Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten

Is de bijbelse geschiedenis betrouwbaarder dan de reguliere geschiedenis

Peiling eindigde op 16 mei 2009 10:21

ja
1
3%
nee
36
95%
geen mening
1
3%

Totaal aantal stemmen: 38

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

antoon schreef:cruciaal is Blz. 1120 waar Flavius jaren noemt
34 jaar nadat hij Antigones had laten ombrengen en 37 jaar nadat hij door de Romeinen aangesteld was
36- 34 =2
40-37 = 3
akkoord een contradictie maar geen 4 voor GT
Je rekent m.i. foutief. Indien Herodes in het jaar 40 voor de jaartelling door de Romeinen werd aangesteld, dan was het jaar 40 zijn eerste regeringsjaar, het jaar 39 zijn tweede, het jaar 38 zijn derde, het jaar 37 zijn vierde, oftewel het jaar 4 zijn 37ste.
En dan heb ik nog lang niet alles gehad, maar mogelijk heeft iemand een betere berekening, tot zolang clam ik dat dat de reguliere geschiedenis op dat punt niet juist is.
straks ga ik verder
De reguliere is ook nog niet uitgepraat: wikipedia laat weten dat van één zoon van hem wordt gezegd dat die stierf in het 20ste regeringsjaar van keizer Tiberius, na een regeringstijd van 37 jaar. Tiberius regeerde vanaf het jaar 14. Zijn 20ste regeringsjaar was dus het jaar 34.
Wikipedia schreef:For instance, he states that Herod Philip II's death took place after a 37-year reign in the 20th year of Tiberius, which would imply that he took over on Herod's death in 4 BCE.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Je rekent m.i. foutief. Indien Herodes in het jaar 40 voor de jaartelling door de Romeinen werd aangesteld, dan was het jaar 40 zijn eerste regeringsjaar, het jaar 39 zijn tweede, het jaar 38 zijn derde, het jaar 37 zijn vierde, oftewel het jaar 4 zijn 37ste.
Correct, maar zeer veel onderzoekers gaan uit van 39 voor GT. dat hij tot koning gekroond werd, dat scheelt weer een jaar. Op de volgende link pagina van FT staan de sites die dat beargumenteren..
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &&start=60

Cruciaal is Blz. 1120 waar Flavius jaren noemt
34 jaar nadat hij Antigones had laten ombrengen en 37 jaar nadat hij door de Romeinen aangesteld was vond zijn dood plaats.
36- 34 =3
39-37 = 3
ik dacht volgens de juiste berekening die je gaf ?, ik wist het al eerder , maar in het belang van grondig onderzoek en waarheidsvinding verzweeg ik dat, geen trollen maar argumenten uitlokken en daardoor weer verdere studeren.
Voorlopig zouden we dan op 3 voor GT. kunnen uitgaan, helaas nog steeds in strijd (lijkt het ) met mijn intepretatie van de Bijbel.
Verder bedankt voor de deelneming, jij zegt dus wat Lanier en anderen denken, nee je hoeft mij niet te ontzien, ik vind het onderwerp te belangrijk om te laten liggen,
Laatst gewijzigd door antoon op 27 apr 2009 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Verder bedankt voor de deelneming, jij zegt dus wat Lanier en anderen denken, nee je hoeft mij niet te ontzien, ik vind het onderwerp te belangrijk om te laten liggen
Ik heb juist de tegengestelde reaktie en zie net zoals andere gebruikers al hebben opgemerkt dat je de betrouwbaarheid van de bijbel niet kunt bepalen door te laten zien dat Josephus een andere datum geeft, want ook Josephus kan er wel eens een jaar naast zitten. De betrouwbaarheid van de bijbel kan met discussie over deze zaak dus niet betwist worden.

Wanneer ik me dus met de betrouwbaarheid van de bijbel zou willen bezighouden, zoals de topictitel suggereert, zou ik me dus met andere, gewichtiger kwesties willen bezighouden. Ik zie jouw verwoed vastklampen aan deze triviale zaak waarvan tevoren al vaststaat dat niemand die tot een eindconclusie kan brengen enkel als een afleidingsmanoeuvre.

Wel vind ik het boekdelen spreken dat dat jij helemaal geen oog hebt voor de werkelijk belangrijke zaken wanneer de betrouwbaarheid van de bijbel het onderwerp van studie is. Of heb je die juist wel en probeer je die bewust te ontwijken door je maar met energie te concentreren op trivialiteiten?

Wat Herodes betreft is bijvoorbeeld het feit dat de kindermoord die volgens de bijbel onder Herodes zou zijn geschied nergens buiten het evangelie van Matteüs vermeld wordt een veel gewichtiger zaak. Het kan eigenlijk helemaal niemand ontgaan dat zowel Lucas als Matteüs aan fantaseren slaan wanneer ze het willen hebben over zaken waar Marcus niets van weet. De maagdelijke geboorte is namelijk zo'n belangrijk gegeven in het christelijk geloof dat het voor mij uitgesloten is dat Marcus er wel van wist, maar zoiets weg zou laten omdat het er niet toe zou doen. De enige reden waarom er niets van in Marcus staat is eenvoudig omdat de christenen in zijn tijd dit geboorteverhaal van Jezus nog helemaal niet hadden gefantaseerd.

Ik word dus gedwongen het hele geboorteverhaal van Jezus als een verzinsel te beschouwen, en wordt daar nog in bevestigd wanneer ik opmerk dat het OT een parallel kent met de kindermoord, namelijk tijdens de geboorte van Mozes. En dat het om een opgemaakte fantasie gaat die als inspiratiebron het OT heeft wordt weer bevestigd door op te merken dat veel zo niet alle zaken in de evangeliën eenvoudig worden opgemaakt met als inspiratiebron het OT.
Maar juist voor zulke belangrijke inzichten heb je geen oog. (zie: http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=41 )
Laatst gewijzigd door Rereformed op 27 apr 2009 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Overigens hier nog een site om de boer weer voort te laten ploegen. :wink:
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Hallo Rereformed

Wellicht iets minder triviaal als er ook andere bijbelse punten bij betrokken worden. Jezus begon zijn bediening in het 15 de jaar van keizer Tiberius lezen we in de schrift.
Tiberius werd aangesteld 17 september 14 GT. Zijn 15 de jaar kan 29/30 GT zijn,, Jezus was ongeveer 30 toen hij gedoopt werd in de Jordaan, tellen we dan terug dan komen we op iets voor de gewone tijdtelling, moeilijk te zeggen, er wordt geen exacte leeftijd van hem (Jezus) gegeven.Met een beetje creativiteit zou het 1 tot 3 voor GT kunnen zijn

Als Herodes volgens de algemene consensus in 4 voor GT gestorven is en nog wel in het begin van het jaar,dan was er nooit een confrontatie geweest met de wijzen uit het oosten ook geen kindermoord, want Jezus was domweg nog niet ,of in het ergste geval nog lang niet geboren geboren ,Herodes was dan dood voor Jezus op het aardse toneel verscheend

Dus ook de 70 jaarweken profetie kan naar het museum zeker 2 hoofdstukken kan je uit de Bijbel scheuren, anders gezegd gooi de Bijbel maar weg, niet bij de oude papier want mensen van de verwerking zouden op verkeerde gedachten kunnen komen….
Maar anders wordt het als Herodes wel in 1 voor GT gestorven is dan is Jezus minstens een jaar voor zijn dood geboren
In dit opzIcht beschouwen wij Bijbelvorsers zoals wij ook genoemd worden het sterfjaar van Herodes
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Maar anders wordt het als Herodes wel in 1 voor GT gestorven is
In je opening ging je er nog vanuit (en wist je het zeker!) dat Herodes 2 v. Chr. was gestorven. Hoe zit het nu precies? Was je informatie uit de bijbel toch niet zo betrouwbaar? Welke buitenbijbelse informatie maakt deze informatie nu wel uiterst betrouwbaar?Weet je het allemaal wel zeker???
Zijn 15 de jaar kan 29/30 GT zijn
Jezus was ongeveer 30
iets voor de gewone tijdtelling,
moeilijk te zeggen,
er wordt geen exacte leeftijd van hem (Jezus) gegeven
Met een beetje creativiteit
Dit maakt wel heel erg duidelijk dat je het ook niet weet Antoon. Het is zoeken naar bewijzen om op een bepaalde datum uit te komen. Het is niet kijken naar bewijzen en proberen daarbij te reconstrueren wat er daadwerkelijk gebeurd is. Dat kan natuurlijk ook niet in jouw ogen, want de bijbel is 100% betrouwbaar.

Maar bovenstaande maakt wel heel erg duidelijk dat wanneer het om het verstrekken van goede en duidelijke informatie gaat, je niet van de bijbel moet uitgaan.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Als we de 70 jaarweken zorgvuldig beschouwen (al zal het niet jullie allemaal iets zeggen) maar toch, als we het aannemen dan komen we op 29 GT uit betreffende de doop in de Jordaan, er komt nog meer in de profetie maar is niet relevant aan het topic.
Jezus, was ongeveer 30 jaar, trek dat af van 29 GT en we komen ongeveer op 1 voor GT.

Als we de regering van Tiberius beschouwen 17september 14 GT. Aangesteld door de senaat. tel daar de 15 jaar bij op die de evangelie schrijver aangeeft en we komen toch, op, of in ieder geval wel heel dicht bij ook 29 GT als de datum van het begin van de bediening van Jezus evident aan de 70 jaarweken profetie.
Dat ik een marge aanhou van 1 jaar naar boven en een jaar naar beneden, komt ook deels omdat ik in jullie gedachtegang kruip, en als ik eerlijk ben, wij JG. houden ons in de eerste plaats aan de profetie, dus de consensus bij ons een geboortedatum van 1 voor GT voor Jezus, daarna gaan we bekijken of de wereldlijke geschiedenis strookt met dit gegeven, en andere gegevens van andere onderwerpen. Is het conform . Prima dat is natuurlijk altijd prettig.
Conflicteert het, dan gaan we dieper graven en kijken of de geschiedenis wel zo zorgvuldig beschouwd wordt door de hedendaagse historici

Zo stuiten we dus ook op Herodes de grote,
Ik voor mijzelf heb er onderhand dagwerk van gemaakt, ik lees en herlees 10 tallen pagina, s en net als een rechercheur probeer ik op matches te stuiten, het lijkt of ik het wiel opnieuw uit wil vinden, maar zo is het niet, buiten hints andere sites en boeken heb ik ontdekt dat grote lappen tekst uit het boek nooit goed bekeken zijn, volgens mij tenminste, gortdroge militaire rapportages die Flavius als oud commandant minutieus precies opsomt, Joodse feesten en gebruiken die hij relateert, en waar waren personen zoals Markus Antonius , Pompeus , Antigones enz. bij bepaalde gebeurtenissen volgens mij hebben we nog geen tiende van de argumenten beschouwd in dit forum.En daarbij gezegd dat ik dingen fout kan hebben,
Zie het zo, ik heb een aantal messen om te slijpen FT. Is de scharen sliep, ik ga mijn messen slijpen, waarbij het goed mogelijk is dat sommige messen het niet meer waard zijn om geslepen te worden, en waarbij ik mijn hand kan bezeren, die ik dus niet meer hoef te beschouwen , de tijd zal het allemaal leren
Ik wil ze graag allemaal voorleggen, ik schat dat dat wel een een jaar kan duren, en het gaat mij er niet om om te treiteren of gelijk te halen absoluut niet.
Dan zijn er blijkbaar nog andere bronnen die een sterfdag aanhouden van in de loop van februari, als dat waar is, kunnen die gebeurtenissen helemaal onmogelijk plaatsvinden in het scenario van 4 voor GT
Voorlopig ook met de juiste reken methode lijkt het toch dat we op 3 voor GT uitkomen inplaats van 4 voor GT.die de geschiedenis aanhoudt.
Stel dat het koningschap van Herodes 2 jaar eerder 37 voor GT plaatsvond dan komen we op 1 voor GT. Aan de hand van een Sabbathjaar die Flavius aangeeft wil ik dat als leek onderzoeken .
Dat kan wel even duren, dus het kan zijn dat ik langer wegblijf dan gebruikelijk is,
verder heb ik een schema gemaakt betreffende Tiberius Herodes enz. zie hier onder.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door antoon op 08 okt 2009 15:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

antoon schreef:Conflicteert het, dan gaan we dieper graven en kijken of de geschiedenis wel zo zorgvuldig beschouwd wordt door de hedendaagse historici
Sprekend!

Je zou ook kunnen zeggen "conflicteert het dan kunnen we aannemen dat de bijbel niet klopt".

Maar nee, de bijbel MOET kloppen!
Zoals lanier ook al opviel.
Lanier schreef:Het is zoeken naar bewijzen om op een bepaalde datum uit te komen. Het is niet kijken naar bewijzen en proberen daarbij te reconstrueren wat er daadwerkelijk gebeurd is. Dat kan natuurlijk ook niet in jouw ogen, want de bijbel is 100% betrouwbaar.
Hoe kun je jezelf recht in de ogen aankijken met zulk een huichelarij?? :shock:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Overigens hier nog een site om de boer weer voort te laten ploegen.

Bedankt Rereformed, de boer gaat onverdroten verder :roll: :wink:
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Conflicteert het, dan gaan we dieper graven en kijken of de geschiedenis wel zo zorgvuldig beschouwd wordt door de hedendaagse historici

Antoon,
Mocht je echt interesse hebben in de geschiedenis van het Nabije Oosten, dan raad ik je aan boeken te lezen van de Amerikaanse archeoloog W.G. Dever.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/William_G._Dever

Hij is niet een minimalist die elke historische waarde van de bijbel ontkent, maar iemand die gedegen heeft gekeken naar archeologisch onderzoek en de verhalen op hun waarde schat.

Hij zegt o.a. het volgende:
I am not reading the Bible as Scripture… I am in fact not even a theist. My view all along—and especially in the recent books—is first that the biblical narratives are indeed 'stories,' often fictional and almost always propagandistic, but that here and there they contain some valid historical information. That hardly makes me a 'maximalist.

Hij schreef o.a. de volgende boeken:
What Did the Biblical Writers Know and When Did They Know It?
Who Were the Early Israelites and Where Did They Come from?
Did God Have a Wife?

Veel informatie over hoe je archeologie moet inschatten in het Nabije Oosten is hier te vinden:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bible_and_history
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... _and_Judah
http://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_a ... artifacts)

Beetje off-topic, maar ik plaats het i.v.m. de betrouwbaarheid van de bijbel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_the_Bible
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Als we de 70 jaarweken zorgvuldig beschouwen (al zal het niet jullie allemaal iets zeggen)
Good heavens! Jijzelf hebt de 70 jaarweken nooit zorgvuldig beschouwd. Ik heb er uitgebreid over geschreven in het topic over Daniël: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 278#162278

Jouw enige reactie hierop was deze: "Dat is een theologie en studie opzich
in de lente (nissan) vaardigde de koning aan Nehemia het decreet om Jeruzalem te renoveren
in het late najaar kwam Nehemia aan en werd er daadwerkelijk begonnen".

Dit antwoord van jou deugt niet, aangezien de bijbel zelf zegt dat het decreet al een eeuw eerder werd uitgevaardigd en, -in teksten van Jesaja die ik in bovengenoemde post neergezet heb-, dat de stad Jeruzalem onder het bewind van Cyrus zal herbouwd worden en fundamenten voor de tempel al onder het bewind van Cyrus gelegd zouden worden. Het was dus niet Nehemia die 'daadwerkelijk' begon met de herbouw van Jeruzalem en de tempelbouw, maar dit gebeurde volgens de bijbel al een eeuw eerder.

toch, als we het aannemen dan komen we op 29 GT uit betreffende de doop in de Jordaan, er komt nog meer in de profetie maar is niet relevant aan het topic.
Jezus, was ongeveer 30 jaar, trek dat af van 29 GT en we komen ongeveer op 1 voor GT.
Maar dat is het hem nu net: dat nemen wij helemaal niet aan. Het argument van jou gaat dus helemaal niet op, aangezien de 70 jaarweken van Daniël al in de tijd van Antiochus IV ten einde liepen en jouw uitleg van de 70 jaarweken helemaal niet klopt. Zoals ik in die post heb aangegeven zegt de tekst in Daniël duidelijk dat het startpunt van de 70 jaarweken het moment is dat Jeremia de oorspronkelijke profetie over de 70 jaar gaf. Dan kom je exact uit op de laatste week, zevenjarige regeringsperiode van Antiochus IV, hetgeen geheel in lijn is met de rest van het boek Daniël.
...wij JG. houden ons in de eerste plaats aan de profetie,
Dat doen jullie juist helemaal niet. Jullie gaan uit van jullie Jezus en leggen de profetie van Daniël zó uit dat hij bij jullie Jezus past.
Ik voor mijzelf heb er onderhand dagwerk van gemaakt,
Blijkbaar moet je er ook nog eens nachtwerk van maken: jouw uitleg van Daniël loopt nog steeds op ieder wezenlijk punt mank.
ik lees en herlees 10 tallen pagina, s en net als een rechercheur probeer ik op matches te stuiten, het lijkt of ik het wiel opnieuw uit wil vinden,
Geenszins. Het lijkt er eerder op dat je besloten hebt met oogkleppen op je leven te verslijten. Jij hebt geen ander doel dan het bevestigen van jouw JG opinies en bent doof voor wat anderen zeggen.
...maar zo is het niet, buiten hints andere sites en boeken heb ik ontdekt dat grote lappen tekst uit het boek nooit goed bekeken zijn, volgens mij tenminste, ...
Dit kenschetst jouw denken zeer goed. Je gaat te werk alsof jij de eerste bent die Josephus zorgvuldig bestudeert. Dat is een werkelijk absurde gedachte. .
Zie het zo, ik heb een aantal messen om te slijpen FT. Is de scharen sliep, ik ga mijn messen slijpen, waarbij het goed mogelijk is dat sommige messen het niet meer waard zijn om geslepen te worden, en waarbij ik mijn hand kan bezeren, die ik dus niet meer hoef te beschouwen , de tijd zal het allemaal leren.
Jouw Daniëlmes is in ieder geval volledig bot gebleken. Maar mooi dat je met stille trom vertrokken bent uit dat topic, dus of jij in staat bent ervan te leren is nog maar de vraag. Je hebt je inmiddels weer aan een nieuwe strohalm vastgeklampt en gebruikt gewoon weer dezelfde argumenten die je tevoren had, maar in het Daniëltopic al door de mand zijn gevallen.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik heb een andere mening over de 70 jaarweken en ik vraag mij af of in de andere interpretatie alles ook zo vloeiend in elkaar loopt?
Maar omwille van het topic en met name de dood van Herodes zal ik het niet meer gebruiken als argument, en in de plaats daarvan haal ik een ander van stal.
Terug rekenen van het Pascha om op het geboorte jaar te komen
Jezus, werd begin april van het jaar 33 gedood, zijn prediking op aarde was ongeveer 3, 5 jaar trekken we dat van april 33 af dan komen we op eind oktober 29, was dat niet het jaar dat Johannes de doper hen onderdompelde, hij was opdat moment ongeveer 30 jaar waarschijnlijk iets er over heen, anders zou misschien de Bijbel schrijver niet zo makkelijk het woord 30 gebruiken
Maar goed laten we het er wederom van aftrekken en we komen op 1 voor GT is evident met het concept betreffende Tiberius

Ik weet dat er genoeg ook ernstige onderzoekers zijn die het jaar 33 niet voetstoots aannemen, bekijk de even zo.
Na de dood aan de paal was er een grote sabbat, rekent u maar uit bij Vortmes
http://www.vortmes.nl/ ,bij kalender omrekenen,het jaar 33 geeft een grote sabbat na 14 Nissan
voor degoede orde een grote sabbat is als de dag na 14 Nissan wat zo en zoal als een sabbat gevierd wordt ook op de kalender een sabbat is .
Maar laten we binnen de regeer periode toch eens nagaan of er nog meer grote sabbatten waren, inderdaad nog een en wel op 36 GT.
MEN DIENT TE VERSTAAN dat Flavius in zijn chronologie het aftreden van Pilatus door de consul van Syrië Lucius Vitellius, vanwege overkill bij een volksbeweging plaatst na de dood van Jezus37 telt ook niet mee want Pilatus ging al heel vroeg in het voorjaar naar Rome om verantwoording af te leggen.
volgende keer meer over Herodes

Afbeelding
Laatst gewijzigd door antoon op 08 okt 2009 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Ik heb een andere mening over de 70 jaarweken en ik vraag mij af of in de andere interpretatie alles ook zo vloeiend in elkaar loopt?
Tsja, dat jij er een andere mening op nahoudt weet iedereen, maar het gaat op een discussieforum echt niet om welles nietes tegen elkaar te roepen. Ik heb je mijn argumenten gegeven waarom jouw uitleg niet klopt, en die heb ik jou niet zien weerleggen.
En inderdaad, alles 'loopt vloeiend in elkaar' met mijn alternatieve uitleg. Zoals je al eerder in die discussie over Daniël hebt kunnen lezen is iedereen behalve de jehovagetuigen het erover eens dat de profetieën van Daniël zijn vervulling vinden in de tijd van Antiochus IV. En laten nou die 70 jaarweken alweer precies eindigen op die 'week' (zeven jaren) van Antiochus IV.
Maar omwille van het topic en met name de dood van Herodes zal ik het niet meer gebruiken als argument, en in de plaats daarvan haal ik een ander van stal.
Terug rekenen van het Pascha om op het geboorte jaar te komen
Jezus, werd begin april van het jaar 33 gedood, zijn prediking op aarde was ongeveer 3, 5 jaar
Waar baseer je die beweringen op? Volgens de synoptische evangeliën predikte Jezus maar één jaar. En het evangelie van Johannes is geen tekst wat je tot een 'historisch verslag' mag rekenen, daarover is zo ongeveer iedereen het wel eens.
En waar haal je vandaan dat Jezus in het jaar 33 stierf?
het jaar dat Johannes de doper hen onderdompelde, hij was opdat moment ongeveer 30 jaar waarschijnlijk iets er over heen, anders zou misschien de Bijbel schrijver niet zo makkelijk het woord 30 gebruiken
Omstreeks 30 en iets eroverheen kan net zo goed 32 of 33 zijn.
Ik weet dat er genoeg ook ernstige onderzoekers zijn die het jaar 33 niet voetstoots aannemen, bekijk de even zo.
Maar waarom zou iemand dat zo moeten bekijken? Je schreef hierboven dat je een ARGUMENT van stal haalde. In plaats daarvan ga je een spelletje doen met allemaal gissingen.
Er zijn geen enkele feiten voorradig om wat mee te doen. Ik vraag me dus af waar je mee bezig bent. Ik zou het graag over iets willen hebben dat met de topictitel te maken heeft.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Is de lente weer vertrokken uit FINLAND, :wink: of wordt het niet opgewarmd door de globale opwarming ?, je klinkt anders weer een itje pietsje ijzig, niet dat het geeft , mijn argumenten vallen wel vloeiend inelkaar Rereformed, er bestaat ook zoiets als dingen niet willen zien,dat is geen verwijt verder.
kijk eens na met de kalender converter , beschouw eens binnen de regeer periode van PILATUS laat je gedachten er eens over gaan.NIET DAT JE AAN MIJ IETS VERPLICHT BENT .ik geef gewoon weer wat ook in jouw bijbel staat.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

antoon schreef:Is de lente weer vertrokken uit FINLAND.... knip
Diverse van je opmerkingen zijn volkomen onnodig en off-topic, en dat is geen zeldzaamheid.

Onderbouwde argumenten antoon, daar maak je indruk mee, niet met niet ter zake doende prietpraat.

Praatjes vullen geen gaatjes.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Gesloten