Homeopathie is kwakzalverij.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ridder schreef:Ik ben geen homeopathisch genezer. Ik weet niet op welke manier het is gefabriceerd en ik weet ook niet hoe het nu precies werkt. Feit blijft dat er mensen zijn die duidelijk baat hebben bij homeopathische geneesmiddelen. Een alternatieve verklaring is een placebo effect, maar dat is slechts een aanname.
Ridder,
Sta mij toe die ene door mij vetgemaakte zin een ietsje te wijzigen:
Feit blijft dat er mensen zijn die denken duidelijk baat hebben bij homeopathische geneesmiddelen

Dat gevoel hebben mensen ook vaak bij de Biostabil, de kleurenmeridiaantherapie en de oorkaarsen en ga-zo-maar-door.

Hoe dat misplaatste gevoel in elkaar steekt, daar is uiteraard veel onderzoek naar gedaan, maar dat verandert die zwakheden in de menselijke geest niet.

Zeer exploitabele, onuitputtelijke bron voor de kwakzalvers. Al eeuwen lang.
Zeker als die bron aftappen per wet-BIG wordt ondersteund; die wet laat het toe dat eenieder zich mag begeven in het afwerken van mensen met gezondheidsklachten zolang ze een aantal voorbehouden handelingen maar niet verrichten.
Onvervolgbare en vaak ook onnavolgbare ellende is de prijs omdat justitie pas in aktie komt bij een juridisch aanwijsbare relatie tussen de kwak en het gebrek aan kwak-gesuggereerde genezing.

Het is net of de bank aan valsemunterij mag doen zolang de vervalsingen maar niet worden herkend.
Dát zou klanten trekken die zeggen dat ze baat hebben gevonden !!! Geen kwaal zouden ze nog erkennen.

Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 25 aug 2006 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

ridder schreef
Een aspirine heeft een bepaalde omvang en dient in die omvang te worden geconsumeerd om werkzaam te zijn. Er is geen rekening gehouden met het gebruik van aspirine voor homeopathie. Homeopathische middelen, daarentegen, bestaan uit bestanddelen die speciaal daarvoor zijn geselecteerd en die de juiste eigenschappen bevatten om werkzaam te zijn na de verdunning.
Beste ridder

Kan je aangeven waaruit die speciale selectie dan bestaat? Wie heeft deze slectie bedacht en wat zijn de criteria? wat is de achterliggende geachte hierbij? Kun je een aantal bestanddelen specificeren en uitleggen waar hun homeopatische werking op berust? Ken het verhaal van die heeele dure eend?

Zijn homeopaten onderlegt in fysiologie? Hoe paseren werkzame stoffen ongeschonden het maagdarmkanaal? En nog veel meer vragen maar eerst maar eens deze.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ridder schreef:
cluny schreef:Zou 1 miljoenste tablet aspirine helpen tegen hoofdpijn?
Waarschijnlijk niet, maar een aspirine is dan ook niet samengesteld met het oog op een bepaalde werking zoals men dat voor ogen heeft bij de samenstelling van homeopathische geneesmiddelen.
Ridder,
Lees de Organon van Hahneman en besef dat er geen enkel homeo-middel met een bepaalde werking "op het oog" is "ontworpen".
Integendeel:
Per klassieke homeopatische proving wordt geregistreerd wat voor effecten dat "doelloos" gepresenteerde middel heeft op de "provers".
Die effecten, volgens alle homeo-regels geregistreerd zijnde, zijn met elkaar DUS de omschrijving van een nieuw homeo-middel (zie eerder gegeven link naar Boericke).

Ik vind het niet zo zinvol als je je eigen homeo-methode/fantasie gaat opstellen.

Roeland
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ridder schreef:
cluny schreef: Leg maar uit.

Ik heb hier mondwater staan van Weleda.
1 van de ingrediënten is 'wilde kastanje d20'.

Au, au, au, wat heb ik toch een last van bloedend tandvlees.
Leg me eens uit, Ridder, hoe is het bestanddeel 'wilde kastanje d20' gefabriceerd en wat doet het tegen mijn tandvleesprobleem?
Ik ben geen homeopathisch genezer. Ik weet niet op welke manier het is gefabriceerd en ik weet ook niet hoe het nu precies werkt. Feit blijft dat er mensen zijn die duidelijk baat hebben bij homeopathische geneesmiddelen. Een alternatieve verklaring is een placebo effect, maar dat is slechts een aanname.
Ik heb deze info wel, ik weet dat het kwakzalverij is.
Een homeopathisch genezer, geneest niet, hij/zij kwakzalft.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ridder schreef:
heeck schreef:
Ridder schreef:Het probleem met dit soort zaken is de wijze waarop het door sceptici wordt benaderd. . . . . . . .
Dus het is zeker wel geldig om te zeggen dat het werkt omdat het werkt zonder enig benul te hebben van de manier waarop en waarom!
Ridder,
Je suggereert gelijk te hebben op een zeer ontwijkende wijze.
Je gaat namelijk voorbij aan mijn inbreng dat de homeo haar eigen (krachtigst werkende) middelen niet van elkaar, noch van kraanwater kan onderscheiden.
Daarmee staat de homeo los van haar middelen en is beperkt tot de effecten van suggestie.
Niet erg, maar wel verhelderend, want met suggestie valt een heleboel geheel niet tegen te gaan,noch te genezen enzomeer.

Roeland
Maar in hoeverre weten we dat er geen dergelijk onderscheid bestaat? Omdat we het (tot dusverre) niet hebben kunnen meten?
Lees zelf Hahneman zelf:
Organon schreef:§ 120

Therefore medicines, on which depend man's life and death, disease and health, must be thoroughly and most carefully distinguished from one another, and for this purpose tested by careful, pure experiments on the healthy body for the purpose of ascertaining their powers and real effects, in order to obtain an accurate knowledge of them, and to enable us to avoid any mistake in their employment in diseases, for it is only by correct selection of them that the greatest of all earthly blessings, the health of the body and of the mind, can be rapidly and permanently restored.
Als er dus geen onderscheid mogelijk is, dan dwarrelt het hele homeo-kaartenhuis volgens Hahnemans' eigen voorschrift inelkaar.
Uiteraard zijn er "her-provings" gedaan die een identieke registratie zouden moeten opleveren.
Nada, tenzij fabulerende defensief-redeneringen verifieerbaar zouden blijken.
Vergelijkenderwijze kan je verschillende registraties krijgen over identieke, kraanwatergelijkwaardige verdunsels. "Prove-baar" op homeo-klassieke wijze.
Uiteraard is dan het onderscheid maken tussen geschudde en ongeschudde middelen essentieel. C6 en D12 moeten daar verschillend uit naar voren komen toch ???
En ? Wat verwacht je ??

Roeland
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

waarom niet eerst eens experimenten met lage verdunningen of oertincturen
wat onderzoek je?
1.
de vraag of hoogverdunde middelen wel kunnen werken
2.
het gelijksoortigheidsbeginsel als therapueutisch principe

en homoeopathie werkt pas wanneer de gevoeligheid in het organisme aanwezig blijkt te zijn middels het totaal der symptomen
er zijn dus 2 dingen die onderzocht moeten worden

overigens wordt wel eens vergeten dat homoeopathie een geneeswijze is en niet een wetenschap die de wonderlijke eigenschappen van water, waarin geneesmiddelen opgelost en verdund zijn, verklaart
ook al zijn er aanhangers van deze geneeswijze die er allerlei theorieen op na houden
ze zijn niet relevant
hahnemann noemde deze geneeskunst dan ook heilkunst der erfahrung en hieruit blijkt zijn visionnaire geest
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

mustafa schreef:waarom niet eerst eens experimenten met lage verdunningen of oertincturen
wat onderzoek je?
1.
2.

en homoeopathie werkt pas wanneer de gevoeligheid in het organisme aanwezig blijkt te zijn middels het totaal der symptomen

overigens wordt wel eens vergeten dat homoeopathie een geneeswijze is en niet een wetenschap die de wonderlijke eigenschappen van water, waarin geneesmiddelen opgelost en verdund zijn, verklaart
ook al zijn er aanhangers van deze geneeswijze die er allerlei theorieen op na houden
ze zijn niet relevant
hahnemann noemde deze geneeskunst dan ook heilkunst der erfahrung en hieruit blijkt zijn visionnaire geest
Samuel Hahnemann is de laatste alchemist van Europa, aan het eind van zijn leven was hij knettergek geworden van zijn eigen ontdekking.
Wetenschappelijke ontdekkingen hebben zijn idiotie allang achterhaald.
Homeopathie is een enge godsdienst, zijn aanbidders zijn of sukkels of kwakzalvers.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Ridder schreef:
cluny schreef: Maar ik snap jouw stelling niet.
Het gaat toch om de werkzame stof, wat bij homeopathie niet wezenlijk verschilt ( of beter, wat niet kan verschillen ) met gewone medicatie.
Een aspirine heeft een bepaalde omvang en dient in die omvang te worden geconsumeerd om werkzaam te zijn. Er is geen rekening gehouden met het gebruik van aspirine voor homeopathie. Homeopathische middelen, daarentegen, bestaan uit bestanddelen die speciaal daarvoor zijn geselecteerd en die de juiste eigenschappen bevatten om werkzaam te zijn na de verdunning.
inderdaad, zoals apis (verdunde gemalen bij) tegen stekende pijnen :ok:

dan helpt verdunde koffie zeker tegen slapeloosheid.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

mustafa schreef:hahnemann noemde deze geneeskunst dan ook heilkunst der erfahrung en hieruit blijkt zijn visionnaire geest
De visionaire geest van Bad Religion verteld U dat het gewoon goedkope oplichterij is!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

mustafa schreef:waarom niet eerst eens experimenten met lage verdunningen of oertincturen
Dat is gedaan, brandnetelsapje:
Brandnetel (thee)
De Brandnetel werkt algemeen ontgiftend, reinigt en versterkt het hele lichaam als geen ander kruid. Brandnetelthee stimuleert o.a. de uitscheiding van urinezuur en drijft dit via de nieren af. Hierdoor is het een prima middel bij ischias en spit en helpt ook bij reuma en jicht.
Je hebt last van aambeien.
Mijn moeder had vroeger altijd een tamme kastanje in haar zak die had ze bij haar voor aambeien, eet een stukje er van af en kauw er goed op, het help doe dat een paar keer op de dag.
Heb je last van aambeien? Maal "wilde" kastanjes zeer fijn en neem dagelijks een goede mespunt met wat drank in. U zult zien na een tijdje heb je er geen last meer van.
En dan gaan we professioneel doen.
Geschiedenis van de plant:
Aesculus hippocastanum L. is een boomsoort die tot de familie van paardekastanje-achtigen (Hippocastanaceae) behoort en wel 25 meter hoog kan worden. De boom heeft grote, langgesteelde, handvormig samengestelde bladeren en bloeit in de maanden mei en juni. De leerachtige, stekelige doosvruchten bevatten één tot twee glanzende, nootachtige, roodbruine zaden (kastanjes). In de volksgeneeskunde werden de bladeren toegepast als hoestmiddel bij paarden, een mogelijke verklaring voor de naam 'paardekastanje'. Nu is bekend dat de bladeren door het gehalte aan saponinen het ophoesten van slijm inderdaad bevorderen.

Sinds de 16e eeuw komt Aesculus hippocastanum L. in de medische literatuur voor als heilzaam middel. Paardekastanje wordt meestal gebruikt tegen spataders en aambeien. Deze toepassing gaat terug tot 1896 toen de Franse arts Artault de Vervey beschreef hoe hij paardekastanje had toegepast bij patiënten met aambeien en daarbij opmerkelijke resultaten boekte.

Eigenschappen:
Aesculus hippocastanum L. heeft een versterkende werking op de aderwand en wordt mede daarom toegepast bij aambeien en spataders. De elasticiteit van de aderwand wordt duidelijk verbeterd en de ziekelijk verhoogde doorlaatbaarheid van de vaatwand neemt af. De doorbloeding van de onderste ledematen verbetert, evenals de bloedstroom naar het hart. Verder heeft Aesculus hippocastanum L. een kaliumsparende urinedrijvende en ontstekingsremmende werking.

Belangrijkste bestanddelen: In de zaden een mengsel van saponinen dat aescine genoemd wordt; in de bladeren en bast aesculine.

Verwerking: De jonge uitlopers, de bloemen en de zaden (kastanjes) worden afzonderlijk geoogst en vers verwerkt.

Toepassing: Paardekastanje versterkt de vaatwand van de aders, normaliseert de verminderde doorbloeding, gaat oedeem tegen en verbetert de bloedstroom naar het hart. Ze voorkomt nachtelijke spierkrampen. Tevens werkt ze ontstekingsremmend.
Gecombineerd met andere planten is ze effectief is bij algemene bloedsomloopstoornissen.

Om zelf te doen: Kastanjebad tegen huidaandoeningen: Stamp een kilogram kastanjes fijn, laat dit in ruim water een uur koken (let op schuimen!), giet het door een zeef en voeg dit afkooksel toe aan (niet te heet) badwater.

Kastanjepuree tegen een droge huid en winterhanden en -voeten: Kook ongeveer tien kastanjes een half uur, pel ze en maak er samen met het weer opgewarmde kooknat een puree van. Wrijf hiermee de huid in, eventueel aangevuld met een scheutje olie van St. Janskruid.

Kastanjeslinger tegen motten: rijg een aantal kastanjes aaneen, hang dit in de klerenkast en motten blijven weg. Ook kunt u een handvol gedroogd blad gebruiken.

Kastanje in de broekzak tegen reumatische klachten: een bekend huismiddeltje, maar of het helpt? Draag een onbeschadigde kastanje bij u. Vervang de kastanje als hij niet meer glanst.
Maar dat is kruidengeneeskunde, fytotherapie.
Of het allemaal helpt of genoeg helpt of voor iedereen ongeveer dezelfde uitwerking heeft, dat kan je onderzoeken.
Dat is een goede zaak en dan kom je er vanzelf achter dat Eachinaforce helemaal niet werkt en dat een patiënt dat dit onwerkzaam middeltje (dus kwakzalverij) van iemand koopt gewoon een sukkel is die elke keer voor een paar euro's wordt opgelicht door de kwakzalfapotheek.

wat onderzoek je?
1.
simpel antwoord: Geheel nee, nooit.
Niet volgens de natuurkundige, scheikundige en biologische wetenschappelijke kennis van de realiteit.
in de eerste plaats omdat 1 miljoenste, 1 miljardste aspirine niet werkt.
Of in homeopatentaaltje D6 en D9.
Alleen een volslagen idioot gaat dan nog verder en gaat beweren dat sommige patiënten enorm veel baat kunnen ondervinden van Aspirine D20, dat is 1/100.000.000.000.000.000.000
Aspirine D0 is de 1 tabletdosering.

Uiteindelijk loop je bij deze achterlijke verdunningen, ongeveer bij de D23, tegen het getal van Avogadro aan dat betekent dat er geen moleculen meer van de werkzame stof in het 'geneesmiddel' kunnen zitten.
2.
Dat is lulkoek.
Was je haar met olijfolie dan wordt het minder snel vet.
Was je haar met olijolie d20 dan wordt je haar ook minder gauw vet.
Homeopathie werkt nooit.
Pardon.
ze zijn niet relevant
Als aanbidder dan deze alchemistische kwakzalver, wat is jouw theorie na 30 jaar?
Een ouwe zot opgesloten in zijn homeopathiewaan, de realiteit die hij trouwens aan het eind van zijn leven niet onder ogen durfde komen.
Dankzij deze geestesgestoorde geleerde zijn we nu opgezadeld met één van de meest hardnekkige soorten van kwakzalverij.
Visionair?
Te idioot voor woorden.

Homeopathie = kwakzalverij.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Een homeo-adept schreef:. . .overigens wordt wel eens vergeten dat homoeopathie een geneeswijze is en niet een wetenschap die de wonderlijke eigenschappen van water, waarin geneesmiddelen opgelost en verdund zijn, verklaart
Een totaal overbodige opmerking, want het gaat erom dat niemand ter wereld de oververdunde, soms zelfs verdampte homeo-middelen van elkaar kan onderscheiden. Zelfs niet per effect op de klanten.

Wel en niet bewust bedriegende homeopaten geven dus in principe altijd hetzelfde middel.

De opmerking dat alleen passende homeo-middelen werken is een slogan die op geen enkele wijze is onderbouwd; wat ook erg moeilijk is als in principe altijd oververdund (soms zelfs op suiker verdampt) water wordt aanbevolen.
Want kraanwater werkt zeker niet altijd.
:wink:

Roeland
PS
svp Organon lezen en niet zelf een nieuwe homeo uitvinden !!
r.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

niemand gaat dus in op het exclusief onderzoeken van het gelijksoortigheidsbeginsel m.b.v. oertincturen (d.w.z.onverdunde middelen of laagverdund indien dosering te sterkwerkend)
op andere forums heb ik hier ook over geschreven
aangezien er weer zo op gereageerd wordt haak ik ook deze keer af
geen serieuze discussie dus
alleen maar verdachtmakerijen
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Formuleer een onderzoeksvoorstel en dien dat in bij:
http://nccam.nih.gov/research/

Zoals je hoort te weten probeert men daar met millioenen-budget boven water te krijgen of er enigerlei werking in de alternatieve benaderingen zit.

Roeland
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

mustafa schreef:niemand gaat dus in op het exclusief onderzoeken van het gelijksoortigheidsbeginsel m.b.v. oertincturen (d.w.z.onverdunde middelen of laagverdund indien dosering te sterkwerkend)
op andere forums heb ik hier ook over geschreven
aangezien er weer zo op gereageerd wordt haak ik ook deze keer af
geen serieuze discussie dus
alleen maar verdachtmakerijen
Irritant, hè?
De dingen benoemen zoals ze zijn.
Homeopathische middelen werken niet, homeopathiegebruikers die beter kunnen weten zijn sukkels en iedereen die homeopathische middelen of adviezen verkoopt is een ordinaire kwakzalver.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

homeopathiegebruikers die beter kunnen weten zijn sukkels
Dit zou ik niet zo stellig willen beweren. Ik noem het liever een leek die door de slimme propaganda op het verkeerde been wordt gezet. Wat moet een leek als er zelfs in een ziekenhuis een grote poster wordt opgehangen waarop homeopathie wordt aangeraden? Het probleem is nu juist dat niet alleen sukkels erin trappen, als dat zo was, hadden we een veel minder groot probleem met deze vorm van kwakzalverij.

Groet,

Kitty
Gesloten