Vreugde/troost/geluk vinden in je atheïsme

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Saviourmachine
Contacteer:

En maar door...

Bericht door Saviourmachine »

Okay, ik wil wat over mezelf zeggen, maar op zich is 't niet relevant voor 't topic. Ik ben streng religieus opgegroeid. Van niet fietsen op zondag tot geen sinterklaas vieren. Het eerste dat ik heb "afgeleerd" is dat de mens niet in principe zelfzuchtig, slecht is. Dat ik mij als atheist misschien juist wel makkelijker onzelfzuchtig op kan stellen. Ik weet dat 't idee liefde, vergeving, werkt om meeste ad-hoc reflexen te onderbreken.

Wat ik misschien niet goed heb geleerd, is het bepalen van de zin van mijn leven. Misschien, want vanuit mijn optiek denken mensen er niet genoeg over na. Dit soort discussies - zoals hier - kan ik eerlijk gezegd maar met weinig mensen houden. Maar 't is iets dat ik nodig heb naast 't praten over studie, werk, ruzies, tv programma's, grappen, drinken. Filosoferen is een levensbehoefte voor me.

Als ik dus vraag naar de zin van 't leven is dat niet omdat ik hopeloos ben, of omdat ik denk dat jullie levens zinloos zijn. Nee, integendeel! Het is het écht proberen te achterhalen van "haar zin". Als er geen groot verhaal meer is, is er dan niet iets anders dat 't 'n geheel maakt?

Afvallen van 'n geloof is 'n paradigma verschuiving dat vrijheid van denken nodig heeft. 't Stellen van vragen die niet netjes, niet geoorloofd zijn. 't Suggereren dat er nog beter naar de zin van het leven gezocht kan worden. Het al genoemde idee: dat 't juist goed is dat 't leven geen zin heeft, zodat je deze zin zelf kan invullen; heeft niet altijd bestaan. Daar is over nagedacht.

Ik denk wel dat je gelijk hebt Sararje, dat ik een weliswaar héél vaag, maar ook héél sterk ideaalbeeld heb. Aan de andere kant is 't typische horoscoopuitspraak: 't geldt voor iedereen. :)

Ik besef dat ik irritant ben door maar door te blijven vragen naar de zin van jullie leven. :roll:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nee, ik vind je niet irritant. Het grote verschil tussen jou en mij is dat jij zoekende bent naar de zin in je leven en ik niet. Het voelt juist bevrijdend die zoektocht los te laten. Dus gewoon het leven te nemen zoals het komt en er hier en daar sturing aan te geven de goede kant op. Ik vraag me dus op geen enkel moment af wat de zin van mijn leven is. Maar leef het leven gewoon en geniet van de goede dingen daarin. Loslaten is denk ik het grote sleutelwoord dan begin je te leven. Ik snap dat dat voor jou (nog) geen optie is, jij denkt wel na over de zin van je leven en kan dat kennelijk niet loslaten. Dan blijft het moeilijk denk ik, als je de zin niet kan ontdekken, geeft je dat een leeg en ontevreden gevoel. Misschien streef je naar perfectie? Dat is een nutteloos en uitzichtloos streven. Perfectie bestaat niet. Niets is perfect dat is dus een vruchteloos streven.

Acceptatie is ook heel belangrijk. Zo gauw je kan accepteren dat alleen jij invloed hebt op hoe je leven in grote lijnen verloopt zonder teveel je op dat verloop te richten met als doel ergens uit te willen komen, zul je van het nu en vandaag kunnen genieten. Carpe diem is een beetje mijn motto. Wat geweest is, is geweest, daar kun je geen invloed meer op uitoefenen, daar kan dus een slotje op, de goede herrineringen koester je. Wat nog komen moet, daar heb je evenmin zicht op. Wat vandaag gebeurt, daar kun je iets mee, van vandaag kun je iets moois maken. Lukt dat niet vandaag, dan is morgen, vandaag gisteren, iets dat je achter je kunt laten en heb je weer een nieuwe kans van vandaag iets te maken.
Mensen die het verleden niet kunnen loslaten en zich voortdurend zorgen maken over de toekomst, vergeten vandaag te leven. De zin van mijn leven is dus, maak er vandaag iets van, leef bewust. Vandaag en het nu is namelijk het enige moment waar je zeker van bent en waar je iets mee kan. Dus pluk de dag. Mij bevalt dit prima.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

vreugde en troost vind je wanneer je de illusie van tijd los kan laten en je niet hecht aan de vorm
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Zoals Kitty al zei, het is heerlijk niet meer kostte wat kost achter de zin van het leven te willen komen.

Het is voor mij één zaak minder om mij druk over te maken :wink:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Sararje schreef:Weer duidelijk aan het kletsen mustafa? Door meditatie kan je niets te weten komen bovendien is dat licht gewoon licht en heeft het niets met bewustzijnslicht (whatever that might be) te maken. Die symmetrie mag je ook een keer uitleggen in een nieuw door jou te maken topic.
worüber mann nicht sprechen kann muss mann schweigen.

Wittgenstein.

metafysische zaken zijn niet in woorden uit te drukken.

je kunt een bepaald globaal geloof hebben in die zaken, maar dan heb je het ook wel gehad.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Waarom dan JHenosch kletsen lui hierover hele topics vol?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

hele bijbels, zelfs,

daar heb je een punt.

zolang je in die bijbels maar geen 100% bewijs ziet van t'1 en t'ander,

kan het een verrijking zijn, zoals bepaalde wijze sprookjes ook een verrijking kunnen zijn.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Punt is natuurlijk: hoeveel % dan wel... en over het antwoord op die vraag slaat men elkaar maar al te graag de hersens in. Daarom: 0 %. Beter voor mens én dier.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Cathy
Forum fan

Re: De matrix benauwt mij

Bericht door Cathy »

Saviourmachine schreef: Maar ik heb het niet altijd naar m'n zin. Ik voel me vaak een allochtoon op aarde. Een soort eenzaamheid. Een angst dat er geen verrassingen meer voor mij in petto liggen. "Is dit alles?" Ik kan nooit mijn zin volledig ontlenen aan mijn vriendin, mijn werk, mijn onderzoek, mijn hobbies. De matrix benauwt mij.
Ik moest hierbij denken aan mijn favoriete gedicht van Ida Gerhardt:

Onder vreemden
"Het speelt het liefst ver weg op het strand
het kind dat nooit zijn eigen vader ziet
die overzee is in dat andere land

Het woont bij vreemden en het went er niet
Zij fluisteren erover met elkaar
Heimwee huist in zijn kleren en zijn haar

En altijd denkt het dat hij komen zal
vandaag niet meer, maar morgen, onverwacht
en droomt van hem en roept hem in de nacht

Ik wacht u, Vader van de overwal"

Er blijken meer mensen te zijn met dezelfde onbestemde verlangens. :wink:
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

ik voel meer voor het compromis van de kryptische uitdrukkingswizje
voor degene die het niet begrijpt is het gelijk aan zwijgen en voor de goede verstaander is het duidelijk
zo wordt aan niemand tekort gedaan
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Gerard
Bevlogen

Re: En maar door...

Bericht door Gerard »

Saviourmachine schreef:Als ik dus vraag naar de zin van 't leven is dat niet omdat ik hopeloos ben, of omdat ik denk dat jullie levens zinloos zijn. Nee, integendeel! Het is het écht proberen te achterhalen van "haar zin". Als er geen groot verhaal meer is, is er dan niet iets anders dat 't 'n geheel maakt?
Ik ben ook gelovig opgevoed, zij het niet streng. Ik heb na mijn geloofsafval ook gezocht naar een zin. Na een lange zwerftocht door de wereld van geloven kwam ik tot de conclusie dat alle religies, alle geloven in een leven na..... slechts vluchten zijn uit deharde werkelijkheid van de eindigheid. Zoals alles in de natuur eindig is. Dan zoek je naar een doel in je leven. Waarvoor leef je dan. Maar zo kun je je evengoed afvragen waarom leeft die boom, dat onkruid in de tuin, die mug die mijn slaapkamer tot jachtterrein heeft gemaakt, de schaamluis. Evenzo goed kun je je afvragen naar het nut van het bestaan van levenloze dingen als stenen.
Ook als mens ben je slechts even deel van het geheel. Het is een biologisch feit maar dat wil niet zeggen dat het zin zou moeten hebben. Daarmee zeg ik niet dat je leven zinloos is want dat is het alleen als je er zelf geen zin aan geeft. Dat betekent vaak ook dat je er geen zin aan hebt.
Wat als eerste je leven al zin geeft is het feit dat je er niet uit wil stappen het is je kennelijk dierbaar. Dat is de absolute basis. Daarnaast vraagt je je af wat je bijdraagt voor je omgeving? Dat is vaak meer dan je zelf dacht. Wat wil je buiten dat nog meer bijdragen? Wil je een steen verlegd hebben in de rivier die leven heet.
Dat kunnen vele stenen zijn, grote maar ook één kleine.
Ik schreef net dat je leven geen zin heeft als je er zelf geen zin aan geeft maar zelfs dat is niet waar. Jouw leven heeft namelijk al zin voor de mensen die om je geven.
Als je kinderen hebt draag je hen iets over dat voor jou jouw leven al zin geeft. Je leven heeft voor hen al zoveel zin omdat het hun leven überhaupt mogelijk heeft gemaakt. Dat zijn al stenen die je verlegt hebt. Andersom beteken jij al veel voor je ouders en voor je vriendin.
Dat klinkt allemaal een beetje als een dominees preek die jou een zin wil aanpraten omdat een zinloos leven voor een dominee een verloren ziel is en met die ideeën wil ik absoluut niet geassocieerd worden. Het klinkt ook een beetje belerend en alsof ik jouw uit een put moet praten. Maar jij zit helemaal niet in een put. Jij zoekt alleen, als ik het goed begrijp, vanuit een positief eb blij beeld, naar een pad dat jou naar een doel leidt. Zodat ook al is het leven net zo zonnig het niet doelloos is.
Waar het mij om gaat is dat je leven in de sociale omgang met andere mensen al heel veel zin heeft maar dat jij er nog veel meer zin voor jezelf aan kunt geven door zaken te veranderen in de wereld die voor jou belangrijk zijn of tenminste een bijdrage te leveren. Hoe klein die bijdrage of die wereld ook mag zijn.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
jHenosch
Banned
Contacteer:

Zo maar zijn !

Bericht door jHenosch »

Zo maar zijn,
voor de leut,

dat is het doel van het leven,

veel mensen maken het allemaal veel te moeilijk.
MOODY BLUE
Diehard

Re: Zo maar zijn !

Bericht door MOODY BLUE »

jHenosch schreef:Zo maar zijn,
voor de leut,

dat is het doel van het leven,

veel mensen maken het allemaal veel te moeilijk.
Jij weet het Henosch :idea:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

jHenosch schreef:
Sararje schreef:Weer duidelijk aan het kletsen mustafa? Door meditatie kan je niets te weten komen bovendien is dat licht gewoon licht en heeft het niets met bewustzijnslicht (whatever that might be) te maken. Die symmetrie mag je ook een keer uitleggen in een nieuw door jou te maken topic.
worüber mann nicht sprechen kann muss mann schweigen.

Wittgenstein.

metafysische zaken zijn niet in woorden uit te drukken.

je kunt een bepaald globaal geloof hebben in die zaken, maar dan heb je het ook wel gehad.
Dit is geklets want je doet dat al door een omschrijving te geven.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Sararje schreef:Dit is geklets want je doet dat al door een omschrijving te geven.
Waar ik een globaal geloof in heb, maar wat ik niet, fundamentalistisch, 100% tot in alle details voor waar beschouw.

Zoals wetenschappers een bepaalde theorie nooit voor 100% waar zullen aanzien, hoe mooi de woordjes ook zijn, daar de werkelijheid met menselijke nabootsingen maar beperkt is te beschrijven, en daar er altijd (pragmatisch evolutionaire of revolutionaire) verbeteringen daarin te maken zijn.

It is better to search globally in the right direction than in detail in the wrong one.
Amartiy Sen
Plaats reactie