doctorwho schreef:raven schreef
Ik heb al eens verteld dat er aardig wat zaken uit dit gedachtengoed zijn die door de wetenschap zijn aangetoond. Zaken die daarvoor door de zelfde wetenschap als "achterlijk" betiteld werden.
Geef hiervan eens enige concrete voorbeelden?
Maar dat terzijde..
Magische rituelen (in wat voor vorm dan ook) bestaan al vanaf de prehistorie.
Denk je nu echt dat er ook maar een volk is dat duizenden jaren iets blijft doen dat nooit werkt ?
A ha een denk je nu echt dat argumentatie Ja denk maar aan religie en als je maar lang genoeg je hekserij-wanen weet vol te houden geldt dat ook daarvoor.
En als je denkt dat de prehistorische mens achterlijk was, dan daag ik je uit om zelf eens een "laurierblad" te maken van een stuk vuursteen.. als je tenminste weet wat dat is.
Als voorheen jeugdig amateurarcheoloog weet ik hier alles van. Gelukkig is dankzij gevorderd inzicht in bijvoorbeeld metaalbewerking dit niet langer nodig en kan ik de piepers met een schilmesje jassen. Als jij dit met je tweesnijdend heksenmes wilt doen mag dat natuurlijk, evenzo alseen scheerbeurt met een scherpe steen. Ik verkies echter gilette. De prehistorische mens was verre van achterlijk en dat denk ik ook niet dat is inlegkunde van jouw hand. Ik denk wel dat het achterlijk is om prehistorische gewoonten en gebruiken in gevorderd inzicht krampachtig te blijven omarmen.
Hekserij bestaat niet
concrete voorbeelden van wat ik hierboven noemde heb ik lang geleden al eens gegeven hier, het probleem is alleen dat daar nooit serieus opin gegaan wordt.
om wat voorbeelden te noemen ..
we weten tegenwoordig hoe een zonnestelsel er uitziet, we weten ook hoe een atoom er uitziet. qua vorm hebben deze structuren overeenkomsten.
We weten dat de aarde (ongeveer) rond is
( nee HIJ heeft niet voor de vierkante gekozen.. voor wie 'm snapt)
We weten dat alles wat bestaat in beweging is, en naar alle waarschijnlijkheid hout iets dat volledig stil stat ( absolute nulpunt) op te bestaan.
We weten dat in basis materie eigenlijk ook energie is , maar in een andere vorm.
Over dat laurierblad : het ging er niet om dat we tegenwoordig handigere materialen hebben, het ging erom dat iemand zeer kundig en vaardig moet zijn en een zeer groot begrip van het materiaal moet hebben om zoiets ooit te kunnen maken.