Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Peter van Velzen »

Ik heb gezocht naar een definitie van terrorisme. Er blijkt er geen te zijn die algemeen wordt aanvaard.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 02 apr 2026 19:50 In Israël geldt een wet dat als je Palestijn bent en je een terroristische daad begaat, je de doodstraf krijgt. Dan kun je er voor kiezen de daad wel of niet te verrichten.
Deze foutieve weergave van de nieuwe wet moet je niet steeds blijven herhalen.
De wet zelf selecteert niet de Palestijn, en ook niet zomaar een terroristische daad, maar de terrorist die een moord begaat..
Dat dit in de praktijk meestal hetzelfde zal betekenen wil niet zeggen, dat je kunt stellen dat die wet alleen voor Palestijnen geldt.
https://nos.nl/artikel/2608452-parlemen ... odstrafwet
NOS Nieuws
maandag
Het Israëlische parlement, de Knesset, is akkoord gegaan met een zeer omstreden wetsvoorstel om de doodstraf in te voeren voor moord met terroristisch motief. Critici noemen de wet racistisch, omdat die feitelijk alleen voor Palestijnen zal gelden.
Verwarrend in deze is de NOS zelf met de kop boven dit artikel.
dinsdag, 22:55
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/260859 ... alestijnen
Israëls nieuwe wet voor de doodstraf treft uitsluitend Palestijnen
Israëls plan om de doodstraf in te voeren voor 'terroristische moord met een nationalistisch motief', krijgt veel kritiek.
.....
In de wet staat dat mensen die door Israëlische militaire rechtbanken voor een "terroristische daad" zijn veroordeeld, binnen negentig dagen aan een galg worden opgehangen.
Mijn protest deze wet:
Het zal ook betekenen, dat elk Palestijnse protest tegen onrecht door een willekeurige israelier en ook tegen de Israelische regering, aanleiding kan zijn tot terrorisme verdachtmaking, omdat hiervoor geen duidelijke omschrijving bestaat.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria, juridisch en taalkundig en inhoudelijk kritisch gezien heb je volkomen gelijk, maar op het op correct Engels te zeggen.

IT SMELLS

We zien allemaal (!), zonder uitzondering dat Israël vele fatsoensnormen (en dan druk ik me heel netjes uit!!) overtreedt.
Dit valt in kader van zelfverdediging niet meer goed te praten. En dan nu weer deze wet.
Het gaat maar door. Eigenlijk hoef ik niet meer te manipuleren
Daartoe is Israël zelf uitstekend in staat. Israël radicaliseert op hermt hoogste niveau.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 03 apr 2026 10:55, 3 keer totaal gewijzigd.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 03 apr 2026 10:42 Maria, juridisch en taalkundig en inhoudelijk kritisch gezien heb je volkomen gelijk, maar op het op correct Engels te zeggen.

IT SMELLS
Maar daarom is het ethisch niet juist van jou het nieuws zelf te gaan manipuleren #-o [-X

Wat riekt er volgens jou?
De manipulerende nieuwsberichten en het nog een schepje er bovenop doen door jou?

Als je het anders bedoelt:
Schrijf dan jouw idee daarover gewoon.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 03 apr 2026 10:51 Wat riekt er volgens jou?
De manipulerende nieuwsberichten en het nog een schepje er bovenop doen door jou?

Als je het anders bedoelt:
Schrijf dan jouw idee daarover gewoon.
Zie oorspronkelijk bericht (aanvulling)
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 03 apr 2026 10:42 We zien allemaal (!), zonder uitzondering dat Israël vele fatsoensnormen (en dan druk ik me heel netjes uit!!) overtreedt.
Dit valt in kader van zelfverdediging niet meer goed te praten. En dan nu weer deze wet.
Het gaat maar door. Eigenlijk hoef ik niet meer te manipuleren
Daartoe is Israël zelf uitstekend in staat. Israël radicaliseert op hermt hoogste niveau.
Ik kan het met deze conclusies alleen maar eens zijn.

Maar toch moet ik er op wijzen, dat als je iets uit het nieuws vermeldt, je dat dan met het feitelijke nieuws moet doen.
Zonder er zelf wat anders van te maken.
Er zijn al teveel mensen die dat doen.

Het is al moeilijk genoeg voor een normale lezer om de tegenstrijdigheden uit het nieuws niet als manipulatie te zien.
Zie mijn quotes uit de twee NOS berichten.
Ja, zelfs de NOS, die ik normaal gesproken als onafhankelijk zie, doet aan manipulatie via zijn nieuwskoppen
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria, ik lees er diverse nieuwssites op na en inderdaad, het staat niet zwart op wit in steen gebijteld dat de doodstraf alleen voor Palestijnen geldt.
Wat ik wel lees is commentaren van mensen die zich verdiept hebben in het m.oosten en Israël en dan komt het neer op:
Maar critici denken dat alleen Palestijnen de doodstraf krijgen.
Waarom denk jij dat critici dit denken? Alleen omdat het critici zijn of zou er wellicht heel misschien mogelijk een kleine kern van waarheid in schuilen?
Moeten we wachten tot het eerste Palestijnse kalf verdronken is?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 03 apr 2026 11:37 Maria, ik lees er diverse nieuwssites op na en inderdaad, het staat niet zwart op wit in steen gebijteld dat de doodstraf alleen voor Palestijnen geldt.
Wat ik wel lees is commentaren van mensen die zich verdiept hebben in het m.oosten en Israël en dan komt het neer op:
Maar critici denken dat alleen Palestijnen de doodstraf krijgen.
Waarom denk jij dat critici dit denken?
Dat was al duidelijk dacht ik.
In Israel zelf zal dat vnl. gaan over Palestijnse daders.
En ja, ook mij klinkt deze tekst van de wet als zeer slinks in de oren.

Maar daar ging het niet om.
Als je iets doorgeeft, dan doe je dat op de daarover gegeven feiten.
Als je daarnaast hier eigen gedachten over hebt, dan schrijf je dat ook als zodanig.

Het verschil tussen fakenieuws en het ventileren van een eigen mening.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

NOS schreef: Het CIDI, het Centrum Informatie en Documentatie Israël, is fel tegen de nieuwe wet. CIDI-directeur Naomi Mestrum: "Deze wet gaat alleen gelden voor terroristische Palestijnen, maar gaat in tegen alle democratische waarden. Deze extreem-rechtse regering doet dit om in het zadel te blijven."
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter, Maria

Is bovenstaande statement van Naomi Mestrum een feit of zomaar de zoveelste mening?

Feit en mening liggen soms eng dicht bij elkaar. Als ik zeg: "Trump is onbetrouwbaar en een narcist",
ligt mening en feit dat heel ver uiteen?

Als ik beweer dat antisemitisme beschuldigingen aan mijn adres als rookgordijn wordt gebruikt ipv op feiten berust, is dat dan een feit of zomaar een mening?

Israël schiet volkomen door in hun verdedigingswaanzin? Feit? Mening? Beiden?

Palestijnen zijn inferieur aan Israëliërs? Feit? Mening?
Gaza is verwoest. Feit? Mening?
De westelijke Jordaan oever wordt meer en meer gekoloniseerd door joden. Feit of mening.
Je strooit geen verdelgingsmiddelen op boerenland bij je buurlanden. Feit? Mening?
Je vermoordt onschuldig ambulancepersoneel uit humaan oogpunt niet. Feit of mening?

Ik weet het niet. Jullie wel?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 03 apr 2026 13:55 Peter, Maria

Is bovenstaande statement van Naomi Mestrum een feit of zomaar de zoveelste mening?

Feit en mening liggen soms eng dicht bij elkaar. Als ik zeg: "Trump is onbetrouwbaar en een narcist",
ligt mening en feit dat heel ver uiteen?

Als ik beweer dat antisemitisme beschuldigingen aan mijn adres als rookgordijn wordt gebruikt ipv op feiten berust, is dat dan een feit of zomaar een mening?

Israël schiet volkomen door in hun verdedigingswaanzin? Feit? Mening? Beiden?

Palestijnen zijn inferieur aan Israëliërs? Feit? Mening?
Gaza is verwoest. Feit? Mening?
De westelijke Jordaan oever wordt meer en meer gekoloniseerd door joden. Feit of mening.
Je strooit geen verdelgingsmiddelen op boerenland bij je buurlanden. Feit? Mening?
Je vermoordt onschuldig ambulancepersoneel uit humaan oogpunt niet. Feit of mening?

Ik weet het niet. Jullie wel?
Ik snap je!
Iedereen kan dagelijks en al jaren duidelijk zien wat er gebeurt.
En wie dat akelig vindt en daarover rept wordt beetje bij beetje maar steeds meer in het defensief gedrukt.
Hetzelfde voor 'keurige zaken' als democratie, beschaving, Internationaal Recht en het besef daarover, empathie enzovoort... Die wereld moet weer eens een zetje in de rug krijgen, zeg maar. Want:
Twee woorden komen steeds meer (en heersend) voor in de media die je elke dag en al jaren kunt zien en horen: Trump en oorlog of 'war'.
Ik word er een beetje moe en triestig van.
** **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Iran heeft een Amerikaans gevechtsvliegtuig neergeschoten. Dat bevestigen anonieme Amerikaanse functionarissen tegenover The New York Times. Het is nog niet bekend wat het lot van de bemanning is, diverse Iraanse media berichten over de aanwezigheid van een Amerikaanse reddingsoperatie.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... ld-in-iran
Ja, kan gebeuren.
Maar ook hier weer dat geklets van de Amerikanen.
Vrijwel alles zou kapot zijn gebombardeerd in Iran.
Maar ze zijn toch maar mooi in staat een Amerikaans gevechtsvliegtuig neer te schieten.
Ik weet het, dit soort geroeptoeter hoort bij oorlog. :(
** **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Iran heeft zijn beleid gewijzigd betreffende doorlaten van schepen in de Straat van Hormuz.
Er wordt nu gewerkt met forse tarieven voor schepen die door willen.

Ook de nationaliteit van schepen wordt nu bekeken.
Zo is er een Frans containerschip doorgelaten, meldt o.m. Aljazeera.
Dat is het eerste Europese schip in de huidige situatie.

Het zóu gemakkelijk met andere Europese schepen kunnen ook, omdat het formeel niet 'onze oorlog' is en de VS niet
werd aangevallen toen Trump met zijn oorlog begon. In dát geval treedt de Navo in werking wat dus nu niet het geval was.
** **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Prachtige column

Column | Ik schaam me voor dit Israël - NRC https://share.google/hsdxm7nfxoiCEPHZf

Als we tijdens het wekelijks gebed in de synagoge naast het koningshuis, de rechters en volksvertegenwoordigers van dit land ook het bestuur van Israël wijsheid toewensen, denk ik alleen maar: ja, wijsheid. Én een hele lange gevangenisstraf.

Herkenbaar!
Als ik nu nog iemand hoor beweren dat het anti-Israëlsentiment en de protesten niet voortkomen uit een basaal rechtvaardigheidsgevoel en menselijkheid, maar uit antisemitisme denk ik: noem mij dan voortaan maar antisemiet.

Antisemitisme in Nederland heeft vooralsnog geen macht gekregen. Er is geen antisemitisme in de regering, het komt nauwelijks voor in de ambtenarij, bij politie, niet in het onderwijs, niet in het bedrijfsleven. Antisemitisme is er zeker, maar is vooral afkomstig van straatterroristjes, spugende jochies. En zelfs van de recente reeks aanslagen op synagoges en scholen is het maar de vraag of dat nu echt volledig homegrown Jodenhaat is, of eerder het type onnozele uithaler, die voor een paar honderd euro van Hezbollah heus wel een cobra ergens wil neerleggen.

Abel Herzberg zei ooit dat Joden zonder Israël een ongedekte cheque zijn. Maar ik denk dat het tegenovergestelde de realiteit is. Dit Israël geeft ons geen waarde, maar schaamte. Dit Israël is onze achilleshiel. In een gedroomde wereld begrijpen mensen het verschil tussen Israëlisch geweld en Nederlands Jodendom. Maar ik leef niet in een gedroomde wereld. Ik leef in deze wereld. De realiteit is dat de misdaden daar directe gevolgen hebben voor onze veiligheid hier.

Joden zouden niet moeten meedoen aan het spelletje ‘recht van de sterkste’. Niet alleen omdat we dat spelletje gaan verliezen, maar vooral omdat het het verkeerde spelletje is.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 03 apr 2026 21:50 Prachtige column
Thanks for sharing. Inderdaad een interessante lezenswaardige column.

Wat ik me echter na het lezen wel afvroeg:
  • hoe helpt dit bij het onderscheid tussen
    terechte en onterechte beschuldigingen van antisemitisme?
En toen realiseerde ik me: "Daar gaat dit niet over!"
. . . . . . . . . . . . .
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
We will dance again AND keep on dancing ...
Plaats reactie