Petra schreef:
Wat ik positief vind aan deze wet is dat de 'last' van de schouders v/d medici wordt gehaald en in je eigenste rugzakje geplaatst.
Artsen die dat dan maar tactisch genoeg moeten zien te vragen terwijl het m.i. niet zou moeten uitmaken omdat je zelf die beslissing hoort te nemen ongeacht een derde partij.
Dit had ik ook al gezegd maar ik vind het belangrijk genoeg om nog 's te herhalen.
Volgens mij is dat ook de kern van het 'push' verhaal. Mensen voelen zich gepusht omdat ze geen beslissing hebben genomen vooraf. En op het moment suprême hun 'hoofd er eigenlijk niet naar staat'.
Dus ik kan me indenken dat een arts 'de vraag' stelt en dan met vage antwoorden opgezadeld wordt. 'Nog ff over denken, nog ff overleggen, nog ff hier, nog ff daar.' Dus is de arts gedwongen om er op terug te komen voor een definitief antwoord binnen een window of opportunity.
Het is inderdaad een goede zaak als een ieder nadenkt over het Ja of Nee van het doneren van organen.
En dat je dit niet overlaat aan degenen die je het meest na staan.
Dat betekent dat je je moet gaan verdiepen in alles omtrent het donorschap, iets waar maar weinig mensen bij leven stil willen blijven staan. Behalve wanneer je een nier wilt afstaan aan iemand die je persoonlijk kent, want van je nieren kun je er één van missen.
Voor de donatie van al je andere organen betekent het dat je over (de manier van) sterven moet gaan nadenken. En dat moet je willen.
Voor het doneren van organen moet volgens de Nederlandse criteria oftewel de hartdood intreden, dan wel de hersendood.
Hersendood word je op een bepaald moment verklaard, zonder dat er op dat moment iets wijzigt in je situatie. Het enige is dan dat er verklaard wordt dat je situatie van een comateuze patiënt veranderd in een lichaam waaruit de organen gehaald kunnen gaan worden.
Dan vind je uiteindelijke volgens het Nederlandse Modelprotocol postmortale orgaan- en weefseldonatie van de Nederlandse Transplantatie Stichting, de echte dood op de operatietafel. Voorwaar echt iets om over na te denken, voordat je ja in het donorregister aanvinkt dan wel de beslissing van een mogelijk ja aan je nabestaanden overlaat.
Het protocol van de Nederlandse Transplantatie Stichting kan hier gedownload worden:
https://www.transplantatiestichting.nl/ ... seldonatie
Ik kom hier in mijn volgende bericht op terug.
Het lijkt me namelijk niet integer als een arts 'de vraag' stelt en de familie een keiharde NEE op tafel gooit, dat een arts dán zou pushen of doorzeuren.
Nee, dat zou verre van integer zijn.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️