Geplaatst: 14 aug 2008 14:39
				
				Ook niet dat het zéér onwaarschijnlijk is dat er goden kunnen bestaan?Ongelovige schreef: Toch heeft (voor zover ik weet) geen van hen ooit de logische conclusie getrokken dat er geen goden zijn.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Ook niet dat het zéér onwaarschijnlijk is dat er goden kunnen bestaan?Ongelovige schreef: Toch heeft (voor zover ik weet) geen van hen ooit de logische conclusie getrokken dat er geen goden zijn.
Hier even van een tijdje terug geweest.CXT schreef:Dat is moeilijk te zeggen. Op zich kan je een bepaalde ervaring wel God noemen, maar het probleem ligt 'm voornamelijk in het leggen van de link tussen de ervaring en het (christelijke) godsbeeld.
Die begrippen bestaan, simpelweg omdat ze tot ons vocabulaire behoren. Ze staan in het woordenboek, net als het begrip 'God'. Trots en eer zijn subjectieve begrippen die naar sensaties in de gevoelswereld verwijzen. Ze verwijzen niet naar een 'ding'. In de gangbare definities is 'god' wel een 'ding', een entiteit. Indien 'god' 'slechts' een sensatie is in de gevoelswereld, net als 'trots' of 'eer', dan durf ik met een gerust hart te zeggen: 'God bestaat!'Marcel schreef:Wie durft te beweren dat het begrip trots en eer bestaat?
In de 18e eeuw waren er al mensen als Baron d'Holbach die het bestaan van een God ontkenden. Anderen hadden misschien, ja zelfs waarschijnlijk, ook hun twijjfels alleen konden ze die niet uiten. Wie godslasterlijk was belandde op de brandstapel of werd opgehangen.Van Aristoteles tot Francis Bacon (dus zo'n 20 eeuwen) was de logica stevig gebouwd op nauwelijks veranderde theorieën over syllogismen en het aantonen van drogredenen. Gedurende deze periode hebben tientallen, zo niet honderden legendarische filosofen en wiskundigen hun werk op deze theorieën gesteund. Toch heeft (voor zover ik weet) geen van hen ooit de logische conclusie getrokken dat er geen goden zijn.
Niet dat ik weet. Jij?Kochimodo schreef:Ook niet dat het zéér onwaarschijnlijk is dat er goden kunnen bestaan?Ongelovige schreef: Toch heeft (voor zover ik weet) geen van hen ooit de logische conclusie getrokken dat er geen goden zijn.
God wordt in de joods/christelijke bijbel voorgesteld als een persoon. Als een realistische entiteit die ingrijpt in het leven van de mens, zelfs van een heel volk. Ook wordt de bijbelse god voorgesteld als iemand die spreekt tot mensen, verschijnt aan mensen in dromen/ visioenen en in het geval van Mozes zelfs met deze zou hebben gesproken van 'aangezicht tot aangezicht.' Ik ben daarom van mening dat het begrip god uit de bijbel helemaal niet abstract is. God is vlgs. de joods/christelijke bijbel de werkelijkheid binnegetreden en heeft daar als de bijbel moet geloven handelend opgetreden hetzij zelf hetzij door de dienst van engelen. Vandaar dat ik van mening ben dat een gelovige wel degelijk een bewijslast heeft om aan te tonen dat de bijbelse god bestaat. Immers hij wordt nog steeds geacht in de realiteit werkzaam te zijn.Marcel schreef:Waar het fout gaat is dat een stuk tekst als beeldspraak om een abstract gegeven over te dragen, letterlijk wordt genomen. Aangezien het verschijnsel God een abstract gegeven is en dus niet in woorden te bevatten en dus ook niet te bewijzen naar anderen toe.
De begrippen trots en eer zijn zeker waarneembaar aangezien er grotendeels overeenstemming bestaat welk gedrag bij die begrippen hoort. Trots en eer zijn af te leiden uit gedrag.Marcel schreef: Een uitdaging voor de aanwezigen:
Wie durft te beweren dat het begrip trots en eer bestaat?
Als je dit beweerd graag ook even onderbouwen zonder gebruik te maken van drogredenen.
Ik meen dat bvb. Dawkins zich op het standpunt stelt dat gods bestaan niet bewezen kan worden evanals dat zijn niet-bestaan niet bewezen kan worden. Wel meent hij dat de conclusie kan worden getrokken dat het bestaan van god(en) zeer onwaarschijnlijk is.ongelovige schreef:Niet dat ik weet. Jij?Kochimodo schreef:Ook niet dat het zéér onwaarschijnlijk is dat er goden kunnen bestaan?Ongelovige schreef: Toch heeft (voor zover ik weet) geen van hen ooit de logische conclusie getrokken dat er geen goden zijn.
De filosoof Francis Bacon leefde van 1561 tot 1626 CE.lanier schreef:In de 18e eeuw waren er al mensen als Baron d'Holbach die het bestaan van een God ontkenden. Anderen hadden misschien, ja zelfs waarschijnlijk, ook hun twijjfels alleen konden ze die niet uiten. Wie godslasterlijk was belandde op de brandstapel of werd opgehangen.Van Aristoteles tot Francis Bacon (dus zo'n 20 eeuwen) was de logica stevig gebouwd op nauwelijks veranderde theorieën over syllogismen en het aantonen van drogredenen. Gedurende deze periode hebben tientallen, zo niet honderden legendarische filosofen en wiskundigen hun werk op deze theorieën gesteund. Toch heeft (voor zover ik weet) geen van hen ooit de logische conclusie getrokken dat er geen goden zijn.
Klopt. Maar dan heeft hij het over de 'zichzelf openbarende goden' in de wereldreligies.Kochimodo schreef:Ik meen dat bvb. Dawkins zich op het standpunt stelt dat gods bestaan niet bewezen kan worden evanals dat zijn niet-bestaan niet bewezen kan worden. Wel meent hij dat de conclusie kan worden getrokken dat het bestaan van god(en) zeer onwaarschijnlijk is.
Helemaal zeker weten dat er geen 'IETS' bestaat kan ik niet. Wel kan ik voor mijzelf logisch beredeneren dat als er een IETS bestaat, die IETS -gelet op de stand van de wetenschap- iig niet Jahweh, God, Jezus, of Allah is. De inhoud van de tenach, ot en nt en de koran (de andere zgn. heilige boeken ken ik niet) is overduidelijk gebleken achterhaald te zijn. Ook wil ik helemaal niets met Jahweh, Jezus, God, Maria of Allah te maken hebben! Ik vind ze afstotelijk en weerzinwekkend en m.i. is het ook zeer onwaarschijnlijk dat ze bestaan of bestan hebben (-op Maria na, want die zal wel bestaan hebben denk ik alleen is ze imo morsdood en dood gebleven en zo Jezus echt geleefd heeft is ook hij morsdood en morsdood gebleven-). Ook door logisch redeneren ben ik uiteindelijk (gelukkig) tot die conclusie gekomen.Des schreef: Ik voel me nog steeds behoorlijk een "iets-ist" en ik heb er best heel veel moeite mee.
Om eventjes terug te keren naar de topic....CXT schreef:Jullie hebben de vraag ongetwijfeld vaker langs zien komen, hetzij in een andere vorm: wie/wat bepaalt logisch redeneren? In discussies is het een vaak gebruikte methode. 'Gebruik je gezond verstand' zegt men dan. Maar het gezond verstand van de een spreekt die van een ander tegen. Het is gebaseerd op opvoeding, ervaring en wat je over 't algemeen geleerd is. Voor iemand die in een christelijk gezin is opgegroeid waar de bijbel als absolute waarheid gezien wordt is het volstrekt normaal dat er zonde is en dat dit gestraft moet worden door God. Voor iemand die hier niet in gelooft, is het over 't algemeen volstrekt onlogisch. Dan kan de niet-gelovige wel tegen de gelovige zeggen: denk logisch na. Maar dat kan omgekeerd ook in principe.
Dus wat bepaald nu het ultieme 'gezond verstand'?
Geen enkele wetenschapper met enige training in logica zou bezwaar hebben gemaakt tegen de geldigheid van bovenstaande logische gevolgtrekkingen. De logica is wel geldig, alleen zijn de premissen onjuist.Ongelovige schreef:De logica van Aristoteles is uiterst geschikt voor boekenwijsheid, het is een opzoekmachine, een soort gewijde Google. Aristoteles zou bijvoorbeeld geen enkel bezwaar hebben gemaakt tegen volgend syllogisme:
1.Aangezien alle mannen meer tanden hebben dan Xantippe,
2.En aangezien Socrates een man is,
3.Besluiten we dat Socrates meer tanden heeft dan Xantippe.
Of een stukje koranwetenschap:
1.Aangezien in de koran staat: “het uur is nabij, en de maan is opengespleten.” (54:1),
2.En aangezien alles wat in de koran staat waar is,
3.Besluiten we dat de maan is opengespleten.