Een kritiek van het Anarcho-kapitalisme. (door Siger)

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Digit
Ervaren pen

Re: Een kritiek van het Anarcho-kapitalisme. (door Siger)

Bericht door Digit »

Locutus schreef:Verder bekijk je het maar, want ik maak er liever geen gewoonte van om te blijven praten met intellectueel oneerlijke mensen, die niets anders doen dan stropoppen opvoeren.
Ik heb Jagang nog op geen enkele stropop kunnen betrappen. Ik moet wél vaststellen dat je zijn argumenten niet kunt weerleggen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Locutus schreef:
Jagang schreef:Dat kan wel, en dat zal ook gebeuren.
Maar dat is compleet immoreel! Begrijp je dat dan niet? Mensen dwingen iets te doen tegen hun wil is simpelweg verwerpelijk!
Nee dat is het niet. Wat moreel is of niet, is geen objectief feit maar een waarde-oordeel. Voor jou is dat dan misschien moreel verwerpelijk, anderen kunnen daar anders over denken. Wat mij betreft hangt het af tot wat de mensen gedwongen worden en onder welke omstandigheden. Dat is trouwens bij jou ook het geval. Jij hebt bv al het eigendomsrecht ingeroepen om mensen te kunnen dwingen je eigendom te verlaten, ook al zou dat tegen hun wil zijn.

Ik ben er best voor om mensen zoveel mogelijk vrijheid te gunnen maar met absolute uitspraken zoals: "Mensen dwingen iets te doen tegen hun wil is simpelweg verwerpelijk!" schieten we over het algemeen niet ver op. De vraag is, hoe organiseren we onze samenleving, zodat we onze mensen een zo groot mogelijke vrijheid geven, zonder dat die vrijheid te veel kan misbruikt worden om in de pratijk onze vrijheid te beknotten ook al hebben we hem nog steeds in theorie.

Wat doe je bv als je in een dorp woont naast een rivier die af en toe overstroomt? Hoe kom je in een anarchie tot een overeenkomst om een dijk te bouwen? Hoe verzeker je je ervan dat iedereen in het dorp een eerlijk bijdrage aan die dijk levert? Of heb je er geen probleem mee dat sommige profiteren van het werk van anderen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Digit schreef:Ik heb Jagang nog op geen enkele stropop kunnen betrappen. Ik moet wél vaststellen dat je zijn argumenten niet kunt weerleggen !
De stropop is de hierarchische structuur. Dat er talloze hierarchische structuren zullen ontstaan ben ik het volkomen mee eens, maar mijn punt is dat dat kan op basis van anarchistische principes, d.w.z. op basis van vrijwilligheid.
Het bedrijf waar ik werk heeft ook een hierarchische structuur. En dat is prima, want ik kan er weg en zelf een bedrijf starten.
Religion is futile, you will be secularized!!!
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

axxyanus schreef:Nee dat is het niet. Wat moreel is of niet, is geen objectief feit maar een waarde-oordeel. Voor jou is dat dan misschien moreel verwerpelijk, anderen kunnen daar anders over denken. Wat mij betreft hangt het af tot wat de mensen gedwongen worden en onder welke omstandigheden. Dat is trouwens bij jou ook het geval. Jij hebt bv al het eigendomsrecht ingeroepen om mensen te kunnen dwingen je eigendom te verlaten, ook al zou dat tegen hun wil zijn.
Zegt iemand die gebruik maakt van een computer en die computer graag wil behouden. Je kunt niet klagen over eigendomsrecht en het tegelijkertijd zelf claimen.
Nogmaals: Waarom wil JIJ zo graag een regering als je het geen probleem vindt dat anderen je eigendom afpakken of je geweld aandoen?

Maar ik ben het nu echt zat. Al deze argumenten zijn elders al tot in den treuren besproken. Bekijk om te beginnen de FAQ hierboven, lees wat meer over de talloze oplossingen die gegeven worden voor de problemen die (begrijpelijkerwijs) worden aangedragen en dan zien we wel weer.
Laatst gewijzigd door Locutus op 05 nov 2009 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Locutus schreef:Ik weet dat jullie me allemaal erg naief vinden, maar geef i.i.g. even eerlijk antwoord op de volgende vraag:
Zou een samenleving, waarin we zaken op basis van vrijwilligheid regelen, niet principieel en moreel beter zijn? Dus even los van of het in de praktijk haalbaar is.

Welterusten, ik ga naar bed!
Goeiemorgen Locutus, uitgeslapen? :wink:

Zo'n samenleving zou ik principieel moreel beter vinden.

Maar volstrekt onhaalbaar. Een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel. Denk dat eens goed door.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Locutus schreef: Het bedrijf waar ik werk heeft ook een hierarchische structuur. En dat is prima, want ik kan er weg en zelf een bedrijf starten.
Locutus, werk je in een dienstverlenende sector?
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Ali schreef:Goeiemorgen Locutus, uitgeslapen?
Eerlijk gezegd niet nee. Soms blijft zo'n discussie nog een tijdje in je hoofd rondspoken. Stom natuurlijk, maar ja.... #-o
Zo'n samenleving zou ik principieel moreel beter vinden.
Dank je, het doet me deugd dat i.i.g. iemand het over zijn lippen kan krijgen. :)
Maar volstrekt onhaalbaar. Een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel. Denk dat eens goed door.
Niet om arogant te doen, maar dat heb ik natuurlijk al gedaan. En ik bedoel daarmee dat de opvatting dat kwaadwillenden vrij spel hebben als er geen overheid zou zijn, een van de eerste en meest gehoorde argumenten is tegen anarcho-kapitalisme.
Locutus, werk je in een dienstverlenende sector?
Ons bedrijf levert produkten en diensten.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Locutus schreef:
Digit schreef:Het reële risico is dat, alhoewel het in het begin misschien wel goed gaat, er vroeg of laat sterkeren zullen zijn die systematisch zwakkeren gaan belazeren, want winstgevend.
En waarom is dat ongewenst?
Juist, omdat je tegen geweld bent!
Stroman : Ik ben vóór geweld ! Maar dan wel voor gedoseerd verantwoord geweld gebruikt tegen mensen die geen andere taal verstaan. Daarvan zijn er helaas ruimschoots voldoende om jouw ideale maatschappij onmogelijk te maken. En ik beschouw het als een primaire plicht van de overheid om die uit te schakelen. Openbare veiligheid is daarom altijd het eerste topic dat ik lees in verkiezingsprogamma’s. En daarom heb ik destijds ook gevechtssporten gedaan en kan ik met wapens overweg !
Locutus schreef:
Digit schreef:Ik denk dat onze anarchistische vrienden die voet bij stuk willen houden toch maar beter op zoek gaan naar dat onbewoonde eilandje ! Mijn tuin krijgen ze alvast niet.
En waarom krijgen ze jouw tuin niet?
Omdat je vóór eigendomsrecht bent!

Mooi, en daarmee heb je twee grote pijlers van anarchisme te pakken. Nu alleen nog consequent toepassen, en je weet waarom een klein groepje mensen, dat weliswaar gekozen is door de meerderheid, niet het recht heeft om de minderheid tegen hun wil iets op te leggen. De staat is simpelweg een immoreel systeem (wat het alternatief ook mag zijn), net zoals slavernij dat ooit was. Of gaan we dat ook verdedigen met de vaststelling dat mensen nu eenmaal graag andere mensen onderdrukken en ze kosteloos voor hun karretje willen spannen (besef goed: lange tijd is slavernij doodnormaal geweest!). Nee, de noodzaak van het afschaffen van slavernij is de vaststelling dat het principieel onethisch is, wat de vervelende praktische consequenties ervan (een werkoverschot) ook mogen zijn!
Stroman : Ik ben vóór eigendomsrecht én voor een overheid die dat op afdoende wijze garandeert ! Kwestie van het geweld te beperken en het liefst niet zelf te moeten toepassen (alhoewel ik daar wél toe bereid ben en dat zelfs al bewezen heb óók !). Als kind van twee leraars, kleinzoon van een politiecommissaris, ex-schoonzoon van een rechter, ambtenaar en (informeel) contactpersoon met veiligheidsdiensten heb ik een bloedhekel (met de paplepel ingegeven) aan alles wat zelfs maar naar anarchie ruikt ! Zelfs het woord zou volgens mij strafbaar mogen zijn ! (Dat laatste is uiteraard een hyperbool ! :wink: )

Groetjes,

Digit

P. S. Over dat "moreel beter" : als "liberaal" (niet partijpolitiek !) ben ik ook voorstander van een maatschappij met het laagst mogelijk niveau van ver- en geboden. Nét datgene wat nodig is om op een conflictvrije wijze (voor zover dat mogelijk is) ieders primaire rechten en plichten af te lijnen. Maar dát beschouw ik dan wél als een conditio sine qua non voor een leefbare maatschappij !
Wat is, IS !
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Digit schreef:Stroman : Ik ben vóór geweld ! Maar dan wel voor gedoseerd verantwoord geweld gebruikt tegen mensen die geen andere taal verstaan. Daarvan zijn er helaas ruimschoots voldoende om jouw ideale maatschappij onmogelijk te maken. En ik beschouw het als een primaire plicht van de overheid om die uit te schakelen. Openbare veiligheid is daarom altijd het eerste topic dat ik lees in verkiezingsprogamma’s. En daarom heb ik destijds ook gevechtssporten gedaan en kan ik met wapens overweg !
Stroman, want wat jij beschrijft is zelfverdediging, en daar hebben anarchisten niets tegen.
Digit schreef:Stroman : Ik ben vóór eigendomsrecht én voor een overheid die dat op afdoende wijze garandeert !
Maar Digit, mijn zuurverdiende geld IS mijn eigendom, en toch wordt het afgenomen door de staat! Waarborgen dat iemands eigendom wordt afgenomen door 'm z'n eigendom af te nemen is een complete tegenstrijdigheid!
En natuurlijk gaat iedereen dan weer zeggen dat daar goede dingen van worden gedaan, waar ook ik profijt van heb, en daar ben ik het mee eens, maar mag ik dat potdorie even zelf beslissen?!
Kwestie van het geweld te beperken en het liefst niet zelf te moeten toepassen (alhoewel ik daar wél toe bereid ben en dat zelfs al bewezen heb óók !).
En dat kan dus ook zonder een staat.
Als kind van twee leraars, kleinzoon van een politiecommissaris, ex-schoonzoon van een rechter, ambtenaar en (informeel) contactpersoon met veiligheidsdiensten heb ik een bloedhekel (met de paplepel ingegeven) aan alles wat zelfs maar naar anarchie ruikt ! Zelfs het woord zou volgens mij strafbaar mogen zijn ! (Dat laatste is uiteraard een hyperbool ! :wink: )
Jammer, want je schijnt maar niet te willen begrijpen dat anarchisme niet veel meer is dan het consequent toepassen van het non-initiatie van geweld, zo'n beetje het eerste vereiste om uberhaupt een discussie te kunnen voeren, en al helemaal om conflicten en meningsverschillen op te lossen.
P. S. Over dat "moreel beter" : als "liberaal" (niet partijpolitiek !) ben ik ook voorstander van een maatschappij met het laagst mogelijk niveau van ver- en geboden. Nét datgene wat nodig is om op een conflictvrije wijze (voor zover dat mogelijk is) ieders primaire rechten en plichten af te lijnen. Maar dát beschouw ik dan wél als een conditio sine qua non voor een leefbare maatschappij !
En dus wijzen sommige mensen een aantal andere mensen aan om dat voor iedereen te bepalen.
Nogmaals: Am I allowed to disagree? Blijkbaar niet, en dat vind ik eerlijk nogal een vreemde mededeling op een site als freethinker.

Groet, Locutus
Laatst gewijzigd door Locutus op 05 nov 2009 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Locutus schreef:
axxyanus schreef:Nee dat is het niet. Wat moreel is of niet, is geen objectief feit maar een waarde-oordeel. Voor jou is dat dan misschien moreel verwerpelijk, anderen kunnen daar anders over denken. Wat mij betreft hangt het af tot wat de mensen gedwongen worden en onder welke omstandigheden. Dat is trouwens bij jou ook het geval. Jij hebt bv al het eigendomsrecht ingeroepen om mensen te kunnen dwingen je eigendom te verlaten, ook al zou dat tegen hun wil zijn.
Zegt iemand die gebruik maakt van een computer en die computer graag wil behouden. Je kunt niet klagen over eigendomsrecht en het tegelijkertijd zelf claimen.
Nogmaals: Waarom wil JIJ zo graag een regering als je het geen probleem vindt dat anderen je eigendom afpakken of je geweld aandoen?
Sorry maar het gaat hier niet over wat ik wil. Het gaat hier over de manier waarop jij reageert en probeert te argumenteren.

Jij hebt eerst het eigendomrecht ingeroepen om iemand te kunnen dwingen tegen zijn wil je eigendom te verlaten.

Daarna heb je beweert dat mensen dwingen iets te doen tegen hun wil simpelweg verwerpelijk is.

Ik heb er gewoon op gewezen dat die laatste bewering in het licht van de eerste bewering problematisch is; dat je door die eerste bewering gedaan te hebben eigenlijk zelf aangeeft dat die tweede bewering niet klopt. Maar blijkbaar heb je dat niet goed verstaan want je hebt mijn reactie geïnterpreteerd alsof ik het idee van eigendomsrecht op zich aanviel en hebt die tweede zin zelfs weggelaten uit je reactie alsof die niet belangrijk was, terwijl het IMO nu net de bewering was waar mijn reactie over ging.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Locutus schreef:
Digit schreef:Stroman : Ik ben vóór geweld ! Maar dan wel voor gedoseerd verantwoord geweld gebruikt tegen mensen die geen andere taal verstaan. Daarvan zijn er helaas ruimschoots voldoende om jouw ideale maatschappij onmogelijk te maken. En ik beschouw het als een primaire plicht van de overheid om die uit te schakelen. Openbare veiligheid is daarom altijd het eerste topic dat ik lees in verkiezingsprogamma’s. En daarom heb ik destijds ook gevechtssporten gedaan en kan ik met wapens overweg !
(1)Stroman, want wat jij beschrijft is zelfverdediging, en daar hebben anarchisten niets tegen.
Digit schreef:Stroman : Ik ben vóór eigendomsrecht én voor een overheid die dat op afdoende wijze garandeert !
(2)Maar Digit, mijn zuurverdiende geld IS mijn eigendom, en toch wordt het afgenomen door de staat! Waarborgen dat iemands eigendom wordt afgenomen door 'm z'n eigendom af te nemen is een complete tegenstrijdigheid!
En natuurlijk gaat iedereen dan weer zeggen dat daar goede dingen van worden gedaan, waar ook ik profijt van heb, en daar ben ik het mee eens, maar mag ik dat potdorie even zelf beslissen?!
Kwestie van het geweld te beperken en het liefst niet zelf te moeten toepassen (alhoewel ik daar wél toe bereid ben en dat zelfs al bewezen heb óók !).
(3)En dat kan dus ook zonder een staat.
Als kind van twee leraars, kleinzoon van een politiecommissaris, ex-schoonzoon van een rechter, ambtenaar en (informeel) contactpersoon met veiligheidsdiensten heb ik een bloedhekel (met de paplepel ingegeven) aan alles wat zelfs maar naar anarchie ruikt ! Zelfs het woord zou volgens mij strafbaar mogen zijn ! (Dat laatste is uiteraard een hyperbool ! :wink: )
(4)Jammer, want je schijnt maar niet te willen begrijpen dat anarchisme niet veel meer is dan het consequent toepassen van het non-initiatie van geweld, zo'n beetje het eerste vereiste om uberhaupt een discussie te kunnen voeren, en al helemaal om conflicten en meningsverschillen op te lossen.
(5)En dus wijzen sommige mensen een aantal andere mensen aan om dat voor iedereen te bepalen.
Nogmaals: Am I allowed to disagree? Blijkbaar niet, en dat vind ik eerlijk nogal een vreemde mededeling op een site als freethinker.

Groet, Locutus
1) Géén stroman : ik ben voorstander van de verplichting om zelfverdediging uit te besteden aan de overheid !

2) De gemeenschap heeft de plicht om van eenieder een rechtvaardige bijdrage te eisen aan het algemeen belang. Eigendom of niet ! Je mag dat volgens mij dus niet zelf beslissen als je je op het territorium van de gemeenschap wil ophouden : zie 5 !

3) Geef één voorbeeld waar dat in de praktijk gelukt is !

4) Ik zie anarchisme als de manifeste onwil om op eerlijke wijze bij te dragen tot een leefbare (en dus gestructureerde) samenleving. Mag gerust strafbaar worden gesteld !

5) De enige aanvaardbare manier om je te onttrekken is : afbollen ! Waarheen ? Dat is jouw probleem, niet het mijne !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Locutus,

Hoe zou je b.v. in jouw samenleving met de te verwachten instroom van illegalen uit 3e wereldlanden omgaan?
(graag ook plan van aanpak, implementatiewijze, en kostenplaatje plus verdeelsleutel)

En wat als jouw samenleving intern verdeeld is t.a.v. de wijze waarop daar mee omgegaan moet worden?
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

axxyanus schreef:Sorry maar het gaat hier niet over wat ik wil. Het gaat hier over de manier waarop jij reageert en probeert te argumenteren.

Jij hebt eerst het eigendomrecht ingeroepen om iemand te kunnen dwingen tegen zijn wil je eigendom te verlaten.
Ik heb het niet in het leven geroepen. Ik beaam slechts dat OOK anarchisten graag bezittingen hebben en dus eigendomsrecht erkennen.
Daarna heb je beweert dat mensen dwingen iets te doen tegen hun wil simpelweg verwerpelijk is.
Zelfde verhaal. Een staat is er grotendeels om te voorkomen dat mensen bestolen worden of geweld wordt aangedaan. Daarmee is ook helemaal nog niet bewezen dat dat een goede zaak is. Ik zeg alleen maar dat ik het daarmee eens ben, maar dat je dan wel consequent moet zijn. Ik hou je alleen maar een spiegel voor.

Wat eigendomsrecht betreft: de afwezigheid ervan leidt tot absurde situaties. Iemand die iets steelt wil het gestolene graag behouden, en daarmee erkent hij feitelijk eigendomsrecht. Zo niet, dan kan hij er niet tegen zijn dat degene waarvan hij het steelt het meteen weer terug steelt. Zonder eigendomsrecht bestaat stelen dus niet eens. Iemand die op internet pleit tegen eigendomsrecht moet je gewoon z'n computer afnemen. :mrgreen:
En nu zijn eigendom en diefstal natuurlijk allemaal maar concepten die niet echt bestaan in de realiteit, maar feit is dat we allemaal graag dingen willen hebben en vooral houden. Nogmaals, dat is een van de grootste angsten van mensen als er geen regering zou zijn!
Het type kritiek dat jij levert doet me denken aan het verwijt van gelovigen dat atheisten geen bewijsbare moraal hebben. God hoeft niet te worden aangetoond, maar zonder god moeten we opeens gaan bewijzen dat we mensen geen kwaad mogen doen.

Trouwens, als niemand voor eigendomsrecht is dan hoeft het ook niet beschermd te worden, en als iedereen voor eigendomsrecht is dan is bescherming niet nodig want dan wordt er niet gestolen. Als de meeste mensen tegen eigendomsrecht zijn, dan zal ook een staat niet bij machte zijn om de minderheid te beschermen, al was het alleen maar de staat zelf bol zal staan van de dieven (met meer macht dan een gewone dief). De enige zinnige situatie dus om te spreken over eigendomsrecht en het waarborgen ervan is als de meerderheid er voor is, en dat is volgens mij de situatie in de praktijk.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Digit schreef:1) Géén stroman : ik ben voorstander van de verplichting om zelfverdediging uit te besteden aan de overheid !

2) De gemeenschap heeft de plicht om van eenieder een rechtvaardige bijdrage te eisen aan het algemeen belang. Eigendom of niet ! Je mag dat volgens mij dus niet zelf beslissen als je je op het territorium van de gemeenschap wil ophouden : zie 5 !
Mooi, dat is een mening. Mag ik het met je oneens zijn zonder dat ik wordt bedreigd? Zo niet, dan zijn we uitgepraat.
3) Geef één voorbeeld waar dat in de praktijk gelukt is !
Akkoord, we zitten momenteel met staten, dus zo'n voorbeeld is niet te geven. Waar het om gaat is de vraag waarom de middelen die er nu zijn om ons te beschermen (zoals een bewakingsdienst in een winkelcentrum), niet gewoon betaald kan worden door de meerderheid van de winkeliers gezamenlijk (misschien gebeurt dat deels zelfs al, zou me niet verbazen)? Een bank heeft meestal ook een eigen bewakingsdienst. Waarom MOET de staat dat doen?
Verder weet de staat lang niet alle kwaad uit te bannen, dus waarom zou ik moeten aantonen dat dat in een stateless society wel kan?
4) Ik zie anarchisme als de manifeste onwil om op eerlijke wijze bij te dragen tot een leefbare (en dus gestructureerde) samenleving.
Anarchisme is de meest eerlijke manier om bij te dragen aan een eerlijke samenleving, aangezien het dan allemaal gaat op basis van vrijwilligheid.
Mag gerust strafbaar worden gesteld !
Das een mening, en een compleet verwerpelijke. Je leert mensen wel kennen door dit soort dicussies.
edit: sorry, dat laatste meen ik niet, ik weet dat je een beste vent bent.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Locutus,

1) en 2) : Je mag het gerust met mij oneens zijn. Maar als de fiscus je voor de rechter sleept hoef je van mij geen sympathie te verwachten !

3) Inderdaad. En omdat een democratisch gecontroleerde staat het enige systeem is dat dat op een neutrale en objectieve manier kan doen, is dát de enige acceptabele oplossing. Al de rest verwordt tot het recht van de sterkste. De geschiedenis schijnt mij daarin gelijk te geven.

4) Zie 3) voor het realisme van een verwachtingspatroon gebaseerd op vrijwilligheid. Een democratische staat is verre van perfect, gewoon omdat mensen verre van perfect zijn. Alleen is er tot op heden geen werkzaam beter alternatief gevonden. Je kan dat betreuren, maar daardoor verdwijnt het niet. Het feit dat iemand met een verwerpelijke mening mijn mening verwerpelijk schijnt te vinden bevestigt voor mij alleen de juistheid ervan ! Dat laatste meen ik in algemene zin wél, maar gezien je edit hoef je het niet op jezelf te betrekken ! :wink:

Groetjes,

Digit
Laatst gewijzigd door Digit op 05 nov 2009 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is, IS !
Plaats reactie