Suikerchristenen met hun eigenaardige logica

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kitty
Ontoombaar

Re: Suikerchristenen met hun eigenaardige logica

Bericht door Kitty »

Dat vind ik ook altijd heel bijzonder, dat er mensen van hun geloof vallen als hunzelf iets ergs overkomt, waardoor ze niet meer kunnen uitgaan van een god die voor hun zorgt. Het bijzondere eraan vind ik het feit dat alle ellende die anderen overkomt geen enkele invloed heeft op hun geloof. Dat ze dan niet erbij stilstaan dat er dan net zo goed geen sprake kan zijn van een liefdevolle god die voor de mensen zorgt, komt dan vaak niet bij ze op, alleen als het hunzelf overkomt of hun directe naasten. Ik heb dit altijd bizar gevonden.
Zo ook de uitspraak van een dominee tegen een andere dominee die vertelde dat hij door net ontdekte kanker nog maar drie maanden te leven had. De uitspraak was: "Jij? Hoe kan dit nu dat dat jou overkomt, jij die zo goed leeft." Hij stond er ook dan niet bij stil dat er legio goed levende mensen doodgaan door ziektes die hen overkomen. Waarom was hij daar dan niet net zo verbaasd over? Niet verder denken dan zichzelf, of hooguit het eigen kleine kringetje, zie je vooral bij christenen die denken dat al het lief en leed van hun god afkomt. Dit maakt hun behoorlijk wereldvreemd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kitty schreef: Niet verder denken dan zichzelf, of hooguit het eigen kleine kringetje, zie je vooral bij christenen die denken dat al het lief en leed van hun god afkomt. Dit maakt hun behoorlijk wereldvreemd.
Het wereldvreemde zie je inderdaad in de categorie persoonlijk leed. Men begrijpt niet dat dit hun overkomt of iemand die zij goed kennen. Om dit op te lossen zoeken ze naar een boodschap. Want het moet een bedoeling hebben. Als hun kind kanker krijgt, dan wil hun god hiermee iets duidelijk maken. Soms hoor je dat het een beproeving is. De masochist wil gewoon even kijken of je echt van hem houdt. En door niet toe te geven aan de drang om je geloof hiermee los te laten. Wordt de band sterker. Want je hebt de proef met goed gevolg afgelegd. En hiervoor zul je beloond worden. Met natuurlijk de gedachte dat je hem of haar weer terug gaat zien. En op dit moment is hij/zij op de beste plek waar het goed toeven is. Dus de religieuze ontsnappingsroute wordt helemaal uitgebuit. Alle facetten komen naar voren.

Wat je ook tegenkomt is de verwerking van natuurrampen. De logica natuur > rampen ontgaat deze groeperingen. Nee, er zit een boodschap achter. Ook al vallen er honderdduizenden doden. Dat was gewoon nodig om de boodschap duidelijk over te brengen. Subtiliteit valt niet op. Maar het gaat om het grote goed. Om andere mensen te bekeren. Na grote rampen bewegen zich ook veel evangelisten naar de plek des onheils. Het moment om te oogsten is aangebroken. De boodschap is overgebracht en de mensen staan open voor verlossing.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Hoi Berjan! Welkom! Hoe herkenbaar voor mij! Zoals jij denkt dacht ik 4 jaar geleden ook, maar dat velletje moet er gewoon afgepeld worden! Eerlijk zijn tov jezelf! Daar staat of valt het mee! Gooi dat laatste onduidelijke jasje eens van je af en voel je vrij! Hoe verhelderend! Je bent er bijna, durf die laatste stap ook te zetten! En geloof heeft daar op dit moment niks meer mee te maken! Verlos jezelf!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Ach ik deed het zelf ook heel rustig aan. Eerst "veilig agnost"' zijn voor alle zekerheid (als het maar een naam heeft) en dan jezelf losrokken van die wanen uit de bronstijd. Onvoorstelbaar wat die wanen in beweging hebben gezet. Niet alleen op persoonlijk psychologische rekening. Drie religies van gelovigen van allerlei pluimage die nu de veiligheid van deze aardbol op het spel zetten geconcentreerd in het Heilig verklaarde Midden Oosten. En dat dan profetie noemen. Profetie die ze nota-bene zelf al eeuwen lang zélf collectief als gelovigen uitvoeren. Self fullfilling prophecy. En dat de miljoenen gelovigen per generatie op generatie het maar niet doorhebben dat het "hun eigen geloofsadem" is die 'profetie' vooruitstuwt. Dat het hun eigen geloofsadem is die de grote lege plastic pop die ze God noemen hebben opgeblazen tot een enorme "angstdroom van het einde der tijden". Een waan die zelfs een derde wereldoorlog kan veroorzaken, die overigens juichend verwelkomt zal worden door vele gelovigen omdat zij denken dat God dán tussenbeide zal komen. Helaas........ Er zullen alleen grote radioactieve puinhopen overblijven en de "grote pop" zal lek zijn.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Ik zal eerlijk zijn, ik ben niet gelovig in de god van de kerk, maar wel in god. Dat is heel vreemd, maar ik heb boeken gelezen van wetenschap over de kosmos, universum en hoe we allemaal in verbinding met elkaar staat door een of ander veld wat over de Aarde ligt. Daarin worden al onze gedachten en andere dingen in opgeslagen.

Daardoor ben ik erg veranderd, omdat ik vroeger geloofde dat sommige in de hel kwamen en anderen in de Hemel. Daardoor ging ik wel om met ongelovigen, maar alleen om ze te bekeren. Totdat ik zelf altijd in de knoop kwam, en toen ben ik zelf na gaan denken :wink:

Noem mij maar spiritueel, als je mij toch een naam wilt geven.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Berjan schreef:Ik zal eerlijk zijn, ik ben niet gelovig in de god van de kerk, maar wel in god. Dat is heel vreemd, maar ik heb boeken gelezen van wetenschap over de kosmos, universum en hoe we allemaal in verbinding met elkaar staat door een of ander veld wat over de Aarde ligt. Daarin worden al onze gedachten en andere dingen in opgeslagen.
Dat stond in dat boek? Dat al onze gedachten opgeslagen worden in een over de aarde liggend veld? En jij nam dat meteen voor waar aan? Welke bewijzen stonden dan in dat boek, dat je dit als waarheid ging aannemen?
en toen ben ik zelf na gaan denken :wink:
Is dat echt zelf nadenken, als je vervolgens weer zaken voor waar aanneemt die je in een boek leest?

Ik kan mij niet voorstellen dat in een wetenschappelijk boek staat dat al onze gedachten opgenomen worden in een veld dat over de aarde ligt. In welk wetenschappelijk boek van welke wetenschapper staat dat dan?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Destinesia

Berjan schreef:Ik zal eerlijk zijn, ik ben niet gelovig in de god van de kerk, maar wel in god. Dat is heel vreemd
Ja, dat is heel vreemd.

Maar inderdaad, je bent nu tenminste wel eerlijk. En dat is goed.
Nu zou je alleen nog wat duidelijker moeten worden. Vooral ook voor jezélf.
Berjan schreef:maar ik heb boeken gelezen van wetenschap over de kosmos, universum en hoe we allemaal in verbinding met elkaar staat door een of ander veld wat over de Aarde ligt. Daarin worden al onze gedachten en andere dingen in opgeslagen.
Nou een fantastisch uit de duim gezogen idee op zich, alleen is het helaas voor jou én mij, én Kitty, én de rest van de wereld, dikke onzin.

Het is precies wat Kitty zegt. Iemand schrijft een boek (vermeld ook even welke) en jij voelt je helemaal warm worden bij het idee en het is daarom "waar"? Vind je dat niet een beetje naïef van jezelf?
Geloof me wanneer ik zeg dat ik je gevoel hierover sympathiek vind maar helaas is er geen sprake van de wonderlijke zaken waarin jij zegt te geloven tenzij deze worden aangetoond. Ik ben het met je eens: Zoiets zou geweldig zijn. Maar gelóóf in iets "goddelijks" en dús niet aantoonbaar is, is zinloos.

Er wordt aan gebouwd, bij bedacht, het concept wordt verbeterd, veranderd, er ontstaan andere goden uit, en voor je het weet ontstaat er weer een enorm grote groep gelovigen uit die anderen beginnen te manipuleren. De bijbelse god is ooit óók zo begonnen aan zijn carrière. Die ontstond óók uit een lekker warm gevoel bij één of meerdere personen zoals jij, en zie wat de uitwerking daarvan is. Drie wereldreligie's die elkaar in de haren zitten met mogelijk ernstige gevolgen voor de hele mensheid wanneer deze niet ooit eens een halt worden toegeroepen. En we weten dat dat "halt roepen" tegen een volwassen generatie gelovigen weinig zin heeft. Wat wel zin heeft is de mensheid ervoor behoeden dat er nieuwe gelovigen zullen bijkomen door een nieuwe generatie te onderwijzen op scholen dat religie schadelijk is. Alle drie de wereldreligie's geloven in een ellendig einde en daar sturen ze bewust én onbewust naartoe. Wanneer het in hun ogen totaal uit de hand loopt op aarde geloven zij dat er een God tussenbeide komt en dat het dan helemaal geweldig op aarde word voor de gelovigen en dát is nu juist zo gevaarlijk en fatalistisch. De Islam heeft ook een verlichting nodig. Je weet nooit waar jouw onschuldige gedachtespinsel zal eindigen. Wie er verder aan gaat bouwen. Een wereld zonder religie heeft zich nog niet kunnen bewijzen en waarschijnlijk komen daar óók weer oorlogen uit voort en zo'n wereld zal niet pérse beter zijn maar een wereld gebaseerd op goden die niet bestaan en die vanalles gedaan willen hebben van mensen is sowieso verkeerd. Ga jezelf hier op Freethinker onderwijzen. Lees de artikelen en de getuigenissen van afvalligen.

Vraagje:

Misschien ben je een beetje geïnspireerd geraakt door de "New Age" godin uit de film Avatar?
Of beter nog (gezien je beschrijving van een gedachten opslaande nevel) de film "Solaris"?

De remake met George Clooney vond ik beter dan het origineel.

Nogmaals, ik vind je idee, en je dromen sympathiek maar blijf toch aub bij de realiteit. :)
Berjan schreef:Noem mij maar spiritueel, als je mij toch een naam wilt geven.
Ik ben het ook maar ik ben me er ernstig van bewust en jij niet.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Berjan schreef:Ik zal eerlijk zijn, ik ben niet gelovig in de god van de kerk, maar wel in god. Dat is heel vreemd, maar ik heb boeken gelezen van wetenschap over de kosmos, universum en hoe we allemaal in verbinding met elkaar staat door een of ander veld wat over de Aarde ligt. Daarin worden al onze gedachten en andere dingen in opgeslagen.
Daardoor ben ik erg veranderd, omdat ik vroeger geloofde dat sommige in de hel kwamen en anderen in de Hemel. Daardoor ging ik wel om met ongelovigen, maar alleen om ze te bekeren. Totdat ik zelf altijd in de knoop kwam, en toen ben ik zelf na gaan denken :wink:

Noem mij maar spiritueel, als je mij toch een naam wilt geven.
Jouw bullshitfilter zou niet door de 'APK' komen.
Één of ander veld wat over de Aarde ligt. Daarin worden al onze gedachten en andere dingen in opgeslagen.
Sorry, hoor! Maar ik verwacht dat jij hier niet veel instemming zult krijgen. De meeste actieve Freethinkers hebben hier wel uitstekend werkend bullshitfilter.
Tenslotte: Wil je mijn bullshitfilter lenen?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Destinesia

Berjan mag ik je voorstellen ....

Afbeelding
Cluny.
Recht door zee, maar altijd zonder toverstaf

:D
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Destinesia schreef:Berjan mag ik je voorstellen ....

Afbeelding
Cluny.
Recht door zee, maar altijd zonder toverstaf

:D
Toch heb ik meer lol in mijn leven, inclusief de dagelijkse omgang met de medemens, dan dat boze blauwe ventje doet vermoeden.
Overigens ben ik best wel nieuwsgierig naar de toverboeken van deze ex-christenevangelist nu 'helder denker'.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Door (overigens met alle beste bedoelingen) al je energie hier aan Berjan met zijn niet~christelijke god te besteden dwalen wij wel geheel af van het topic dat ging over een brief uit 'naam van Jezus' om gelovigen onderling "op te peppen", de reactie brief daarop van Destinesia, de vraag waarom christenen zulk soort oppeppen nodig schijnen te helpen, en het (uiteraard) onbeantwoord blijven van enig formaat van communicatie met jesus-god.

Tot de eerste reactie van Berjan ging die discussie prima. Misschien was het wel zijn bedoeling om die oorspronkelijke discussie te laten verzanden. Berjan had over zijn (weinig aan het topic gerelateerde) visie en beweegredenen altijd in een ander topic op dit forum kunnen beginnen.

Misschien toch maar beter om terug te gaan naar het oorspronkelijk topic ?
Een topic dat binnen 2 of 3 bladzijden geheel van richting en van onderwerp verandert. Gebeurt helaas wel erg vaak hier. Te vaak naar mijn mening.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Berjan schreef:Ik zal eerlijk zijn, ik ben niet gelovig in de god van de kerk, maar wel in god. Dat is heel vreemd
Berjan, dat lijkt wat op pantheisme? :) Niet zo vreemd, vind ik dan, zoals destinesia al aanhaalde, de weg van gelovige naar atheist loopt in fases voor sommige mensen.

Maar misschien zoals sarnian voorstelde een ander topic openen?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Destinesia

Inderdaad Sarnian je hebt gelijk.

In één klik weer terug naar de juiste discussie.

Suikerchristenen en hun eigenaardige logica
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Laat ik een voorbeeld geven van het denkraam van een hoge piet van Duitse Evangelische kerk. Deze:

Afbeelding

de Evangelischen Landesbischof in Bayern, Dr. Johannes Friedrich .
In een brief antwoordde hij op een vraag van iemand die zich zo verbaasde over de grote instroom van vreemdelingen in Duitsland. Het gaat dus over de islamisering. Hier is de brief met de vraag (pdf)
http://www.pi-news.net/wp/uploads/2009/ ... fessor.pdf
De reactie van de bisschop is hier:
http://www.pi-news.net/wp/uploads/2009/ ... ischof.pdf
en het gaat mij om het laatste deel waar die in stelt (ik vertaal):

"Maar dit kan ik nog zeggen: dat als ooit in ons land de klokken zwijgen en de altaren gesloopt worden, dan het is alleen maar omdat God het heeft toegestaan. Dat is het Teken van Zijn Gerecht. De God zonder wie geen haar van ons hoofd valt, die zal zijn kerk zo lang behouden als Hij wil. Ja, wij geloven zelfs met de Augsburger Bekenntnis dat "ecclesia perpetua mansura sit" Dat wil zeggen dat ten alle tijde wij een heilige kerk zijn en blijven . "

„Aber das kann ich Ihnen noch sagen: Wenn jemals in unserem Land die Glocken verstummen und die Altäre zertrümmert würden, dann nur, weil Gott es zugelassen hätte. Das wären dann die Zeichen seines Gerichts. Der Gott, ohne dessen Willen kein Haar von unserem Haupt fällt, der wird seine Kirche erhalten solange es ihm gefällt. Ja wir glauben sogar mit dem Augsburger Bekenntnis, dass ‚ecclesia perpetua mansura sit’, dass also allezeit eine heilige Kirche sein und bleiben wird.“

Ik maak daaruit op dat hij zich niet zal verzetten als de barbaren onze beschaving vernietigen. Dat is de wil van god.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Je interpreteert het eerste gedeelte van de vertaling op je eigen manier.

Ik lees toch duidelijk zijn conclusie:
"ecclesia perpetua mansura sit" Dat wil zeggen dat ten alle tijde wij een heilige kerk zijn en blijven . "
Het komt dus niet in zijn hoofd op dat God zou willen dat de kerk wordt afgebroken, en dus zal de kerk altijd blijven bestaan.
Dat noemt men dus "blind vertrouwen".
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie