Saviourmachine schreef:Als ik dus vraag naar de zin van 't leven is dat niet omdat ik hopeloos ben, of omdat ik denk dat jullie levens zinloos zijn. Nee, integendeel! Het is het écht proberen te achterhalen van "haar zin". Als er geen groot verhaal meer is, is er dan niet iets anders dat 't 'n geheel maakt?
Ik ben ook gelovig opgevoed, zij het niet streng. Ik heb na mijn geloofsafval ook gezocht naar een zin. Na een lange zwerftocht door de wereld van geloven kwam ik tot de conclusie dat alle religies, alle geloven in een leven na..... slechts vluchten zijn uit deharde werkelijkheid van de eindigheid. Zoals alles in de natuur eindig is. Dan zoek je naar een doel in je leven. Waarvoor leef je dan. Maar zo kun je je evengoed afvragen waarom leeft die boom, dat onkruid in de tuin, die mug die mijn slaapkamer tot jachtterrein heeft gemaakt, de schaamluis. Evenzo goed kun je je afvragen naar het nut van het bestaan van levenloze dingen als stenen.
Ook als mens ben je slechts even deel van het geheel. Het is een biologisch feit maar dat wil niet zeggen dat het zin zou moeten hebben. Daarmee zeg ik niet dat je leven zinloos is want dat is het alleen als je er zelf geen zin aan geeft. Dat betekent vaak ook dat je er geen zin aan hebt.
Wat als eerste je leven al zin geeft is het feit dat je er niet uit wil stappen het is je kennelijk dierbaar. Dat is de absolute basis. Daarnaast vraagt je je af wat je bijdraagt voor je omgeving? Dat is vaak meer dan je zelf dacht. Wat wil je buiten dat nog meer bijdragen? Wil je een steen verlegd hebben in de rivier die leven heet.
Dat kunnen vele stenen zijn, grote maar ook één kleine.
Ik schreef net dat je leven geen zin heeft als je er zelf geen zin aan geeft maar zelfs dat is niet waar. Jouw leven heeft namelijk al zin voor de mensen die om je geven.
Als je kinderen hebt draag je hen iets over dat voor jou jouw leven al zin geeft. Je leven heeft voor hen al zoveel zin omdat het hun leven überhaupt mogelijk heeft gemaakt. Dat zijn al stenen die je verlegt hebt. Andersom beteken jij al veel voor je ouders en voor je vriendin.
Dat klinkt allemaal een beetje als een dominees preek die jou een zin wil aanpraten omdat een zinloos leven voor een dominee een verloren ziel is en met die ideeën wil ik absoluut niet geassocieerd worden. Het klinkt ook een beetje belerend en alsof ik jouw uit een put moet praten. Maar jij zit helemaal niet in een put. Jij zoekt alleen, als ik het goed begrijp, vanuit een positief eb blij beeld, naar een pad dat jou naar een doel leidt. Zodat ook al is het leven net zo zonnig het niet doelloos is.
Waar het mij om gaat is dat je leven in de sociale omgang met andere mensen al heel veel zin heeft maar dat jij er nog veel meer zin voor jezelf aan kunt geven door zaken te veranderen in de wereld die voor jou belangrijk zijn of tenminste een bijdrage te leveren. Hoe klein die bijdrage of die wereld ook mag zijn.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche