Is de vrije wil meer dan een illusie?
Moderator: Moderators
- LordDragon
- Bevlogen
Re: Is de vrije wil meer dan een illusie?
Volgens mij heeft vrije wil veel te maken met de mogelijkheden die je hebt en waaruit je kan kiezen. Hoemeer mogelijkheden hebt hoe groter je vrijheid wordt. De mens heeft bvb de mogelijkheden om technologie te maken. Een auto een ijskast een pc, het zijn allemaal dingen die onze vrije wil uitgebreider maken. Doordat we echter rekening dienen houden met bvb omgevingsfactoren acht ik het uitgesloten dat deze vrije wil een absoluut karakter kan hebben.Er is dan ook nog het verschil tussen vrije wil en vrijheid van handelen. Je kan vanalles willen, maar er zijn maar een beperkt aantal handelingen die voor jou mogelijk zijn om het gewilde te bereiken.
MVG, LD.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Wie of wat maakt dat wij willen, wat wij willen ... ?
Willekeur? Vrijheid ... ?
Willekeur? Vrijheid ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Lees het boek van Mark Nelissen : "Waarom wij willen wat wij willen" ! En veel zal u duidelijk worden !
http://www.ch-darwin.eu/waarom/inhoud.htm
Groetjes,
Digit
http://www.ch-darwin.eu/waarom/inhoud.htm
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
-
siger
De invloed van evolutie op mijn koopgedrag maakt dit ten enenmale onmogelijk.Digit schreef:Lees het boek van Mark Nelissen : "Waarom wij willen wat wij willen" ! En veel zal u duidelijk worden !
Uit nauwkeurig onderzoek is gebleken dat de noordelijk breedtegraden een gunstige evolutionaire invloed hebben op het leengedrag ! Probeer eens een bibliotheek !siger schreef:De invloed van evolutie op mijn koopgedrag maakt dit ten enenmale onmogelijk.Digit schreef:Lees het boek van Mark Nelissen : "Waarom wij willen wat wij willen" ! En veel zal u duidelijk worden !
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
- LordDragon
- Bevlogen
Wijzelf tiensWie of wat maakt dat wij willen, wat wij willen ... ?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Het was bedoeld als doordenkertje. Natuurlijk heb je gelijk - Maar wat maakt jouw tot wat je bent ... ? Waarom wil je, wat je wil? De dingen die je wilt, komen toch niet zomaar uit de lucht vallen. Helemaal zelf verzonnen, uit de duim gezogen? Mensen zijn in behoorlijke mate voorspelbaar. Hoe komt dat zo?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Juist, maar waarbij ik me de vraag stellen welk vrijheidsgraden we daarbij nog bij hebben, gezien de overgeërfde hardware en de opvoedkundig gepré-installeerde software tussen onze oren. Wij beslissen uiteindelijk, omdat de beslissingsmechanismen nu eenmaal een onverbrekelijk deel van onszelf zijn, maar écht vrij ?LordDragon schreef:Wijzelf tiensWie of wat maakt dat wij willen, wat wij willen ... ?![]()
MVG, LD.
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
-
siger
Sorry, maar ik vind in de inhoudsopgave wel beloftes voor een verklaring van "de invloed van de EVOLUTIE op wat we kopen" maar niet "de invloed van de EVOLUTIE op wat we lenen". En we willen het toch wel wetenschappelijk houden, nietwaar?Digit schreef:Uit nauwkeurig onderzoek is gebleken dat de noordelijk breedtegraden een gunstige evolutionaire invloed hebben op het leengedrag ! Probeer eens een bibliotheek !siger schreef:De invloed van evolutie op mijn koopgedrag maakt dit ten enenmale onmogelijk.Digit schreef:Lees het boek van Mark Nelissen : "Waarom wij willen wat wij willen" ! En veel zal u duidelijk worden !
- LordDragon
- Bevlogen
ha voor de verandering nog eens deftig discussieren
Joe
MVG, LD.
Joe
digitHet was bedoeld als doordenkertje. Natuurlijk heb je gelijk - Maar wat maakt jouw tot wat je bent ... ? Waarom wil je, wat je wil? De dingen die je wilt, komen toch niet zomaar uit de lucht vallen. Helemaal zelf verzonnen, uit de duim gezogen? Mensen zijn in behoorlijke mate voorspelbaar. Hoe komt dat zo?
Echt absolute vrijheid bestaat mijn inziens niet. Zoals ik al zei denk ik dat de vrije wil voornamelijk beperkt wordt door de mogelijkheden. maw, waaruit kan je allemaal kiezen? Mensen zijn in die zin voorspelbaar omdat we op een bepaald niveau als groep evolueren en dus vergelijkbare mogelijkheden hebben. Dat deze groep plaatselijk gebonden is en ook historisch cultureel ga ik niet ontkennen. Maar ik ben ook van mening dat we die "overgeërfde gepré installeerde software tussen onze oren" kunnen aanvullen met nieuwe kennis. (= evolutie? voor de mens toch omdat het een bewust wezen hoort te zijn) Nieuwe kennis brengt ons nieuw mogelijkheden, en dus meer vrijheid. Je heb er ook die zich bewust tegen kennis verzetten, zoals religies, bepaalde politieke partijen, fundamentalisten, en bepaalde extremistenJuist, maar waarbij ik me de vraag stellen welk vrijheidsgraden we daarbij nog bij hebben, gezien de overgeërfde hardware en de opvoedkundig gepré-installeerde software tussen onze oren. Wij beslissen uiteindelijk, omdat de beslissingsmechanismen nu eenmaal een onverbrekelijk deel van onszelf zijn, maar écht vrij ?
MVG, LD.
-
siger
Dat vind ik ook. Als we het gevoel hebben dat onze wil absoluut vrij is, kunnen we ons vermoedelijk niet alle mogelijkheden inbeelden. Maar het aantal mogelijkheden is altijd materieel beperkt.LordDragon schreef:Echt absolute vrijheid bestaat mijn inziens niet. Zoals ik al zei denk ik dat de vrije wil voornamelijk beperkt wordt door de mogelijkheden.
Is de vrijheid van de wil afhankelijk van het aantal keuzemogelijkheden? Lijkt mij van niet.siger schreef:Dat vind ik ook. Als we het gevoel hebben dat onze wil absoluut vrij is, kunnen we ons vermoedelijk niet alle mogelijkheden inbeelden. Maar het aantal mogelijkheden is altijd materieel beperkt.LordDragon schreef:Echt absolute vrijheid bestaat mijn inziens niet. Zoals ik al zei denk ik dat de vrije wil voornamelijk beperkt wordt door de mogelijkheden.
- LordDragon
- Bevlogen
Hoeveel wil je dat je niet hebt of kan hebben? Wie bewust omgaat met wil gaat zijn wil richten op wat mogelijk is, niet op een eersteklas reis met Penelope Cruz naar venus bvb. Wil is niet gelijk aan drift maar toch wil je wel eens wat dingen die je misschien nooit gaat hebben/bereiken.
Hopelijk ben je geen miljonair
MVG, LD.
Hopelijk ben je geen miljonair
MVG, LD.
Het spreekwoord zegt 'waar een wil is, is een weg'. Wat is volgens jou nou eigenlijk het verschil tussen drift en wil?LordDragon schreef:Hoeveel wil je dat je niet hebt of kan hebben? Wie bewust omgaat met wil gaat zijn wil richten op wat mogelijk is, niet op een eersteklas reis met Penelope Cruz naar venus bvb. Wil is niet gelijk aan drift maar toch wil je wel eens wat dingen die je misschien nooit gaat hebben/bereiken.
Hopelijk ben je geen miljonair![]()
MVG, LD.
-
siger
Kan je dat uitleggen?Ali schreef:Is de vrijheid van de wil afhankelijk van het aantal keuzemogelijkheden? Lijkt mij van niet.
Voor mij is vrijheid, de vrijheid iets te doen. Anders is het een loos woord. Wat te doen is iets wat je moet/kan kiezen.