heb ik toch gezegd! Moest bijkomen.XcsM schreef:Kochimodo waarom ga je hier niet inhoudelijk op in?
Zachte heelmeesters maken stinkende wondenXcsM schreef: Daarom vermoed ik dus dat jij heel rustig aan moet doen.
et doen en je je niet moet laten wegdrijven op "nieuwe" gevoelens en emotie!XcsM schreef:Het is goed om hier te lezen en te leren van andere meningen maar zeg nu eens eerlijk: Je zou ei-gen-lijk niet zo makkelijk "om te praten" moeten zijn want anders is het misschien opnieuw een soort "geloofskeuze" nu ineens een "agnost of atheist" te worden, alleen maar op basis van een paar ferme postings van freethinkers en een duf testje bij welk 'geloof' je hoort.
Ik heb nog niks overgenomen, immers ik weet nog niks over te nemen. Ben gister nar de bieb gegaan en heb wat boeken over filisofie gehaald. Voor mij een totaal onbekend terrein. De geschiedenis en ontwiikkeling en welke denkbeelden er zijn moet ik allemaal nog bekijken. Ik weet nu zelf niet eens meer de zin van mijn bestaan, doel in mijn leven, mijn oorsprong, etc. Al deze vragen moet ik opnieuw nalopen en gaan invullen met MIJ N geachten en MIJN mening los van welke god of godsgeschrift dan ook. Om laten lullen. Laat me niet lachen. Wat diep verborgen is is blootgelegd en eruit gekomen. Er zijn mij vragen gesteld die diep en dwars door mijn ziel sneden. Het enige wat ik kon is mijn vaste riedeltje opdreunen!!!!
Tuurlijk snap ik dat het raar overkomt. Ik kan het zelf nauwelijks bevatten laats staan een ander!XcsM schreef:Waarom zeg ik dit? Je aanmelden hier ging namelijk vergezeld van zelfverzekerde "zelf-opbeurende geloofs-statements" die je in slechts een paar tegenberichten van je tafel hebt laten vegen. Dat is opmerkelijk. Ik zeg niet dat datverkeerd is maar het ging wel heel erg hard. Snap je?
Mij verwarren doe je niet! Ik lees ook wel dat je het goed met mij meent. Maar wat dacht je al van huis uit bent opgevoed met een god die bij alles wat je doet je helemaal lens slaat. En daarbovenop ook nog vleselijk lens bent geslagen als kind. Geestelijk en fysiek geweld hebt ervaren! Denk je dat je dan zo mar een toornige wrekende god achter je laat? Jezus liefde greep ik daarom toen met beide handen aan Eindelijk vergeving ik mocht komen zoals ik was. Totdat... ook daar de klad in kwam. Teveel onopgeloste vragen. Jezus liefde en de hel zijn toch niet met elkaar te verenigen? Weet je hoe vak ik heb geschreeuwd: wat is dat voor keuze eeuwig leven of eeuwige straf. Waarom mag ik niet neutraal zijn? Waarom moet ik voor u zijn of ben ik anders automatisch tegen!!! Waarom? Jonge, je hebt geen ideen hoe diep het zit. Waarom denk je dat ik al dagen aan het huilen ben? Eindelijk weg uit de gevangenis! Eindelijk mogen denken wat ik wil. Voelen wat ik voel! Vrolijk ben ik nu niet. Teveel opgekropte woede en boosheid die eruit moet!XcsM schreef:Ik kan geen andere reden bedenken voor het feit dat jij zo snel "omsloeg" dat je dus blijkbaar al lang enorm de schijn hebt opgehouden voor jezelf dat je een "gelovige" bent gebleven na het christendom te hebben verworpen, gezien het feit je zo ontzettend snel van je mening lijkt te veranderen. Ik wil je niet onnodig nog meer verwarren maar je zou het duidelijker moeten hebben voor jezelf waar je je keuzes op baseert. Relax!! Je hebt nog een gezin ook. Blijf vrolijk! En scherp!
Wat kan ik zeggen? De beer is los!Bovenstaande quotes waren nog van voor-dat je jezelf gisterenochtend ineens een atheist begon te noemen in die lange posting waarin je alles over je druggebruik uit de doeken doetWat een enorm contrast met een paar dagen geleden deze omslag!!
Kochimodo schreef:Mijn eerste nacht als nieuwbakken atheist doorgebracht. Niet gebeden, geen bijbel gelezen, niet voor mijn eten gebeden. Helemaal niets. Op het eerste gezicht lijkt mijn ommezwaai erg snel te zijn gegaan, maar schijn bedriegt.
Kan ik je in alle eerlijkheid niet zeggen. Weet ik zelf niet eens meer!XcsM schreef:Maar je geloofde dus eigenlijk niet? Of is het "nooit" ?Kochimodo schreef: Hallelujah, ik had jezus aangenomen en was eindelijk gered. Er van uitgaande dat deze actie wel indruk op de vrouw van mijn dromen had gemaakt dus begonnen aan mijn leven als "wedergeboren" gristen
Ja!XcsM schreef:Je hebt het wel erg bont gemaakt dus eigenlijk.Kochimodo schreef: En nu komt een bekentenis: om mijn vrouw ben ik tot bekering gekomen! Mijn oudste broer zag dit meteen en zei dit ook, maar nee ik zwoer bij hemel en aarde dat hij het absoluut mis had! Leugenaar die ik was! Vuile smrige leugenachtige mezelf voor de gek houdende leugenaar! Ik moet dus eerdaags ff aan hem zeggen dat hij de spijker op zijn kop had geslagen. Want is nu de relevantie van dit langdradige geneuzel? Dat Rereformed 100% gelijk had toen hij zei dat ik niet eerlijk was! Niet tegen mezelf en niet tegen anderen!
Ben je vergeten dat ik arbeidsongeschikt bent? Tijd zat! Hoe heb ik het volgehouden? Op hangen en wurgen......XcsM schreef:Ik snap hier maar weinig van. Hoe hou je zoiets vol? En waar haal je uberhaupt de zin en tijd vandaan, je als een "gelovige" voor te wenden op forums en daar 'diepe serieuze' gesprekken te voeren over iets waarin je helemaal niet sterk,of helemaal niet, achter staat? Gesprekken waarin je, naar ik mag aannemen, je serieus als gelovige ook hier en daar wel eens je "gelijk" in jouw argumenten wilde halen zoals ieder mens die behoefte wel eens heeft? Ik snap het niet.Kochimodo schreef: Potverdomme het is echt zo! Ik heb mezelf, mijn vrouw, mijn familie, god, mijn collega's en wie dan ook jaren voor de gek gehouden! Dus de stap naar agnost/ atheist heb ik al zolang willen maken, maar durfde het domweg niet!
Yep! Just like that? Jonge ik "kijk praktisch de hele dag over mijn schouder!" Ik schijt in m'n broek van angst!XcsM schreef: Ach ik heb me eerlijk gezegd ook wel eens 'vromer ' voorgedaan in omgang met medegelovigen in bepaalde situaties en ook op forums, maar dan was dat meer practisch voor mijzelf om bepaalde kritiek te ontwijken over bepaalde verschillen in zienswijzen. DETAILS dus! Bij bidstonden deed ik me bijvoorbeeld wel eens vromer voor dan ik was omdat de onderwerpen mij vaak geen moer konden schelen. En dan voelde ik me nog een huichelaar ook en bad over mijn "empatisch gebrek" nog tijdens diezelfde bidstond in stilte om vergeving.
(Lees het topic: "bidden is zoo kinderachtig")
Maar zoals jij je "bedrog" beschrijft, ....... dat lijkt me onleefbaar! en dan ook nog tegenover jezelf?
Zo, dus die fase heb je ook weer gehad zeg maar. Hoppekee weg ermee. Just like that!Kochimodo schreef:He he, dat lucht op zeg. Eindelijk eerlijk geworden! Had die psychotherapeut het toch goed zeg! Ik moest gewoon god uit mijn leven bannen!
Ja ik heb het bont gemaak! ja ik heb gelogen! ja ik heb bedrogen! ja ik heb iedereen en mezlf voor de gek gehouden! Ik heb atheist opgezocht. Dit is de definitie:Kochimodo ik ken je eigenlijk ook via faq nog maar erg kort en op die andere forums kom ik niet dus daar ken ik je niet van. Je loopt inderdaad nogal hard van stapel. Zoals ik eergisteren al vermoedde hierboven. Ik weet ook nu even niks meer te zeggen maar je moet echt eens goed te rade gaan bij jezelf alvorens je misschien te snel iets uitspreekt. Relax gewoon een beetje en zet wat lekkere muziek op. Het is zo'n heidens werk om er later weer op terug te moeten komen.![]()
Sterkte!
levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god
Als ik niet meer geloof in de bestanbaarheid van de god van de bijbel wat ben ik dan volgens jou?