letterlijke licht en donker. Ook in de zin van goed en kwaad denk ik dat het kwaad op een bepaalde manier wel degelijk een functie heeft. Ik hoop dat dit quootje uit 'De rehabilitatie van Lucifer' duidelijk maakt wat ik bedoel.
De vraag is ook waarom God de Satan naar de aarde heeft gezonden en niet naar pluto, mercurius of nog verder, het Andromeda stelsel. Of zijn God en Satan wellicht één en dezelfde persoon. Naast de verschrikkingen die Jahwe bedenkt en uitvoert over de mensheid, zijn er ook teksten in de bijbel te vinden waarin God zelf de stichter van het kwaad word genoemd. In 1 Koningen 22 vers 19 tot en met 23 wordt duidelijk hoe Jahwe opdracht geeft tot misleiding en bedrog en hoe Hij hiervoor een zogenaamde leugengeest gebruikt.Adam en Eva kregen in het paradijs kennis van goed en kwaad, nadat ze door de slang (Lucifer?) waren verleidt. Vóór het eten van de verboden vrucht waren Adam en Eva naïeve wezens die naakt door een disneyworldachtig paradijs zwierven. Gespeend van enig zelfbewustzijn waren ze, net als de dieren om hen heen; niet in staat om werkelijk te waarderen wat ze bezaten. Men leert immers pas waarderen wat men heeft, (eeuwig leven, gezondheid, het paradijs) wanneer men het verliest, of wanneer in ieder geval de mogelijkheid bestaat dat men het verliest. Het prachtigste paradijs is dus waardeloos als men de andere kant van de medaille, het kwaad, de ellende, niet kent. Het kennen van goed en kwaad impliceert ook keuzevrijheid. Men kan zelf kiezen welk pad men inslaat, wat een zeker risico inhoudt. Van gevaren en ellende kan men echter leren, waardoor men er wijzer en sterker uitkomt. Voor het ontwikkelen van een sterke persoonlijkheid hebben we dus kennis van goed en kwaad nodig. Hetgeen de slang deed, was daarom eigenlijk een daad van barmhartigheid. Hij verloste de mens van zijn naïeve, dierlijke staat. De enige manier waarop dat kon was door het overbrengen van kennis. Hij verleidde Eva tot het eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Het eten van deze boom was door Jahwe verboden. Het verbod om van deze boom te eten lijkt hier synoniem te staan voor een verbod op het vrije denken. Jahwe wilde duidelijk geen vrije mensen, waarschijnlijk omdat hij bang was dat die zich tegen hem konden keren of dat ze zich tot andere goden zouden richten, daarom probeerde hij de mens onnozel en naïef te houden.
En Klaagliederen 3 vers 38: ‘Ontstaat niet het goed en het kwaad op bevel van de allerhoogste.’
Job 2 vers 1: ‘Zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet?’
Job 12 vers 22: ‘Hij openbaart de diepten uit de duisternis, en des doods schaduwen brengt Hij voort in het licht. Hij vermenigvuldigt de volken, en verderft ze; Hij breidt de volken uit, en leidt ze. Hij neemt het hart van de hoofden des volks der aarde weg, en doet hen dwalen in het woeste, waar geen weg is. Zij tasten in de duisternis, waar geen licht is; en Hij doet hen dwalen, als een dronkaard.’
Ook hier wordt weer heel duidelijk beschreven dat het Jahwe zélf is die de mens doet dwalen en niet Satan of Lucifer. Jahwe wordt hier beschreven als de aanstichter van het kwaad en iemand waarvoor men bang moet zijn. Iets wat blijkt uit Amos 5 vers 18: ‘Wee hun die uitzien naar de dag van Jahwe! Wat zal die dag van Jahwe voor u zijn? Een dag van duisternis en niet van licht, ja duisternis zal de dag van Jahwe zijn, geen licht. Nachtelijk donker, van alle licht verstoken.’
En is het God of Satan die David aanzet tot het houden van een volkstelling?
(2 Samuel 24:1) En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.
(1 Kronieken 21:1) Toen stond de satan op tegen Israël, en hij porde David aan, dat hij Israël telde.
Des te onbevangener je de bijbel leest, des te schimmiger word het verschil tussen God en Satan.
ciao.. Devious.... 8)