Maarten van Rossum - Was Jezus een mythe

Dit forum is bedoeld om te dienen als bron voor informatie wat betreft dit thema. Het zal bestaan uit links, informatieve bijdragen op dit forum uit het verleden en wellicht nieuwe beschouwingen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Maarten van Rossum - Was Jezus een mythe

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 26 feb 2023 15:23
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 feb 2023 12:27 ...
Zo'n tempelreiniging kan best hebben plaatsgevonden, want ze was vast een bron van erfenis voor veel gelovigen Joden.
...
Ik vind de tempelreiniging juist uiterst onwaarschijnlijk omdat:
  • De handelaren in een behoefte voorzagen, namelijk het ter plekke verstrekken van offergaven
  • Een eenling, zelfs de zoon van God, door de plaatselijke handelaren bijzonder snel tot de orde zou worden geroepen (probeer het maar eens op bijvoorbeeld de Albert Cuypmarkt) en anders wel door de Romeinen
  • Een gebeurtenis als dit misschien enig historisch spoortje zou hebben achtergelaten
  • Het maar de vraag is of die kraampjes een bron van ergernis, aannemende dat je dat bedoelt, voor gelovige Joden was. Als dat het geval zou zijn zou er mogelijk wel iets bekend zijn over eerdere pogingen te reinigen
Ik denk ook niet dat het door een eenling zou zijn gebeurd, maar meer door een kleine volkswoede.

Er werd letterlijk goud verdiend op het tempelplein (niet in de tempel) de tempelpriesters werden er schatrijk door.
Ze hadden een eigen huis en vaak met een zwembad en water was toen al niet gratis.

Zoiets wekt gegarandeerd ergernis op, misschien niet bij iedereen, maar een deel kan genoeg zijn.

PS.
Ik zeg niet dat het gebeurd is, maar dat het me niet onwaarschijnlijk lijkt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 feb 2023 12:27 Hier een getal 1/3 aan verbinden lijkt me levensgevaarlijk.
Het is meer een gevoelswaarde dan een statistische, maar bedenk dat fundamentalisten er mee aan de haal kunnen gaan.
(Daar zijn meerdere voorbeelden van, zoals bij de C14 methode. )

Het lijkt me duidelijk dat de Bijbelse Jezus wel een (verwrongen) compilatie moet zijn van andere figuren en verhalen.
(Ik noem ze vaak Proto-Jezussen)
Immers veel verhalen zijn ouder dan de tijd waarin de Bijbelse Jezus leefde.

Zo'n tempelreiniging kan best hebben plaatsgevonden, want ze was vast een bron van erfenis voor veel gelovigen Joden.

Er zijn helaas veel lege bladzijde rond de Bijbelse Jezus, omdat de oudere bronnen ( zoals: Q , P ) verloren zijn gegaan.
Ook veel geschiften waar het christendom werd aangevallen zijn opzettelijk vernietigd.

Al met al zie ik geen rede om de Bijbelse Jezus tot een Historische Jezus te maken.
Het is duidelijk vechten tegen de bierkaai. Weer iemand die zich nooit heeft verdiept in de hierboven door mij genoemde literatuur betreffende het jezusmythicisme, maar wel met een uitspraak komt over "wat duidelijk is".
Al ben ik het wel eens met de opmerking dat getalswaarde te verbinden aan de mogelijkheid van iets niet erg serieus genomen moet worden, hetgeen ik in het voorgaande al heb gezegd. Daarom heb ik me altijd gehouden aan de meest voorzichtige uitspraak, die ik in de vorige bijdrage voorbij liet gaan:

De voorzichtigste conclusie hieruit is dat van Jezus eenvoudig niet te zeggen valt of hij een historische persoon is geweest of geheel als mythe is ontstaan.

Deze uitspraak blijft echt fier overeind staan en het wordt tijd om hiernaar te luisteren. Ik zou graag willen dat men dat als arrogantie van mij beschouwt want indien iemand deze uitspraak aan wil vechten zal hij/zij (om het aan te tonen) zich eindelijk moeten verdiepen in bovengenoemde boeken en kennis van zaken opdoen. Heb ik gelijk wanneer ik zeg dat op dit forum enkel ik en Bonjour het boek van Richard Carrier hebben gelezen? Is er ook maar iemand die het boek van Earl Doherty heeft gelezen?

In plaats daarvan word ik begroet met "Al met al zie ik geen rede om de Bijbelse Jezus tot een Historische Jezus te maken", een uitspraak die laat zien dat niet eens wordt begrepen waar het in het debat om gaat. En hoezo "al met al" wanneer je die boeken nooit gelezen hebt. De vraagstelling Is Jezus historisch of mythisch is geen debat dat de Jezus van het geloof, de bijbelse Jezus zoals de doorsnee gelovige zich daar voorstellingen van maakt, in twijfel stelt, maar een academische kwestie die überhaupt het bestaan van een historische Jezus in twijfel stelt. Het is een debat in de bijbelwetenschap. Die bijbelwetenschap heeft al sinds 1835, toen het boek Das Leben Jesu van David Strauss werd gepubliceerd geconcludeerd dat de Jezus van het geloof mythisch is en gescheiden moet worden van de historische Jezus. Er is dus in bijna 200 jaar al geen wetenschapper meer die reden ziet om de Bijbelse Jezus tot een Historische Jezus te maken. Het is dus geen gesprek met gelovigen, maar een gesprek tussen bijbelwetenschappers die sowieso al aan de uiterste marge, ver weg van "de gelovige kijk op de zaak" zitten.

Die zoektocht naar wat precies nog wel historisch zou kunnen zijn werd daarna zo'n 80 jaar lang voortgezet, totdat Albert Schweitzer in 1906 het boek publiceerde dat nog steeds het beroemdste nieuw-testamentische theologische boek aller tijden is, namelijk Von Reimarus zu Wrede: eine Geschichte der Leben-Jesu-Forschung, of in de beter klinkende Engelse vertaling van het boek The Quest of the Historical Jesus. Zijn conclusie was dat de Jezussen die de bijbelgeleerden menen te kunnen vinden niet een historische Jezus kan zijn omdat hij steeds precies zo uit de bus rolt als de 18e en 19e eeuwse geleerden die de boeken schrijven er zelf uitzien. Volgens Schweitzer moest men hem proberen aan te kleden als iemand die eigentijdse gedachten had, een kind van zijn tijd was. Hij duidde hem zelf als een representant van Joods apocalyptisch denken en uiteindelijk als slachtoffer van de eindtijdwaan. Lange tijd hield de zoektocht hiermee op, maar na enkele tientallen jaren deed men een nieuwe poging die bekend staat als de tweede zoektocht naar de historische Jezus. Die mislukte opnieuw omdat weer een waaier van elkaar tegensprekende Jezussen ontstonden, terwijl tegelijkertijd steeds minder overeenstemming overbleef wat betreft de snippers van gebeurtenissen of uitspraken van Jezus die men als authentiek kan beschouwen. In recente jaren laat men nog wel eens de term "de derde zoektocht" vallen, dat wel heel goed illustreert dat de queste naar de historische Jezus in feite nu volledig op de klippen is gevaren. Het is een hopeloze zoektocht. Iemand die het denkbeeld van een historische figuur wil blijven onderhouden kan enkel uitspreken dat hij denkt dat er een historische Jezus aan de basis moet liggen die blijkbaar gekruisigd is, maar kan er verder geen uitspraken meer over doen wat voor figuur dat dan geweest is. Of, als men meent er toch nog heel wat aan toe te kunnen voegen, staat er meteen een koor klaar om het tegen te spreken.
Misschien is dat ook één van de redenen waarom het jezusmythicisme sterk is opgekomen. Terwijl de historische Jezus steeds meer in de mist verdwijnt, zonder hoop ooit nog in helderheid terug te komen, kregen outsiders baanbrekende nieuwe inzichten op basis waarvan ze een scenario konden opbouwen waarin het christendom ontstaat geheel zonder een Jezus-figuur die op aarde geleefd heeft.

Het debat behelst dus de vraag of iets van een historische figuur moet hebben rondgelopen om het christelijk geloof te kunnen verklaren, of dat het ook (of misschien zelfs beter) zonder kan.

Nu commentaar op de uitspraak van Tiberius Claudius:
Het lijkt me duidelijk dat de Bijbelse Jezus wel een (verwrongen) compilatie moet zijn van andere figuren en verhalen.
(Ik noem ze vaak Proto-Jezussen)
Immers veel verhalen zijn ouder dan de tijd waarin de Bijbelse Jezus leefde.

Je uitspraak "Het lijkt me duidelijk dat de Bijbelse Jezus wel een (verwrongen) compilatie moet zijn van andere figuren en verhalen" is nogal onduidelijk. Je lijkt op een historische Jezus af te stevenen met je verwijzing naar de tempelreiniging, maar misschien bedoel je in je daaraan voorafgaande opmerking juist het omgekeerde en bedoel je er juist mee wat ik hierna schrijf.
Het hierboven door mij genoemde boek van Robert M. Price zou wellicht zeer verhelderend voor je kunnen zijn. Je kan eruit leren dat de bijbelse Jezus geconstrueerd is aan de hand van oudtestamentische verhalen. Ik heb op dit forum ooit uitvoerig verslag gedaan van wat Price in zijn boek naar voren brengt. Hoe het in zijn werk gaat is moeilijk om beknopt in alle duidelijkheid uit te leggen, maar gelukkig kom je aan met het verhaal van de tempelreiniging! In plaats van dat het best kan hebben plaatsgevonden is exact van het omgekeerde sprake. En kan worden aangetoond dat het verhaal kunstmatig geconstrueerd is op basis van een passage in Hosea 9. Daaruit kan dan worden geconcludeerd dat het naar alle waarschijnlijkheid niet heeft plaatsgevonden. Dit is in een ander topic ooit uitvoerig uiteengezet. Lees die bijdrage zorgvuldig door en overdenk de zaak. Men ziet hoezeer de vraagstelling studie vereist, want in je eentje kom je nooit op zoiets. Maar het interessante is dat wanneer zoiets eenmaal ontdekt is, je ogen opeens open gaan en er bijna geen ontkomen meer aan is.

Ik merk dat ik de goegemeente wel een hoop huiswerk geef! Tsja, wie ooit veel geschreven heeft die heeft altijd weer wat om naar te verwijzen! :lol: Maar daaruit kan men ook opmaken hoeveel tijd ik aan dit onderwerp van gesprek heb besteed. Ik begon er al mee in 2007. Ik vind deze vraagstelling nu eenmaal de allerinteressantste van alle theologische zaken. Wellicht omdat ik me erover verbaas dat zelfs die vraagstelling nooit bij me opkwam toen ik nog gelovige was.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

@Barnabas
Je bericht en de reakties erop zijn verplaatst naar je eigen topic. Zoals al eerder opgemerkt zijn je bijdragen hier off-topic.
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 feb 2023 15:38 ...
Er werd letterlijk goud verdiend op het tempelplein (niet in de tempel) de tempelpriesters werden er schatrijk door.
Ze hadden een eigen huis en vaak met een zwembad en water was toen al niet gratis.

Zoiets wekt gegarandeerd ergernis op, misschien niet bij iedereen, maar een deel kan genoeg zijn.

PS.
Ik zeg niet dat het gebeurd is, maar dat het me niet onwaarschijnlijk lijkt.
Maar als de tempelpriesters er schatrijk van werden dan is ook dat juist een reden waarom het niet gebeurd is. Die zullen er alles aangedaan hebben hun bron van inkomsten veilig te stellen en met God aan hun zijde zal dat een peulenschil geweest zijn.

Voor de RKK, ook schatrijk, waren er eeuwen nodig voor dat iemand stellingen op kerkdeuren timmerde. En of dat iets heeft opgelost is maar de vraag.

Overigens heb je gelijk in de zin van dat het een van de weinige gebeurtenissen in het evangelie is dat als mogelijk gebeurd kan worden bestempeld.
Aanhakend op wat rereformed hierboven dan schrijft, met mogelijk gebeurt bedoel ik dan dat er niet over water werd gelopen of doden weer tot leven gewekt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 26 feb 2023 15:46 Maar als de tempelpriesters er schatrijk van werden dan is ook dat juist een reden waarom het niet gebeurd is. Die zullen er alles aangedaan hebben hun bron van inkomsten veilig te stellen en met God aan hun zijde zal dat een peulenschil geweest zijn.
Denk je dat de tempelpriesters echt populair waren?
Dat staat nog, daar ze vaak met de Romeinen samenwerkten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mullog schreef: 26 feb 2023 15:46 Overigens heb je gelijk in de zin van dat het een van de weinige gebeurtenissen in het evangelie is dat als mogelijk gebeurd kan worden bestempeld.
Blijkbaar moet jij je door mij opgegeven huiswerk nog doen. :lol:
viewtopic.php?p=568315#p568315

Hoewel je het indertijd wel gelezen hebt en de opmerking maakte dat het tempelreinigingsverhaal voor jou altijd al moeilijk was om te geloven. Maar misschien doel je erop dat vanouds de bijbelgeleerden hebben aangenomen dat het gebeurd is.
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 26 feb 2023 16:13
Mullog schreef: 26 feb 2023 15:46 Overigens heb je gelijk in de zin van dat het een van de weinige gebeurtenissen in het evangelie is dat als mogelijk gebeurd kan worden bestempeld.
Blijkbaar moet jij je door mij opgegeven huiswerk nog doen. :lol:
viewtopic.php?p=568315#p568315

Hoewel je het indertijd wel gelezen hebt en de opmerking maakte dat het tempelreinigingsverhaal voor jou altijd al moeilijk was om te geloven. Maar misschien doel je erop dat vanouds de bijbelgeleerden hebben aangenomen dat het gebeurd is.
Ik had nog toegevoegd, n.a.v. je tekst "Aanhakend op wat rereformed hierboven dan schrijft, met mogelijk gebeurt bedoel ik dan dat er niet over water werd gelopen of doden weer tot leven gewekt.", waarmee ik bedoel wat ik schrijf :wink:

Ik heb Deciphering the Gospels inderdaad gelezen en ben sinds kort in bezit van een (misschien niet helemaal legale) digitale kopie van het boek van Carrier (met dank aan Bonjour, maar dat moet wachten tot mijn vakantie). Maar het is een interesse gebied voor mij waar ik graag over lees maar niet tot in detail onthou van wat er allemaal geschreven is. Als er verwacht wordt dat ik een toets of examen moet halen dat moet ik mensen teleurstellen :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Rereformed schreef: 26 feb 2023 15:40
Heb ik gelijk wanneer ik zeg dat op dit forum enkel ik en Bonjour het boek van Richard Carrier hebben gelezen? Is er ook maar iemand die het boek van Earl Doherty heeft gelezen?
[-X Nee! Daar heb je geen gelijk in. Ook ik heb On the Historicity of Jesus (why we might have reason for doubt) wel degelijk gelezen en omdat ik dit peer-reviewed boek regelmatig als naslagwerk gebruik, staat het zelfs op een prominente plaats in mijn boekenkast. Ook volg ik Richard Carrier op de diverse sociale media. Dit omdat hij tot op de dag van vandaag altijd bijzonder zinnige zaken over het onderwerp te vertellen heeft. Carrier is verder ook een uitstekende debater en voor mij een genot om naar te luisteren. In dat opzicht is het jammer dat Richard Carrier en Bart Ehrman (laatstgenoemde is iemand die de historiciteit van Jezus nog altijd met hand en tand verdedigt) als historici geen fysiek debat over het jezusmythicisme zijn aangegaan. Iets dat Bart Ehrman categorisch schijnt te weigeren. De twee hebben wel een periode op het internet (via blogs) de degens met elkaar gekruist, maar tot een directe confrontatie in een fysiek debat is het helaas nooit gekomen.

Voor wie zich inderdaad serieus in het jezusmythicisme wil verdiepen, is het boek van Richard Carrier in mijn ogen een must-read. Ik vond het daarom zelfs zo'n belangrijk boek dat ik een tweede exemplaar heb gekocht en deze aan een hier veelgenoemde dominee die zich ook met het onderwerp bezighoudt cadeau heb gedaan.

Het eBook van Earl Doherty heb ik ook gelezen. Helaas zijn fysieke exemplaren van The Jesus Puzzle (en de revisie: Jesus Neither God Nor Man) niet meer in de boekhandel verkrijgbaar. Of het moet een tweedehands exemplaar zijn waar je online al gauw 150 tot 200 dollar voor betaalt.

En ja, ook het hier aangehaalde boek Deciphering the Gospels van Robert G. Price (niet te verwarren met de mythicist Robert M. Price) staat op mijn plank. Sterker, ik kom inmiddels aan een dozijn boeken over dit onderwerp :mrgreen: .
Rereformed
Moderator
Contacteer:

:notworthy:
Ronaldus67 schreef: 26 feb 2023 18:05
Rereformed schreef: 26 feb 2023 15:40
Heb ik gelijk wanneer ik zeg dat op dit forum enkel ik en Bonjour het boek van Richard Carrier hebben gelezen? Is er ook maar iemand die het boek van Earl Doherty heeft gelezen?
[-X Nee! Daar heb je geen gelijk in. Ook ik heb On the Historicity of Jesus (why we might have reason for doubt) wel degelijk gelezen en omdat ik dit peer-reviewed boek regelmatig als naslagwerk gebruik, staat het zelfs op een prominente plaats in mijn boekenkast. Ook volg ik Richard Carrier op de diverse sociale media. Dit omdat hij tot op de dag van vandaag altijd bijzonder zinnige zaken over het onderwerp te vertellen heeft. Carrier is verder ook een uitstekende debater en voor mij een genot om naar te luisteren. In dat opzicht is het jammer dat Richard Carrier en Bart Ehrman (laatstgenoemde is iemand die de historiciteit van Jezus nog altijd met hand en tand verdedigt) als historici geen fysiek debat over het jezusmythicisme zijn aangegaan. Iets dat Bart Ehrman categorisch schijnt te weigeren. De twee hebben wel een periode op het internet (via blogs) de degens met elkaar gekruist, maar tot een directe confrontatie in een fysiek debat is het helaas nooit gekomen.
Bowing down in awe!
Want je bent tenslotte nog niet eens met pensioen!
Voor wie zich inderdaad serieus in het jezusmythicisme wil verdiepen, is het boek van Richard Carrier in mijn ogen een must-read. Ik vond het daarom zelfs zo'n belangrijk boek dat ik een tweede exemplaar heb gekocht en deze aan een hier veelgenoemde dominee die zich ook met het onderwerp bezighoudt cadeau heb gedaan.

Het eBook van Earl Doherty heb ik ook gelezen. Helaas zijn fysieke exemplaren van The Jesus Puzzle (en de revisie: Jesus Neither God Nor Man) niet meer in de boekhandel verkrijgbaar. Of het moet een tweedehands exemplaar zijn waar je online al gauw 150 tot 200 dollar voor betaalt.

En ja, ook het hier aangehaalde boek Deciphering the Gospels van Robert G. Price (niet te verwarren met de mythicist Robert M. Price) staat op mijn plank. Sterker, ik kom inmiddels aan een dozijn boeken over dit onderwerp :mrgreen: .
Music to my ears.

:notworthy:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mullog schreef: 26 feb 2023 18:00sinds kort in bezit van een (misschien niet helemaal legale) digitale kopie van het boek van Carrier (met dank aan Bonjour, maar dat moet wachten tot mijn vakantie). Maar het is een interesse gebied voor mij waar ik graag over lees maar niet tot in detail onthou van wat er allemaal geschreven is. Als er verwacht wordt dat ik een toets of examen moet halen dan moet ik mensen teleurstellen :lol:
Ik herinner me dat ik Carrier wel tweemaal moest lezen. Het is best taaie kost en er komt in het dikke boek geen end aan. Ook heb ik het als luisterboek, maar ik merk altijd dat er van een luisterboek niets bij me blijft hangen.

Dat boek van Earl Doherty is nog honderd bladzijden dikker, meer dan 800 pagina's, maar het boek leest naar mijn mening wat gemakkelijker.
Het is zoals Ronaldus67 opmerkte niet meer als boek verkrijgbaar tenzij tweedehands, en dan voor een heel hoge prijs: 125 dollar plus 20 dollar verzendkosten. Maar blijkbaar is het volgens Ronaldus67 op een ander tijdstip dus nog duurder geweest. :shock:
Maar voor de liefhebber gelukkig verkrijgbaar in kindle formaat voor 15 dollar.
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 26 feb 2023 18:53
Mullog schreef: 26 feb 2023 18:00sinds kort in bezit van een (misschien niet helemaal legale) digitale kopie van het boek van Carrier (met dank aan Bonjour, maar dat moet wachten tot mijn vakantie). Maar het is een interesse gebied voor mij waar ik graag over lees maar niet tot in detail onthou van wat er allemaal geschreven is. Als er verwacht wordt dat ik een toets of examen moet halen dan moet ik mensen teleurstellen :lol:
Ik herinner me dat ik Carrier wel tweemaal moest lezen. Het is best taaie kost en er komt in het dikke boek geen end aan. Ook heb ik het als luisterboek, maar ik merk altijd dat er van een luisterboek niets bij me blijft hangen.

Dat boek van Earl Doherty is nog honderd bladzijden dikker, meer dan 800 pagina's, maar het boek leest naar mijn mening wat gemakkelijker.
Het is zoals Ronaldus67 opmerkte niet meer als boek verkrijgbaar tenzij tweedehands, en dan voor een heel hoge prijs: 125 dollar plus 20 dollar verzendkosten. Maar blijkbaar is het volgens Ronaldus67 op een ander tijdstip dus nog duurder geweest. :shock:
Maar voor de liefhebber gelukkig verkrijgbaar in kindle formaat voor 15 dollar.
Misschien niet helemaal on-topic. Maar ik heb ooit overwogen Carrier te kopen als echt boek, maar de omvang en de prijs weerhielden mij.

Luisterboeken zijn alleen maar goed als je slaapproblemen hebt, in mijn geval maakt het niet uit waar het over gaat.

En Amazon / Kindle stapt volgens mij van zijn MOBI format af en gaat ook gewoon over op EPUB. Daar hoef je overigens verder niks voor te doen.

Ik heb op Amazon 'Je hebt gewonnen Galileeër' van Anton van Hooff op mijn Kindle gezet voor slechts EURO 9,99. Een conclusie heb ik. Anton van Hooff is geen begenadigd schrijver :) N.B. persoonlijke noot c.q. overweging; ik ben een aantal jaren op diverse tijdschriften geabonneerd geweest en heb alle abonnementen opgezegd en mij voorgenomen daarvoor in de plaats digitale boeken te kopen Netto ben ik minder kwijt maar heb ik de indruk dat ik meer in handen heb. Er waren tijdschriften bij die per exemplaar duurder waren dan het boek van Van Hooff.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Beste Rereformed,

Je reaktie laat zien dat de kern van wat ik wilde zeggen helemaal niet aankomt.
Ik faal blijkbaar in mijn schriftelijke communicatie.

Verder Jij hebt net zo min het recht mij een voorlopige mening te ontzeggen als ik jou. Dat er geen enkele noodzaak is, wil niet zeggen dat er geen reden is. Het feit dat de vroegste die over een sekte schreef zelf hallucineerde, is geen reden om zijn hallucinaties, beslissend te laten zijn voor het al dan niet hebben bestaan van een persoon waar anderen - vóór hem - hallucinaties over hadden.

Wat jij totaal schijnt te negeren is dit:
Er is een hemelsbreed verschil tussen het bestaan van een (of meerdere!) personen wier leven en dood aan de mythe hebben bijgedragen, en een grote overeenkomst tussen de mythe en het leven en dood van een van die personen. De eerste kans acht ik redelijk groot. De tweede vrij klein.

Wie dat onderscheid negeert, kan wellicht niet anders dan voorzichtig concluderen dat van Jezus niet eenvoudig te zeggen valt of er één historische persoon is geweest waarop de mythe is gebaseerd of dat ze gebaseerd is op - bijvoorbeeld - een hemels lichaam.

Lees nog eens de tekst uit mijn vorige bijdrage, kritisch door en je zult ontdekken dat ik het consequent heb over DE MYTHE. En de vraag of ze geheel of gedeeltelijk was gebaseerd op leven en dood van een (of meer!) personen.

Het is helemaal niet onredelijk om te veronderstellen dat er zo iemand was, alleen omdat de eerste die erover schreef hallucineerde.
Jezus IS een mythe. Daar zijn we het over eens. En dat is het belangrijkste, maar op dit forum ook vrijwel vanzelfsprekend. Of hij dat echter ook WAS voor de vroegste Christenen of dat hij de broer was van Jacob en de leraar van de Kephas en Yohanan, valt inderdaad niet met zekerheid te zeggen. Zeker niet op grond van de brieven van Saul, die steevast ontkende over Jeshua te hebben vernomen via anderen, en volhield aan de onbetwistbare waarheid van zijn eigen hallucinatie.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Inderdaad faal je in de communicatie en het wordt steeds erger. 8*) Ten eerste ontzeg ik jou je mening niet, maar liet ik je weten dat er van uitgaan dat er een historische Jezus heeft bestaan niet bevorderlijk is voor een objectieve beschouwing. En ik liet je weten dat het voor een objectieve benadering noodzakelijk is dat je een studie maakt van hoe het jezusmythicisme zich verdedigt.

Voor wat betreft beide zaken blijf je stokdoof, terwijl het eenvoudig vanzelfsprekendheden zijn die ik je voorleg.

Voorts geef jij mijn positie foutief weer. Ik stel helemaal niet dat ik het feit dat Paulus geen historische Jezus kent beslissend acht voor het niet-bestaan van een historische figuur. Helemaal niets laat ik beslissend zijn. Het enige waar ik op hamer is dat het betekent dat je niet uit mag gaan van het tegenovergestelde.

Vervolgens denk je mij te moeten duidelijk maken dat er een enorm verschil is tussen de historische figuur en de mythe die daar van gemaakt is. Terwijl ik een hele preek afleverde om te zeggen dat dat juist al bijna 200 jaar lang wordt ingezien en dus door niemand wordt genegeerd.

Tenslotte eindig je met exact de stelling die ik tweemaal neerzette, dat niet met zekerheid te zeggen valt of er een historische jezus-persoon op aarde heeft rondgelopen of niet. Indien dat inderdaad niet met zekerheid te zeggen valt is uitgaan van een historische persoon niet verantwoord.

Het is nogal vanzelfsprekend wat ik hier opmerk en dus volkomen futiel om deze zaken tegen te spreken.

Overigens liet je me ooit weten ”je hebt me overtuigd” wat betreft die broer van Jezus die zogenaamd leider in Jeruzalem was. Vergeten? :) En nogmaals overigens: al zou ik heel overtuigend aantonen dat zo’n broer er nooit geweest is zou ik mezelf er nog niet aan overgeven. Ik ben geen jezusmythicist. Ik verzet me enkel tegen uitgaan van het omgekeerde.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zou het erg zijn ALS er een prediker heeft rondgelopen met de naam Jezus van waaruit later het gemystificeerde christendom met al haar vertakkingen is ontstaan? Zou maw het voordeel van de twijfel nog een kleine rol kunnen spelen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 27 feb 2023 07:16 Zou het erg zijn ALS er een prediker heeft rondgelopen met de naam Jezus van waaruit later het gemystificeerde christendom met al haar vertakkingen is ontstaan? Zou maw het voordeel van de twijfel nog een kleine rol kunnen spelen?
Wat als er meerdere predikanten hebben rondgelopen met de naam Jezus?

Wat als er predikant met de naam Jezus heeft rondgelopen die niets te maken heeft met het ontstaan van het christendom? Een beetje zoals we in het Nederlands de uitdrukking hebben: "Barbertje moet hangen". In "Max Havelaar" het boek dat aan de oorsprong staat van deze uitdrukking is het namelijk niet Barbertje maar Lothario die moet hangen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie