Tjeerdo schreef:Echter er zijn verdomd ( ) veel Nederlanders die de laatste twintig jaar hun geloof achter zich hebben gelaten. Onze JHG kan hierover meepraten.
Wanneer je mij hiermee bedoelt....ik ben weliswaar geen JHG meer en probeer vrij te zijn van welke leer dan ook, ik geloof echter wel. Of bedoelde je Michel?
Devious schreef: Net zoals het bestaan van een miljoen kilometers groot reuzenkonijn in een paralel universum, tot de mogelijkheden behoord.
Je schildert de vraag of God bestaat als irrelevant af. alsof je daar pas over na zou hoeven denken wanneer de feiten je daar naar toe leiden... Het gaat niet om het antwoord daarop maar om de vraag.
De vraag of het leven is ontstaan door toeval of is bedacht, is een hele relevante vraag, essentiële voor iedereen. Wanneer jouw reuzenkonijn me een mogelijk antwoord daarop zou kunnen geven, zou ik de mogelijkheid zeker niet uitsluiten.
De vraag echter valt met onze huidige inzichten, wetten en aannames niet te beantwoorden. Het bestaan van een bedenker kan bewezen noch weerlegd worden.
Gelovigen noemen die bedenker nou eenmaal god, dat praat makkelijker. En of je - als je hier eenmaal in gelooft - je in je leven iets van aan wilt trekken, bepaal je zelf.
Maar ga nou niet beweren dat het jezelf afvragen of god bestaat geen bestaansrecht heeft.
Toch nog even over de discussie in het algemeen...
De eigenschappen die gelovigen god -vaak via heilige boeken - toedichten zijn slechts menselijk invullingen om hem gestalte te doen geven. Maar het feit dat door interpretatie van die boeken de meest verschrikkelijke dingen gebeuren, zegt helemaal niets over het al dan niet bestaan van 'de bedenker'.
Het is dan ook onzinnig om het bestaan van god te gaan weerleggen met het argument dat de leer van het christendom niet deugt. Geloof op zich is niet eng, het maken van gezamenlijke afspraken over de manier waarop men dat behoort te doen, des te meer.
Er wordt hier op het forum ook gezegd dat de 'gelovige' een trucje hanteert om niet verder na te hoeven denken over andere invalshoeken. Door de vooringenomen sceptische reacties op het artikel van Flew echter, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ook de hier aanwezige louter-op-feiten-gebaseerde-andersdenkenden zo hun blinde vlek hebben.
Is een niet-gelovige of agnost die een theorie van een wetenschapper op voorhand uitsluit nou werkelijk beter af dan al die gelovigen die - misschien ongefundeerd en minder wetenschappelijk onderlegd - berusten in hun overtuiging?
God 1). bestaat of 2). bestaat niet.
Het op voorhand uitsluiten van een van die twee mogelijkheden beperkt je nogal in het zoeken naar een antwoord op deze vraag, of je nu gelovig bent of niet-gelovig.