holog schreef: ↑10 mei 2022 20:33
Leon schreef: ↑09 mei 2022 08:35
Bovennatuurlijk is trouwens voor mij niet bovennatuurlijk, maar allemaal te verklaren uit aannames over het multiversum. De “magie” van de regenboog is er niet meer zo. Maar dan nog zou je machten die invloed hebben op het multiversum bovennatuurlijk moeten noemen, als “natuur” een beperkte betekenis heeft.
voor mijn begrip - ik ga ervan uit dat je bovenstaande niet bedoeld is als een soort van grap ? (of misschien toch wel?)
over welk soort multiversum heb je het aub ? en wat is de relatie met 'bovennatuurlijk' (in ons universum ?) - kan je misschien eens een voorbeeldje geven?
Nee geen grap. In principe gaat het om het multiversum dat bestaat uit alle universums waarin een andere/verschillende metingen/bepalingen gedaan worden. De onderliggende realiteit is onbepaald, doordat het onbepaalde op verschillende manieren bepaald kan worden, zijn elk van die bepalingen universums op zich. Sommigen denken dat bij elke keuze een universum zich afsplitst, maar als ze weer opgaan in het onbepaalde zijn ze ook weer weg.
Mijn geloofsbeleving is dat je door geloofskeuzes van universum kunt wisselen. Is een universum in het geheel gedetermineerd, het universum waar je terecht komt is weer anders gedetermineerd en heeft een andere geschiedenis. De overgang is niet altijd gunstig. Het kan snel gaan met overgangen. Je kunt ook heel lang gebonden zijn aan nagenoeg hetzelfde universum.
Bovennatuurlijk is dan boven de natuur van 1 universum (gedetermineerd) staand. Je kunt controle hebben over waar je door het multiversum naartoe gaat, dat is dan bovennatuurlijk. Ik ga ervan uit dat sommige entiteiten dat kunnen. In principe is dat ook onze vrijheid als mens.
Het klinkt misschien te fantastisch, het is slechts mijn werkhypothese. Als ik lees over experimenten in de kwantumfysica kan ik deze vanuit de werkhypothese begrijpen. Maar goed Feynman zei dat als je het denkt te begrijpen, dat je het dan niet begrepen hebt. Dus kijk maar wat je er mee kunt met dit verhaal.
Ook is er de kwestie van parallelle levens, waarvan we toch vooral slechts het bewustzijn bij 1 leven hebben. Dan moet je uitgaan van een dominant bewustzijn dat in 1 universum verblijft, terwijl in die andere universums de automatische piloot aanstaat. Het enigste wat werkelijk verandert bij overgang naar een ander universum is het dominante bewustzijn. De bewustzijnsordening of opvattingen.
Sommigen gaan nooit op geestelijke reis. Het is ook risicovol voor de geestelijke consistentie. Je kunt de consistentie van de realiteit niet langer als overtuiging hebben, en bent dan voor anderen al gauw onzinnig of geestesziek.
Anderen die je misschien zult gaan zien als op de automatische piloot, of op reis naar tegengestelde universa, waar bijvoorbeeld wel een kernoorlog uitbreekt.
Ik hoop dat je deze uitleg nuttig vond.