.
Ik vergis me niet want ik heb het juist niet over het volgen van (leef)regels
Amerauder schreef: ↑14 feb 2025 11:12 Wat ik ben het helemaal met je eens dat er enkel van een moreel individu gesproken kan worden als die zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn keuzes – ik kan daarin een heel eind met je mee gaan – maar het is helemaal niet zo dat daar in religies minder ruimte voor is.
Het ligt er maar aan aan wie je die verantwoordelijkheid m.b.t. welzijn en levensverwachting van de groep en jezelf verschuldigd bent: Jezelf en de groep of die “alziende…” enz. externe autoriteit.
Ik zie niets over het hoofd. Het is helemaal niet relevant wat god is. De atheïst ontkent het bestaan van wat voor god dan ook, of laat ik het wat milder zeggen: De atheïst gelooft niet in het bestaan van wat voor god dan ook.Amerauder schreef: ↑14 feb 2025 11:12 Integendeel – de hoogste autoriteit is God. En wat is God? Wat God is, hangt af van je persoonlijke voorstelling van God. Dit is een stap die jij over het hoofd lijkt te zien in het begrijpen van waar het in religie om draait. Zonder dat begrip is het heel moeilijk er geldige uitspraken over te doen.
En ik begrijp heel goed waar het in religie om draait:
Macht.
En in het kielzog daarvan rijkdom voor de organisatie en de leiders daarvan.
Dat is immoreel in mijn ogen.
Ik herhaal: Het ligt er maar aan aan wie je die verantwoordelijkheid m.b.t. welzijn en levensverwachting van de groep en jezelf verschuldigd bent: Jezelf en de groep of die “alziende…” enz. externe autoriteit.Amerauder schreef: ↑14 feb 2025 11:12 God kan jouw niets verbieden wat jij niet zelf aan God toeschrijft. Als God zegt: je mag niet stelen, dan ben jij het die God dat laat zeggen, en enkel omdat jij dat zo hebt bepaald wordt stelen dus immoreel. (En wie is deze “jij” dan, dat is weer een volgende kwestie.) De persoonlijke verantwoordelijkheid blijft niet alleen volledig intact, ze wordt juist geïntensiveerd en op het voetstuk geplaatst, in de praktijk van religie.
Amerauder schreef: ↑14 feb 2025 11:12 Ik heb het gevoel dat je deze verhouding nog niet helemaal hebt ingezien, aangezien je zegt dat God iets “externs” is. Het christendom is juist de religie bij uitstek waarin het individu en zijn persoonlijke verantwoordelijkheid, het gehele innerlijke leven, uiterst centraal komen te staan. Christenen zeggen dan ook: “Jezus woont in het hart.”
De mens heeft zijn god (goden) gecreëerd en daarmee een externe autoriteit geschapen op wie hij zijn verantwoordelijkheid kan afschuiven. “Mijn god veroordeelt abortus dus ik ben tegen abortus”
Dat is op zich nog in orde, iedereen heeft per slot van rekening recht op een eigen mening, maar dat hij het vervolgens aan de samenleving wil opleggen maakt het verwerpelijk en wat mij betreft immoreel.
Amerauder schreef: ↑14 feb 2025 11:12 Dan atheïsten. Wat is voor hen het hoogste? De wet. Of de mening van de kudde. En ditmaal is die werkelijk extern. Ditmaal is het werkelijk een onderwerpen aan de buitenwereld. In groot contrast met het christendom is het individu ten opzichte van deze externe factoren werkelijk ondergeschikt, want hij heeft er oneindig maal minder invloed op.
Niet de wet. De wet is (in een seculiere democratische samenleving) niet meer dan een stel democratisch tot stand gekomen afspraken of spelregels die we nssr verkiezing wel of niet kunnen nakomen. Op eigen verantwoording!
En omdat de wet zorgvuldig a-moreel is en zo gehouden wordt, kunnen we de verantwoording voor ons wel of niet nakomen van de afspraken niet op een externe autoriteit afschuiven.
In dictaturen en theocratieën ligt dat anders. Daar wordt wat wel of niet moreel correct is van bovenaf opgelegd.
Ook niet de mening van de kudde, hoewel die natuurlijk wel een rol kan spelen bij het nemen van beslissingen.
Wat dan wel? Geen idee.
Ik kan alleen voor mijzelf spreken.
Ik ben mij zeer bewust van mijn verantwoordelijkheid tegenover medemens, samenleving en de wereld in het algemeen.Voor mi speelt te allen tijde welzijn en veiligheid voor mijn naasten de hoofdrol. In iets mindere mate welzijn en veiligheid van de samenleving en de wereld in het algemeen.
Ik vind bijvoorbeeld het eten van niet biologisch verantwoord en/of diervriendelijk geproduceerd voedsel moreel zeer dubieus. Dat beperk ik dan ook zoveel mogelijk.Wat anderen ervan vinden interesseert me niet.
Niet “Wat god vindt”, maar of je gelooft dat er (een) god bestaat.Amerauder schreef: ↑14 feb 2025 11:12 Wat God vindt, daar ben je persoonlijk verantwoordelijk voor, daar kun je relatief gemakkelijk invloed op hebben, middels je fantasie. Voor wat de wet en de kudde voorschrijven, is dat vele malen moeilijker. Dus, volgens jouw eigen logica, waarin persoonlijke verantwoordelijkheid een voorwaarde is voor moreel handelen, wint godsgeloof het juist van een afwezigheid van godsgeloof.
En daarna wat je met dat geloof doet.
Verantwoordelijk voor je denken en doen ben je natuurlijk altijd zelf. Het ligt er alleen maar aan aan wie ben je die verantwoordelijkheid verschuldigd? Aan die godheid, die externe autoriteit die bepaald heeft wat “goed” is en wat “slecht”, die de verantwoordelijkheid daarvoor overgenomen heeft dus?
Of aan jezelf, je moraliteit, je innerlijke autoriteit, die de balans tussen “altruïsme” en “egoïsme” bewaakt?
Theïsten hebben hierin weinig keus. Hun plekje in hun hiernamaals is ermee gemoeid.
Atheïsten hebben hierin ook weinig keus. Hun positie binnen de groep is ermee gemoeid.
Het verschil is dat voor theïsten het hun externe autoriteit is die voor hen heeft bepaald wat "goed" of "slecht" is.
Atheïsten moeten dat zelf bepalen.
Ik heb het al eerder gezegd: Religie is het ultieme wij-zijdenken. Bepaald niet individualistisch. Integendeel.Amerauder schreef: ↑14 feb 2025 11:12 Er valt genoeg tegen religie in te brengen, maar op dit pad, op het punt van de moraliteit, valt er mijns inziens niet van religie te winnen. Als je religie wil bekritiseren, dan kun je dat doen door te stellen dat het te véél verantwoordelijkheid bij het individu legt, niet dat het dat te weinig doet. Het is te individualistisch.
Een van de grootste problemen waar kerkverlaters of “afvalligen” mee worstellen is het verlies van de groep. Het er plotseling helemaal alleen voor staan, zonder de veiligheid van de eigen groep. Ze gaan dan op zoek naar een andere groep en raken op die manier soms toch weer in een of andere andere geloofsrichting (= groep) verzeild.
Tegen de moraliteit van het christendom.Amerauder schreef: ↑14 feb 2025 11:12 De enige manier waarop je het op dit punt van religie kunt winnen is door ook de moraliteit zelf aan te vallen – Dat is wat Nietzsche heel erg goed heeft ingezien: zijn strijd tegen het christendom was maar een front, een proxy oorlog. De werkelijke strijd was voor hem tegen de moraliteit als zodanig, waar het in dit alles eigenlijk om te doen is.
Niet tegen de moraliteit als bewaker en beschermer van de balans tussen “mijn” en “dijn” om het maar eens populair te zeggen.